Nieuw energielabel aanvragen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:09
Beste mensen,

In 2016 heb ik mijn huidige woning gekocht waar destijds energielabel D op afgegeven is.
Het betreft een jaren 60 woning, waar destijds alleen enkel glas in zat, geen spouwmuur of vloer isolatie en matige dakisolatie.

In de tussentijd heb ik de meeste kozijnen laten vervangen en HR++ glas laten plaatsen. In de kozijnen die er nog origineel in zitten zit inmiddels ook HR++ glas. Verder heb ik een nieuwe CV ketel laten plaatsen, en 11 zonnepanelen.

We gaan ons huis komend jaar te koop zetten. Het energielabel D wat in 2016 is afgegeven is 10 jaar geldig, dus we hoeven geen nieuw label te laten afgeven. Nou kan dit wel interessant zijn als blijkt dat dit een C kan worden.

Nou wil ik niet voor niks een keurmeester langs laten komen als achteraf blijkt dat het nog steeds label D krijgt. Is op voorhand op enigzins betrouwbare manier te achterhale wat voor label ik zou kunnen verwachten?

Beste antwoord (via Extreme smell op 16-01-2025 15:15)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:38
Zeker moet je dat doen. Voor de verkoop is een energielabel van 2016 een beetje vaag.
HR++ glas en 11 panelen gaan je woning zeker van D naar C helpen, misschien zelfs naar een B. zonnepanelen tellen namelijk erg zwaar mee.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
@Extreme smell
Er zijn wel sites waar je een soort eerste berekening kan laten doen.

Maar als ik lees wat je allemaal hebt gedaan, sowieso iemand laten komen. Bij de verkoop van een woning kan dit echt veel uit maken. En die paar honderd euro verdien je direct terug.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Zeker moet je dat doen. Voor de verkoop is een energielabel van 2016 een beetje vaag.
HR++ glas en 11 panelen gaan je woning zeker van D naar C helpen, misschien zelfs naar een B. zonnepanelen tellen namelijk erg zwaar mee.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hangt wel een beetje van de prijsklasse af.
Zo'n label kost tegenwoordig ook ruim 400 euro.

Je kan ook specificeren in de prospectus wat er allemaal gedaan is sinds het afgeven van het huidige label.
Een makelaar ziet daar ook wel aan dat het label nu hoger is en dan kan de koper dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
sambalbaj schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:55:

Je kan ook specificeren in de prospectus wat er allemaal gedaan is sinds het afgeven van het huidige label.
Een makelaar ziet daar ook wel aan dat het label nu hoger is en dan kan de koper dat wel doen.
Er zijn mensen die filteren op minimum energielabel. Die paar honderd euro heb je zo terug. Je genereert veel meer clicks en potentiële geïnteresseerden met een beter label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Een jaren '60 woning met alleen HR++ glas als na-isolatie en wat zonnepanelen is nog steeds uitermate matig. Een fatsoenlijk label hangt erg af van het soort woning. Bij een tussenwoning wil het wellicht iets beter uitkomen.

Wellicht kun je laten keuren en het label alleen laten registreren als het niet slechter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Er zijn mensen die filteren op minimum energielabel. Die paar honderd euro heb je zo terug. Je genereert veel meer clicks en potentiële geïnteresseerden met een beter label.
Dat is voor mij ook het uitgangspunt. Als ik vooraf de prognose kan krijgen dat het een C of hoger wordt, dan laat ik het sowieso uitvoeren. Als het nog steeds een D blijft is het weggegooid geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:48:
Zonnepanelen tellen helemaal niet zwaar mee, dat was in de oude labels wel zo. De nieuwe labels zijn gericht op energieverlies tegen gaan, dus isolatie, isolatie, isolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Extreme smell schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Dat is voor mij ook het uitgangspunt. Als ik vooraf de prognose kan krijgen dat het een C of hoger wordt, dan laat ik het sowieso uitvoeren. Als het nog steeds een D blijft is het weggegooid geld.
En label kost iets van 300 euro. Op het bedrag wat je voor je woning krijgt is dat wisselgeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
No Hands schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

Zonnepanelen tellen helemaal niet zwaar mee, dat was in de oude labels wel zo. De nieuwe labels zijn gericht op energieverlies tegen gaan, dus isolatie, isolatie, isolatie.
Sorry hoor maar dit klopt niet.
Ze doen berekeningen obv fossiele gebruik / m2.

Ik heb hier laatst nog op Tweakers gepost dat ik van een koude kermis thuiskwam toen ik een huis met A++ label had bezichtigd. Er lagen 2 dakvlakken vol zonnepanelen en er was een warmtepomp, maar er was geen vloer en spouw isolatie.

Vandaag ben ik weer bij een woning geweest net label C, welke nergens isolatie had maar wel boven HR ++ glas en 16 zonnepanelen.

Deze tellen wel degelijk zwaar mee in die berekening.
Afzonderlijke isolatie onderdelen worden een stuk minder zwaar meegewogen.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 29-10-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Reinier

\o/

Ik heb het net voor €170 laten doen. Peanuts en dat verdien je zo terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 21:24

hbsJR

All rounder

Situatie gehad hier met mijn huis. Makelaar vertelde dat je juist een nieuw energielabel moet aanvragen. Dit heeft vooral te maken dat een energielabel invloed heeft op de hypotheek van de koper. https://www.nibud.nl/nieu...oogte-maximale-hypotheek/

Dus hoe hoger jouw energielabel, hoe gunstiger dit is voor de koper, waardoor het makkelijker zal worden worden om je huis te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:00
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:38:
[...]

Sorry hoor maar dit klopt niet.
Ze doen berekeningen obv fossiele gebruik / m2.

Ik heb hier laatst nog op Tweakers gepost dat ik van een koude kermis thuiskwam toen ik een huis met A++ label had bezichtigd. Er lagen 2 dakvlakken vol zonnepanelen en er was een warmtepomp, maar er was geen vloer en spouw isolatie.

Vandaag ben ik weer bij een woning geweest net label C, welke nergens isolatie had maar wel boven HR ++ glas en 16 zonnepanelen.

Deze tellen wel degelijk zwaar mee in die berekening.
Afzonderlijke isolatie onderdelen worden een stuk minder zwaar meegewogen.
Heb hier nog geen 2 maanden geleden een nieuw energielabel gekregen (gratis) :+

Dit doordat de rabobank een actie had en m'n woning nog het E-label had, zonnepanelen mogen maar minimaal meer mee-gerekend worden voor de labels, vermoedelijk heb je dan woningen bekeken met nog "oude" labels die nog geldig zijn.

Waar hoofdzakelijk naar gekeken wordt is isolatie, WTW, ventilatie en duurzame verwarming van de woning.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Annuk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

Heb hier nog geen 2 maanden geleden een nieuw energielabel gekregen (gratis) :+

Dit doordat de rabobank een actie had en m'n woning nog het E-label had, zonnepanelen mogen maar minimaal meer mee-gerekend worden voor de labels, vermoedelijk heb je dan woningen bekeken met nog "oude" labels die nog geldig zijn.

Waar hoofdzakelijk naar gekeken wordt is isolatie, WTW, ventilatie en duurzame verwarming van de woning.
Die actie heb ik dan gemist.
Wij hebben officieel label G dacht ik.
Maar het zou een A met wat plusjes moeten zijn.
Zolang je niet wilt verkopen is het niet bijster interessant natuurlijk.
Maar voor gratis wil ik ook wel het juiste label :9

Een snelle Google actie leert mij dat het voor hypotheek klanten van de Rabobank is.
Vallen we dus buiten de boot.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 30-10-2024 19:02 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ronald.42 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:00:
[...]

Die actie heb ik dan gemist.
Wij hebben officieel label G dacht ik.
Maar het zou een A met wat plusjes moeten zijn.
Zolang je niet wilt verkopen is het niet bijster interessant natuurlijk.
Maar voor gratis wil ik ook wel het juiste label :9

Een snelle Google actie leert mij dat het voor hypotheek klanten van de Rabobank is.
Vallen we dus buiten de boot.
Ik zou geen nieuw label aanvragen als je niet wilt verkopen en verwacht van G naar A te gaan. Schiet je WOZ omhoog. Kost je ook weer geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

Ik zou geen nieuw label aanvragen als je niet wilt verkopen en verwacht van G naar A te gaan. Schiet je WOZ omhoog. Kost je ook weer geld.
Ik verwacht het niet ik weet het wel zeker.
Woz had ik niet bij stil gestaan die zit nog 150K onder de huidige verkoop waarde en dat is met een slag om de arm, de paar huizen die hier in de straat verkocht zijn zaten nog wel wat hoger in prijs met een lager label en wat meer authentieke elementen :+
Dan laten we het maar zo wezen denk ik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Extreme smell
Beste mensen,

Vandaag het nieuwe energielabel ontvangen en ik ben van een D naar maar liefst een B gegaan, erg waardevol dus. Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50

Met een beter label kun je meer geld voor je woning krijgen, veel mensen in deze markt bieden maximaal en hoe beter het energielabel hoe lager de hypotheekrente hoe hoger de maximale hypotheek.
Pagina: 1