Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:42
We willen binnenkort een dakkapel laten plaatsen, hierdoor moeten de huidige panelen van het dak af wat een mooie gelegenheid geeft om gelijk nieuwe panelen neer te leggen.

Aan de achterkant zou ik graag 4 panelen boven de toekomstige dakkapel willen plaatsen en 2/3 panelen op de dakkapel (beetje afhankelijk van de afmetingen van de dakkapel). Verder zou ik graag aan de voorkant 2 panelen op de tuit (richting het zuiden) en 1 (west) op het dak zelf willen plaatsen.
Foto's
Huidig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXT0tQsoVhs0ik8Oy_6ptxWJOgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SzFFKsylIiYz7OOvim6EZe9R.png?f=fotoalbum_large

Gewenst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kyYwprzciQU08gOGR-eTHsOZ0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijS5fK7h4kNgxKSqR0DEujqt.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
De zon komt aan de achterkant op (oosten) en gaat gedurende dag over het huis heen. In de winter hebben we wat meer schaduw van de schoorsteen van de buren, de schaduw gaat dan over enkele panelen heen.
Jaarverbruik
1700kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Onze huidige omvormer is aangesloten op 1 fase, een van de bedrijven waarvan we een offerte hebben gekregen gaf aan dat 3 fase handiger is. Het argument was dat hij niet zeker wist wat de energiebedrijven gaan doen met salderen en dat er dan situaties optreden waarbij je op 1 fase teruglevert en op een andere fase gebruikt.
Doel
Groter deel van de dag gebruik kunnen maken van zonne energie, en natuurlijk besparen op de energierekening. In de toekomst wil ik ook nog graag een accu plaatsen.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen
Bijhouden van data
Ik zou het prettig vinden als ik niet afhankelijk ben van de "cloud" om de gegevens uit te lezen. De GoodWe omvormer die ik nu heb kan ik lokaal uitlezen (HomeAssistant) en is niet afhankelijk van het internet. Als het niet anders kan is het ook niet erg maar heeft niet de voorkeur.
Reeds verkregen offertes
Bij de eerste installateur hebben we twee offertes gekregen met verschillende panelen:

Installateur 1, offerte 1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvE7987pLw5whckjnKb-Sbd4BEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4vKwkZallaGJMFhksnXYDcv.png?f=fotoalbum_large

Installateur 1, offerte 2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVI5jzoqsgqJcHrEzQwJxXXInu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7yg0fQei6nGduUZw0pJ5k1ZJ.png?f=fotoalbum_large

Installateur 2, offerte 3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttfhoLUoQxjQizG9PTAwHBWMCD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ZiCxUhygvij8SoHZsEJ5exK.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid-Holland Zuid

De derde offerte is bij een andere partij, zijn wel een stukje duurder vermoed dat dat onder andere komt omdat er een micro omvormer per paneel aanwezig is en er een steiger neergezet moet worden (vermoed ivm de tuit).

Er zit een aardig prijsverschil in, ik heb morgen nog een gesprek met een installateur waarbij kennissen goede ervaringen hebben, ben benieuwd wat daar nog uit gaat komen. Ben wel benieuwd naar jullie meningen / input!

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Ik zie dit systeem echt niet goed gaan met SolarEdge.

Je bent dus veroordeeld tot Enphase... Maar ik denk dat je verder moet zoeken, deze aanbieder voelt gewoon erg hoog in prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
Ronald schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:43:
Ik zie dit systeem echt niet goed gaan met SolarEdge.

Je bent dus veroordeeld tot Enphase... Maar ik denk dat je verder moet zoeken, deze aanbieder voelt gewoon erg hoog in prijs.
Bedankt voor je input! Kan je uitleggen waarom dit niet gaat werken met SolarEdge? Vandaag heb ik nog een belafspraak met een installateur die ook werken met Enphase, ben benieuwd wat daar uit komt.

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
Je hebt verschillende orientaties en te weinig panelen per oriëntatie voor SolarEdge. Ik heb hetzelfde probleem (te weinig panelen vanwege dakkapel) en daarom ook Enphase gekozen.

Let ook op de eisen aan de dakkapel, als je daar 3 panelen op wilt leggen moeten die liefst vast geschroefd aan de kapel, wat tricky is met dakbedekking, of met ballast maar dan moet de kapel daar op berekend zijn. Dus over hebben met de bouwer daarvan.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 30-10-2024 06:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:12

Freakie1NL

Grote Baas

Is die 2de partij ook die partij die de onzin over 3 fase liep te verkondigen?

Hardnekkig gerucht, die gebrek aan kennis / interesse bij een partij aantoont. De meter saldeert de fases zelf.

https://www.coolblue.nl/z...-omvormer-en-slimme-meter

Wat betreft SolarEdge neem even een kijkje in het topic daarover op de forum. Vaak heeft men tegenvallende resultaten bij een verspreiding van enkele panelen als dit. Er zijn niet genoeg panelen per 'groep' om SolarEdge hier lekker te laten werken (buiten dakkapel kant om).

Je zou je af moeten vragen of het economisch reëel is dat je dit zo wil doen, of dat je je beperkt tot de dakkapel kant (string?).

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De goedkoopste oplossing is de achterkant volledig vol zetten en daar een simpel systeem aan hangen.
Dat is qua aanleg en qua inkoop goedkoper.

En anders, ja je kunt een Enphase systeem nemen en proberen de voorkant te mozaïeken, maar 3 panelen op de voorkant erbij is waarschijnlijk veel duurder dan 3 extra panelen op de achterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Rednas_N schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:49:
[...]

Bedankt voor je input! Kan je uitleggen waarom dit niet gaat werken met SolarEdge? Vandaag heb ik nog een belafspraak met een installateur die ook werken met Enphase, ben benieuwd wat daar uit komt.
De uitleg is casus tuinhuis in het solaredge topic.

Heel kort: panelen in kleine groepen gaan onderpresteren… soms heel, heel erg veel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:27
Micros zijn hier inderdaad de beste keuze, dan heb je de keuze tussen enphase of apsystems. Beide prima merken waarbij Apsystems minder aftopt en iets goedkoper is.

Gelijk een suggestie gedaan voor installateur in de buurt via DM berichtje.

Offerte 3 is overigens stevig aan de prijs, ze bieden wel de juiste enphase micro aan... zien hier vaak anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
Of hoymiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
Freakie1NL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:56:
Is die 2de partij ook die partij die de onzin over 3 fase liep te verkondigen?

Hardnekkig gerucht, die gebrek aan kennis / interesse bij een partij aantoont. De meter saldeert de fases zelf.

https://www.coolblue.nl/z...-omvormer-en-slimme-meter

Wat betreft SolarEdge neem even een kijkje in het topic daarover op de forum. Vaak heeft men tegenvallende resultaten bij een verspreiding van enkele panelen als dit. Er zijn niet genoeg panelen per 'groep' om SolarEdge hier lekker te laten werken (buiten dakkapel kant om).

Je zou je af moeten vragen of het economisch reëel is dat je dit zo wil doen, of dat je je beperkt tot de dakkapel kant (string?).
Bedankt voor je reactie, ik heb gevraagd de derde offerte aan te passen naar 1 fase, die komt nu 400 euro goedkoper uit wat op zich prettig is. Het verhaal van SolarEdge is me nu ook duidelijk, zoals andere al aangeven zijn micro omvormers meer geschikt in mijn situatie.

Ik ben me er van bewust dat de "terugverdientijd" lang (of niet aanwezig) is. Met de zonnepanelen aan de voorkant wil ik ervoor zorgen dat ik nog wat stroom aan het einde van de dag (wanneer we thuiskomen, gaan koken, etc) uit de zonnepanelen kan halen. De zonnepanelen aan de achterkant doen dan weinig meer namelijk.

Just do it.

Pagina: 1