Kan ik mijn W10 HTPC als backup / nas gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Mijn vraag
Kan ik mijn W10 HTPC als backup/nas gebruiken met 2x 12TB hardeschijven in raid voor veiligheid?
Mijn WD 3TB is namelijk overleden na 67.000 uren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
uitvoering: Fujitsu D3643-H
https://www.amazon.nl/-/e...scsubtag=ppr-nl-232132331 (gewenste HDD)
uitvoering: Seagate Exos X12 SAS 12Gb/s, 512e, 12TB (link op tweakers?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZV0nd1l5-r_eiJr1ojsxqXlx34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gb8rFi82rYDFYHnt0qfG2hLu.png?f=fotoalbum_large
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

[ Voor 30% gewijzigd door Oggy op 30-10-2024 09:04 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

naast file server lijkt mij dat de specs ruimte biedt voor veel meer toepassingen (bijv. permanent in de meterkast leggen en met LAN aan netwerk verbinden, dan met Remote Desktop bedienen en een paar poorten instellen om de PC te benaderen voor de services die je van buiten het netwerk wilt toestaan).

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 21:13
Gebruik de server al als download apparaat en handmatige backups, maar gezien tegenwoordig filesizes voor 4k en HDR ook groter zijn en beter beschikbaar zoek ik meer opslag. Er draait o.a. plex op en HA (in VM).

Graag gebruik ik de pc dus voor:

Opslag bijvoorbeeld via telefoons voor foto's en video's van de telefoons hier in huis.

Opslag voor films & series
Backup van foto en video bibliotheek
Downloaden
PLEX server
HomeAssistant in VM
Dik gedrukt is wat ik nu extra wil, met veiligheid van 2 schrijven in raid.

[ Voor 9% gewijzigd door Oggy op 30-10-2024 09:09 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 21:02
Ik denk dat je beter een OS gebruikt dat meer geschikt is voor een NAS op te bouwen.
Dan denk ik bvb een Unraid (dat ik zelf gebruik) of ik zie hier ook vaak TrueNas voorbij komen.
Je hebt hier nog wel alternatieven voor.

Je moederbord is alleszins wel geschikt, het is energiezuinig.

Deel je nog even de rest van je setup?

P.S.: leuke deal op amazon maar waar zit het addertje?
Op Tweakers zijn deze schijven niet te vinden? Vermoedelijk zijn dit al iets oudere aangezien ik ook v9 versie tegenkom in de privewatch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
met 2x 12TB hardeschijven in raid voor veiligheid?
RAID gaat niet over veiligheid, maar over beschikbaarheid. Voor veiligheid heb je een backup. RAID beschermt je namelijk alleen (tijdelijk) tegen uitval van één schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:44

fcs

Heb vorige week ook naar deze schijven gekeken (die je linkt op amazon).
lees even de comments, en dan niet de positive comments, maar de negative.

Daar haal je meer informatie vandaan.
Van wat ik gelezen heb, is dat er een hoop refurbished schijven zijn die verstuurd worden (zonder aan te geven dat het daadwerkelijk refurbished zijn), andere overlijden na een paar weken/dagen gebruik en andere hebben weer na een dag sector errors.

Is een beetje te veel van het goede om ervoor te gaan (tenzij je teveel geld hebt :p)
Dit is niet het geval bij mij, dus ik ga liever voor een 8 tb disk die wat minder kapaciteit heeft, maar wel meer garantie dat het blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:02
@Oggy Ja, perfect mogelijk. Maar wat voor info zoek je eigenlijk?
Pagina: 1