Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moggeneeve
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-09 17:53

Voor een project wil ik een Clustered Shared Volume (CSV) op Failover Cluster Manager maken voor Hyper-V VM's op Windows Server Datacenter 2019. Ik gebruik hier 3 HP ProLiant DL380 Gen9 modellen voor. Per node (server) heb ik 5 bruikbare SAS schijven aangesloten op een Smart HBA H240ar RAID controller in RAID 5. (Windows zelf staat ook in een RAID5 configuratie tussen 3 SATA schijven apart)

Mijn probleem;
Ik kan geen CSV maken in mijn Failover Cluster Manager. De cluster herkent mijn schijven niet als 'suitable for cluster'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgH4ZbXR3W17aYgH1-7e9Ipguro=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eXc6cC8fMECBZEkRB4mdfwdl.png?f=user_large
Relevante software en hardware die ik gebruik;
- HP ProLiant DL380 Gen9 (x3)
- Smart HBA H240ar RAID controller
- HP Logical Volume SAS schijven (x15)
- een switch voor Client en Cluster communicatie
- een fiber-switch voor Cluster communicatie (preferred)
- up-to-date HP SPP pack
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
- Downgrade Windows Server 2016 (niet gewerkt)
- ISCSI Target Server (niet gewerkt)
- Hyper-V Virtual Disk (niet gewerkt)
- Via PowerShell commands (niet gewerkt)
- Event Log, geeft aan 'Command not recognized' bij disk?

Cluster Validation geeft ook aan dat het 'Not Applicable' is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFVxt0xbSePCzK4AnSJg9XJUcOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RxGo85nWLNKx1nLVB42c3Arq.png?f=fotoalbum_large
Vervolgens staat bij elk onderwerp 'No disks were found on which to perform cluster validation tests.' dus dat schiet ook niet op. |:(

Mijn laatste keuze is de vraag stellen aan de Tweakers-community, anders zal ik een NAS aanschaffen en kijken hoe dat uitkomt. 8)7

Hier nog een kleine tekening hoe deze cluster in elkaar zit voor de liefhebbers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4zfkva4RjOJ9Z6EyYMEemAEGw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ublmWcxxZBnS4507g37SaTLt.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via moggeneeve op 11-11-2024 10:56)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Let op dat CSV’s te allen tijde op shared storage moeten staan. Je kunt daarvoor alleen lokale opslag gebruiken als je die configureert met Storage Spaces Direct, want dat is een soort vSAN oplossing waarbij je lokale storage kunt poolen.

Op de normale manier, als je eenmaal shared storage hebt dan moet die gekoppeld worden (iSCSI, FC/FCoE) en kun je die wel toevoegen via de failovet cluster manager.
Het ontgaat me even of het volume alleen online moet zijn voordat hij zichtbaar wordt of ook nog geïnitialiseerd moet worden, probeer dat even.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Let op dat CSV’s te allen tijde op shared storage moeten staan. Je kunt daarvoor alleen lokale opslag gebruiken als je die configureert met Storage Spaces Direct, want dat is een soort vSAN oplossing waarbij je lokale storage kunt poolen.

Op de normale manier, als je eenmaal shared storage hebt dan moet die gekoppeld worden (iSCSI, FC/FCoE) en kun je die wel toevoegen via de failovet cluster manager.
Het ontgaat me even of het volume alleen online moet zijn voordat hij zichtbaar wordt of ook nog geïnitialiseerd moet worden, probeer dat even.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:32
Klopt helemaal, je hebt echt iets van een SAN nodig welke ISCI aanbiedt als je wilt clusteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kan wel met 3 nodes, maar dan wil je een S2D cluster maken.

Maar volgens mij moet je dan gewoon een HBA hebben ipv een RAID controller.
De software (Windows) gaat dan de disken rechtstreeks aansturen ipv via RAID, dan kan Windows ook 'zien' als er een disk stuk gaat en de data 'migreren' of rebuilden naar een andere node/disk.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moggeneeve
Ik had inderdaad al geprobeerd volumes online, offline, initialized, raw, etc. te zetten, ook virtuele disks ervan te gaan maken en de server proberen te 'foppen' dat deze echte geclusterde disks kunnen zijn. (zonder positief resultaat)

Ik denk ook dat het probleem heeft gelegen aan de beschikbaarheid van de storage. Volgens de Windows Server eisen moeten deze ten alle tijden bereikbaar zijn en volgens mij is het daarom onzeker bij een Failover Cluster geconfigureerde server.

Voor nu heb ik al een nieuwe oplossing, namelijk een SAN. https://tweakers.net/prod...33406/qnap-ts-435xeu.html

Bedankt voor je antwoord :)

[ Voor 45% gewijzigd door moggeneeve op 11-11-2024 10:55 . Reden: uitgebreider informatie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moggeneeve
ZeRoC00L schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:51:
Kan wel met 3 nodes, maar dan wil je een S2D cluster maken.

Maar volgens mij moet je dan gewoon een HBA hebben ipv een RAID controller.
De software (Windows) gaat dan de disken rechtstreeks aansturen ipv via RAID, dan kan Windows ook 'zien' als er een disk stuk gaat en de data 'migreren' of rebuilden naar een andere node/disk.
Ik had HBA nog niet geprobeerd, ik zat er mee dat mijn 3 sata schijven voor Windows dan ook weg zouden gaan en dan nog minder stabiel zou zijn. (als een schijf stuk gaat)

Bedankt voor je antwoord :)
Pagina: 1