Oude Miele wasmachine kapot: vervangen of repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 18:20
Onze Miele Softtronic W463 heeft het recent begeven: ineens veel lawaai en de trommel wiebelt flink. Reparatie lijkt niet goedkoop, dus ik twijfel tussen laten maken of een nieuwe kopen. Ik heb argumenten voor beide scenario's, maar ik kan niet kiezen. Ben benieuwd naar jullie argumenten/ervaringen.

Op zich ben ik tevreden met deze machine; de was komt er schoon uit, wat natuurlijk de belangrijkste eis is. Nieuwe modellen hebben allerlei extra’s waarvan me het belang niet duidelijk genoeg is. Wasmiddeldosering klinkt leuk, maar is het echt nuttig? Ik ervaar geen problemen met gewoon een dopje wasmiddel in de trommel. En de smart-functies lijken me handig, maar ik ben bang dat ze me ook kunnen frustreren als ze niet goed werken. Nu zet ik de wasmachine direct na starten met een tussenstekker uit en schakel hem via Home Assistant weer in wanneer ik voldoende zonnestroom heb. Met energiemeting weet ik ook wanneer de was klaar is, dus veel meer heb ik eigenlijk niet nodig.

Daarom mijn vragen:

1. Welke nieuwe functies vind je echt een meerwaarde? Merk je een groot verschil in gebruiksgemak of prestaties met een moderne wasmachine? Voegt zo'n smart-functie iets toe?
2. De bouwkwaliteit van moderne apparaten lijkt vaak minder, mede door geplande veroudering. Denk aan de Centennial Light Bulb als extreem voorbeeld, maar ik merk ook dat spullen sneller stuk gaan en moeilijker te repareren zijn. Hoe groot achten jullie de kans dat na een reparatie van mijn Miele snel een ander onderdeel het begeeft? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
In de meeste, wat grotere, plaatsen zit wel een 'mannetje' wat wasmachines repareert. Over het algemeen zijn Miele onderdelen redelijk goed verkrijgbaar (en vaak zijn er ook alternatieve onderdelen). En advies aan zo'n mannetje vragen is meestal gratis.
Ineens veel lawaai en een wiebelende trommel zou kunnen duiden op kapotte schokbrekers, die zijn relatief eenvoudig te vervangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:02
Yaksa schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:26:
In de meeste, wat grotere, plaatsen zit wel een 'mannetje' wat wasmachines repareert. Over het algemeen zijn Miele onderdelen redelijk goed verkrijgbaar (en vaak zijn er ook alternatieve onderdelen). En advies aan zo'n mannetje vragen is meestal gratis.
Ineens veel lawaai en een wiebelende trommel zou kunnen duiden op kapotte schokbrekers, die zijn relatief eenvoudig te vervangen.
Dit.
Hier kan ik onderdelen gewoon bij de lokale witgoedboer kopen en krijg ik nog (gratis) advies over hoe zelf te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zet in op versleten schokdempers... vervangen kan je als je een beetje handig bent zelf, en anders doet een beetje witgoed monteur dit wel in een uurtje of 2 MAX...

hier zitten gewoon er nu gewoon "aftermarket" dempers in de Miele (BJ1999) en doet het er prima mee.. en voor de 3 tientjes die ik er voor kwijt was (en een middagje stoeien met het ding.. heb ik geen nieuwe)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Drie keer geen (direct) antwoord op mijn vraag, maar mag de antwoorden zo interpreteren dat jullie de meerwaarde van een nieuwe niet zien en/of dat jullie voldoende vertrouwen hebben dat een Miele nog weer jaren meegaat met een nieuwe [wat er ook stuk is]?

Overigens beweegt de trommel vooral teveel naar achteren. Dat lijkt me eerder iets met de lagers te maken te hebben en die zijn toch best lastig te vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door StephanVierkant op 29-10-2024 22:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:20
Heb hier een moderne wasmachine met:

- App bediening
- Auto dose
- Touch buttons

De eerste nooit ingesteld, de tweede werd in het begin gebruikt, nu gooien we er gewoon zelf weer wasmiddel in en touch buttons... geef mij maar fysieke knoppen.

Writing this makes me feel old... and I swear....

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
Laat ik dan eens een poging doen :)
1. Welke nieuwe functies vind je echt een meerwaarde?
Ik gebruik slechts twee programma's, standaard 60 graden op eco stand en een kort programma voor 40 graden. Alle toeters en bellen die op mijn Samsung zitten gebruik ik niet. Alle SMART meuk is aan mij niet besteed.
2. De bouwkwaliteit van moderne apparaten lijkt vaak minder
Reden voor een Samsung na de vorige Miele was de motor zonder koolborstels. Is ooit gaan lekken en zelf gefixed. Het is altijd een risico als je wat oplost, dat de week erna het geval definitief door de hoeven zakt. Mijn afweging zou kosten/baten zijn. Schokbrekers - wat dit lijkt te zijn - is relatief goedkoop om te vervangen. Ik zou dat zeker doen, zeker als hij het gewoon goed doet. Mijn reparatie aan de Samsung is inmiddels 2 jaar geleden, dus achteraf een goede keuze geweest. Ook daar waren de vervangende onderdelen een paar tientjes en het risico daarmee te overzien. Als het ding 10 jaar zou zijn en de reparatie 400 euro zou kosten weet ik niet of ik dezelfde keuze gemaakt zou hebben.

Als het inderdaad lagers zijn, begint het zuchten en krabben op het hoofd. Dan moet het ding echt uit elkaar ...

[ Voor 5% gewijzigd door Houtenklaas op 29-10-2024 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Je zet er niet bij hoe oud de Miele is. Als hij 10 jaar oud is kan ik me voorstellen dat je 'm repareert, maar als hij 20 jaar oud is zou ik heel erg gaan twijfelen.

Ik heb recentelijk een nieuwe gekocht en vind het automatisch doseren wel heel handig. Weer een dingetje minder dat je kunt vergeten in de huishouding. De wat duurdere machines zijn ook mooi stil, dat is een kwestie van persoonlijke smaak. En ze zullen in tussentijd ook wel wat zuiniger zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:06
StephanVierkant schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:33:
Drie keer geen (direct) antwoord op mijn vraag, maar mag de antwoorden zo interpreteren dat jullie de meerwaarde van een nieuwe niet zien en/of dat jullie voldoende vertrouwen hebben dat een Miele nog weer jaren meegaat met een nieuwe [wat er ook stuk is]?

Overigens beweegt de trommel vooral teveel naar achteren. Dat lijkt me eerder iets met de lagers te maken te hebben en die zijn toch best lastig te vervangen.
Dit zijn zeker uitgelopen lagers. De hele wm moet hiervoor uit elkaar en de kuip moet worden gesplitst. De vraag is of de montagepunten moeten worden uitgeboord of dat deze geschroefd zijn. Dit is een dagje werk meestal.

Autodose (verspillend) en wifi (wat?) kan je overslaan. Wat wel een enorme verbetering is, zijn de inverter motoren van tegenwoordig, die zijn enorm stil en sterk. 8 of 9 kg is standaard, die van jou is denk ik nog 6 kg?

Een set lagers kost alleen al 100 euro, inkoop, de uren komen daar nog bij. Ik zou hem persoonlijk afvoeren.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 29-10-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Max. 5 kg zelfs. Dus dat is wel een flinke vooruitgang. En stiller is ook fijn; ik zet 'm nu nooit 's nachts aan omdat met 1600 toeren centrifugeren wel heel wat lawaai maakt.

Als ik de filmpjes zie dat dat ding echt helemaal uit elkaar moet om de lagers te vervangen, lijkt me dat een flinke klus. Dan lijkt me preventief de schokdempers vervangen ook geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
StephanVierkant schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:07:
Max. 5 kg zelfs. Dus dat is wel een flinke vooruitgang. En stiller is ook fijn; ik zet 'm nu nooit 's nachts aan omdat met 1600 toeren centrifugeren wel heel wat lawaai maakt.

Als ik de filmpjes zie dat dat ding echt helemaal uit elkaar moet om de lagers te vervangen, lijkt me dat een flinke klus. Dan lijkt me preventief de schokdempers vervangen ook geen gek idee.
Heb je kinderen? Dan moet je lekker van die ouderwetse 5kg capaciteit af gaan. Heb je kinderen die vroeg slapen? Die horen een inverter wm niet meer draaien als je om 21 uur nog een wasje draait. Hang je niet teveel op aan dat dit een Miele is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
PhilipsFan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:52:
Je zet er niet bij hoe oud de Miele is. Als hij 10 jaar oud is kan ik me voorstellen dat je 'm repareert, maar als hij 20 jaar oud is zou ik heel erg gaan twijfelen.
Heb hem denk ik al 8 jaar, destijds tweedehands voor een habbekrats gekocht. Model is van 2004 volgens mij, maar kan zo snel niet vinden wanneer die van ons is geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
StephanVierkant schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:07:
Dan lijkt me preventief de schokdempers vervangen ook geen gek idee.
Wat voor lawaai maakt ie tijdens het draaien. Komt de buitenkant trommel ergens tegenaan? Dan misschien dempers, maar ik denk het niet. Wat jij omschrijft klinkt als lagers - vooral dat "ineens" is een goede indicatie.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 29-10-2024 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanVierkant
pennywiser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:12:
[...]

Wat voor lawaai maakt ie tijdens het draaien. Komt de buitenkant trommel ergens tegenaan? Dan misschien dempers, maar ik denk het niet. Wat jij omschrijft klinkt als lagers.
De achterkant van de trommel schuurt ergens tegenaan. Er zit ook speling is als je de trommel naar achteren duwt. Naar boven/onder en opzij zit er geen speling in. Maar ik las al elders dat schokdempers zo'n 10 jaar meegaan, dus die ga ik ook preventief (laten) vervangen als dat ding helemaal uit elkaar moet voor de lagers.

En dan maak ik er gelijk een groter project van: https://github.com/tailsu/miele-brain :)

Maar goed, een nieuwe kopen is ook nog steeds een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 15:16
Tja dat zijn keuzes keuzes.

Wat is de waarde van een 10 jaar oude machine en nog belangrijker, wat gaat er na 2 jaar aan stuk. Laten we het zo zeggen dat een wasmachine van 10 jaar zijn technische leven erop heeft zitten. Alles wat na 10 jaar komt is mooi meegenomen.

Ik ken mensen met Miele machines van 25 jaar oud waarvoor €750 aan versleuteld is. Mensen zijn verknocht aan de machine en ding draait verders prima. Maar ga je het optellen dan kom je rekenkundig financieel heel slecht uit. De oudere machines heben nu eenmaal een hoger energieverbruik en lopen tegen onderhoudskosten aan. Die rekensom zal je zelf moeten maken.

Wasmiddeldosering klinkt leuk, en zolang het werkt si het ook leuk. Maar hoe je het went of keert je zult een keer moeten bijvullen. Of dat 1 x per zoveel tijd is of elke dag een dosering maakt jou niet zoveel uit. Het is wel weer een systeem wat storingsgevoelig is. Als je dat niet uitmaakt zou ik hier niet naar kijken.

Nieuwe machines wassen ook schoon. Moet nog een wasmachine tegenkomen die nieuw niet schoon wast, dus dat is in principe geen argument.

Dus repareren = goedkoper als een nieuwe maar ga er vanuit dat je dan nog een aantal jaar mee kan voordat die weer onderhoud nodig heeft. De kans dat de onderdelen dan moeilijker te krijgen zijn is groter. Stel dat de machine voor €100 gerepareerd is (alleen onderdelen) en na 3-4 jaar alsnog vervangen moet worden, dan wordt het een dure.

Je geeft zelf aan dat je de machine via HA bedient. Als je een nieuwe koopt met smarthome, homeconnect dan kun je de machine via HA laten starten op het moment dat je zonnepanelen genoeg leveren. Dat zou voor mij in jou situatie een belangrijke optie zijn. Dat de machine aangeeft op je telefoon terwijl je in de kroeg zit dat je was klaar is moet ik nog de meerwaarde van inzien. Als de machine het daarna in de droger doet en daarna sorteert en opvouwt zou mooi zijn maar dan moeten we nog wat jaren wachten.

Dus resumé: Repareren is duurzaam, goedkoper maar je weet niet wat er straks weer stuk gaat. De machine is aan het einde van zijn levensduur punt. Laat je goed informeren wat het aan onderdelen kost en maak daarna een afweging. Is reparatie duurder dan 50% van de nieuwwaarde zo ik mezelf achter de oren gaan krabbelen, vooral omdat je aangeeft dat een nieuwe kopen zeker een optie is.

je zegt dat je wat in zit over de bouwkwaliteit over nieuwe machines. Dat is in 2024 aardig opgelost door het "right to repair" wat sinds april 2024 van kracht geworden is. Hierdoor zijn de nieuwe 2024/2025 machines aanmerkelijk beter te repareren omdat nu EU wettelijk is vastgelegd.
Een nieuwe machine zal ook behoorlijk wat minder energie verbruiken en als deze automatisch geschakeld kan worden door je domotica is dat mooi meegenomen.

De nieuwe functies, tja je kan het zo gek niet bedenken of het zit er tegenwoordig wel op. Maar elke wasmachine moet nog steeds met de hand gevuld en leeg gehaald worden. Let er wel op dat je wasmachine aan de "cloud" hangt. Kies er niet 1 die niet werkt als er geen internet is (weet niet of die er zijn)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
nodri2000 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:58:
Tja dat zijn keuzes keuzes.

Wat is de waarde van een 10 jaar oude machine en nog belangrijker, wat gaat er na 2 jaar aan stuk. Laten we het zo zeggen dat een wasmachine van 10 jaar zijn technische leven erop heeft zitten. Alles wat na 10 jaar komt is mooi meegenomen.

Ik ken mensen met Miele machines van 25 jaar oud waarvoor €750 aan versleuteld is. Mensen zijn verknocht aan de machine en ding draait verders prima. Maar ga je het optellen dan kom je rekenkundig financieel heel slecht uit. De oudere machines heben nu eenmaal een hoger energieverbruik en lopen tegen onderhoudskosten aan. Die rekensom zal je zelf moeten maken.

Wasmiddeldosering klinkt leuk, en zolang het werkt si het ook leuk. Maar hoe je het went of keert je zult een keer moeten bijvullen. Of dat 1 x per zoveel tijd is of elke dag een dosering maakt jou niet zoveel uit. Het is wel weer een systeem wat storingsgevoelig is. Als je dat niet uitmaakt zou ik hier niet naar kijken.

Nieuwe machines wassen ook schoon. Moet nog een wasmachine tegenkomen die nieuw niet schoon wast, dus dat is in principe geen argument.

Dus repareren = goedkoper als een nieuwe maar ga er vanuit dat je dan nog een aantal jaar mee kan voordat die weer onderhoud nodig heeft. De kans dat de onderdelen dan moeilijker te krijgen zijn is groter. Stel dat de machine voor €100 gerepareerd is (alleen onderdelen) en na 3-4 jaar alsnog vervangen moet worden, dan wordt het een dure.

Je geeft zelf aan dat je de machine via HA bedient. Als je een nieuwe koopt met smarthome, homeconnect dan kun je de machine via HA laten starten op het moment dat je zonnepanelen genoeg leveren. Dat zou voor mij in jou situatie een belangrijke optie zijn. Dat de machine aangeeft op je telefoon terwijl je in de kroeg zit dat je was klaar is moet ik nog de meerwaarde van inzien. Als de machine het daarna in de droger doet en daarna sorteert en opvouwt zou mooi zijn maar dan moeten we nog wat jaren wachten.

Dus resumé: Repareren is duurzaam, goedkoper maar je weet niet wat er straks weer stuk gaat. De machine is aan het einde van zijn levensduur punt. Laat je goed informeren wat het aan onderdelen kost en maak daarna een afweging. Is reparatie duurder dan 50% van de nieuwwaarde zo ik mezelf achter de oren gaan krabbelen, vooral omdat je aangeeft dat een nieuwe kopen zeker een optie is.

je zegt dat je wat in zit over de bouwkwaliteit over nieuwe machines. Dat is in 2024 aardig opgelost door het "right to repair" wat sinds april 2024 van kracht geworden is. Hierdoor zijn de nieuwe 2024/2025 machines aanmerkelijk beter te repareren omdat nu EU wettelijk is vastgelegd.
Een nieuwe machine zal ook behoorlijk wat minder energie verbruiken en als deze automatisch geschakeld kan worden door je domotica is dat mooi meegenomen.

De nieuwe functies, tja je kan het zo gek niet bedenken of het zit er tegenwoordig wel op. Maar elke wasmachine moet nog steeds met de hand gevuld en leeg gehaald worden. Let er wel op dat je wasmachine aan de "cloud" hangt. Kies er niet 1 die niet werkt als er geen internet is (weet niet of die er zijn)
Heel knap dat je, zonder de machine zelf gezien en beoordeeld te hebben, op afstand kunt bepalen dat een wasmachine afgeschreven is. Je weet niet wat er kapot is, je weet het aantal bedrijfsuren niet en je weet nauwelijks hoe er mee omgesprongen is.

Het even laten 'invliegen' van een monteur die de machine even bekijkt lijkt mij een betere optie dan nu al te stellen dat TS beter een nieuwe moet gaan kopen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 15:16
Yaksa schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Heel knap dat je, zonder de machine zelf gezien en beoordeeld te hebben, op afstand kunt bepalen dat een wasmachine afgeschreven is. Je weet niet wat er kapot is, je weet het aantal bedrijfsuren niet en je weet nauwelijks hoe er mee omgesprongen is.

Het even laten 'invliegen' van een monteur die de machine even bekijkt lijkt mij een betere optie dan nu al te stellen dat TS beter een nieuwe moet gaan kopen.
Tja, ten eerste zeg ik niet dat die een nieuwe moet kopen, ik geef alleen maar opties aan. En inderdaad, na 30 jaar in het witgoed gezeten te hebben kan ik wel zeggen dat ik er wel kijk op heb. Als je gelezen hebt waar deze wasmachine last van heeft ben je met een paar euro niet klaar. Het even "invliegen"van een monteur kost tegenwoordig ook een leuk bedrag.
Simpelweg is een machine financieel na 10 jaar afgeschreven om de simpele reden dat dat zijn technische levensduur is.
Zonder de machine gezien te hebben het volgende: lagers, schokbrekers, koolborstels, manchet en snaar sowieso vervangen. Totale tijd dat je hiermee bezig bent, 3 uurtjes als alles mee zit. Reken op 4 uren. Dan zit je qua onderdelen op bijna €200. €75 per uur (is minimum bedrag) dan zit je alles bij elkaar op €500. Dan reken ik servicekosten, inspectiekosten en voorrijkosten niet eens mee.
Als het lagerkruis is uitgelopen ben je nog verder van huis. Maar goed, ik heb de machine niet gezien. het feit dat er voorwaartse speling in de trommel zit doet mij een aantal dingen vermoeden. Het feit dat er met de machine gedraait is (wat de TS dus aangeeft) doet mij inderdaad vermoeden dat de machine afgeschreven is.

Alles is te repareren, je moet je alleen zelf afvragen of het dat waard is. Ik geef simpelweg de optie, het is aan de TS om een beslissing te maken. Als jezelf handig bent kun je het zelf maar at sluit de prijs van onderdelen niet uit.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Imo is dit een wm uit een sterk verouderde generatie, welke nu gewoon afgeschreven is. Nieuwe wms zijn stiller sterker meer capaciteit en zuiniger. Ik zie TS reageren in zwangerschapstopics, dan snap ik dus niet echt dat je deze wm in huis houdt met hoge kans op nieuwe defecten. Een 8 of 9kg trommel is dan ook zoveel handiger ipv 5. Zodra je 1x zo'n grote trommel ervaart en hoe stil die is, denk je dat had ik dus gewoon eerder moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb wel bewust gekozen voor het fixen van mijn Miele, en die is behoorlijk stil nog in met 1600rpm centrifuge (met zn huidige schokdempers)

en gezien die door menig witgoed monteur geprezen wordt als een machine uit de tijd dat Miele nog echt state of the art kwaliteit was..

dus houd ik hem nog maar even.... en heb er maar €150 aan uitgegeven.. machine + reparaties..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 16-06 13:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Leuk verhaal en bijbehorende vragen.. ik mis de daadwerkelijke diagnose en bijbehorende prijskaart. Ik zou eerst een diagnose vragen en dan de vragen stellen of het nog de moeite is.

Een lokale reparateur kan prima borstels/lagers/dempers vervangen. En dat kost geen hele dag voor een ervaren persoon. Er zit relatief weinig aan onderdelen in zo’n apparaat. Vergelijk het met een auto van begin jaren 90: motortje, wellicht een riem (tenzij er al een soort ‘direct drive’ motor inzit) en koolstofborstels, de dempers, waterpompje en wat aansturing.. en verder veel vrije ruimte. Als een monteur de juiste spullen bij zich heeft (evt na diagnose), is het met 3 uur (mits grotendeelse demontage, dus trommel los) echt wel gepiept. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-06 16:14

Nullifiel

╞═══════╡

Ik zie dat een basismodel Miele met een vulcap. van 8kg bij een bekende webshop op net iets meer dan €1000 zit. Is een boel geld. Maar wel een Miele.

Ik stond ongeveer 10 jaar geleden toen net de internetsnufjes e.d. op de machines kwamen voor die keuze. Ik vond het maar onzin en heb toen voor een basismodel Miele gekozen.
Zou ik nu weer doen. Op het basismodel gebruik ik al niet eens alle programma’s :+

Voor mij zou de enige lastige afweging nu zijn: repareren of nieuwe zonder poespas. 1000 is veel geld. Maar wat kost een reparatie en wat is de slagingskans + verwachtte resterende levensduur? Tja gokken met onderbouwing dan maar.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Nullifiel schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:38:
Ik zie dat een basismodel Miele met een vulcap. van 8kg bij een bekende webshop op net iets meer dan €1000 zit. Is een boel geld. Maar wel een Miele.

Ik stond ongeveer 10 jaar geleden toen net de internetsnufjes e.d. op de machines kwamen voor die keuze. Ik vond het maar onzin en heb toen voor een basismodel Miele gekozen.
Zou ik nu weer doen. Op het basismodel gebruik ik al niet eens alle programma’s :+

Voor mij zou de enige lastige afweging nu zijn: repareren of nieuwe zonder poespas. 1000 is veel geld. Maar wat kost een reparatie en wat is de slagingskans + verwachtte resterende levensduur? Tja gokken met onderbouwing dan maar.
Onthoud goed dat Miele niet beter is dan Bosch/Siemens of AEG en dat de "service" van Miele stopt op de dag dat je fabrieksgarantie afloopt.
Hang je niet op aan de verwachtingen op basis van je oude machine, want Miele 25 jaar geleden is niet Miele van nu, de machines zijn dat qua degelijkheid iig allang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:03:
[...]

Onthoud goed dat Miele niet beter is dan Bosch/Siemens of AEG en dat de "service" van Miele stopt op de dag dat je fabrieksgarantie afloopt.
Hang je niet op aan de verwachtingen op basis van je oude machine, want Miele 25 jaar geleden is niet Miele van nu, de machines zijn dat qua degelijkheid iig allang niet meer.
Dit wou ik net zeggen. Goedkopere Mieles doen onder voor de duurdere Bosch en Siemens. Om de keuze nog wat complexer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SMSfreakie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:01:
met 1600rpm centrifuge (met zn huidige schokdempers)
Met de huidige grote trommel formaten bereik je een hogere omtreksnelheid en dan is 1400tpm genoeg, soms bij heel grote cap zelfs 1200tpm. Vandaar dat je 1600 bijna niet meer ziet tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Michael Knight schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:14:
Als een monteur de juiste spullen bij zich heeft (evt na diagnose), is het met 3 uur (mits grotendeelse demontage, dus trommel los) echt wel gepiept. :)
Goeie deal hoor voor lagers vervangen, ik zou het meteen doen. Durf je dit te garanderen? Trommel "los"? Er zit een kuip om de trommel, die moet in 2en gedeeld worden, en ook weer waterdicht in elkaar gelijmd/geschroefd dient te worden. 3 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 16-06 13:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

pennywiser schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

Goeie deal hoor voor lagers vervangen, ik zou het meteen doen. Durf je dit te garanderen? Trommel "los"? Er zit een kuip om de trommel, die moet in 2en gedeeld worden, en ook weer waterdicht in elkaar gelijmd/geschroefd dient te worden. 3 uur?
Is natuurlijk per machine verschillend, maar mijn ervaringen zijn zoals in dit filmpje. En dat is voor een monteur echt wel goed te doen in 3 uur tijd met de juiste spullen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Michael Knight schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:18:
[...]

Is natuurlijk per machine verschillend, maar mijn ervaringen zijn zoals in dit filmpje. En dat is voor een monteur echt wel goed te doen in 3 uur tijd met de juiste spullen :)
Valt mee dan. Het ziet eruit als een mega operatie.
Pagina: 1