Goed alternatief voor Corsair K60 RGB mechanisch toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 11:41
Ik ben op zoek naar een mechanisch toetsenbord ter vervanging van mijn K60 Pro RGB bedrade toetsenbord.

Hetgene wat ik zoek in een toetsenbord is met name dat hij stiller is maar wel met vergelijkbare drukgevoel/feedback. Zie hieronder voor meer wensen.

Wat is je budget?

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Budget is circa 125 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk, echter wil ik wel kwalitatief een goed toetsenbord

Wensen aan het nieuwe toetsenbord zijn:

- Stiller dan de K60 RGB
- Liefste minder of geen RGB op het toetsenbord. Normale verlichting geen probleem maar huidige toetsenbord is too much

- Bij voorkeur een bedraad toetsenbord, of duo functie van bedraad en draadloos te gebruiken.
- Soortgelijk gevoel bij indrukken toetsen, geen zompig gevoel bij indrukken. Echter wel stiller.
- Fullsize of 98 of 96% toetsenbord met numeriek toetsenbord.

- Hoeven voor mij geen toeters en bellen op te zitten. Gewoon puur de standaard toetsenbordindeling.

Het toetsenbord wordt 90% gebruikt voor gaming en af en toe voor wat tikwerk/chatwerk. Ik speel regelmatig shooters maar ook survival games.

Afgaande op internet zijn bijvoorbeeld Cherry MX Brown switches een optie. Echter zijn er zoveel verschillende merken en soorten dat ik het spoor bijster ben.

Een optie die op het eerste gezicht interessant lijkt is:

uitvoering: Keychron K10 Pro QMK/VIA, White backlight, Hot Swappable, K Pro B...

Ik twijfel tussen toetsenborden met lineaire en tactile switches (afgaande op internet). Dus als jullie mij hier verder advies in kunnen geven wat goed zou passen hoor ik het graag.

Beste antwoord (via jerrot op 30-10-2024 21:27)

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:01
Ik zou persoonlijk adviseren op de Keychron v5 of v6 te nemen met dan een switch naar keuze, door de hotswap sockets is het immers vrij gemakkelijk te wijzigen. Een echt significant stillere switch zal altijd net ietwat minder hard en direct neerkomen, maar de betere modellen zijn bij lange na niet meer zo zompig als ze ooit waren.
Tactile switches zijn inherent net ietsjes luider dan lineaire switches, maar ik vind ze persoonlijk wel veel fijner. Want je voelt het zodra de toets ver genoeg is ingedrukt en er zit wat meer weerstand bovenin de aanslag, zodat ik de toetsen niet per ongeluk indruk.

Ik zou eigenlijk willen zeggen, kom eens langs om wat te proberen, want uiteindelijk is dat de beste manier om uit te vinden wat de voorkeur heeft.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Ik zou persoonlijk adviseren op de Keychron v5 of v6 te nemen met dan een switch naar keuze, door de hotswap sockets is het immers vrij gemakkelijk te wijzigen. Een echt significant stillere switch zal altijd net ietwat minder hard en direct neerkomen, maar de betere modellen zijn bij lange na niet meer zo zompig als ze ooit waren.
Tactile switches zijn inherent net ietsjes luider dan lineaire switches, maar ik vind ze persoonlijk wel veel fijner. Want je voelt het zodra de toets ver genoeg is ingedrukt en er zit wat meer weerstand bovenin de aanslag, zodat ik de toetsen niet per ongeluk indruk.

Ik zou eigenlijk willen zeggen, kom eens langs om wat te proberen, want uiteindelijk is dat de beste manier om uit te vinden wat de voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
MatthijsBoog schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:06:

Ik zat inderdaad zelf te kijken naar de Keychron toetsenborden. En ik denk dan rood,witte of gele switches het best passend qua wensen. Ik had zelf de K8 en K10 nog op t oog tot op heden.

Ik heb nu Cherry Viola switches maar daar is weinig info over te vinden. De K60 die ik heb zou lineair moeten zijn, en het druk gevoel vind ik zelf niet verkeerd. Echter natuurlijk weinig vergelijk hier in qua kennis.

Cherry Brown kom ik ook tegen op internet. Echter hoor ik van vele dat andere merken stiller en beter zijn dan Cherry switches tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Ik heb heel wat verschillende merken, Cherry heeft zo zijn charmes, maar het is een van de laatste merken die ik aan zou raden. (ondanks dat er Cherry switches in misschien wel mijn favoriete toetsenbord zitten)

De viola is inderdaad wel een geval apart qua ontwerp, echt gemaakt voor de massaproductie met de nodige kostenbesparingen tov hun normale mx lijn. Andere merken zijn stiller en luider, dat is voor elk model anders. Cherry heeft bijvoorbeeld ook de silent red, die is aanzienlijk stiller, maar dat gaat wel ten koste van het gevoel (sponzige bottom-out). Beter is ook maar net wat de betreffende gebruiker vindt. Uiteindelijk zit het hem allemaal in persoonlijke voorkeur qua gevoel en geluid.

Qua behuizing zou ik nogmaals willen adviseren om naar de v-serie ipv de k-serie van Keychron te kijken. Deze zijn qua interne bouw net wat verfijnder en dat is toch wel te horen in de aanslag van de toetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerrot
MatthijsBoog schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:13:
Ik heb heel wat verschillende merken, Cherry heeft zo zijn charmes, maar het is een van de laatste merken die ik aan zou raden. (ondanks dat er Cherry switches in misschien wel mijn favoriete toetsenbord zitten)

De viola is inderdaad wel een geval apart qua ontwerp, echt gemaakt voor de massaproductie met de nodige kostenbesparingen tov hun normale mx lijn. Andere merken zijn stiller en luider, dat is voor elk model anders. Cherry heeft bijvoorbeeld ook de silent red, die is aanzienlijk stiller, maar dat gaat wel ten koste van het gevoel (sponzige bottom-out). Beter is ook maar net wat de betreffende gebruiker vindt. Uiteindelijk zit het hem allemaal in persoonlijke voorkeur qua gevoel en geluid.

Qua behuizing zou ik nogmaals willen adviseren om naar de v-serie ipv de k-serie van Keychron te kijken. Deze zijn qua interne bouw net wat verfijnder en dat is toch wel te horen in de aanslag van de toetsen.
Ok duidelijk verhaal. Ik ga zelf eens kijken naar de V serie van Keychron. Afgaande op afbeeldingen zien die er netjes uit. En ik neig gevoelsmatig dan naar rode switches.

En dan probeer ik mijn K60 te verkopen. Moet alleen nog een nieuwe print screen cap op. Die is er af gesprongen en per ongeluk mee in stofzuiger gegaan.