Internet op 300 meter van woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieTweaker
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-05 10:58
Wij overwegen om een kleine woning te bouwen achter op ons erf. Dit is op circa 300 meter van het huis/woonkamer af. Wij zouden hier graag glasvezelinternet hebben liggen, zodat wij in de kleine woning gebruik kunnen maken van wifi en bekabeld internet. De hoofdwoning beschikt al over glasvezel internet.

Mijn vraag is: hoe werkt dit dan voor de kleine woning? Kan je gewoon aansluiten op het bestaande glasvezel (of moet je dat laten doen)? En dient er dan in de kleine woning opnieuw een ontvanger + modem geïnstalleerd te worden (waarmee je dus eigenlijk een identieke situatie krijgt als bij de hoofdwoning)? En wanneer ik dan internet aanvraag bij een KPN bijvoorbeeld, betaal ik dan tweemaal abonnementskosten, omdat het in feite 2 "stations" zijn?

Zoals jullie kunnen lezen ben ik erg zoekende, hopelijk kunnen jullie me helpen. Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55

BCC

Officieel moet je dan splitsen en nieuwe aansluiting aanvragen via mij aansluiting - je betaalt dan de graaf en aanleg kosten. Wat je in studentenhuizen vaak ziet is dat er bijv in de meterkast zowel een ziggo als een kpn modem staan, zodat er twee internet aanbieders op hetzelfde adres kunnen.

Simpelste is een eigen router aan je glas hangt die weer met glas naar “huis 2” gaat en dan markeer je dat als “gast” netwerk zodat je niet op elkaars printer kan printen.

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 29-10-2024 14:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een extra glasvezel met direct internet lijkt me onmogelijk; of is de nieuwe woning kadastraal een aparte inschrijving? En ja, als ze het wel aansluiten, betaal je inderdaad 2 abonnementen.

Wat je wel kan doen (en je nieuwe woning even zien als extra kamer) is vanuit je huidige meterkast een kabel trekken naar de nieuwe woning. Echter, vanwege de afstand zal hier mogelijk een eigen glas-switch voor gebruikt moeten worden of je moet met versterkt / amplified ethernet werken (Cat 6 kabels, uit mijn hoofd).

Andere optie is wireless met een straalverbinding. Werkt relatief goed en snel echter zoveel opties, zoveel prijzen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
De nieuw te bouwen woning wordt dat een bijgebouw, of echt apart op kadaster met z'n eigen adres? Is het voor jullie voor er bij, of gaan er bijv. andere mensen in wonen?

Indien het eerste, een situatieschets zou helpen. Ik denk met die afstand dat je kan kijken naar een point-to-point verbinding. Dat ligt er wel aan of er geen blokkades zijn. Dan heb je maar één abonnement nodig die je deelt.
Andere mogelijkheid is glasvezel ingraven, maar dat is veel werk (= veel kosten).

Wat @AvK zegt is ook een goede optie.
Daar was recent een artikel over: review: Odido's 5G-thuisinternetabonnement - 'Alternatief voor dure glasvezel'

[ Voor 30% gewijzigd door Bolletje op 29-10-2024 14:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00

AvK

Ready Set Go

5G internet via Odido?
Scheelt een boel geld tov een nieuwe extra aansluiting.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieTweaker
MAX3400 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:06:
Een extra glasvezel met direct internet lijkt me onmogelijk; of is de nieuwe woning kadastraal een aparte inschrijving? En ja, als ze het wel aansluiten, betaal je inderdaad 2 abonnementen.

Wat je wel kan doen (en je nieuwe woning even zien als extra kamer) is vanuit je huidige meterkast een kabel trekken naar de nieuwe woning. Echter, vanwege de afstand zal hier mogelijk een eigen glas-switch voor gebruikt moeten worden of je moet met versterkt / amplified ethernet werken (Cat 6 kabels, uit mijn hoofd).

Andere optie is wireless met een straalverbinding. Werkt relatief goed en snel echter zoveel opties, zoveel prijzen.
Bedankt, het blijft onderdeel van dezelfde woning, het wordt geen losse woning. Mijn voorkeur heeft een bekabelde verbinding, de "extra kamer" variant spreekt me daarom wel aan. En waarom heb je dan een switch bijvoorbeeld nodig? Om hem aan de voorkant al op te splitsen en dan vanuit het huis 2 kanten op te sturen (naar het huis en naar 300 meter verderop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

AvK schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:10:
5G internet via Odido?
Scheelt een boel geld tov een nieuwe extra aansluiting.
Heb je daar ook geen eigen adres voor nodig? Lijkt me heel vreemd als "iedereen" maar een Odido 5G kan aansluiten en dat ding meesleept naar camping, boot, het strand, etc... Of een tuinhuis op 300m...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:58
Straalverbinding met point-to-point wifi is het makkelijkste denk ik. Kan heel stabiel en snel werken.

https://www.routershop.nl...access-points-1gbps-67682

[ Voor 46% gewijzigd door MarcoC op 29-10-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maximale lengte voor een utp-kabel is rond de 100 meter. Iets om rekening mee te houden in jouw geval.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00

AvK

Ready Set Go

MAX3400 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Heb je daar ook geen eigen adres voor nodig? Lijkt me heel vreemd als "iedereen" maar een Odido 5G kan aansluiten en dat ding meesleept naar camping, boot, het strand, etc... Of een tuinhuis op 300m...
Oh vast. Maar dat heeft de TS begrijp ik. (Bijgebouw valt onder het huidige adres lees ik).

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 30-05 11:12
HansieTweaker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Bedankt, het blijft onderdeel van dezelfde woning, het wordt geen losse woning. Mijn voorkeur heeft een bekabelde verbinding, de "extra kamer" variant spreekt me daarom wel aan. En waarom heb je dan een switch bijvoorbeeld nodig? Om hem aan de voorkant al op te splitsen en dan vanuit het huis 2 kanten op te sturen (naar het huis en naar 300 meter verderop)?
Stel dat je glas van KPN hebt:
Gewoon normaal aansluiten op KPN modem zoals het nu als is.
Vanaf KPN-modem een UTP naar een switch waar ook een glasvezelaansluiting op zit.
Hier een glasvezel aan koppelen.
Deze door de grond naar de nieuwe woning.
Daar een switch met glasvezelaansluiting en daarop aansluiten en het zal werken.

Ik zou echter voor een draadloze point to point verbinding gaan. Dan kun je in de nieuwe woning ook apparatuur bekabeld aansluiten en het werkt superstabiel. Zelfs bedrijven waar gebeld wordt via VoIP kunnen er prima mee werken en het is een stuk goedkoper.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieTweaker
MarcoC schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:14:
Straalverbinding met point-to-point wifi is het makkelijkste denk ik. Kan heel stabiel en snel werken.

Zou dit dan ook voldoende zijn om op te gamen/via teams te werken? Op zoveel meter afstand van de hoofdwoning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:02
Voor een multimode glasvezel is 300m ook aardig krap.
Het kan wel, afhankelijk van snelheid en welke type glasvezel je hebt (OM4 en OM5 bijvoorbeeld).
https://www.glasvezel-exp...s-en-vezeltypes:_:24.html

In dit geval zou je ook naar een single mode glasvezel moeten kijken.
Deze leg je dan van punt A naar punt B.
Je zult dan echter wel 2 switches moeten hebben waar je een SFP (1G) of SFP+ (10G) in kunt doen.

Het makkelijkste is dan wel een straalverbinding denk ik, zoals hierboven ook al aangegeven word.

[ Voor 20% gewijzigd door Rensjuh op 29-10-2024 14:21 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
Als je kunt graven, 2 switches nemen, Gbit SFP erin en glasvezel kabel aansluiten. Dan kan hij op je bestaande verbinding achter de router. Koper zou ik niet doen vanwege potentiaalverschillen. Die ben je met glas mooi kwijt.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Je kan een glasvezel kabel neerleggen.
SM (single mode) op SFP (1Gbps) of SFP+ (10 Gbps) kan makkelijk 5-10km lang worden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

https://www.routershop.nl...0-ghz-access-points-69266 is handiger; de gewone Gigabeam lijkt volgens (een aantal Google results) net aan de 300m te halen bij optimale omstandigheden (dus droog, geen regen,

@HansieTweaker beetje zoeken en ik kom op een latency van ongeveer 3.5ms enkele reis. Dus snel gezegt 7ms optellen bij je huidige latency op je huidige verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
HansieTweaker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Zou dit dan ook voldoende zijn om op te gamen/via teams te werken? Op zoveel meter afstand van de hoofdwoning?
Ja, als het goed is wel. Maar als je een huis gaat bouwen moeten er denk ik sowieso kabels gelegd worden dus wellicht is een glasvezelkabel ingraven vanaf de hoofdwoning naar de nieuwe woning het meest toekomstbestendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Van hun eigen pagina : https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar
Klik&Klaar Internet heeft alleen een stopcontact nodig. En je kan het 5G-modem neerzetten waar je maar wil. Zo geniet je ook in je caravan, zomerhuisje of waar dan ook in Nederland van snel en goed internet. Zonder gedoe met hotspots of openbare wifi. Wel zo makkelijk.

Kan ik Klik&Klaar Internet ook meenemen naar het buitenland?
Nee, je kan Klik&Klaar Internet niet buiten Nederland gebruiken. Het werkt thuis, op een binnenlandse camping of waar dan ook in Nederland.
Dus ja, je mag het vreemd vinden, maar het is wel onderdeel van hun product gebruik om overal in Nederland met je mee te nemen. Je hebt er alleen bereik en een stopcontact voor nodig.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieTweaker
Ora et Labora schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Stel dat je glas van KPN hebt:
Gewoon normaal aansluiten op KPN modem zoals het nu als is.
Vanaf KPN-modem een UTP naar een switch waar ook een glasvezelaansluiting op zit.
Hier een glasvezel aan koppelen.
Deze door de grond naar de nieuwe woning.
Daar een switch met glasvezelaansluiting en daarop aansluiten en het zal werken.

Ik zou echter voor een draadloze point to point verbinding gaan. Dan kun je in de nieuwe woning ook apparatuur bekabeld aansluiten en het werkt superstabiel. Zelfs bedrijven waar gebeld wordt via VoIP kunnen er prima mee werken en het is een stuk goedkoper.
Dankjewel, klinkt interessant. Zo'n point to point, deze zorgt er dan voor dat het sterke signaal van de hoofdwoning ook 300 meter verder terecht komt? En hoe kan je daar dan bekabeld op aansluiten, dien je dan rechtstreeks op die point to point te verbinden met een kabel (en dit is wsl 1 kabel max per point)? Dankjewel alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
HansieTweaker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

Dankjewel, klinkt interessant. Zo'n point to point, deze zorgt er dan voor dat het sterke signaal van de hoofdwoning ook 300 meter verder terecht komt? En hoe kan je daar dan bekabeld op aansluiten, dien je dan rechtstreeks op die point to point te verbinden met een kabel (en dit is wsl 1 kabel max per point)? Dankjewel alvast :)
Die point-to-point verbinding moet je zien als een draadloze "brug". Aan de ene kant een kabel erin en aan de andere kant een kabel eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36

Reinier

\o/

HansieTweaker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:24:
[...]

Daar kan dan weer een switch aan en access points zodat je meerdere apparaten bekabeld of draadloos online kunt krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansieTweaker
SkiFan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:21:
Als je kunt graven, 2 switches nemen, Gbit SFP erin en glasvezel kabel aansluiten. Dan kan hij op je bestaande verbinding achter de router. Koper zou ik niet doen vanwege potentiaalverschillen. Die ben je met glas mooi kwijt.
Yes, graven is geen probleem, indien nodig. Je bedoelt dan dat je op de router in de hoofdwoning een kort kabeltje ethernet legt naar de switch, in die switch gaat dan de glasvezel, die trekt je helemaal door naar 300 meter verderop, en daar plaats je bijvoorbeeld een switch in de meterkast, die dan dient als internetpunt, vanaf waar je wifi kan maken en bekabeling? Zeg ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38
Yup, als zal die hardware mogelijk net zo duur zijn als de gigabeam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:16
Neem gewoon 2 Mediaconverters met glas verbinding tussen zoals deze: https://www.routershop.nl...u5f23HLEdGmYaAj56EALw_wcB

En deze OS2 kabel: https://www.kabelshop.nl/...RL2330-i19675-t24487.html

Of OM3: https://www.kabelshop.nl/...RL2430-i19685-t24487.html

[ Voor 33% gewijzigd door Dyckie op 29-10-2024 15:06 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:51

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Aanvragen op adres van de TS en 300m achter in de tuin zetten?

Schaamteloos gejat:

Op https://www.odido.nl/internet/klik-en-klaar staat specifiek de volgende zin met uitleg;
Internet voor thuis en waar je maar wil.
Klik&Klaar Internet heeft alleen een stopcontact nodig. En je kan het 5G-modem neerzetten waar je maar wil. Zo geniet je ook in je caravan, zomerhuisje of waar dan ook in Nederland van snel en goed internet. Zonder gedoe met hotspots of openbare wifi. Wel zo makkelijk.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 18:28

neh

Als er zonder problemen gegraven kan worden zou een kabel altijd de voorkeur moeten hebben.

Op 60GHz is een vrije line of sight erg belangrijk en zijn boomblaadjes of mist/regen al genoeg voor een slechte verbinding.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 22:21
Is er een vrij zicht tussen de 2 locaties? Zonder bomen en dergelijke? Een weiland is dus perfect, dan kun je idd een point to point wifi opzetten met 2x een nanobeam 5ac (dit is de makkelijke oplossing en zeer doenbaar)

60ghz zou ik vermijden ivm regen en andere verstoringen..

Beste keus is een glasvezel kabel ingraven, maar dan wel met meerdere paren….niet 2 maar 6 of 8.. just in case

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
Als je dat huis gaat bouwen, moet je dan ook stroom erheen leggen vanuit je huis?
Zo ja dan zou ik point to point wifi lekker links laten liggen. Kleine moeite om er een mantelbuis bij te leggen waar je glas of poe extended utp kunt neerleggen.

Indien je niet hoeft te graven dan is een straalverbinding prima

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-05 18:08
En als je daar dan glas in doet zou ik dat gelijk in singlemode uitvoeren. Multimode is op die afstanden net 10Gb waarbij simgemode toekomst vast is. Met betaalbare trancevers is 25Gbps nu al geen probleem technisch kan men al meerdere tientallen Tbps over zo een lijntje krijgen.

Glas blijft immers heel lang bruikbaar een halve eeuw zal wel moeten lukken dus wie weet. Misschien ben je tegen die tijd wel een arme sloeber met maar 100Gbps, kun je net een enkele MS teams 2060 sessie over voeren als je je voor de rest van de buitenwereld afsluit :)

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je gaat nog bouwen en zal dus waarschijnlijk ook stroom aan moeten leggen, in dat geval meteen de juiste glaskabel erbij leggen. Wifi lijkt nu goedkoper maar op termijn wil je glas zeker als er ook gegamed gaat worden etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1