"Critical Process Died" bij nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-05 08:23
Ik heb deze computer nu bijna een maand, en het probleem begon ongeveer 2 weken geleden.

Mijn pc krijgt dus een "Critical Process Died" BSOD op willekeurige momenten, soms kan ik hem urenlang gebruiken zonder problemen, maar zodra de eerste BSOD verschijnt is het de ene na de andere crash...

Na zo'n crash kan ik wel bij het Windows startscherm komen, en daar apps openen, maar na pak hem beet 30 seconden hangt de eerste app, daarna na een paar seconde mijn cursor en uiteindelijk heel het systeem. (Dit geldt dus ook voor de eerste crash)

Ik heb geprobeerd zowel SFC als DISM uit te voeren, die melden dat er beschadigde bestanden zijn, maar ongeacht hoe vaak ik deze reparaties probeer, blijven de fouten bestaan.

Mijn PC:
Gigabyte 4070 TI Super
AMD 7800X3D
Asrock b650m hdv/m.2
Corsair rm850x atx 3.1
G.Skill 32 GB DDR5-6000
WD Black SN770 NVMe

[ Voor 8% gewijzigd door DonRoger op 29-10-2024 19:32 ]

Beste antwoord (via DonRoger op 06-11-2024 16:21)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
nieuws: Western Digital patcht ssd’s die voor bsod’s zorgen in Windows 11 24H2

Mogelijk heb je hier last van? Je draait namelijk nog de oude firmware (opgelost sinds 731130WD volgens WD).

edit: https://community.wd.com/...-wd-blue-screens/297867/6 matcht wel behoorlijk met de issues die jij ervaart.

[ Voor 30% gewijzigd door spone op 01-11-2024 19:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:36
Dat is wel vervelend zeg.

Het volgende. Ik verdenk in eerste plaats het geheugen en wel de snelheid ervan. Je kunt het volgende doen:

>voer als eerst een BIOS update door.
>schakel EXPO eens uit en kijk dan of er nog steeds fouten komen.
>verhoog het voltage van het RAM met 0,05 volt.
>blijf af van de PBO settings.

Geen zorgen. Mijn AM5 build had in het begin precies hetzelfde geëtter. Na het doorvoeren van een BIOS update waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen en nu ruim 1 jaar later nog steeds stabiel.

Begin eerst hiermee en kijk wat het systeem doet. Dan kunnen we gerichter zoeken, maar eerst deze adviezen strikt navolgen. De volgende stappen die dan komen zullen over de CPU gaan, maar ik vermoed het RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 18:48
Welk geheugen heb je specifiek? Exact model en type ?
Staat deze op de QVL?

https://www.asrock.com/mb...DVM.2/index.asp#MemoryPHX
https://www.asrock.com/mb...DVM.2/index.asp#MemoryRAP

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En wat is de foutcode?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
jimh307 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:10:
Dat is wel vervelend zeg.

Het volgende. Ik verdenk in eerste plaats het geheugen en wel de snelheid ervan. Je kunt het volgende doen:

>voer als eerst een BIOS update door.
>schakel EXPO eens uit en kijk dan of er nog steeds fouten komen.
>verhoog het voltage van het RAM met 0,05 volt.
>blijf af van de PBO settings.

Geen zorgen. Mijn AM5 build had in het begin precies hetzelfde geëtter. Na het doorvoeren van een BIOS update waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen en nu ruim 1 jaar later nog steeds stabiel.

Begin eerst hiermee en kijk wat het systeem doet. Dan kunnen we gerichter zoeken, maar eerst deze adviezen strikt navolgen. De volgende stappen die dan komen zullen over de CPU gaan, maar ik vermoed het RAM.
Ik heb even een clean install gedaan, en de C schijf geformatteerd, tot nu toe geen bsod meer. Maar dat was de vorige keer ook. Ben benieuwd hoe lang het nu zal duren.

Mocht het straks weer voorkomen ga ik deze stappen inderdaad volgen!
Ik heb de F5-6000J3038F16GX2-FX5, ik zie deze niet in de lijst staan, maar ik dacht dat deze gewoon op de Asrock mobo moest werken.
CRITICAL_PROCESS_DIED was de stopcode.

Edit: de SFC scan blijft corrupte files vinden, ongeacht hoe vaak ik de pc opnieuw opstart :?
Edit2: En ja hoor, de computer valt weer uit. Wat een feest!
Edit3: Ik heb in mijn logboek gekeken en de Gebeurtenis-ID 1796 komt telkens terug als Fout, met bron als TPM-WMI

[ Voor 5% gewijzigd door DonRoger op 30-10-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23
Begin eens met een BIOS update voor het geval de laatste BIOS nog niet geinstalleerd. Dat is een cruciale eerste stap. Volg ook de andere stappen die @jimh307 voorstelt. Dat biedt een betrouwbaar uitgangspunt voor stabiliteit.

SFC en reboot zijn niet gerelateerd. Kijk eens met CrystalDiskInfo of je SSD in orde is. Kijk eens in de CBS log wat SFC fixt. Ik heb het wel eens meermaals een Bluetooth driver zien fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
EricJH schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:56:
Begin eens met een BIOS update voor het geval de laatste BIOS nog niet geinstalleerd. Dat is een cruciale eerste stap. Volg ook de andere stappen die @jimh307 voorstelt. Dat biedt een betrouwbaar uitgangspunt voor stabiliteit.

SFC en reboot zijn niet gerelateerd. Kijk eens met CrystalDiskInfo of je SSD in orde is. Kijk eens in de CBS log wat SFC fixt. Ik heb het wel eens meermaals een Bluetooth driver zien fixen.
Ik heb de stappen doorgevoerd + Secure boot aangezet, want hij gaf in Logboeken constant ID1796 met beschrijving: " The Secure Boot update failed to update a Secure Boot variable with error Secure Boot is niet ingeschakeld op deze computer.. For more information, please see https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2169931" aan.

Nu zijn de crashes weer verminderd, wel krijg ik af en toe ID1785 met beschrijving:
"The Secure Boot update failed to update a Secure Boot variable with error De parameter is onjuist.. For more information, please see https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2169931"

ID10010 met beschrijving:
"De server {C53A4F16-787E-42A4-B304-29EFFB4BF597} heeft zich niet binnen de vereiste termijn bij DCOM geregistreerd."

ID11 met beschrijving:
"Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\RaidPort1."

ID161 met beschrijving:
"Kan het dumpbestand niet maken vanwege een fout tijdens het maken van de dump. BugCheckProgress is: 0x00040049"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
De DCOM foutmeldingen kun je links laten liggen.

Zeggen SFC en DISM ook of de fouten hersteld zijn?

Mijn aandacht wordt getrokken door de controller fout. Dit kan naar een probleem met de hard drive wijzen. Post eens een screenshot van het rapport over je hard drive met CrystalDiskInfo. Zet de interface van CrystalDiskInfo op Engels, dat vergemakkelijkt het nazoeken van informatie over de parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
EricJH schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:24:
De DCOM foutmeldingen kun je links laten liggen.

Zeggen SFC en DISM ook of de fouten hersteld zijn?

Mijn aandacht wordt getrokken door de controller fout. Dit kan naar een probleem met de hard drive wijzen. Post eens een screenshot van het rapport over je hard drive met CrystalDiskInfo. Zet de interface van CrystalDiskInfo op Engels, dat vergemakkelijkt het nazoeken van informatie over de parameters.
De BSOD treedt nu alleen wanneer ik de computer opstart en richting het inlogscherm ga.

SFC zegt nu: Windows Resource Protection did not find any integrity violations.
DISM zegt: No component store corruption detected.
Dat moet dus goed zijn denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Psd4sjH7JuBDBJOpADPQzP2M6Ic=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KI1i4DW0cho5ljabfQuvxyxj.png?f=user_large

Bij het opstarten krijg ik ook dit:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
disk checking
, heb er maar even een filmpje van gemaakt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Mogelijk heb je hier last van? Je draait namelijk nog de oude firmware (opgelost sinds 731130WD volgens WD).

edit: https://community.wd.com/...-wd-blue-screens/297867/6 matcht wel behoorlijk met de issues die jij ervaart.

[ Voor 30% gewijzigd door spone op 01-11-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
spone schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:30:

Zo, dat lijkt er inderdaad verdacht veel op. Goede vondst hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
DonRoger schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:25:
[...]

De BSOD treedt nu alleen wanneer ik de computer opstart en richting het inlogscherm ga.

SFC zegt nu: Windows Resource Protection did not find any integrity violations.
DISM zegt: No component store corruption detected.
Dat moet dus goed zijn denk ik?
Dat is in orde.

[Afbeelding]
Hier [/quote]Hier lijkt niets aan de hand.

Mooie vondst van @spone .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
EricJH schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:59:
[...]
Dat is in orde.

[Afbeelding]
Hier [/quote]Hier lijkt niets aan de hand.

Mooie vondst van @spone .
Inderdaad geen BSOD meer na de nieuwe firmware geïnstalleerd te hebben, hoera! Alleen bij het opstarten nog de ID logs:
ID1101: Tijdens het transport zijn controlegebeurtenissen verloren gegaan. 0
ID6008: De vorige afsluiting van het systeem om 16:07:01 op ‎2-‎11-‎2024 is onverwacht gebeurd.
ID29: Windows kan niet snel worden opgestart met de foutstatus 0xC00000D4.

[ Voor 3% gewijzigd door DonRoger op 03-11-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Dan werkt Fastboot niet. Met SSD's vind ik dat persoonlijk een overgewaardeerde feature en heb er zelf altijd last van.
Daarom schakel ik Hybernation altijd uit en gebruik gewoon S3 Standby om computer in slaapstand te zetten:

Open een admin commandprompt (WIN+X, Terminal (Beheerder)) en typ:
powercfg /hibernate off

Snel en gemakkelijk je computer in slaap?
Maak een snelkoppeling op je bureaublad
Naam: Slaapstand
Doel: %windir%\System32\rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState Sleep

Nu kun je met de snelkoppeling op je bureaublad je computer in slaapstand zetten

Nog sneller naar bed?
  • Shift+Rechtsklik op de snelkoppeling die je hebt gemaakt op bureaublad, kies aan Taakbalk vastmaken
  • Houd de snelkoppeling op de taakbalk ingedrukt en verplaats hem zoveel mogelijk naar links.
  • Snelkoppelingen op de taakbalk kun je starten met WIN+positienummer
  • De meest linker app is dus WIN+1.
  • Nu kun je met WIN+1 dus snel je computer in slaapstand zetten
Welterusten!

[ Voor 8% gewijzigd door akimosan op 03-11-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 18:23
En eigenlijk gaat het nog makkelijker met het progje wizmo.exe

Ik gebruik het al van de 98, in de 8, de 10 en nu de 11: je kan snelkoppelingen op je bureaublad zetten en die gebruiken voor standby, lofoff, hybernate, en nog van die dingen.
Zelf heb ik het in gebruik om te rebooten of om af te sluiten.
Nooit meer naar de startknop om ....

Een te weinig gekend progje vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
akimosan schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:33:

Dan werkt Fastboot niet. Met SSD's vind ik dat persoonlijk een overgewaardeerde feature en heb er zelf altijd last van.
Daarom schakel ik Hybernation altijd uit en gebruik gewoon S3 Standby om computer in slaapstand te zetten:

Open een admin commandprompt (WIN+X, Terminal (Beheerder)) en typ:
powercfg /hibernate off

Snel en gemakkelijk je computer in slaap?
Maak een snelkoppeling op je bureaublad
Naam: Slaapstand
Doel: %windir%\System32\rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState Sleep

Nu kun je met de snelkoppeling op je bureaublad je computer in slaapstand zetten

Nog sneller naar bed?
  • Shift+Rechtsklik op de snelkoppeling die je hebt gemaakt op bureaublad, kies aan Taakbalk vastmaken
  • Houd de snelkoppeling op de taakbalk ingedrukt en verplaats hem zoveel mogelijk naar links.
  • Snelkoppelingen op de taakbalk kun je starten met WIN+positienummer
  • De meest linker app is dus WIN+1.
  • Nu kun je met WIN+1 dus snel je computer in slaapstand zetten
Welterusten!
toon volledige bericht
Ah dus niets kritisch aan de hand? Goed om te horen in ieder geval!
passer schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:10:
En eigenlijk gaat het nog makkelijker met het progje wizmo.exe

Ik gebruik het al van de 98, in de 8, de 10 en nu de 11: je kan snelkoppelingen op je bureaublad zetten en die gebruiken voor standby, lofoff, hybernate, en nog van die dingen.
Zelf heb ik het in gebruik om te rebooten of om af te sluiten.
Nooit meer naar de startknop om ....

Een te weinig gekend progje vind ik
Thanks, ik zal deze eens downloaden inderaad, klinkt goed!

Ik heb sinds het downloaden van de SSD firmware geen BSOD meer gehad, dus ik denk dat het daar aan heeft gelegen. d:)b oOo
Pagina: 1