Oplader groene led - niet aan netstroom aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Marins
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-08 00:43
Beste medetweakers,

Ik heb recent een ebike batterij gekocht waarvan ik niet weet of de oplader helemaal goed is. De oplader laat de led groen branden als de oplader van het netstroom is. Ik heb al contact opgenomen met de verkoper maar die verzekerd mij dat het normaal is. Mijn kennis van elektronica is helaas niet heel uitgebreid maar ik dacht zelf dat er misschien een weerstand ontbreekt of kapot is. Graag hoor ik wat jullie er van vinden.

Het gaat om een 48v 14a batterij en een 54.6V 2A oplader.

Ik heb een andere oplader met de zelfde waarden (54.6V 2A) geprobeerd en die laat geen groene led zien als de oplaader niet is aangesloten op netstroom.

Op de gif zie je dat de groene led aangaat terwijl de oplader niet is aangesloten op netstroom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Foeh287tU-PeBsg9MxKYQUIEKOI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/etEW28LDXUUkDuZJ6K7MHVF0.gif?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:16
John Marins schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:05:
Beste medetweakers,
De oplader laat de led groen branden als de oplader van het netstroom is. Ik heb al contact opgenomen met de verkoper maar die verzekerd mij dat het normaal is.
Wat dit laat zien is dat de adapter stroom afneemt uit de accu om in ieder geval enige elektronica in de adapter van voeding te voorzien.

Je vermoeden is niet verkeerd, dit is vreemd gedrag en is m.i. wel een teken van een kwalitatief matige adapter. Zo'n adapter zou toch op zijn minst teruglopende stroom moeten voorkomen. Doet mij vermoeden dat er in die adapter op elke cent is bespaard. Tegelijkertijd kan het verhaal van de verkoper ook prima kloppen dat dit normaal is voor de adapter en dat ze dit allemaal doen.

Ik zou in ieder geval niet je adapter in de accu laten zitten als je 'm niet aan het laden bent.

Waar heb je de accu + oplader vandaan? Was de prijs misschien een beetje 'too good to be true'?

[ Voor 5% gewijzigd door naarden 4ever op 29-10-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
Over welk merk en model ebike accu/oplader hebben we het over?

Vind het apart gedrag, maar wellicht is dit normaal als het een low budget model is?

[ Voor 15% gewijzigd door corporalnl op 29-10-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Ik heb al aardig wat verschillende accus en adapters gezien, maar nog nooit dat de led aangaat, terwijl de stekker niet in het stopcontact zit.

Aan de andere kant...
Ik sluit alleen een accu aan op de oplader als ik deze wil opladen en daarna ontkoppel ik hem weer.
Gegeven dat de rest nog werkt, hoeft het niet per se een probleem te zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Marins
Bedankt voor de snelle antwoorden!

De accu en lader komen van Ome Alie maar wel van een verkoper met een redelijke reputatie. De prijs was €350. Ik ben veder niet heel erg bekend met de prijzen van accu's. Is dat een too good to be true prijs? De accu zelf ziet er netjes uit met Samsung 18650 cellen erin.

"Ik zou in ieder geval niet je adapter in de accu laten zitten als je 'm niet aan het laden bent." Stel dat ik dit zou vergeten te doen. Zou dit dan beteken dat de batterij alleen langzaam leeg zal lopen of kunnen er ook andere dingen gebeuren?

De specififaties van de oplader zijn;
MODEL: XMS-546200
INPUT: 100-240VAC 50/60Hz 2.5A max
OUTPUT: DC 54.6V 2.0A

Ik sluit normaal accus ook alleen aan als ik deze wil oplader maar het viel me op dat toen ik schakelaar van de stekkerdoos uit deed de led maar bleef branden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 09:55
Accu's van dit kaliber zou ik ver van ome alie blijven.
Brandgevaar is een hoog risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Deze adapter heeft ook slechts een 5.5mm DC jack. Dat is echt het bare-minimum voor een oplader.
De exacte spanning en stroom geeft nog aan ook dat er geen laadelektronica in de accu zelf zit.

Er is dus geen temperatuurbegrenzing bij het opladen.

Dit zijn de accu's waarvan de schuurtjes afbranden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als er een gewone DC connector op zit zou ik een klein verlengkabeltje maken waar ik een amperemeter en een voltmeter op zet om tijdens het laden de boel in de gaten te houden en om te zien of er werkelijk een afslag is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Marins
Ik zie nu in dat het niet slim was van mezelf om een grotere accu bij ome alie te kopen. Ik vind veiligheid belangrijk en Li-ion accubrand wil ik echt niet ervaren.

@memphis er zit een inderdaad een 5.5mm DC jack op zoals jeroen3 zei. Met verlengkabeltje bedoel je dan dat je een DC (mannelijk) - DC (vrouwelijk) kabeltje zou gebruiken en hier een stukje van de jackets af halen om de multimater op aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Je kan zo'n metalen kist gebruiken om de gevolgen van een Li-Ion brand enigszins onder controle te houden:

https://www.bat-safe.com/...at-safe-xl-silver-edition

Daar staan ook wat videos op van hoe snel zo'n brand gaat en vooral hoe onwijs veel rookontwikkeling er is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

jeroen3 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:59:
Deze adapter heeft ook slechts een 5.5mm DC jack. Dat is echt het bare-minimum voor een oplader.
De exacte spanning en stroom geeft nog aan ook dat er geen laadelektronica in de accu zelf zit.

Deze aannames zou ik niet durven doen op basis van de beschikbare gegevens. De "lader" is niets anders dan een eenvoudige voeding die max 2.0A kan leveren op 54,6V. Dat de led kan gaan branden door back-feed, is in dat geval ook helemaal niet zo bijzonder, de power-led staat vaak parallel over de uitgang en werkt dus ongeacht van welke kant de spanning komt. Het maakt het in dit geval alleen wel lastig om te zien of de adapter ingeschakeld is, of dat de led brand door een back-feed.

Dat, samen met een eenvoudige DC-plug, suggereert juist dat het accu-pack eigen laadcircuit heeft, incl. load balancer. Daar kan ook prima temperatuursbewaking bij zitten die de DC-spanning afkapt als de boel intern te warm wordt.

Qua ontwerp zou hier dus niks mis mee hoeven zijn, maar de vraag is wel wat de kwaliteit van dit alles is. Zeker met de risico's van grote lithium-accu's, zou ik deze met zekere voorzichtigheid gebruiken. En hoewel ik genoeg bij ome ali bestel, inclusief lithium accu's, zou ik dergelijke packs daar nooit bestellen. Iets te vaak ook bij verkopers met "goede" reputatie troep ontvangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

John Marins schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:28:
Ik zie nu in dat het niet slim was van mezelf om een grotere accu bij ome alie te kopen. Ik vind veiligheid belangrijk en Li-ion accubrand wil ik echt niet ervaren.

@memphis er zit een inderdaad een 5.5mm DC jack op zoals jeroen3 zei. Met verlengkabeltje bedoel je dan dat je een DC (mannelijk) - DC (vrouwelijk) kabeltje zou gebruiken en hier een stukje van de jackets af halen om de multimater op aan te sluiten?
Ja, Als je tijdens het laden van een lege accu de spanning en stroom meet zal eerst de stroom gemaximaliseerd zijn naar de specs van de lader en de spanning langzaam oplopen. Als de accu voor zo'n 80% aan capaciteit geladen is zal de spanning op niveau zijn en zal de stroom langzaam zakken. Als de stroom ergens onder de 10% van de maximale stroom is gedaald zou de lader moeten afslaan. Deze manier van laden heet CC/CV

De groene LED zal wel gewoon over de uitgang van de lader zitten en de laadaansluiting op de accu direct op de cellen, dat zal verklaren waarom de LED gaat en blijft branden bij het aansluiten van de accu of de lader.

Maar de kans is groot dat de lader een gewone CC/CV voeding is zonder een afslag en op zich is dat niet zo erg omdat wanneer de accu echt vol is de stroom heel laag is als ook de BMS in de accu wat van die stroom om de accu heen stuurt, het meest vervelende is is dat je niet kan zien of de accu vol is, een simpel amperemetertje er tussen zal je meer een idee geven als de accu vol is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
deepbass909 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Deze aannames zou ik niet durven doen op basis van de beschikbare gegevens. De "lader" is niets anders dan een eenvoudige voeding die max 2.0A kan leveren op 54,6V. Dat de led kan gaan branden door back-feed, is in dat geval ook helemaal niet zo bijzonder, de power-led staat vaak parallel over de uitgang en werkt dus ongeacht van welke kant de spanning komt. Het maakt het in dit geval alleen wel lastig om te zien of de adapter ingeschakeld is, of dat de led brand door een back-feed.

Dat, samen met een eenvoudige DC-plug, suggereert juist dat het accu-pack eigen laadcircuit heeft, incl. load balancer. Daar kan ook prima temperatuursbewaking bij zitten die de DC-spanning afkapt als de boel intern te warm wordt.

Qua ontwerp zou hier dus niks mis mee hoeven zijn, maar de vraag is wel wat de kwaliteit van dit alles is. Zeker met de risico's van grote lithium-accu's, zou ik deze met zekere voorzichtigheid gebruiken. En hoewel ik genoeg bij ome ali bestel, inclusief lithium accu's, zou ik dergelijke packs daar nooit bestellen. Iets te vaak ook bij verkopers met "goede" reputatie troep ontvangen.
Ik wel, de ali ad zegt namelijk dat het lampje rood wordt als hij aan het laden is.
Mogelijk is dat de stroomlimiet of een simpele spanningsgrens.
Dit is echt een accu waarbij "de lader" (het ding wat het charge protocol bevat) extern zit en intern slechts alleen de maximumgrenzen worden beveiligd. Hij zal niet begrenzen op temperatuur (alleen stoppen), hij zal geen tijdlimiet hebben als defecte cellen niet meer willen laden of stoppen omdat er plots teveel fluctuatie is.

Vandaar dat het lampje dus ook aan gaat als je alleen de accu aansluit, bij een echt pure charger ingang komt er geen spanning naar buiten want zitten er twee mosfets in als solid state switch.

Ook vind ik 54.6V voor zo'n 5.5mm dc jack best wel veel. Ik kan bij reputabele bronnen niet zo'n stekkertje kopen met een rating hoger van 36V.

Het is gewoon weinig kwaliteit voor weinig geld. Mooi ingetrapt als zuunige hollander. (sorry @John Marins )
Ik krijg er gewoon kriebels van, het was vorige week nog in het nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@jeroen3 Dat laatste ben ik sowieso met je eens, dit zijn daarom ook zaken die ik persoonlijk nooit daar vandaan zou halen. Niet vanwege het bedrag en niet vanwege het gebrek aan enige kwaliteitscontrole.

Verder je refereert aan de ali ad, maar die stond hier niet genoemd, dus kon ik ook niet weten ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

jeroen3 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:35:

Het is gewoon weinig kwaliteit voor weinig geld. Mooi ingetrapt als zuunige hollander. (sorry @John Marins )
Ik krijg er gewoon kriebels van, het was vorige week nog in het nieuws.
Niet alles op Ali is per definitie eng of gevaarlijk. Je kunt je ook afvragen of de Europese regels misschien iets aan de strenge kant zijn. Ook het nieuwsbericht waar je naar verwijst hoeft niet specifiek een om een Ali product te gaan. In de modelbouw is de ontbranding van een lithium accu een veel voorkomend iets en op Youtube is ook een aardige rel gaande betreffende een bepaald merk lithium auto accu dat bij div mensen in brand is gevlogen, in dit geval ging het om een youtuber die de accu negatief beoordeelde op basis van een eigen ervaring en de fabrikant een rechtszaak tegen hem begon.

Het probleem van lithium accu;s is dat ze bij hogere stromen in zowel laden als verbruik onstabiel kunnen worden om wat voor reden dan ook. Daarom zie je de meeste ongelukken in de modelbouw, steps, fietsen en andere hoog vermogen apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Marins
Bedankt voor alle input iedereen!

De verkoper zegt dat de accu over deze laadelektronica beschikt: bms 13s25a.

De oplader en 5.5mm DC connector geven me wel weinig vertrouwen in het gehele product.

@jeroen3 je hoeft je niet voor mij te verontschuldigen. Ik waardeer je input erg en het klopt ik ben inderdaad zuinig :P Meestal probeer ik wel op het 'too good to be true' principe te letten waar naarden 4ever het over had. Ik dacht dat €350 niet goedkoop was voor een accu, maar misschien had ik me eerst meer moeten verdiepen in accu prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:21

SA007

Moderator Tweaking
jeroen3 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:59:

Dat klopt niet, de laadelectronica zit altijd in de lader, daarvoor is de lader.
Wat er in de accu zit is een BMS, die bij verkeerd laden/ontladen de accu los trekt.
Dit geld voor alle soorten laders, zelfs voor een auto fast-charger, deze leveren ook precies de spanning en stroom waar de auto om vraagt.
Dat op zichzelf is totaal niet bijzonder.

Dat het ledje aangaat is niet netjes, niet iets wat schreeuwt 'gevaarlijk' ofzo, maar wel dat het ontwerp niet fantastisch is, dat ledje (en de electronica die 'm aanstuurt) zal uiteindelijk de accu leegtrekken terwijl je dan aan de lader hangt...

Overigens is een groot nadeel van (dergelijke) dingen bij ali kopen is dat JIJ nu de importeur bent, dus ben jij ervoor verantwoordelijk dat de accu en lader voldoet aan de europese eisen ervoor.
Als er iets mee misgaat betekend dat je verzekering moeilijk zal gaan doen.
Ikzelf zeg altijd, koop op dergelijke platforms niks waarvan je niet zelf de kwaliteit kan bepalen. O.a. koop geen electronica die je niet zelf kan beoordelen op kwaliteit, koop geen kinderspeelgoed als je zelf niet kan testen of het veilig voor kinderen is, enz.

Wat ik zelf met dit pakket zou doen, uit elkaar halen, kijken wat voor BMS zit erin, wat voor cellen zitten erin, passen die bij elkaar, is de lader intern goed beveiligd/gefilterd, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Marins
Bedankt voor je input @SA007

Je maakt een duidelijk punt over de importeur zijn. Daar zal ik zeker nu twee keer over nadenken bij dingen die ik zou willen kopen waar ik misschien niet genoeg verstand over heb.

Ik ben ook benieuwd wat jij vind van een 54.6V 2A lader met een 5.5mm dc jack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De doorslagspanning van lucht is 3kV/mm (oké met natte lucht zal het minder zijn). Dus 54.6V zal doorslaan bij net iets onder de 0.02mm (20um). Vaak wordt 50V gebruikt als maximum veilige spanning, maar je moet toch goed je best doen bij zulk soort DC jacks de binnenkant aan te raken.

En 2A is niks bijzonders. Mijn laptop adapter doet 5A door een USB-C connector. Ik zou zelf niet zoiets van Aliexpress vertrouwen, maar die 5.5mm jack lijkt mij niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 19:04
@SA007 heb je een link naar dat stuk over een consument die importeur wordt? Dat is best een ding....

[ Voor 17% gewijzigd door Rrob op 29-10-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:21

SA007

Moderator Tweaking
Rrob schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:45:
@SA007 heb je een link naar dat stuk over een consument die importeur wordt? Dat is best een ding....
Ik heb even gezocht, kan heel weinig vinden over de aansprakelijkheid als je iets importeert voor jezelf.
Er is heel veel te vinden als je iets importeert en doorverkoopt (dan ben jij aansprakelijk als er iets mis mee is).

Bij productaansprakelijkheid ga jij/je verzekering normaal naar de importeur, als je die zelf bent wordt het een moeilijk verhaal.
Hoe/wat een verzekering dan handelt is een goede vraag, maar gezien ze bekend staan om uitwegen te vinden om niet te betalen kan ik me voorstellen dat ze niet zomaar uitbetalen als er iets misgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je iets buiten de EU zonder een CE certificaat koopt en je gaat het product binnen de EU verkopen ben je verantwoordelijk voor de CE certificering en of je dat zelf doet of de fabrikant er tot aanzet doet er niet helemaal toe.

Maar een verzekering kan inderdaad moeilijk gaan doen als je schade hebt door een niet-CE gecertificeerd elektrisch apparaat. Of dat na het affikken van je huis nog achterhaald kan worden is nog te bezien... ;)

Pagina: 1