Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemoNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-11-2024
Hallo,

Ik heb 2 Deco X50 apparaten in huis staan. deze staan in Router modus en de hoofdunit staat direct in verbinding met het Glasvezel modem. de 2 modems zijn met elkaar verbonden middels een kabel.

Sinds een week of 2/3 heb ik problemen met de Deco's.
Zelf geven ze aan verbonden te zijn met het internet, maar ik kan, op de pc/mobiel, geen internet pagina's laden en IoT apparaten geven ook aan geen verbinding te hebben,

een ping naar 8.8.8.8 geeft de ene keer wel resultaat en de keer daarop niet meer.

Na een aantal keer power cyclen werkt de verbinding weer zoals het behoord. (echt meerdere cycles nodig)

De Deco's zijn voorzien van de laatste firmware, er worden geen foutmeldingen getoond in de app en ook het glasvezel model geeft geen fout status (lampje)

Wat kan ik nog proberen om dit te verhelpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Allebei in router modus? Dat klinkt als een probleem.
Moet er niet één in router en de andere in soort van access point modus?

(ik heb zelf geen X50 dus een gokje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:13
Wellicht dat beide Deco's in Access Point modus moeten staan. Je glas modem is (waarschijnlijk) de "hoofd router" in deze opstelling.

Is je glas modem niet de hoofd router, dan de Deco die als eerste in het modem zit In Router modus zetten.
Deco(s) die na de hoofd Deco aangesloten zitten in Access Point modus zetten.
zoals @Beta zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Reinier

\o/

Allemaal in router modus kan helemaal niet, dat geldt alleen voor de main Deco. Maar inderdaad moet je modem dan in bridge modus. Heb je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemoNL
Ik denk dat er wat misverstanden door mijn slechte verwoordingen zijn ontstaan.
Ik ga het anders proberen uit te leggen.

Ik heb een punt in huis waar het glas binnenkomt. Daarna zit 1 deco in router modus en die fungeert ook als router.
De 2e deco dient als satelliet van de hoofd deco.

Ik hoop dat het zo beter duidelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemoNL
En tot 2 weken terug werkte dit perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25
Is de DHCP server van je modemrouter niet simpelweg ingeschakeld? Je hebt geen bridge modus nodig, maar de DHCP moet wel uitgeschakeld worden. De Deco in router modus zal namelijk DHCP verzorgen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemoNL
Er zit niets tussen mijn Glas kastje (waar de fiber in LAN omgezet wordt) en de Deco, dus er kan geen DHCP conflict ontstaan volgens mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44
Hoe zit je sateliet verbonden met je hoofd deco? Rechtstreekse kabel ertussen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemoNL
laurens0619 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:38:
Hoe zit je sateliet verbonden met je hoofd deco? Rechtstreekse kabel ertussen?
Die zit er rechtstreeks aan met een kabel.
Geen switch of zoiets. gewoon een directe verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hebben alle clients hier last van of sommige?
Als je er lasy van hebt, is dr client dan met 2.4 of 5ghz verbonden? (Te zien in de app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemoNL
laurens0619 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:57:
Hebben alle clients hier last van of sommige?
Als je er lasy van hebt, is dr client dan met 2.4 of 5ghz verbonden? (Te zien in de app)
Alle clients.
en het maakt niet uit of het WiFi of LAN is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
euh das wel vaag

Ik zou een computer bedraad aansluiten met je glasvezel modem (er vanuit gaan dat die ook router is) en daar op testen. IS het daar ook brak? Dan heeft je Deco er niets mee te maken iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemoNL
laurens0619 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:08:
euh das wel vaag

Ik zou een computer bedraad aansluiten met je glasvezel modem (er vanuit gaan dat die ook router is) en daar op testen. IS het daar ook brak? Dan heeft je Deco er niets mee te maken iig
Glasmodem is alleen het modem.
de hoofd deco vervult de router functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:33
Dus er loopt een Kabel Van je Modem(Met DHCP) Naar de hoofdrouter WAN en Dan Weer een Kabel Van je hoofdrouter LAN Naar je sateliet (Accespoint) LAN?

[ Voor 8% gewijzigd door Nachoman op 30-10-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:12
en mag je volgens de provider ook je eigen router rechtstreeks aan het glas kastje hangen?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:17

voz

De echte kenner

Als ik het goed begrijp: glasvezelpunt -> mediaconverter -> deco. Dus geen providermodem ertussen.

Heb je je deco router geconfigureerd om direct aan het internet te hangen volgens configuratie-instructie van de internetprovider?

Ik heb zelf drie deco x50’s in AP-modus achter het modem van de provider gehangen, dit werkt uitstekend.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemoNL
Hieronder een overzicht van hoe het netwerk uitziet en tot 3 weken terug perfect werkte.

Glasvezelpunt ==> LAN Cable ==> Deco (in router mode) ==> LAN Cable ==> Deco (satteliet)

Het maakt niet uit aan welke Deco ik een apparaat heb hangen, ze vertonen dezelfde symptomen.

Provider is KPN en die staat toe eigen HW te gebruiken. en nogmaals, dit werkte perfect tot 3 weken terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:17

voz

De echte kenner

Duidelijk dat het tot een aantal weken terug prima werkte. Alsnog de vraag: vraagt KPN specifieke instellingen voor een eigen router, of geeft KPN expliciet aan dat het met eigen hardware plug and play zou moeten zijn? Het is niet ondenkelijk dat er aan de zijde van de ISP iets veranderd is, waardoor het een en ander niet meer soepel samenwerkt.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:24
Wat krijg je in de app/interface van de DECO te zien? Krijg die keurig een EXTERN IP adres?

Als die netjes het EXTERN IP adres krijg van de router, dan lijkt het te liggen tussen je 2 DECO UNITS.

Je kan eens proberen om eerst je ROUTER DECO te herstarten en daarna je SATELIET UNIT te herstarten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou in dit geval even je experiabox terug plaatsen en kijken hoe het dan werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:13
Welke IP adressen krijgen je clients vanuit DHCP?
Is dit een 192.168.1.xxx adres of iets wat daarop lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:25
laurens0619 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:27:
Ik zou in dit geval even je experiabox terug plaatsen en kijken hoe het dan werkt
Hij geeft aan die niet te gebruiken. Ik heb ook KPN glasvezel en bij mij zit er inderdaad een lan poort in het 'glasvezel kastje', maar die moet toch echt éérst langs de experiabox voordat hij naar de Deco set kan. Als ik er op zoek dan verschijnen er wel posts van users die aangeven dat je zo'n deco inderdaad direct op een ONT kunt hangen, maar dan wel e.e.a moet configuren (beetje vergelijkbaar met je eigen ADSL modem vroeger).
ChemoNL schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:38:
Er zit niets tussen mijn Glas kastje (waar de fiber in LAN omgezet wordt) en de Deco, dus er kan geen DHCP conflict ontstaan volgens mij ?
Indien je toch de experiabox gebruikt dan moet je daar DHCP dus uit gaan schakelen.

[ Voor 45% gewijzigd door sdk1985 op 31-10-2024 01:30 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChemoNL
EverLast2002 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:47:
Welke IP adressen krijgen je clients vanuit DHCP?
Is dit een 192.168.1.xxx adres of iets wat daarop lijkt?
192.168.68.xx
default gateway adres (deco unit) is 192.168.68.1
sdk1985 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 01:26:
[...]

Hij geeft aan die niet te gebruiken. Ik heb ook KPN glasvezel en bij mij zit er inderdaad een lan poort in het 'glasvezel kastje', maar die moet toch echt éérst langs de experiabox voordat hij naar de Deco set kan. Als ik er op zoek dan verschijnen er wel posts van users die aangeven dat je zo'n deco inderdaad direct op een ONT kunt hangen, maar dan wel e.e.a moet configuren (beetje vergelijkbaar met je eigen ADSL modem vroeger).

[...]

Indien je toch de experiabox gebruikt dan moet je daar DHCP dus uit gaan schakelen.
Klopt er waren wat (een stuk of 3/4) instellingen nodig en dan werkt. (zeker als je alleen internet afneemt van KPN),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 16:48
Heb je hier nog een oplossing voor gevonden? Ik heb een vergelijkbare setup (Odido i.p.v. KPN) en ervaar na een firmware update (1.4.5 Build 20240828) hetzelfde probleem. De Deco's zijn nu onbruikbaar.

Het gekke is: daarvoor draaide ik volgens mij op 1.4.4 maar na wat rondzoeken ontdekte ik dat die helemaal niet beschikbaar is voor mijn hardware versie (1.20 - zo kun je achterhalen welke versie je hebt). De laatste update voor V1.20 is 1.0.1. Pushen ze zomaar updates naar niet-compatible apparaten :? (overigens tot nu toe nog nooit problemen gehad).

Ik ga vanavond proberen de firmware te downgraden. Ik zal het resultaat posten.

update:

Ik kreeg mijn Deco’s met geen mogelijkheid in de firmware recovery stand. Vervolgens maar de hoofd Deco gereset (knopje onderop) en een compleet nieuw netwerk aangemaakt. Andere Deco’s vervolgens aangesloten en vooralsnog lijkt alles stabiel.

Ik heb er echter nog maar weinig vertrouwen in.. gelukkig had ik het Odido modem nog liggen als back-up.

[ Voor 20% gewijzigd door Lunaticc op 26-11-2024 22:43 ]

Pagina: 1