Vraagje Netwerk switch/router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavelle
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-02 18:49
Hallo allemaal,

Ik wil even zeker zijn van mijn zaak, ik zal eerst uitleggen wat ik situatie is.

Ik krijg nieuwe aansluiting op internet in de meterkast, dat is voor mij een ongemakkelijke plek daarom wil ik van de meterkast 1 kabel trekken naar een punt in de kamer en van daaruit een switch of router plaatsen.

Nou is mij alleen niet duidelijk wat het verschil is tussen switch en router, ik wil gewoon TV, PS en 3 computers aansluiten op het netwerk en voor de rest helemaal geen gekke dingen.
Nee draadloos is voor mij waardeloos ik wil graag alles bedraad hebben.

dus voor mij gaat het volgende gebeuren ik pak een draad van modem naar punt X (1gb glasvezel) van punt X pakken wij een switch of router en gaan we naar 5 andere punten.
waarom moet ik een router hebben? ik zie persoonlijk het nut niet van een router maar wat een switch precies doet is mij ook niet helder elke site zegt wat anders.

ik zie een switch gewoon als 1 gang poort en dan X aantal uitgang poorten. beetje zoals een verlengsnoer.

klopt het een beetje wat ik zeg? of moet ik toch voor een router gaan?

Beste antwoord (via Pavelle op 31-10-2024 16:45)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Een router deelt interne netwerkadressen uit voor ieder aangesloten device. Een switch verdeelt alleen het internetsignaal over meerdere aangesloten kabels. Normaal gesproken heeft het modem van je provider reeds een routerfunctie. Jij hebt dus waarschijnlijk alleen een switch nodig. NB: draadloos kan wel handig zijn voor je telefoon of laptop. Dit zit meestal ook gewoon in de router van je provider. Op korte afstand zal dit wel werken. Langere afstanden draadloos zal je weer andere maatregelen moeten treffen.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 29-10-2024 12:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Een router deelt interne netwerkadressen uit voor ieder aangesloten device. Een switch verdeelt alleen het internetsignaal over meerdere aangesloten kabels. Normaal gesproken heeft het modem van je provider reeds een routerfunctie. Jij hebt dus waarschijnlijk alleen een switch nodig. NB: draadloos kan wel handig zijn voor je telefoon of laptop. Dit zit meestal ook gewoon in de router van je provider. Op korte afstand zal dit wel werken. Langere afstanden draadloos zal je weer andere maatregelen moeten treffen.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 29-10-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Kan goed zijn dat je van je provider een router/modem krijgt.
Dan heb je alleen nog een switch nodig die in de woonkamer kan staan.

router = routeert netwerken en doet NAT
switch = slimme verdeeldoos voor computer apparatuur