Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:26
Allen,

Ik verplaatste fysiek mijn home assistant naar een andere locatie (lees volledig ander netwerk . van telenet naar proximus namelijk)

nu krijg ik
Updater.fetch_data' blocked from execution, no supervisor internet connection

Als ik een port check doe zie ik dat poort 8123 is gesloten.
Mijn intern IP van HAserver is 192.168.0.222. Maar deze waarde kan ik bij proximus in de firewall instellingen niet invullen (moet boven 192.168.1 zijn).
Hoe los ik dit op ?

Gezien het wel een complex onderwerp bleek afgesplitst

[ Voor 48% gewijzigd door Septillion op 29-10-2024 11:18 ]

Beste antwoord (via Faece op 29-10-2024 11:24)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Faece schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

ik zit op een pc met IP 192.168.0.101/24
Uhhhmmm, dat adres zou niet voor moeten komen. Heeft die PC soms ook foutief een manual vast IP?
"Daarnaast, zet HA op DHCP! "

Hoe doe ik dit ?
Onder Settings => System => Network => IPv4 => Automatic
Faece schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:43:
2024-10-29 10:36:37.787 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked from execution, no supervisor internet connection

waar zou dit mee kunnen te maken hebben dan ?
Waarschijnlijk met het feit dat de gateway niet goed staat. Makkelijkste dus op te lossen door dat niet vast in te stellen maar gewoon naar de DHCP server van je router te luisteren :)

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 29-10-2024 10:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
Faece schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 05:52:
Allen,

Ik verplaatste fysiek mijn home assistant naar een andere locatie (lees volledig ander netwerk . van telenet naar proximus namelijk)

nu krijg ik
Updater.fetch_data' blocked from execution, no supervisor internet connection

Als ik een port check doe zie ik dat poort 8123 is gesloten.
Mijn intern IP van HAserver is 192.168.0.222. Maar deze waarde kan ik bij proximus in de firewall instellingen niet invullen (moet boven 192.168.1 zijn).
Hoe los ik dit op ?
Heb je in de instellingen van HA ergens een fixed IP ingesteld?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
TheFes schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:13:
[...]

Hmm. Dat zou eigenlijk bijna moeten he. Als het ip hetzelfde is op beide netwerken...
Even uitzoeken. Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
TheFes schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:13:
[...]

Kan dit te maken hebben met een intelling in proxmox ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Proxmox kent alleen de optie voor een vast IP. Dus bij het wisselen van netwerk zal je die sowieso moeten aanpassen.

Maar dat zou het IP van HA niet in de weg moeten zitten. Die zou gewoon als losse host / netwerkkaart in je netwerk zichtbaar moeten zijn. Dus tenzij je daar niet gewoon de standaard bridge voor hebt of in HA deze op static gezet hebt zou deze nog op DHCP moeten staan. Dus HA netwerksettings al nagelopen?

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 28-10-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:03:
@Faece Proxmox kent alleen de optie voor een vast IP. Dus bij het wisselen van netwerk zal je die sowieso moeten aanpassen.

Maar dat zou het IP van HA niet in de weg moeten zitten. Die zou gewoon als losse host / netwerkkaart in je netwerk zichtbaar moeten zijn. Dus tenzij je daar niet gewoon de standaard bridge voor hebt of in HA deze op static gezet hebt zou deze nog op DHCP moeten staan. Dus HA netwerksettings al nagelopen?
in HA staat bij "Configure network interfaces" het IPv4 op automatic. Ik veronderstel dat dit zowat het enige is wat instelbaar is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Heb je dan op de nieuwe router al gekeken of die HA netjes een IP geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:36:
@Faece Heb je dan op de nieuwe router al gekeken of die HA netjes een IP geeft?
ja, die krijgt hetzelfde IP als in mijn vorige locatie, dus ergens heb ik een vast IP ingegeven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Maar kan je in die interface zien of dat door DHCP is of zelf?

Want tenzij je het zelf ergens onderwater (buiten officiële methode) hebt gedaan zou de instelling gewoon via de UI te doen moeten zijn. Dus Settings => System => Networks. En let op als je daar meer dan één interface hebt staan. Via de 3-dots => IP Information kan je dan ook kijken wat het IP is en hoe deze gegeven is. Deze zou ook overeen moeten komen met de router en wat je in Proxmox voor deze VM ziet staan.

Alternatief zou je hem eens daar juist een vast IP kunnen geven in de nieuwe range. Als dat werkt zou je hem daarna weer eens op auto kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:58:
@Faece Maar kan je in die interface zien of dat door DHCP is of zelf?

Want tenzij je het zelf ergens onderwater (buiten officiële methode) hebt gedaan zou de instelling gewoon via de UI te doen moeten zijn. Dus Settings => System => Networks. En let op als je daar meer dan één interface hebt staan. Via de 3-dots => IP Information kan je dan ook kijken wat het IP is en hoe deze gegeven is. Deze zou ook overeen moeten komen met de router en wat je in Proxmox voor deze VM ziet staan.

Alternatief zou je hem eens daar juist een vast IP kunnen geven in de nieuwe range. Als dat werkt zou je hem daarna weer eens op auto kunnen zetten.
IP Address: 192.168.0.166/24
Gateway: 192.168.0.1
Method: auto
Name Servers: 195.130.131.2, 195.130.130.2

deze is inderdaad hetzelfde als in proxmox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Maar wat heb je in de router als ranges staan?

Want je kunt dus wel bij zowel HA (192.168.0.166) als Proxmox (192.168.????). Maar wat is IP van de computer waar je het verbindt? En heb je daar nog handmatig IP opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:56:
@Faece Maar wat heb je in de router als ranges staan?

Want je kunt dus wel bij zowel HA (192.168.0.166) als Proxmox (192.168.????). Maar wat is IP van de computer waar je het verbindt? En heb je daar nog handmatig IP opgegeven?
In mijn router kon ik enkel iets instellen vanaf 192.168.1
Daarom mijn vraag. Wellicht heb ik hem ergens vastgezet, en dat zal wellicht in proxmox zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece "Iets instellen" is gewoon veel te vaag. Zoek op je modem echt de DHCP server op en kijken wat daar staat voor range. Maak mooie screenshot voor hier. Pas als je dat zeker weet kan je verder kijken.

Daarnaast, kijk naar mijn andere vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:01:
@Faece "Iets instellen" is gewoon veel te vaag. Zoek op je modem echt de DHCP server op en kijken wat daar staat voor range. Maak mooie screenshot voor hier. Pas als je dat zeker weet kan je verder kijken.

Ok' doe ik. Maar ik ben niet terplaatse. Daarmee dat alles wat vaag blijft 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:01:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9afp_1Drawi_APJLCA2GWay6Bxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbSu59BRsMoQlSqyoJptORCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlyABmKXPZkcDji_TsbIJpQf_fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17C6nxHX1HPM61PW9n05Igx4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj6hirh8CXs1CBA2SxuVFXRA1uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNU5BAnPAxpM3ImOFEAtQjUB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zawyHT50kw7OsaY6YIcZgnr8hCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Duo8VHwfhr6H7AZd8FxcjSXO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMpO3o4YmjTWhiuLOvTrFw2KRds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuuOKh1nNZZQ6AzZBWA9511s.jpg?f=fotoalbum_large

En dan in HA zelf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtWEDrSPpRPyRo6SM5gDEdnmUe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEAuRZlENX3zUBNRnqEEphD1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn mijn instellingen. Portcheck levert nog steeds een gesloten 8123

[ Voor 12% gewijzigd door Faece op 29-10-2024 09:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:39
Faece schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Dit zijn mijn instellingen. Portcheck levert nog steeds een gesloten 8123
Volgens mij staat je gateway adres van HA niet goed (192.168.0. ipv 192.168.1.)

[ Voor 6% gewijzigd door Witlof op 29-10-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
BiG-GuY schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Zou nooit poort 8123 openzetten naar buiten toe. Als je direct wilt openen naar buiten toe kan ik een NGINX Proxy aanraden. Als je HA OS draait kan je deze gewoon als add-on installeren. Samen met een Let’s Encrypt add-on voor het SSL certificaat forward je dan enkel poort 443.
is dit hetzelfde als cloudflared ?

maar ik moet er eigenlijk nie echt van buitenaf aankunnen. Het enige probleem wat ik heb is dit ik dit alarm krijg na het verplaatsen van locatie

[supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked from execution, no supervisor internet connection

ik dacht dat dit was door het niet open zetten van poort 8123....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Dit is wel hele wazig configuratie... Weet jij wat het verschil is tussen "operator pool" en de "privé pool"?

En waarom staat er nog een secundair subnet aan?

En welk IP heeft je device waarmee je werkt? Zit die in de "operator" of in de "privé" pool?

En je hebt nu als test HA een vast IP gegeven of had HA deze altijd al?

En mja, zelf heb ik er niet heel veel moeite mee om 8123 open te zetten als je SSL aan hebt. maar poort open zetten is alleen nodig om HA van buiten je netwerk te benaderen en voor niets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:22:
@Faece Dit is wel hele wazig configuratie... Weet jij wat het verschil is tussen "operator pool" en de "privé pool"?

En welk IP heeft je device waarmee je werkt? Zit die in de "operator" of in de "privé" pool?

En je hebt nu als test HA een vast IP gegeven of had HA deze altijd al?

En mja, zelf heb ik er niet heel veel moeite mee om 8123 open te zetten als je SSL aan hebt. maar poort open zetten is alleen nodig om HA van buiten je netwerk te benaderen en voor niets anders.
dit is de basisinstelling van op proximus. hier heb ik niks aan veranderd

[i]Weet jij wat het verschil is tussen "operator pool" en de "privé pool"?
]geen idee, voor mij is dit alles chinees

geen idee, voor mij is dit alles chinees

HA heeft 192.168.128.222 , in welke pool dit zit... geen idee

En je hebt nu als test HA een vast IP gegeven of had HA deze altijd al?[/i]

DIt had blijkbaar altijd al een vast IP, maar de range van telenet en proximus is blijkbaar anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Ik vraag niet naar HA, maar naar het adres van het device dat jij gebruikt. Hopelijk een laptop maar zo te zien een telefoon...

Daarnaast, zet HA op DHCP! Dat was feitelijk de eerste opmerking die we maakte ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 29-10-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:33:
@Faece Ik vraag niet naar HA, maar naar het adres van het device dat jij gebruikt. Hopelijk een laptop maar zo te zien een telefoon...

Daarnaast, zet HA op DHCP! Dat was feitelijk de eerste opmerking die we maakte ;)

Hoe doe ik dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
2024-10-29 10:36:37.787 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked from execution, no supervisor internet connection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Even verder zitten Googlen, schijnbaar is de operator pool voor TV-decoders en andere devices die je van je ISP krijgt.

Als je HA gewoon op DHCP zet zou hij een IP in de Privé pool (192.168.129.x) moeten krijgen.

Op je modem kan je dan onder "Gereserveerde IPv4 adressen" HA een vast IP geven in de Privé pool.

"Secundair subnet" zou ik dan uit zetten.

Daarna zou je een port forward moeten kunnen doen.

En let op, Proxmox kent alleen een manual adres. Dus om Proxmox nog te kunnen benaderen zou je die, in Proxmox, zelf een nieuw IP moeten geven in de 192.168.129.x range. Hetzelfde adres zou ik dan proberen toe te voegen onder "Gereserveerde IPv4 adressen" maar niet alle routers staan dat toe als een device zelf een manual IP doet. In dat geval zou ik het start adres van de "Privé pool" aanpassen naar 192.168.129.10 en Proxmox dan op een adres <10 zetten. Dan kan dit nooit een conflict geven.

En nogmaals, poort open zetten is alleen nodig om HA van buiten te benaderen en zou ik nooit zonder SSL/https doen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Faece schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Uhhhmmm, dat adres zou niet voor moeten komen. Heeft die PC soms ook foutief een manual vast IP?

Hoe doe ik dit ?
Faece schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:43:

Waarschijnlijk met het feit dat de gateway niet goed staat. Makkelijkste dus op te lossen door dat niet vast in te stellen maar gewoon naar de DHCP server van je router te luisteren :)

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 29-10-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
[quote]Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:43:
@Faece Even verder zitten Googlen, schijnbaar is de operator pool voor TV-decoders en andere devices die je van je ISP krijgt.

Als je HA gewoon op DHCP zet zou hij een IP in de Privé pool (192.168.129.x) moeten krijgen.

Op je modem kan je dan onder "Gereserveerde IPv4 adressen" HA een vast IP geven in de Privé pool.

"Secundair subnet" zou ik dan uit zetten.

Daarna zou je een port forward moeten kunnen doen.
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:55:
@Faece Als je HA nu het IP 192.168.0.121 krijgt dan zou ik zeggen dat het netwerk nog een tweede router heeft.... Volgens de instellingen is dat namelijk GEEN die je router werkelijk uitdeelt.

Flikker dat apparaat uit je netwerk :D
dit zit er nog tussen ...
d-link covr-x1860

[ Voor 48% gewijzigd door Faece op 29-10-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

[...]

[...]

ok, dus nu krijgt mijn HA het ip 192.168.0.121.. dat is al stap 1

dus dan zet ik in de router instellingen ook alles zoals het stond ?
DMZ uit,

portforwarding lukt bij proximus niet met 192.168.0 daarom dat ik veranderde naar 192.168.128

[ Voor 13% gewijzigd door Faece op 29-10-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Als je HA nu het IP 192.168.0.121 krijgt dan zou ik zeggen dat het netwerk nog een tweede router heeft.... Volgens de instellingen is dat namelijk GEEN die je router werkelijk uitdeelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 29-10-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Faece schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:47:
dit zit er nog tussen ...
d-link covr-x1860
Probleem gevonden, waarom zit die daar? Flikker die lekker weg :D Router achter router is recept voor hoofdpijn (zoals je merkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:55:

er zit nog een d-link covr-x1860 tussen om mijn wifi uit te breiden, en mijn HA hangt daar bedraad aan.
Moet ik die dan bedraad aan mijn router hangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Dan zou ik die Dlink volledig als AP instellen, niet als router zoals je nu hebt. Feitelijk heb je nu een volledig separaat netwerk binnen je netwerk gemaakt.

Vaak kunnen de ethernetpoorten dan ook dienst doen als switch maar dat zal je dan even moeten bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:01:
@Faece Dan zou ik die Dlink volledig als AP instellen, niet als router zoals je nu hebt. Feitelijk heb je nu een volledig separaat netwerk binnen je netwerk gemaakt.

Vaak kunnen de ethernetpoorten dan ook dienst doen als switch maar dat zal je dan even moeten bekijken.
dus als bridge instellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Faece Yes, dan doet je Proximus modem netjes alles afhandelen qua adressen etc en heb je één netwerk of je nu met de Proximus verbind (kabel of wifi) of met de Dlink.

Kwam het volgende tegen:
YouTube: D-Link, How to Configure COVR-1100 in Bridge Mode (Access Point)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Je moet in HA de IPv4 op automatisch zetten.
Gebruik geen manuele instellingen, je hebt in dit topic al voldoende bewezen dat je bitter weinig van IP-adressen of subnetten begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
rafbelg schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:32:
Je moet in HA de IPv4 op automatisch zetten.
Gebruik geen manuele instellingen, je hebt in dit topic al voldoende bewezen dat je bitter weinig van IP-adressen of subnetten begrijpt.
Dat lijkt me ook geen schande.
Pagina: 1