Koudeval /tocht na plaatsen kunststofkozijnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulse
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-01 13:36
Mijn vraag
Wij hebben graag advies want we zitten met het volgende probleem, vorige week hebben wij in het hele huis(koop) kunststof kozijnen met dubbel glas(HR++) laten plaatsen. Inclusief de hoten gevelbekleding is nu keraliet.
Op het oog ziet het er perfect uit.

Boven hadden we tot vorige week nog enkel glas en beneden reeds 5 jaar hr ++. alles was met houten kozijnen.

Tijdens het plaatsen constateerde ik al tocht onder de nieuwe vensterbanken. Ze hebben er een bladblazer opgezet en gaven me gelijk. Hier hebben ze onder de kozijnen ea bijgekit , echter nu alles klaar is voelen wij een koude lucht stroom. Dit hadden we voorheen nooit!!!

Ik doe nu al de verwarming hoger maar als alles op temperatuur is komt weer die koude lucht voorbij. Uiteraard direct de leverancier gemaild, deze is gisteren langs geweest.
Heeft de voor en achterdeur bijgesteld waar ook wat tocht weg kwam.
Verder zegt hij die koude luchtstroom in de woonkamer en keuken komt om dat de ramen kouder zijn en dus de lucht daar afkoelt. Koudeval. Maar zegt hij daarbij die koudeval komt doordat het gas in de hr++ ramen nog niet op de juiste temperatuur is. Het zou top zijn als dit het is maar het klinkt voor mij als een broodje aap verhaal. We moesten dus nog even 2 weekjes wachten. Veder zegt hij dat alles netjes en goed geplaatst is.

We namen juist kunststofkozijnen (aluplast) met hr ++ glas voor een betere isolatie, maar hebben nu spijt als deze koude luchtstroom blijft. Dit ook omdat ikzelf met spier en bindweefsel klachten loopt en tocht hier zeker niet aan bijwerkt. Zit daarom met een deken op de eetkamerstoel bijvoorbeeld.. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Overigens hebben we nog geen cent betaald en ik doe dat ook niet alvorens dit probleem opgelost is.

Kozijnen zijn met stelkozijnen geplaatst. Compriband, pur en binnen afgewerkt met kunststof afwerktrips en kit. Onder de nwe vensterbanken is ook kit geplaatst over de gehele lengte. Ook zijn er buiten nieuwe dorpels geplaatst met cement.
Als ik een waxine lichtje voor het raam zet binnen dan wappert deze behoorlijk!

Klopt het verhaal van het gas tussen de ramen, en moeten we dus gewoon geduld hebben?
Als bedrijf zegt we weten niet wat te doen, is dan mijn enige oplossing naar de rechtsbijstand of….
Hoe kom ik er achter zelf waar het probleem zit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPm7MDyDyUzjF5NJ52FWSB9aV5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CHVhLBQwp7SBh87JS4zPGbS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZajSQZCCTbmjZ4Krw3CUQbZpeyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSaoqYVYc7qQ4eziMvSZVIpy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door hulse op 30-10-2024 01:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Dat gas verhaal is onzin, dat hoeft niet twee weken op temperatuur te komen en waaien of tochten langs nieuwe kozijnen mag al helemaal niet.
Probeer een infraroodcamera, via een lokale energiecoach oid, te pakken te krijgen dan kun je zo zien waar de kou vandaan komt.
Iedereen kan een foutje maken in zijn werk maar dan moeten ze het wel fixen en niet met een lulverhaal aankomen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:43
Er zit gewoon een lek ergens rond het raamkozijn.
Knip een plastic vuilniszak open, plak deze tegen je vensterbank aan, met onderin een opening. Waait het door die opening? Dan zit het glas niet goed.
Zoniet, zelfde verhaal maar met de muur ipv kozijn, waait het dan zit het kozijn niet goed.

Ps wel ventilatierooster even dichtdoen natuurlijk, anders is meting nutteloos.

Als in beide gevallen niet waait, pak stofzuiger, zet die op gat, trekt hij vacuum? Dan is je raam en kozijn goed geplaatst.
Zoniet, even voor zekerheid de rooster afplakken en nog eens zuigen, als je geen lucht trekt is raam goed :)

[ Voor 35% gewijzigd door 99ruud99 op 30-10-2024 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-03 09:15
Dat lek zit bij je ventilatie rooster, nieuwe HR ++ of +++ glas met die roosters is een no go heeft altijd koudebrug.
Kozijn zit gewoon goed in de pur met stelkozijn en compriband dus de kans dat het daar toch lijkt me vrij klein.
Wat wel zou kunnen is dat de ruimte onder de vensterbank niet dicht is en het van daaruit tocht via de spouw.
Kit de vensterbank rondom af dus ook aan de onderkant dan zou het niet meer mogen tochten.

Waarom ook niet gekozen voor een paar draai/kiep ramen?
Je mogelijkheden tot ventileren zijn nu ook erg beperkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Raafje68 op 30-10-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
Ik heb al wat kozijnen laten plaatsen en ook zelf geplaatst. En zoals jij de montage omschrijft klinkt dat niet gek in de oren, als is prima.
Wat ik niet kan geloven dat anno 2024 men nog steeds ventilatieroosters plaatst. Iedereen weet dat dit kou oplevert. Daar zou ik het eerst zoeken.

[ Voor 56% gewijzigd door barry86 op 30-10-2024 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lars-maasdijk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-05 09:09
Ik ben zelf dit moment ook bezig voor aluplast kozijnen met hr++ of hr+++ en ik zou voor allebei toch nog kiezen om roosters mee te plaatsen voor de ventilatie die je als mens nodig heb in een woning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:20

JME

zeg maar Jamie

barry86 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:17:
Wat ik niet kan geloven dat anno 2024 men nog steeds ventilatieroosters plaatst. Iedereen weet dat dit kou oplevert. Daar zou ik het eerst zoeken.
In bestaande bouw heb je volgens mij niet altijd een alternatief. Wat ik dan weer niet kan geloven is dat TS pas 5 jaar geleden HR++ heeft laten plaatsen en nu de hele bende opnieuw vervangt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Had je vroeger ook ventilatieroosters? Of zijn die nieuw?
Bij blowerdoortesten worden speciale rookstokjes gebruikt, als je dan langs de aansluitingen beweegt, zie je precies waar het tocht. Ik vermoed dat je die zelf ook wel zou kunnen kopen en anders zijn wierookstokjes wschl wel een bruikbaar alternatief. Kan een manier zijn om te weten te komen waar het precies tocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005

Theo

moederbord

Ventilatierooster blijven idd een noodzakelijk kwaad deze tijd. Je hebt ventilatie keihard nodig in een woning waardoor de continue verse aanvoer van buitenlucht gewoon hard noodzakelijk is. Maar dit doen via een gat in de muur boven het raam (wat een rooster effectief is) dat is niet ideaal gezien dit trek en tocht geeft omdat je koude buitenlucht je woning in zuigt. Maar die irritante tocht heb je wel nodig in een gezond binnenklimaat!

Als je voorheen geen ventilatieroosters had (of ze zaten dicht/verstopt) dan ervaar je nu het nadeel van ze wel hebben. Zet je ze dicht ervaar je het nadeel van een slechte ventilatie in huis (hogere luchtvochtigheid, minder fit, minder energie (zoekterm: " CO2 PPM ventilatie").

Er is hier geen goed goed antwoord op. Het goede antwoord is balansventilatie maar dat is waarschijnlijk geen optie. Je kan wel kijken (met een CO2 meter) of je de roosters wat dicht kan zetten zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor het binnenklimaat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:52
Ik zou die ventilatieroosters laten weghalen en er een volledig raam in laten zetten.
Die roosters zorgen voor tocht.
En is gewoon een gigantisch isolatielek.

Een WTW (balansventilatie) is de ideale ventilatie oplossing.
Maar in bestaande woningen is het eenvoudiger om elke verdieping te voorzien van twee decentrale wtw.
https://vantubo.nl/air/ventilatie-wtw.html

Hiermee ventileer je, maar behoud je de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Raafje68 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:08:
Dat lek zit bij je ventilatie rooster, nieuwe HR ++ of +++ glas met die roosters is een no go heeft altijd koudebrug.
Kozijn zit gewoon goed in de pur met stelkozijn en compriband dus de kans dat het daar toch lijkt me vrij klein.
Wat wel zou kunnen is dat de ruimte onder de vensterbank niet dicht is en het van daaruit tocht via de spouw.
Kit de vensterbank rondom af dus ook aan de onderkant dan zou het niet meer mogen tochten.

Waarom ook niet gekozen voor een paar draai/kiep ramen?
Je mogelijkheden tot ventileren zijn nu ook erg beperkt.
Het raam aan de linkerkant van de foto heeft gewoon een draai-kiep beslag in het kozijn zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Ik heb al wat kozijnen laten plaatsen en ook zelf geplaatst. En zoals jij de montage omschrijft klinkt dat niet gek in de oren, als is prima.
Je moet wat he? Balansventilatie aanleggen behoort niet tot eenieders mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
No Hands schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

Je moet wat he? Balansventilatie aanleggen behoort niet tot eenieders mogelijkheden.
Dat kan tegenwoordig met die decentrale dingen die ik hierboven link. ;)
Die roosters moeten verboden worden.
(of in ieder geval de subsidie laten vervallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

No Hands schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:38:
Ik denk dat als er 5 jaar geleden beneden hr++ geplaatst is en nu alle kozijnen vernieuwd zijn, er best budget gespaard had kunnen worden voor balansventilatie. Ik vind die tochtroosters echt pijnlijk om te zien, zie het zelfs in nieuwbouw anno 2023-2024. Lekker veel pv voor een goede label maar wel gewoon dubbelglas met tochtgaten..

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 30-10-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FRANQ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:39:
[...]

Dat kan tegenwoordig met die decentrale dingen die ik hierboven link. ;)
Die roosters moeten verboden worden.
(of in ieder geval de subsidie laten vervallen)
'Niet tot de mogelijkheden' kan ook geld zijn.
Die decentrale dingen kosten ook gewoon geld en moeten ook geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Ik denk dat als er 5 jaar geleden beneden hr++ geplaatst is en nu alle kozijnen vernieuwd zijn, er best budget gespaard had kunnen worden voor balansventilatie. Ik vind die tochtroosters echt pijnlijk om te zien, zie het zelfs in nieuwbouw anno 2023-2024. Lekker veel pv voor een goede label maar wel gewoon dubbelglas met tochtgaten..
Ik ben het helemaal met je eens maar kennelijk is de situatie in werkelijkheid vaak anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

FRANQ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:36:
Ik zou die ventilatieroosters laten weghalen en er een volledig raam in laten zetten.
Die roosters zorgen voor tocht.
En is gewoon een gigantisch isolatielek.

Een WTW (balansventilatie) is de ideale ventilatie oplossing.
Maar in bestaande woningen is het eenvoudiger om elke kamer te voorzien van een decentrale wtw.
https://vantubo.nl/air/ventilatie-wtw.html

Hiermee ventileer je, maar behoud je de warmte.
Daar zitten best leuke opties tussen waar @hulse ook zeker iets mee kan doen! Twee "RECDUO 100" units die zijn samen 400 euro, en kunnen samen een hele benedenverdieping goed ventileren zonder tocht en koudeval. Installatie zijn enkel twee 11 cm gaten in de muur (twee overstaande muren) en je hebt een goede ventilatie op de hele benedenverdieping

Een korte berekening opeen bierviltje geeft mij een gasbesparing van 150 euro per jaar en een extra stroomverbruik van 20 euro. Dus die aanschafkosten zijn er dan met drie jaar weer uit! En als bonus; geen koudeval!

offtopic:
@Intergalactic mijn fout 8)7 Was het verkeerde dat ik van het klembord plakte...

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 30-10-2024 09:01 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:24
No Hands schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens maar kennelijk is de situatie in werkelijkheid vaak anders.
Vorig jaar nieuw HR++ laten zetten + DWTW. Glaszetter gaf aan dat ze op de klus niet zoveel verdiende want de marge zit hem in de tochtroosters... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-05 16:48

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Theo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Daar zitten best leuke opties tussen waar @hulse ook zeker iets mee kan doen! Twee "Hyundai Inster" units die zijn samen 400 euro.
Ik was even aan het zoeken want dit klonk boeiend, maar dit is een auto?

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

No Hands schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

Het kan ook onwetendheid zijn. Onze glaszetters bleven ook maar aanhameren op dat we tochtgaten moeten nemen. Zelfs toen ik zei dat er op korte termijn balansventilatie komt gaven ze aan dat het zelfs dan belangrijk is. 8)7 Of het niet dan op zijn minst alleen in de bijkeuken kon, dan zou je geen last hebben van de tocht in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
[...]

Daar zitten best leuke opties tussen waar @hulse ook zeker iets mee kan doen! Twee "Hyundai Inster" units die zijn samen 400 euro, en kunnen samen een hele benedenverdieping goed ventileren zonder tocht en koudeval. Installatie zijn enkel twee 11 cm gaten in de muur (twee overstaande muren) en je hebt een goede ventilatie op de hele benedenverdieping

Een korte berekening opeen bierviltje geeft mij een gasbesparing van 150 euro per jaar en een extra stroomverbruik van 20 euro. Dus die aanschafkosten zijn er dan met drie jaar weer uit! En als bonus; geen koudeval!
Ja lekker he :)
Je verdient die dingen zo terug.

Sinds ik de ITHO HRU heb (van dat andere topic) ben ik van 1100-1300 kuub per jaar naar 800-900 kuub gegaan afhankelijk van de winter.
Dus zeg maar 350 kuub per jaar besparing, met 1,30 per kuub is dat 455 euro per jaar.
Die HRU heb ik met 2 jaar terugverdiend, en het benodigde leidingwerk is nog een jaar extra.
(Nu heb ik alles zelf gedaan, dus geen installatiekosten, wat de prijs minimaal verdubbeld)

Roosters waren leuk in de jaren 70-80, tegenwoordig is dat gewoon de aller slechtste keuze.
(op niet ventileren na dan)
Die roosters doen alle winst van het HR++ glas teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:33
best prijzig toch... en op de bovenverdieping heb je dus per kamer zon unit nodig?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Snowhite0901 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:56:
best prijzig toch... en op de bovenverdieping heb je dus per kamer zon unit nodig?
Een in de voorgevel, en een in de achtergevel.
Bij voorkeur natuurlijk wel in verblijfsruimtes omdat je dan de lucht ververst waar mensen zijn..

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 30-10-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:33
FRANQ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Een in de voorgevel, en een in de achtergevel.
Bij voorkeur natuurlijk wel in verblijfsruimtes omdat je dan de lucht ververst waar mensen zijn..
maar dan heb je alleen de begane grond toch? En aangezien de TS zegt dat hij in het hele huis dit heeft laten doen zal het overal hetzelfde probleem zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Snowhite0901 op 30-10-2024 09:39 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 14:21
Ik vraag me af of ze wel flexpur gebruikt hebben i.p.v. normale...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-05 11:18
Snowhite0901 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:38:
[...]

maar dan heb je alleen de begane grond toch? En aangezien de TS zegt dat hij in het hele huis dit heeft laten doen zal het overal hetzelfde probleem zijn.
Ik vind dat hier inderdaad wel erg makkelijk over gedaan wordt.

Even op elke verdieping 2 van die units plaatsen. Dat zijn er in mijn geval dan 6, TS weet ik even niet maar als ik het zo lees minimaal 4.
Dan heb je nog het plaatsen ervan, er moet een gat van ongeveer 10cm diameter in de buitenmuur worden gemaakt, voor elke unit. Dat zal met een bakstenen muur wellicht meevallen, maar als je beton hebt zal je een iemand moeten inhuren met een speciale boormachine (volgens mij gaat je dat met een simpele boorhammer niet lukken).

Al met al denk ik dat de kosten per unit al snel richting de 300 euro gaat met plaatsen erbij, en dan heb je het goedkoopste geval voor ruimtes van max 29 vierkante meter. Dus reken op meer.
Even een snelle biervilt berekening voor mezelf:
6 units is 1800 euro
kosten besparing per jaar rond de 150 euro
Terugverdient tijd is 1800/150=12 jaar

Dat is denk ik al langer dan de levensduur van zo'n unit. Ok, de kosten voor plaatsen (lees: gaten maken) heb je de 2de keer niet meer. Maar echt super aantrekkelijk klinkt dit niet.

Om verder on topic te blijven. Wij hebben in ons huis deze lente oude houtenkozijnen laten vervangen voor kuststof kozijnen. Rest van het huis was al voorzien.
Wij merken daar, zelfs met de 2 ventilatie rooster open nauwelijks iets van koude lucht. In tegendeel, we merken juist dat het in die kamer sinds er van dubbelglas naar HR++ glas zijn gegaan dat het er een stuk aangenamer qua temperatuur is en minder vochtig.
Tocht onder vensterbank of kozijn hebben we helemaal niet, en omdat het HR++ glas is voelt het glas eigenlijk ook nooit echt koud aan, aan de binnenkant.

[ Voor 17% gewijzigd door Erik070 op 30-10-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44
Wat een haat op ventilatieroosters, we weten niet eens of dat uberhaupt het probleem is. Laat de TS eerst eens wat proberen en reageren.

Mijn huis, gebouwd in 2000, heeft ook roosters en daar merk ik weinig aan. Als we in de woonkamer zitten staan de roosters in de open keuken open en merk hier 0 van. Zou ze zo weer nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 10:50
Raafje68 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:08:
Heb ook aan de voorgevel een groot raam met een ventilatierooster, zat er al in toen ik de woning kocht. Als de het buiten echt koud is voel er altijd kou vanaf komen. Zit er al jaren aan te denken om er een nieuw raam in te zetten met een kiep draai raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Nopheros schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:53:
Wat een haat op ventilatieroosters, we weten niet eens of dat uberhaupt het probleem is. Laat de TS eerst eens wat proberen en reageren.

Mijn huis, gebouwd in 2000, heeft ook roosters en daar merk ik weinig aan. Als we in de woonkamer zitten staan de roosters in de open keuken open en merk hier 0 van. Zou ze zo weer nemen.
1 rooster open heeft sowieso geen zin. Er moet lucht kunnen stromen, dus woonkamer en keuken open. Wedden dat je de kou dan wel voelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:10

DropjesLover

Dit dus ->

Zoals ik het zie is dit helemaal geen montage met een stelkozijn, maar de stompe methode en vervolgens alle kieren afgepurt.

Een stelkozijn is een brede plank die over je spouw valt, op je spouwlatten geschroefd wordt.
Vervolgens schuift je kozijn over die plank, en haakt met het neusje aan de buitenkant tegen de plank aan.
Aan de binnenkant steekt altijd nog een beetje plank uit, omdat de meeste kozijnen niet zo dik zijn als een spouw (10+cm + plank oversteek voor neusje).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44
No Hands schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

1 rooster open heeft sowieso geen zin. Er moet lucht kunnen stromen, dus woonkamer en keuken open. Wedden dat je de kou dan wel voelt?
Ja lijkt me nogal logisch, dat heb je ook als een raam open doet en ervoor gaat staan?

Daarnaast gewoon onzin. Als ik in de keuken ga staan voel je de koele lucht namelijk zeker, mechanische ventilatie zorgt daar prima voor.

Het ging me meer om het punt dat een ventilatierooster voor minder comfort zorgt zelfs als het dicht zou staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Nopheros op 30-10-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hulse
JME schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

In bestaande bouw heb je volgens mij niet altijd een alternatief. Wat ik dan weer niet kan geloven is dat TS pas 5 jaar geleden HR++ heeft laten plaatsen en nu de hele bende opnieuw vervangt :+
ik snap dat u dit denkt, wij hadden in de bestaande kozijnen nwe ramen laten plaatsen, echter de kozijnen boven niet en daar zat nog enkel glas in

boven wilde we omdat de oude houtenramen niet goed meer sloten huis is van 1985 nwe kunsttof kozijnen en ook de gevelbekleding kunstststof.

om alles in een geheel te krijgen kozen we ervoor om alles te doen. nooit meer schilderen en het ziet er mooier uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulse
indigo79 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:34:
Had je vroeger ook ventilatieroosters? Of zijn die nieuw?
Bij blowerdoortesten worden speciale rookstokjes gebruikt, als je dan langs de aansluitingen beweegt, zie je precies waar het tocht. Ik vermoed dat je die zelf ook wel zou kunnen kopen en anders zijn wierookstokjes wschl wel een bruikbaar alternatief. Kan een manier zijn om te weten te komen waar het precies tocht.
hoi hoi, ja we hadden op dezelfde plek ventilatie roosters. ik heb wel getest met een waxine lichtje op de nwe vensterbank onder het rooster en dan gaat de kaars behoorlijk op en neer. volgens de uitvoerder van het bedrijf heeft dat niet met tocht te maken of de nwe kozijnen/glas.

maar ik weet wat ik voel en dit hadden we dus voor heen nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulse
[
Ik heb snel een warmtecamera kunnen lenen die helaas t niet meer deed na 1 raam.

Je ziet duidelijk onder en oozij dat de ramen kouder zijn. Of zie ik dat verkeerd. Hoe los men dit op of wat is ee oorzaak?

Ik ben n vrouw en niet zo technisch!🤔 maar voel wel tocht in huis met nwe hr÷÷ en kunststofkozijnen.

IMG=320,240]https://tweakers.net/i/PHOSRUJ0IfNcxQcikqC6YK7xk84=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5gy3ipxOiH6eRLLAaL99ln9c.jpg?f=user_large[/IMG]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36c2OrYCvFEKndOnC_vU9B8WS1k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sv2Nlerk84SgY8lw3LTmyviY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-DuENCiAdCOMagBdaC0MCmAejc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OfXANvnMyCGBRQtZRNjNvfDC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDi1reauafvpZCgWXj8u8Y61ST4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jsfUWfhfLdHJ7Zde7isZIxWk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:43
Als je verschillende materialen meet dat vergelijkt zon camera niet goed.
Nu meet je glas, kunststof en steen (en houten tafel denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Als je het binnen voelt waaien zijn de ramen gewoon slecht geplaatst. Waarschijnlijk ergens te weinig PUR gespoten waardoor er gewoon een open verbinding naar buiten is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Laatst online: 21:52
m-vw schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 05:56:
Als je het binnen voelt waaien zijn de ramen gewoon slecht geplaatst. Waarschijnlijk ergens te weinig PUR gespoten waardoor er gewoon een open verbinding naar buiten is.
Überhaupt geen beunhazen PUR aub maar gewoon netjes compriband. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

TwingyTwingy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:50:
[...]

Überhaupt geen beunhazen PUR aub maar gewoon netjes compriband. :+
Op de foto is toch duidelijk PUR te zien.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Laatst online: 21:52
m-vw schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:00:
[...]

Op de foto is toch duidelijk PUR te zien.
Klopt, valt nu weinig aan te veranderen maar je mag beter verwachten als je je zuurverdiende centjes hierin investeert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
FRANQ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:55:
Roosters waren leuk in de jaren 70-80, tegenwoordig is dat gewoon de aller slechtste keuze.
(op niet ventileren na dan)
Die roosters doen alle winst van het HR++ glas teniet.
Ik lees hier vooral een hardnekkig stukje desinformatie/misverstand.

Wel of geen rooster doet niets af aan de isolatiewaarde van het glas.

Het is eerder andersom; als roosters noodzakelijk zijn is het des te meer reden om goede isolatiewaarde glas te hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
assje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:24:
[...]

Ik lees hier vooral een hardnekkig stukje desinformatie/misverstand.

Wel of geen rooster doet niets af aan de isolatiewaarde van het glas.

Het is eerder andersom; als roosters noodzakelijk zijn is het des te meer reden om goede isolatiewaarde glas te hebben.
roosters zijn nooit noodzakelijk, er zijn ventilatiesystemen zat op de markt.
Zonder roosters is de totale isolatiewaarde nog veel beter. (niet dat van het glas maar van het hele kozijn)

Jij mag wel zeggen dat de isolatiewaarde met roosters omhoog gaat met hr+++ glas, maar ik niet dat de isolatiewaarde omlaag gaat met roosters.
Beetje gek vind je ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
No Hands schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

1 rooster open kan makkelijk want als het goed is heb je zowel met A en C ventilatie een afzuigpunt op iedere verdieping minimaal 1 waardoor je flow krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-11-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FRANQ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:24:
[...]

Zonder roosters is de totale isolatiewaarde nog veel beter. (niet dat van het glas maar van het hele kozijn)

Jij mag wel zeggen dat de isolatiewaarde met roosters omhoog gaat met hr+++ glas, maar ik niet dat de isolatiewaarde omlaag gaat met roosters.
Zonder mogelijkheden tot ventilatie D zijn roosters (helaas wel) noodzakelijk. Ben blij dat ik die dingen bij renovatie gewoon weer heb geplaatst. Tocht totaal geen last van. Reguleren met Co2 meter. Dus niet alles wagenwijd open doen. Dat is overkill.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 12-11-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
FRANQ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:24:
Standaard simpel Duco ventilatierooster heeft een U waarde van 2,4; ongeveer vergelijkbaar met ouderwets dubbel glas. Dat is zwaar beroerd in vergelijking met HR+++ glas maar met een rooster van een meter heb je het over 0,1m2. Op de afmeting van een totaal raam is dat peanuts. Voor dat rooster van 1m heb je het met een buitentemperatuur van 5 graden over 1W verlies op dat rooster (als hij dicht staat).
Het echte verlies zit hem helemaal niet in dat rooster maar in de lucht die door dat rooster komt. Dat verlies is niet het gevolg van dat rooster maar van de gekozen ventilatieoplossing.

Prima op een argument te maken voor balansventilatie; zonder dat te benoemen heeft het alleen geen zin iets te zeggen over roosters.

Ik durf aan te nemen dat er nog meer woningen zijn zonder mechanische ventilatie dan dat er woningen zijn met balanventilatie (citation needed :9 ) Voor al die woningen geldt dat toepassen van roosters een VERBETERING is. Uiteraard is het toepassen van balansventilatie een nog grotere verbetering maar dat is een ander gesprek.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 12-11-2024 10:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:29:
Zonder mogelijkheden tot ventilatie D zijn roosters (helaas wel) noodzakelijk. Ben blij dat ik die dingen bij renovatie gewoon weer heb geplaatst.
Exact.

Verder is de terminologie ook nog wel belangrijk; ventilatie is geen tocht. Precies zo wordt koudeval ook te pas en te onpas gebruikt; ventilatie is ook geen koudeval.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 12-11-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
assje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:54:
[...]

Standaard simpel Duco ventilatierooster heeft een U waarde van 2,4; ongeveer vergelijkbaar met ouderwets dubbel glas. Dat is zwaar beroerd in vergelijking met HR+++ glas maar met een rooster van een meter heb je het over 0,1m2. Op de afmeting van een totaal raam is dat peanuts. Voor dat rooster van 1m heb je het met een buitentemperatuur van 5 graden over 1W verlies op dat rooster.

Het echte verlies zit hem helemaal niet in dat rooster maar in de lucht die door dat rooster komt. Dat verlies is niet het gevolg van dat rooster maar van de gekozen ventilatieoplossing.

Prima op een argument te maken voor balansventilatie; zonder dat te benoemen heeft het alleen geen zin iets te zeggen over roosters.

Ik durf aan te nemen dat er nog meer woningen zijn zonder mechanische ventilatie dan dat er woningen zijn met balanventilatie (citation needed :9 ) Voor al die woningen geldt dat toepassen van roosters een VERBETERING is. Uiteraard is het toepassen van balansventilatie een nog grotere verbetering maar dat is een ander gesprek.
toon volledige bericht
We zijn het er in ieder geval over eens dat ventileren een verbetering is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:29:
[...]

Zonder mogelijkheden tot ventilatie D zijn roosters (helaas wel) noodzakelijk. Ben blij dat ik die dingen bij renovatie gewoon weer heb geplaatst. Tocht totaal geen last van. Reguleren met Co2 meter. Dus niet alles wagenwijd open doen. Dat is overkill.
Mogelijk is het altijd.

Je wilt het niet vanwege kosten, en lelijke koven.
Dat is een keuze die je maakt.
En dat is helemaal prima :)

Ik wil bijvoorbeeld geen zonnepanelen, dat moet ik ook zelf weten.
Kost me ook geld dat ik niet bespaar aan energiekosten.
Maar ik vind ze gewoon zo lelijk, dat ik dat niet op mijn huis wil hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hulse schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 01:45:
Mijn vraag
Wij hebben graag advies want we zitten met het volgende probleem, vorige week hebben wij in het hele huis(koop) kunststof kozijnen met dubbel glas(HR++) laten plaatsen. Inclusief de hoten gevelbekleding is nu keraliet.
Op het oog ziet het er perfect uit.

Boven hadden we tot vorige week nog enkel glas en beneden reeds 5 jaar hr ++. alles was met houten kozijnen.

Tijdens het plaatsen constateerde ik al tocht onder de nieuwe vensterbanken. Ze hebben er een bladblazer opgezet en gaven me gelijk. Hier hebben ze onder de kozijnen ea bijgekit , echter nu alles klaar is voelen wij een koude lucht stroom. Dit hadden we voorheen nooit!!!
Waar woon je? Ik heb een goede warmtebeeldcamera. Ik wil wel eens kijken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
assje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:57:
[...]

Exact.

Verder is de terminologie ook nog wel belangrijk; ventilatie is geen tocht. Precies zo wordt koudeval ook te pas en te onpas gebruikt; ventilatie is ook geen koudeval.
Zat woningen hier om mij heen die na renovatie geen roosters meer hebben want geeft koude zegt de kozijnen man. Maar ze vertellen er even niet bij dat je dan wel ventilatie D moet aanleggen wat dan gewoon niet gebeurd. Lekker binnen klimaat. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 14:33

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:25:
[...]

Zat woningen hier om mij heen die na renovatie geen roosters meer hebben want geeft koude zegt de kozijnen man. Maar ze vertellen er even niet bij dat je dan wel ventilatie D moet aanleggen wat dan gewoon niet gebeurd. Lekker binnen klimaat. :'(
Even een raam op kiep is toch ook gewoon een mogelijkheid? Ik heb nu geen roosters en ga ze met de nieuwe kozijnen ook zeker niet alsnog nemen. Rooster heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde boven kleine/grote kiep. Als je dan nog je binnenklimaat monitored (zoals ik) dan zie je dat de CO2 waarden prima te doen zijn. In de nacht raam op kiep en dan blijft de CO2 beperkt tot 800-1000 ppm. Stel je doet je raam niet open kan dat zeker tot boven de 3000 stijgen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Kuusj schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:48:
[...]

Even een raam op kiep is toch ook gewoon een mogelijkheid? Ik heb nu geen roosters en ga ze met de nieuwe kozijnen ook zeker niet alsnog nemen. Rooster heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde boven kleine/grote kiep. Als je dan nog je binnenklimaat monitored (zoals ik) dan zie je dat de CO2 waarden prima te doen zijn. In de nacht raam op kiep en dan blijft de CO2 beperkt tot 800-1000 ppm. Stel je doet je raam niet open kan dat zeker tot boven de 3000 stijgen.
Even een raam open? In je woonkamer waar je het 20/21 graden wil hebben. Dat is dus niet ventileren maar frisse lucht spuien. Dan stook je je dus wel scheel. En raam dicht zonder roosters met koken, 2 of meer mensen beneden, in winter gezellig kaarjes aan etc etc is dus niet te doen. Co2 niveau knalt omhoog en fijnstof ook.

En ik heb mijn ramen ook niet open boven in de stookperiode. Warmte stijgt op dus beneden daardoor ook meer stoken. Gewoon lekker gedoseerd ventileren met roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 17:06
Interessante discussie.
Het tochtprobleem komt me bekend voor.
Wij hebben beneden nog ouderwets dubbelglas met een groot luchtrooster in het raam.
Dat staat dus vaak dicht, want ja, het tocht behoorlijk.

Misschien moet ik toch eens een meter aanschaffen om het binnenklimaat beter in de gaten te houden (of iets regelen via HomeAssistant, want dat draait hier toch al).

Ik ben ook van plan om binnenkort de kozijnen boven te vervangen, want we hebben aan één kant nog enkelglas, en ik ben niet helemaal zeker van de staat van de kozijnen.
Ik dacht aan roosters, maar nu twijfel ik of dat wel de handigste keuze is.
Op dit moment hebben wij hier flink last van zwarte schimmel, wat ik constant met azijn moet schoonmaken.

Draaikiep-ramen lijken me sowieso handig, want dan kun je de ramen tenminste van binnenuit schoonmaken.
En ik ga ook eens kijken naar balansventilatie waarvoor je niet allemaal extra buizen hoeft aan te leggen.
Extra ventilatiebuizen aanleggen is bij een bestaande woning niet bepaald makkelijk.
De vorige bewoners hebben de gehele mechanische ventilatie verwijderd (roosters, ventilator, afdekkapjes… alleen de buis zit er nog).
Dit zou ik nog wel weer kunnen terugbouwen maar echt handig is het niet.

[ Voor 3% gewijzigd door thespeed op 12-11-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
thespeed schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:33:
Wij hebben beneden nog ouderwets dubbelglas met een groot luchtrooster in het raam.
Dat staat dus vaak dicht, want ja, het tocht ventileert behoorlijk.
;)

Helaas zijn koude luchtstromen inherent aan type C ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Kuusj schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:48:
Rooster heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde boven kleine/grote kiep.
Een rooster is veel nauwkeuriger te regelen dan een raam dat op een kier staat. Verder zijn er drukgecompenseerde roosters die het effect van windsnelheid (deels) mitigeren.

Je kan niet een argument maken tégen roosters i.v.m. energieverlies/koude luchtstromen en dan als alternatief voorstellen maar een raam open te zetten; dat is de wereld op zijn kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-05 13:00
En roosters kan je open laten staan als je van huis bent, kiepramen niet (zo slim).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hulse schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 01:45:
Verder zegt hij die koude luchtstroom in de woonkamer en keuken komt om dat de ramen kouder zijn en dus de lucht daar afkoelt. Koudeval.
Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag; ik zou drie verschillende aspecten onderscheiden:
  1. Koudeval: het effect van afkoelende lucht bij het glasoppervlakte wat voor koude luchtstroom zorgt
  2. Ventilatie: Koude luchtstroom door ventilatierooster
  3. Tocht: luchtlekkage
En nog een belangrijke vraag; is er mechanische ventilatie?

#1: is direct verbonden met isolatiewaarde van het glas, je gaf aan beneden HR++ voor HR++ vervangen te hebben; zou weinig veranderd moeten zijn
#2: had je voorheen ook een ventilatierooster en stond dat open? eenvoudig te testen door het ventilatierooster dicht te zetten. Als dit de oorzaak is dan wil het mogelijk zeggen dat je voorheen te weinig ventileerde. Je kan wel kijken of je roosters op een andere manier in te regelen (elders verder open)
#3: Als je mechanische ventilatie hebt is dit vrij eenvoudig te testen door de ventilatie maximaal aan te zetten en alle roosters te sluiten. Je zet dan je woning op onderdruk. Met een aansteker kan je heel eenvoudig luchtlekkages vaststellen. Vergis je niet; er is ALTIJD lekkage, zelfs tussen glaslatten/tochtstrippen komt lekkage; de vraag is hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 14:33

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

assje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:47:
[...]

Een rooster is veel nauwkeuriger te regelen dan een raam dat op een kier staat. Verder zijn er drukgecompenseerde roosters die het effect van windsnelheid (deels) mitigeren.

Je kan niet een argument maken tégen roosters i.v.m. energieverlies/koude luchtstromen en dan als alternatief voorstellen maar een raam open te zetten; dat is de wereld op zijn kop.
Mij hoor je dan ook nergens zeggen dat ik het als argument voer tegen roosters i.v.m. energieverlies ;) Ik zeg enkel dat ik er persoonlijk geen meerwaarde in zie t.o.v. een raam op kiep. Verlies heb je met beide opties.
MotorBeast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:13:
[...]

Even een raam open? In je woonkamer waar je het 20/21 graden wil hebben. Dat is dus niet ventileren maar frisse lucht spuien. Dan stook je je dus wel scheel. En raam dicht zonder roosters met koken, 2 of meer mensen beneden, in winter gezellig kaarjes aan etc etc is dus niet te doen. Co2 niveau knalt omhoog en fijnstof ook.

En ik heb mijn ramen ook niet open boven in de stookperiode. Warmte stijgt op dus beneden daardoor ook meer stoken. Gewoon lekker gedoseerd ventileren met roosters.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken hoeft je raam niet 24/7 open te staan voor voldoende ventilatie. Datzelfde geldt dus ook voor ventilatieroosters.

Overigens zit er zo veel warmte in de massa doordat de warmtepomp 24/7 aanstaat dat even een half uur een raam op kiep niet ervoor zorgt dat de WP opeens veel moet bijstoken. Daarnaast zorgt iedere vorm van ventilatie voor verlies dus dat voorkom je toch niet. Klasse D het minste natuurlijk.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:18

Agent47

I always close my contracts.

Dat gas tussen de ramen is echt een broodje aap verhaal en slaat nergens op. De Google Review van dit bedrijf ( heeft er ook erg weinig) is ook niet postiief, met 15 likes...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kuusj schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:04:
[...]

Mij hoor je dan ook nergens zeggen dat ik het als argument voer tegen roosters i.v.m. energieverlies ;) Ik zeg enkel dat ik er persoonlijk geen meerwaarde in zie t.o.v. een raam op kiep. Verlies heb je met beide opties.

[...]

In tegenstelling tot wat veel mensen denken hoeft je raam niet 24/7 open te staan voor voldoende ventilatie. Datzelfde geldt dus ook voor ventilatieroosters.

Overigens zit er zo veel warmte in de massa doordat de warmtepomp 24/7 aanstaat dat even een half uur een raam op kiep niet ervoor zorgt dat de WP opeens veel moet bijstoken. Daarnaast zorgt iedere vorm van ventilatie voor verlies dus dat voorkom je toch niet. Klasse D het minste natuurlijk.
Ventileren is 24/7 gedoseerd. Hier raam dicht is binnen no time hoge Co2 waardes. Raam open is stoken voor de mussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Kuusj schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:04:
In tegenstelling tot wat veel mensen denken hoeft je raam niet 24/7 open te staan voor voldoende ventilatie. Datzelfde geldt dus ook voor ramen.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken moet je rooster 24/7 open staan voor voldoende ventilatie, hetzelfde geldt dus ook voor roosters :>
Luchten is niet hetzelfde als ventileren. Bij luchten zet je ramen tegen elkaar open voor extra afvoer en aanvoer van lucht. Dat is nodig om extra vervuiling in huis af te voeren. 's Ochtends de slaapkamer luchten is een goed idee. Zet ook een raam of deur in de woonkamer open als er is gerookt, of na een feestje met veel mensen. Meestal is 10 tot 30 minuten luchten voldoende. Als de vervuilde lucht weg is, heeft luchten geen effect meer.

Luchten is géén vervanging van ventileren: ventileren moet continu, 24 uur per dag, het hele jaar door. Lucht alleen als het écht nodig is en zo kort mogelijk in kamers waar de verwarming aan staat. Zet de verwarming tijdens het luchten even uit zodat je niet onnodig warmte verliest.
https://www.milieucentraa...nodig%20warmte%20verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
We dwalen echt enorm af. Er zijn hier slecht gemonteerde kozijnen, iemand heeft daar een probleem met het bedrijf wat het geplaatst heeft en het gaat maar over ramen en roosters.
Focus!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
No Hands schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:55:
We dwalen echt enorm af. Er zijn hier slecht gemonteerde kozijnen, iemand heeft daar een probleem met het bedrijf wat het geplaatst heeft en het gaat maar over ramen en roosters.
Focus!

:)
Terecht punt. De enige belangrijke vraag hier is of het rooster de oorzaak van het verschil in beleving is; dat moet heel eenvoudig vast te stellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Gezien de bijzonder slechte resultaten op de matige infraroodfoto's kan het mogelijk zijn dat er wat anders aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 15:46
hulse schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:53:
[
Ik heb snel een warmtecamera kunnen lenen die helaas t niet meer deed na 1 raam.

Je ziet duidelijk onder en oozij dat de ramen kouder zijn. Of zie ik dat verkeerd. Hoe los men dit op of wat is ee oorzaak?

Ik ben n vrouw en niet zo technisch!🤔 maar voel wel tocht in huis met nwe hr÷÷ en kunststofkozijnen.

IMG=320,240]https://tweakers.net/i/PHOSRUJ0IfNcxQcikqC6YK7xk84=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5gy3ipxOiH6eRLLAaL99ln9c.jpg?f=user_large[/IMG]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Even terug ontopic, en antwoord op een vraag van TS.

zo op het eerste gezicht:
De eerste twee fotos zien er normaal uit. de koude(zwarte) rand om je glas heen komt door het rubber/aluminium frame van je glas. Die derde foto geeft mij het idee dat er of kou onder de vensterbank zit, of dat de rubbers van je kiepkozijn lekken ofzo. er lijkt daar in de linker onder-hoek in ieder geval een koudeplek onder/over je vensterbank te lopen. kun je met bv wierrook nalopen of het daar erger tocht dan aan de rechter kant?

En mocht je in de gelegenheid zijn voor nieuwe fotos, probeer ze te maken met de radiator uit en afgekoeld.
en probeer een normale foto vanaf dezelfde plek te maken zodat iets beter zichtbaar is wat we moeten zien.
Graag ook een warmte foto van verder af. ongeveer zoals de foto van het zetten van de ramen. eveneens met radiator uit.

p.s. op de onderste van de twee fotos van de topic start, staat een bouwvakker met houtenlat. Er lijkt bij dat middelste raam een ventilatie rooster te zitten. Ik neem aan dat die dicht zit ?

[ Voor 4% gewijzigd door Fiander op 12-11-2024 20:00 . Reden: p.s. toegevoegd ]

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Fiander schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:55:
[...]

Even terug ontopic, en antwoord op een vraag van TS.

zo op het eerste gezicht:
De eerste twee fotos zien er normaal uit. de koude(zwarte) rand om je glas heen komt door het rubber/aluminium frame van je glas. Die derde foto geeft mij het idee dat er of kou onder de vensterbank zit, of dat de rubbers van je kiepkozijn lekken ofzo. er lijkt daar in de linker onder-hoek in ieder geval een koudeplek onder/over je vensterbank te lopen. kun je met bv wierrook nalopen of het daar erger tocht dan aan de rechter kant?

En mocht je in de gelegenheid zijn voor nieuwe fotos, probeer ze te maken met de radiator uit en afgekoeld.
en probeer een normale foto vanaf dezelfde plek te maken zodat iets beter zichtbaar is wat we moeten zien.
Graag ook een warmte foto van verder af. ongeveer zoals de foto van het zetten van de ramen. eveneens met radiator uit.

p.s. op de onderste van de twee fotos van de topic start, staat een bouwvakker met houtenlat. Er lijkt bij dat middelste raam een ventilatie rooster te zitten. Ik neem aan dat die dicht zit ?
toon volledige bericht
Eens. Rooster dicht. Radiator af laten koelen.

Vervolgens met plastic van boterhamzakje aan stokje langs het kozijn om tocht op te sporen. Helemaal rondom en rond bewegende delen. Ook onder de vensterbank.

Zou hetzelfde resultaat moeten geven als wierookstokje.

IR-camera om het af te maken.

Er hoort nul tocht te zijn.

Op de fotos lijkt nog redelijk afgepurd te zijn rondom. Ik heb wel eens alle onderkanten zelf maar afgepurd danwel afgekit omdat de kozijnboer te zuinig was geweest en het er onderdoor tochtte :X

De tochtafdichting zit altijd aan de binnenzijde. Vocht- en vuilafdichting aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

mjl

Ugh

[...]

Daar zitten best leuke opties tussen waar @hulse ook zeker iets mee kan doen! Twee "RECDUO 100" units die zijn samen 400 euro, en kunnen samen een hele benedenverdieping goed ventileren zonder tocht en koudeval. Installatie zijn enkel twee 11 cm gaten in de muur (twee overstaande muren) en je hebt een goede ventilatie op de hele benedenverdieping

offtopic:
@Intergalactic mijn fout 8)7 Was het verkeerde dat ik van het klembord plakte...
Je gaat er dan wel aan voorbij dat alle ventilatie rooster verwijderd moeten worden en alle ramen waar die roosters zitten vervangen, dat is dan al snel een veelvoud van je 400 euro (en dat is maar 1 ruimte). Je terug bespaar tijd is dus een stuk langer en je moet het geld wel hebben voor een dergelijke investering.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 10:48

kujinshi

seven heroes

Ik en mijn vrouw hebben toch iets ademhalingsproblemen (astma) en hebben graag de verse lucht voorziening echt voor elkaar in huis overal. Wij kunnen de roosters boven ramen meer waarderen dan enige mechanische ventilatie. Dit levert toch directer schone lucht op. Is meer waard dan iets meer stoken.

Ik heb wel overal bij de ramen de verwarming eronder zitten, zodat koudeval weinig is. En je ook geen condens op de ramen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

mjl schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:43:
[...]

Je gaat er dan wel aan voorbij dat alle ventilatie rooster verwijderd moeten worden en alle ramen waar die roosters zitten vervangen, dat is dan al snel een veelvoud van je 400 euro (en dat is maar 1 ruimte). Je terug bespaar tijd is dus een stuk langer en je moet het geld wel hebben voor een dergelijke investering.
Je kunt ook de roosters dicht zetten. Dat kost je twee minuten aan werk en verwijdert de noodzaak om gelijk het hele raam te vervangen. Ik vind het wel een beetje onzinnig en geldverspilling om een raam te vervangen wanner je ook het rooster dicht kan zetten..

En zelfs wanneer je roosters hebt die echt niet dicht kunnen dan kun je met wat vreativiteit tóch die roosters dichten (rooster verwijderen, volpurren, rooster weer terug plaatsen. Of aan de binnenkant voorzien van tape om ze luchtdicht te krijgen)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17

mjl

Ugh

Theo schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:14:
[...]

Je kunt ook de roosters dicht zetten. Dat kost je twee minuten aan werk en verwijdert de noodzaak om gelijk het hele raam te vervangen. Ik vind het wel een beetje onzinnig en geldverspilling om een raam te vervangen wanner je ook het rooster dicht kan zetten..

En zelfs wanneer je roosters hebt die echt niet dicht kunnen dan kun je met wat vreativiteit tóch die roosters dichten (rooster verwijderen, volpurren, rooster weer terug plaatsen. Of aan de binnenkant voorzien van tape om ze luchtdicht te krijgen)
Je kan ze dichtzetten. Toch blijft het een koude brug, zeker als het al wat oudere roosters zijn, en in mijn ervaring blijven ze bij een storm vaak niet meer goed dicht zitten als ze 10 jaar oud zijn (ze gaan dan klepperen en moet je ze vast gaan tapen). Vervangen door een balkje hout kan ook, isoleert wel beter :)

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 15:46
mjl schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:43:
[...]

Laten we eerst de oorzaak vinden voordat we mogelijke opties door gaan lopen.
En daar zijn betere fotos en/of meer onderzoek voor nodig.

Als ik naar de warmtebeeld fotos kijk, lijkt er bij de onderste foto meer aan de hand dan wat het rooster veroorzaakt; te weinig pur onder de vensterbank, of een kapot/ ingedeukt rubber van het kiepraam waardoor dit lekt ofzo.

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sorry maar dit is nogal optimistisch. Een kozijn (redelijk) luchtdicht monteren in nieuwbouw vereist al een aannemer die weet wat hij doet en zich houdt aan specifieke details.

Een gemiddeld kunststof kozijn dat door de lokale kozijnenboer in renovatie geplaatst wordt (met of zonder stelkozijn) met een flinke berg pur is per definitie zo lek als een mandje.

De echte vraag is of je het over liters of kuubs lekkage hebt, met een voelbare koude luchtstroom zoals TS ervaart heb je het namelijk over laatste.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 13-11-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
kujinshi schreef op woensdag 13 november 2024 @ 02:56:
Ik en mijn vrouw hebben toch iets ademhalingsproblemen (astma) en hebben graag de verse lucht voorziening echt voor elkaar in huis overal. Wij kunnen de roosters boven ramen meer waarderen dan enige mechanische ventilatie. Dit levert toch directer schone lucht op. Is meer waard dan iets meer stoken.
Ik denk dat je mogelijk niet goed doorziet welke type ventilatie er zijn, hoe die werken en welke voor en nadelen die hebben. De conclusie die jij hier beschrijft is ongeveer exact het tegenovergestelde van de werkelijkheid. Het is niet de bedoeling hier allerlei offtopic disucssies te voeren. Echter, mensen halen informatie van topics of tweakers, dan zijn dergelijke statements die niet weerksproken worden ook niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
assje schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:02:
[...]

Sorry maar dit is nogal optimistisch. Een kozijn (redelijk) luchtdicht monteren in nieuwbouw vereist al een aannemer die weet wat hij doet en zich houdt aan specifieke details.

Een gemiddeld kunststof kozijn dat door de lokale kozijnenboer in renovatie geplaatst wordt (met of zonder stelkozijn) met een flinke berg pur is per definitie zo lek als een mandje.

De echte vraag is of je het over liters of kuubs lekkage hebt, met een voelbare koude luchtstroom zoals TS ervaart heb je het namelijk over laatste.
Tocht gaat over beleving door mens in dagelijkse praktijk. Dat is typisch realiseerbaar.

Luchtdicht is wat anders en gaat (veel) verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
assje schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:02:
[...]

Als we nou stoppen om dit soort zaken te accepteren dan gaan die kozijnboeren wellicht beter hun best doen en andere technieken gebruiken dan een bus PUR. een kozijn is prima luchtdicht te plaatsen met de juiste werkvolgorde en luchtdicht tape.
Ik heb in de offerte van mijn kunststof kozijnen laten opnemen dat ze luchtdicht geplaatst worden. Dat leverde gemor op maar gaat wel gebeuren. Onder het mom, daar kunnen we nog wat van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 12:43
No Hands schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:53:
[...]

Als we nou stoppen om dit soort zaken te accepteren dan gaan die kozijnboeren wellicht beter hun best doen en andere technieken gebruiken dan een bus PUR. een kozijn is prima luchtdicht te plaatsen met de juiste werkvolgorde en luchtdicht tape.
Ik heb in de offerte van mijn kunststof kozijnen laten opnemen dat ze luchtdicht geplaatst worden. Dat leverde gemor op maar gaat wel gebeuren. Onder het mom, daar kunnen we nog wat van leren.
Ik heb het niet geaccepteerd bij ons, daarom zijn de kozijnen er weer uitgehaald en herplaatst. Nu is het bedrijf failliet en zit ik met niet afgewerkte kozijnen. Nu leer ik purren :)
Pagina: 1