Game PC met VR bril voor 10-jarige rond 600 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:53
Zoals de titel al zegt, voor het zoontje van een vriend van me, zoek ik een nieuwe PC. Het ventje is 10 jaar oud en heeft een uitvoering: Oculus Rift S die erop aangesloten moet worden. Budget is, zoals altijd, zo goedkoop mogelijk ergens rond de 600 euro.

Ze hebben die bril pas gekocht, maar ze kunnen hem niet aansluiten want de huidige PC is zo'n all-in-one Acer geval met scherm en computer in één, daar kan je niks mee, dus ze willen nieuwe PC voor dat kind.

Ik heb de ballen verstand van die brillen, dus ik heb hem opgezocht maar dat ding is EOL maar waarschijnlijk gaat het wel werken. Wellicht iemand met ervaring met zo'n bril? Drivers zitten waarschijnlijk al in Windows.

Ik heb ook geen idee welke spellen dat kind gaat spelen. Zal niet heel bijzonder zijn. Ook heb ik ze gevraagd hoe ver ze willen gaan qua budget. Voor bijvoorbeeld 800 euro heb je een i5 met RTX 4060 daar kun je lang mee doen, maar als het goedkoper moet voor rond 600 euro dan krijg je een i3 met RTX 3050 ofzo of een Ryzen 5 met een RX 6600 bijvoorbeeld. Dat is verouderde hardware, dus gaat niet zo lang mee. Maar die mensen hebben de ballen van PC's alleen nogmaals het is voor een 10-jarig kind dus het hoeft niet duurste van het duurste en hoogste instellingen.

Komt dan waarschijnlijk een 24 of 27" monitor bij en een beetje goedkoop gaming muis en toetsenbord met kleurtjes en zo dan is dat ventje ook weer blij.

Ze hadden ook een paar kant-en-klare PC's gezien bij de Media Markt dus ik heb ook het verschil uitgelegd. Ik had zelf een Intel en AMD variant in elkaar geflanst. Wat vinden jullie? Zat ook te denken aan een Ryzen 5 8600G met onboard GPU maar weet niet of dat snel genoeg is. Scheelt weer een videokaart. Ik weet alleen niet welke spellen je kan spelen met die bril.

Intel:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 107,99€ 107,99
1MoederbordenASUS PRIME H610M-A WIFI D4€ 95,50€ 95,50
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3050 Twin X2 6GB€ 177,54€ 177,54
1BehuizingenDeepCool Matrexx 30 SI€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 25,93€ 25,93
1VoedingenDeepCool PL550D€ 54,-€ 54,-
1SSD'sKingston NV2, retail, 1TB€ 52,57€ 52,57
Totaal€ 547,53

AMD:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 107,99€ 107,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming A520M-PLUS WIFI€ 80,99€ 80,99
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB€ 211,18€ 211,18
1BehuizingenDeepCool Matrexx 30 SI€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 25,93€ 25,93
1SSD'sKingston NV2, retail, 1TB€ 52,57€ 52,57
Totaal€ 566,66

Dit is die van de Media Markt > https://www.mediamarkt.nl...rtxtm-3050-146218158.html

Als ze die nemen, hebben ze natuurlijk wel Windows erop en garantie alleen ik weet niet hoe goed de voeding is bijvoorbeeld. Dat heb ik ze ook uitgelegd. Vaak in dit soort goedkope PC's zit een bagger voeding dus mij niet bellen als ie over een paar maanden doorbrandt of ontploft (misschien overdreven maar jullie weten wat ik bedoel). Ik ga ook geen ondersteuning bieden als ze een kant-en-klare kopen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:50
Nu ben ik zelf niet enorm thuis in VR maar van wat ik begrijp kan VR het nog best zwaar zijn. Sta je open voor tweedehands? Dan kan je bijvoorbeeld zoiets doen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 107,99€ 107,99
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH€ 79,94€ 79,94
1BehuizingenMSI MAG FORGE M100A€ 47,-€ 47,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 48,94€ 48,94
1SSD'sKioxia Exceria Plus G3 1TB€ 58,99€ 58,99
Totaal€ 396,86

En dan een tweedehands videokaart erbij v&a aangeboden: MSI Radeon RX 6650 XT MECH 2X 8G OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lang leve Coolblue, die zelfs voor discontinued producten nog de handleiding heeft staan: https://manuals.coolblue.nl/42/oculus-rift-s.pdf

Daar staat iig in wat voor videokaart je nodig hebt (redelijk flinke), en dat je iets van DisplayPort of mini DisplayPort nodig hebt, naast usb-C.
Handig: ze vertellen er ook bij welke verloopjes niet gaan werken ;)

Geeft je iig weer wat handvatten. Maar ik betwijfel of je zoiets binnen het budget voor elkaar gaat krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@Miyazono Bedankt, maar tweedehands wordt te ingewikkeld. Zoals ik al zei, die mensen hebben er de ballen verstand van en willen gewoon alles nieuw en ze zouden ook iets van garantie willen. Stel die kaart begeeft het over een tijdje, heb ik het weer gedaan. Het wordt ook hun eerste PC dus moet gewoon goed zijn. Denk ook dat ze uiteindelijk voor een kant-en-klare PC gaan.

@The Eagle Dat valt wel mee. Besef dat ding is behoorlijk verouderd. Heb ook een aantal gebruikersreviews gelezen. De reacties zijn erg uiteenlopend, maar nogmaals ik heb er de ballen verstand van. Nog nooit zo'n ding geïnstalleerd of gebruikt.

Letterlijk uit jouw handleiding:
For the full Oculus Rift S experience, we recommend that your PC computer has a NVIDIA GTX 1060 or AMD Radeon RX 480 graphics card or greater.
Dus een 6600 of 3050 zou geen probleem moeten zijn. Die hebben ook allebei een Display port.

Maar deze reactie bijv. van @Wolfos uitvoering: Oculus Rift S
Deze headset moet je niet meer kopen in 2024. De software is gewoon stuk. Je moet constant de PC rebooten en als je dan eens geluk hebt dan werkt het misschien een keer. Schroot is het.
Dat zal ik ook benadrukken dat ik geen garantie geef over de werking van de bril, omdat ie oud is en EOL.

UTwente heeft ook nog een Quickstart Guide erop staan > https://www.utwente.nl/en...-expert-product-guide.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 30-10-2024 05:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:11

Kettrick

Rantmeister!

Met dit budget en deze headset wordt dat niks ben im bang. PC VR is ook erg onvriendelijk in gebruik vergeleken met bijvoorbeeld een quest 3.

In dit geval zou ik aanraden de huidige headset te vervangen door een quest 3 headset, daar heeft een 10 jarige veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@Kettrick Waarom wordt het niks? PC voldoet toch ruim aan de eisen? Ze hebben die bril pas gekocht niet wetende dat het ding EOL is. Die Quest 3 kost 500 euro gaat hem niet worden ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:35
chim0 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:16:
@Kettrick Waarom wordt het niks? PC voldoet toch ruim aan de eisen? Ze hebben die bril pas gekocht niet wetende dat het ding EOL is. Die Quest 3 kost 500 euro gaat hem niet worden ben ik bang.
Je quote toch zelf de kansen dat het niks wordt? Zoals jij het noemt ''het ding'' is EOL, VR heeft een zware PC nodig, dat is het systeem wat jij voorstelt ook al niet.

Je bent niet bereid om ondersteuning te bieden op een kant en klaar systeem, maar wel om ondersteuning te bieden op een EOL product met een budget zelf bouw pc? Dat wordt wat dan.

Ik zou zeggen; verkoop die bril weer en spaar door als VR zo gewenst is. Koop vervolgens een bril die wel ondersteund wordt samen met een PC wat het probleemloos kan afspelen, anders blijf je dagelijks ondersteuning bieden op iets waarvan nu al bekend is dat het eigenlijk niet meer te ondersteunen valt (EOL VR en een budget PC is vragen om problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
Wat is het doel met die bril?
Zolang dat niet duidelijk is kan je nog niet beginnen met een pc ervoor bouwen.

Want de basis van de bril (Rx 480) is voor basic rustig wandelen. Wil je er ook games op spelen zal je heel stuk hoger moeten gaan zitten.

De bril kan dit wel aan, maar je videokaart niet.

Dus, eerst bedenken welke spellen, dan pas pc erbij.

Bijvoorbeeld half life heeft MINIMAAL 1060 nodig, maar aangeraden is 2070 super / 5700xt.

Een 6600 is dan niet ruim voldoende, maar voldoende.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 30-10-2024 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:11

Kettrick

Rantmeister!

chim0 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:16:
Mijn ervaring met VR is dat zelfs een 4070 het regelmatig moeilijk heeft met VR. Je blijft knoeien met instellingen in Steam VR etc. Dat zal met een budget PC alleen maar erger zijn en meer van jouw tijd eisen.

De quest 3 is een stand alone oplossing, je hebt dus geen PC meer nodig, er is onlangs een 3s gelanceerd die iets goedkoper is.

Als je binnen je gegeven budget een leuke VR ervaring wil hebben is een quest 3 of ander stand alone headset de beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:28
"ik wil een PC voor een VR Bril waar ik geen verstand van heb, ik heb geen idee wat ze er mee willen doen en ik ga geen support geven".

Dat ze het geld al aan die bril hebben uitgegeven betekend niet dat er nog 600 euro achteraan gegooid moet worden die dan ook door de plee gaat en je nog steeds niks kan.

Lees je in op VR Brillen. De Quest 3, ala 500 euro, is een standalone bril bijv. Kan je al e.e.a. op doen zonder ooit een PC aan te sluiten.

Je weet nu te weinig over het beoogde gebruik om hier ook maar iets zinnigs van te maken behalve wellicht een best bang-for-buck pc bouwen, waarmee die bril nog steeds niks waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Krijg nu nu bericht "Hij heeft ook Een Quest3" Komt ie nu mee 8)7

Dus eindstand wat doen we? Zeggen dat een budget PC voor die Rift S geen goed idee is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:28
chim0 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:02:
Krijg nu nu bericht "Hij heeft ook Een Quest3" Komt ie nu mee 8)7

Dus eindstand wat doen we? Zeggen dat een budget PC voor die Rift S geen goed idee is?
Zeggen dat je hier geen verstand van hebt en ze iemand laten zoeken die dat wel heeft. Je hoeft niet overal "ja" op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
XelaRetak schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:04:
[...]

Zeggen dat je hier geen verstand van hebt en ze iemand laten zoeken die dat wel heeft. Je hoeft niet overal "ja" op te zeggen.
Heb ik dus ook gedaan.
LopendeVogel schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:29:
[...]

Je quote toch zelf de kansen dat het niks wordt?
Dat zeg ik niet, ik kijk alleen naar de eisen van dat ding en aangezien ie verouderd is, zijn ze laag. RX 480 en GTX 1050 zouden geen match moeten zijn voor een RX 6600 of RTX 3050 toch? In die zin bedoel ik het. Maar goed heb al gezegd dat ik geen verstand heb van VR, dus dat ze beter iemand kunnen zoeken die er wel verstand van heeft.

[ Voor 48% gewijzigd door chim0 op 30-10-2024 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
Kan prima hoor, gewoon deze pc neerzetten.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 475,99€ 475,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 175,-€ 175,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4080 SUPER 16GB OC LED TF VERTO€ 1.065,99€ 1.065,99
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,95€ 89,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 99,30€ 99,30
1VoedingenCooler Master V750 Gold i Multi € 109,90€ 109,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 232,40€ 232,40
Totaal€ 2.296,38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het probleem met VR is dat je dubbel zo veel frames moet renderen voor dezelfde ervaring als non-VR, dus je hebt effectief ook een dubbel zo zware videokaart nodig. En in OEM-mediamarkt-PC's is de videokaart juist bijna altijd de bottleneck. Met een hoger budget stopt een OEM er liever een i9 in (die zinloos is) dan een RTX4080. Nou kun je op laagste settings met een RX6600 al snel een eind komen, maar dat is dan wel iets waar ze zich bewust van moeten zijn. Zeker bij de zwaarste games kan dat natuurlijk snel een probleem worden. Een RTX3050 is wat dat betreft tamelijk matig, een IGP van een 8600G lijkt me érg riskant.

Verder heb ik zelf ook geen verstand van VR, maar dat is in ieder geval één belangrijk probleem.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:41
chim0 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:06:
[...]

Heb ik dus ook gedaan.

[...]

Dat zeg ik niet, ik kijk alleen naar de eisen van dat ding en aangezien ie verouderd is, zijn ze laag. RX 480 en GTX 1050 zouden geen match moeten zijn voor een RX 6600 of RTX 3050 toch? In die zin bedoel ik het. Maar goed heb al gezegd dat ik geen verstand heb van VR, dus dat ze beter iemand kunnen zoeken die er wel verstand van heeft.
De minimum eisen voor die bril zijn gemaakt op basis van wat er nieuw was qua hardware en software toen die bril uitkwam.
Als je met die bril alleen 5 jaar oude vr games wilt spelen dan kom je er waarschijnlijk wel mee weg. Maar als dat niet de verwachting is dan zal het met dat soort specs een teleurstelling kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Flamesz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

De minimum eisen voor die bril zijn gemaakt op basis van wat er nieuw was qua hardware en software toen die bril uitkwam.
Als je met die bril alleen 5 jaar oude vr games wilt spelen dan kom je er waarschijnlijk wel mee weg. Maar als dat niet de verwachting is dan zal het met dat soort specs een teleurstelling kunnen worden.
Gezien 5 jaar oude VR games wat van de mooiste zijn (en dan heb ik het niet over qua gameplay oid, maar ook gewoon grafisch zijn er 5 jaar oude games waar heel weinig nieuwe games het bij halen, simpelweg omdat er toen gesubsidieerde PCVR games kwamen waar zowel grafische pracht als fatsoenlijke optimalisatie belangrijk waren), valt dat allemaal wel mee.

Dit topic laat ook weer zien dat VR gebruikers wat van de grootste vijanden zijn van VR adoptie. Natuurlijk als jij flight simulator met hoge pracht wil spelen dan moet je niet denken dat je een GTX1060 mee weg komt. Maar het is echt pure onzin dat je een RTX4080 nodig zou hebben voor een leuke PCVR ervaring.
Kettrick schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 05:40:
Met dit budget en deze headset wordt dat niks ben im bang. PC VR is ook erg onvriendelijk in gebruik vergeleken met bijvoorbeeld een quest 3.

In dit geval zou ik aanraden de huidige headset te vervangen door een quest 3 headset, daar heeft een 10 jarige veel meer aan.
Nu in zijn algemeenheid met dit budget lijkt me dat geen vreemd idee (en die blijkt hij dus al te hebben). Maar ik heb heel lang een Q3 uitgesteld vanwege de hoeveelheid onzin die op op plaatsen als r/OculusQuest wordt verspreid over PCVR. Dat het zoveel werk is om aan de gang te krijgen. Ook met een Q3, je moet native draaien, want dan kan je er zo inspringen, terwijl PCVR je een ~5 minuten kost elke keer weer om het aan de gang te krijgen!
Realiteit: Zet headset op, druk op Oculus Link knopje, klaar. (Of één van de alternatieven).
Overigens daarvoor met mijn Rift: Zet headset op: Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Flamesz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Duidelijk! Heb dit allemaal gecommuniceerd naar ze dus ik hoor het wel. Had niet verwacht dat het zo ingewikkeld zou zijn. Dacht kabeltje erin en gaan met die banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
chim0 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

Duidelijk! Heb dit allemaal gecommuniceerd naar ze dus ik hoor het wel. Had niet verwacht dat het zo ingewikkeld zou zijn. Dacht kabeltje erin en gaan met die banaan.
Je zal wel Oculus software moeten installeren, dat zijn geen ingebouwde Windows drivers. Maar verder is het met een Rift-S redelijk die richting op als het goed is: Geen externe tracking stations nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Vergeet niet dat ze ook met elk wissewasje naar jou toe gaan komen en als ze zelf iets doen wat het verpest jij het gedaan hebt. Er is ook zo'n topic over vervelende kennissen/vrienden die support eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Boerenlater schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:42:
Vergeet niet dat ze ook met elk wissewasje naar jou toe gaan komen en als ze zelf iets doen wat het verpest jij het gedaan hebt. Er is ook zo'n topic over vervelende kennissen/vrienden die support eisen.
Klopt, daar hebben we al gesproken en we hebben duidelijke afspraken gemaakt.
Pagina: 1