Intergas XTreme 36 rapporteert 1.7l/min warm water in rust

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-05 19:06
Onze nieuwe Intergas ketel geeft geen warmte. Dat is niet zo vreemd, want hij beweert op het statuspaneel ook dat hij 1.7l/min warmwater levert. In rust. Terwijl alle kranen dichtstaan (getest).

Als ik de watertoevoer dichtzet gaat de wwlevering naar 0 (ja duh) en springt de ketel naar CV bedrijf.
De ketel springt ook naar CV bedrijf als ik hem in de solo stand zet. In de kombistand is de warmwaterstraal krachtig genoeg. Mijn keukenkraan lijkt in elk geval net zo snel of langzaam als voorheen.

Ketel is net nieuw, heeft het de eerste twee dagen prima gedaan.
Heb de display al ingesteld op extra info (dank voor het intergas experttopic, Tweakers!), en de status springt steeds van 1 naar kortstondig 4 naar 3. Niet meer dan een paar seconden per keer.

Nu begrijp ik best dat er ergens een lekkage kan zijn, maar 1,7 liter per minuut sinds vrijdag (het is nu dinsdag) zou inmiddels een aardige plas moeten zijn, lijkt mij. Ik zou verwachten dat we dat wel hadden gemerkt. Ik zou ook verwachten dat hij dan harder aan het stoken zou zijn, in plaats van steeds een seconde of twee.

De loodgieter is op vakantie; reageert prima per whatsapp, maar kan op dit moment niet veel doen.

Ik heb de ww bedrijfstemperatuur op 40, 45, 50, 55, 60 en 65 gehad; bij alle temperaturen hetzelfde probleem.

Intergas heb ik gebeld, wat een vriendelijke TD is dat zeg. Ze hebben alle instellingen met me doorgelopen, gaven zelfs de expertcode om nog extra dingen na te kijken, maar dat heeft niet mogen helpen.

Voor ik een lekdetectiebedrijf bel, zijn er nog zaken die ik na kan kijken?

De ketel hangt boven op zolder. In het gebouw zijn 5 woonlagen: kleine appartementjes van max 45m2. Geen kruipruimte waarin eventueel een minizwembad zou kunnen ontstaan. Keteldruk 2.1 bar. CV aangestuurd met evohome aan/uit (hing er nog)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lijn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:17:
Onze nieuwe Intergas ketel geeft geen warmte. Dat is niet zo vreemd, want hij beweert op het statuspaneel ook dat hij 1.7l/min warmwater levert. In rust. Terwijl alle kranen dichtstaan (getest).
Wat zegt je watermeter op dat moment? Als die wel draait, dan stroomt er toch ergens water (weg).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijn
Geen watermeters hier. We betalen per huishouden een vast bedrag. Als iemand iets aan z'n kraan moet doen moet het water voor iedereen eraf.
Ik zal de benedenbuurman even vragen of er daar een hangt, maar ik ben 99% zeker dat er geen is.

Edit: geen meter, alleen een hoofdkraan.

[ Voor 8% gewijzigd door lijn op 29-10-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijn
Wij zitten hier even te rekenen, en er zou in dat tempo inmiddels zo'n 10.000 liter warm water weggestroomd moeten zijn sinds de plaatsing van de ketel. Zeg nooit nooit, zeggen ze, maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat we dat niet zouden merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:54
Als je de watertoevoer uitzet schakelt de ketel om naar CV bedrijf. Dan heb je toch ergens water lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijn
_JGC_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:38:
Als je de watertoevoer uitzet schakelt de ketel om naar CV bedrijf. Dan heb je toch ergens water lopen?
Dat snap ik heel goed en dat denk ik zelf ook. Maar iets minder dan 2500 liter per minuut? Dat zijn 15 gewone en 10 grote badkuipen. Je zou toch zeggen dat we dat moeten merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:54
1.7 liter per minuut is gewoon net boven de tapgrens van je ketel, die gaat dus vrolijk warmwater geven.
Je raakt ergens 100 liter warmwater per uur kwijt lijkt me. Niet iemand die een kraan open heeft laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijn
_JGC_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:27:
1.7 liter per minuut is gewoon net boven de tapgrens van je ketel, die gaat dus vrolijk warmwater geven.
Je raakt ergens 100 liter warmwater per uur kwijt lijkt me. Niet iemand die een kraan open heeft laten staan?
Nee dat is juist het rare: alle kranen staan dicht. Meermaals gecontroleerd. Dan concludeer ik: lekkage. Maar 100 liter per uur? Dat merk je toch? En precies nadat er een nieuwe ketel is geplaatst? Ik heb toch het gevoel dat ik een stukje van de puzzel mis.

Ik heb nu de inlaatcombinatie langzaam teruggedraaid en we hebben een zeikstraaltje warm water én CV. Beter dan niks maar niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ergens toch een radiator (bij de buren, schuur, gezamelijke ruimte halletje?!) die op jouw ketel zit?

edit: ik haal tapwater en cv door elkaar (heb zelf de keuken op de quooker)

[ Voor 28% gewijzigd door dyrc op 29-10-2024 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lijn
dyrc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:01:
ergens toch een radiator (bij de buren, schuur, gezamelijke ruimte halletje?!) die op jouw ketel zit?
Hoekhuis in de stad. Zelfs geen balkons achter! Alle radiatoren zijn bekend. Maar dat zou niet uit moeten maken voor warm water toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Inlaatcombinatie is vervangen?
Lekt die misschien?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijn
edsandje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:28:
Inlaatcombinatie is vervangen?
Lekt die misschien?
Net zo nieuw als de ketel zelf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus64
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:59
Heb je misschien een thermostaatkraan bij douche of bad. Soms gaan die lekken tussen warm en koud en krijg je dit soort dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afgaande warmwaterleiding van de ketel is dus ook duidelijk warm?

en koelt die ook af tijdens CV bedrijf? (ketel evt op alleen CV bedrijf zetten..)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijn
kwiebus64 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:17:
Heb je misschien een thermostaatkraan bij douche of bad. Soms gaan die lekken tussen warm en koud en krijg je dit soort dingen
De nieuwe buren hebben een paar weken geleden zo'n ding geinstalleerd. Hoe kan ik checken of zo'n lek het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lijn
SMSfreakie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:19:
Afgaande warmwaterleiding van de ketel is dus ook duidelijk warm?

en koelt die ook af tijdens CV bedrijf? (ketel evt op alleen CV bedrijf zetten..)
Dit ga ik even checken. Eigenlijk voelt álles warm daar.Inkomend, uitgaand. Maar ik klim natuurlijk steeds naar boven als de CV het niet doet, dus het zou nu anders kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als er geen water uit de inlaatcombinatie in de afvoer stroomt haal dan de slang van de condensafvoer er eens uit of daar water stroomt.
Wellicht is de extra wisselaar (economizer bij Atag weet niet hoe dat ding bij Intergas heet) lek, daar zijn wel eerder problemen mee geweest.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lijn
Nog even hierop terugkomen (het was een heel gedoe nog, later, met het aansluiten van een boiler en een thermostaatdraad die een interne breuk bleek te hebben, dus het heeft even geduurd, sorry):

De installatie hier dateert uit de jaren '70 en er is in de loop der jaren een hoop aangeknutseld, maar niks gedocumenterd door diverse installateurs. Hoop nieuw spul neergezet, maar nooit weggehaald. Zo stond er nog een schitterend oud, rood geemailleerd boilervat van gietijzer met houten sierspanten, en 4 lekke expansievaten.

Wat er ook was, was een "mystery loop": een warm waterleidinkje ergens heen waarvan niemand meer weet waar dat ooit voor diende. Maar daar stond de ketel dus wel 1,7 liter water per minuut in te pompen. De loodgieter heeft afsluiters geplaatst, en alles lijkt nog prima te werken.

Mysterie opgelost.
Pagina: 1