Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over de WW-uitkering die ik nergens anders kan vinden.
Misschien is het wel een hele domme vraag.

1. Maar wat gebeurt er met je opgebouwde maanden als je een ww-uitkering hebt en daarna weer een baan hebt gevonden?

Dus stel ik heb 15 maanden opgebouwd. Daarna kost het mij een aantal maanden om een baan te bemachtigen. Begin ik dan weer met opbouwen 15 maanden of 15-aantal maanden ww? Of blijft je potje altijd staan?

Op internet zie ik veel copy-paste's van websites dus een fatsoenlijke uitleg is er niet echt.
Veel gaat over de weken-eis en de jaren-eis, maar niets over je potje.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je bouwt niks op voor de ww. Het héét wel een 'verzekering', maar het is geen keuze of je die wel of niet afsluit en welke voorwaarden je kiest. Dat is dus echt anders dan bijvoorbeeld een pensioen.
Je hebt altijd recht op een ww-uitkering*, maar de duur hangt af van hoe lang je bij die werkgever gewerkt hebt. Als je dus weer gaat werken, begint de teller opnieuw. Als je nadat het recht op een ww-uitkering eindigt en je hebt nog steeds geen werk, kun je in de bijstand terechtkomen. Die heeft in beginsel geen einddatum.

*: mits je voldoet aan de voorwaarden. Zie ook deze pagina

[ Voor 11% gewijzigd door Icephase op 29-10-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
Bedankt voor je antwoord maar hier word ik niet veel wijzer van.
Mijn vraag is hiermee helaas niet beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Zoektermen; arbeidsverleden en ww.

Dan kom je als het goed is op deze uit: https://www.rijksoverheid...recht-op-een-ww-uitkering.

Basically ieder jaar dat je werkt "bouw" je een maand ww op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je hebt niet echt een "potje". In de basis heb je recht op 3 maanden ww (mits je aan de voorwaarden voldoet). Daarbovenop kijken ze naar je werkverleden, en de periode dat je in de ww hebt gezeten heb je dus geen werk gehad (en zal dus invloed hebben op del engte van je ww). Kijk bijvoorbeeld eens hier in de links die daarin staan voor je eigen situatie.

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 29-10-2024 13:18 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06 16:50
Niemand die de OP vraag begrijpt lijkt het. Het gaat over de opgebouwde maanden.
Hoe ik het begreep is als je het eenmaal aanvraagt het nooit meer "stopt".

Je maakt feitelijk de volledige 15 maanden op. Vind je na 2 maanden opnieuw een baan dat minder betaald dan je SV-dagloon dan krijg je het voor de resterende 13 maanden aangevuld.

Vind je een baan hoger dan heb je pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 16:36
Ik denk dat ik de vraag in de OP wel snap, want ik zat een aantal jaren geleden met dezelfde vraag. Misschien helpt een voorbeeld:

1. Je komt in de WW en het UWV geeft aan dat je recht op 15 maanden WW hebt. Dit wordt opgebouwd op basis van de jaren dat je gewerkt hebt.
2. Na 5 maanden WW heb je een baan gevonden en stopt de WW. Helaas krijg je na een jaar dienstverband geen nieuw contract en je komt weer in de WW.
3. Heb je in deze situatie wederom recht op 15 maanden WW of is dit bijv. de resterende 10 maanden?

Dus hoe wordt de nieuwe WW periode bepaalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:42

Honesty

kattenneus!

Als u minder dan 26 weken (een half jaar) gewerkt heeft, dan herleeft uw 'oude' WW-uitkering. Als u meer dan 26 weken gewerkt heeft, dan heeft u nieuwe rechten opgebouwd en heeft u recht op een nieuwe WW-uitkering

Dus als je 14 maanden ww hebt gehad en je wordt ontslagen na 25 weken krijg je nog 1 maand ww, als je ontslagen wordt na 26 jaar weer 15 maanden.
Enige regel is dat je van de afgelopen 5 jaar 4 jaar arbeidsverleden hebt(meer dan 26 weken gewerkt) voor langdurig ww

[ Voor 15% gewijzigd door Honesty op 29-10-2024 13:38 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je WW hebt kun je op basis van je arbeidsverleden aanspraak maken op een X aantal maanden WW (met een max van 15 iirc. Maar trust me, dat wil je echt niet ;) )
Als je na een baan te hebben gevonden binnen x tijd weer in de WW komt (baan lukte toch niet) dan loopt het door, anders krijg je een nieuw geval WW en heb je (tenzij het veranderd is, maar check bij het UWV) weer recht op een x aantal maanden obv je arbeidsverleden. Het is imo niet zo dat er een potje opgebouwd wordt wat op een gegeven moment leeg is. Maar nogmaals: bel het UWV en je weet het.

Overigens wil je echt niet de WW in. Het UWV stelt zich (letterlijk) op als werkgever, maar dan de slechtste van NL: ze nemen iedereen aan, en je krijgt maar 1 taak: zo veel mogelijk solliciteren om er weer zsm weg te komen. Tot die tijd acteren ze als echte werkgever: je komt af en toe op gesprek met je manager (os casebegeleider, meestal mniet het meest heldere licht met nog minder inzicht in de markt, in wat je kunt, wilt en doet dan jijzelf), en ze dragen sociale lasten etc voor je af, net als een regulierwe WG zou doen.

Het enige nadeel van het UWV is: je kunt er geen ontslag nemen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

The Eagle schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:38:
Overigens wil je echt niet de WW in. Het UWV stelt zich (letterlijk) op als werkgever, maar dan de slechtste van NL: ze nemen iedereen aan, en je krijgt maar 1 taak: zo veel mogelijk solliciteren om er weer zsm weg te komen. Tot die tijd acteren ze als echte werkgever: je komt af en toe op gesprek met je manager (os casebegeleider, meestal mniet het meest heldere licht met nog minder inzicht in de markt, in wat je kunt, wilt en doet dan jijzelf), en ze dragen sociale lasten etc voor je af, net als een regulierwe WG zou doen.
offtopic:
In all fairness is dat echt niet de (recente) ervaring die mijn vrouw heeft met het UWV. Ze stonden er eerlijk gezegd heel realistisch in en je kreeg geen onmogelijke dilemma's qua werkgevers voorgeschoteld oid. Uiteraard moet je wel een beetje soepel meebewegen met het systeem, dus als zij jou een webinar voorstellen over LinkedIn-gebruik (om maar iets willekeurigs te noemen) dan moet je daar niet te moeilijk over doen en gewoon 1 vinkje voor die maand zetten door een half uurtje hersenloze prietpraat over LinkedIn aan te horen. En je hebt gelijk dat je geen 15 maanden in de ww wilt zitten, want hoe langer je erin zit hoe ruimer de definitie van 'passend werk' wordt, maar als je gewoon zelf een beetje proactief en welwillend op zoek bent naar een nieuwe werkgever dan hoef je echt weinig tot geen problemen te verwachten van het uwv. /off-topic
The Eagle schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:38:
Het enige nadeel van het UWV is: je kunt er geen ontslag nemen.
Ook niet waar. Een ww-uitkering is niet verplicht. Het is echter ook niet vrijbiljvend.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 29-10-2024 13:46 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

YMMV maar ik denk dat we het er beiden over eens kunnen zijn dat er een bepaald sort mensen bij het UWV werkt. Met de beste bedoelingen - maar de juiste persoon op de juiste plek kennen ze er niet echt helemaal geloof ik ;)

En idd, WW uitkering is niet verplicht. Maar in principe zeg je dan: ik kom niet bij jullie in dienst, ipv ik neem ontslag ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40
The Eagle schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:21:
YMMV maar ik denk dat we het er beiden over eens kunnen zijn dat er een bepaald sort mensen bij het UWV werkt. Met de beste bedoelingen - maar de juiste persoon op de juiste plek kennen ze er niet echt helemaal geloof ik ;)

En idd, WW uitkering is niet verplicht. Maar in principe zeg je dan: ik kom niet bij jullie in dienst, ipv ik neem ontslag ;)
Dat is mijn ervaring ook. Ivm langdurige ziekte van mijn partner te maken gehad met het UWV, maar wat een waardeloos personeel hebben die zeg (gegeneraliseerd natuurlijk). Ze hebben als focus "passend werk zoeken", maar dat lukt ze zelfs voor het eigen personeel niet. Ik heb denk ik te maken gehad met 4 verschillende mensen en ik zou ze stuk voor stuk geen baan aanbieden binnen mijn bedrijf.

In de regel geldt inderdaad: meebewegen met het UWV, zodat het personeel van UWV een vinkje kan zetten en je niet in de uitzonderingenbak beland.

PS: toen mijn partner in de WIA belande hebben we voorgesteld om haar te werk aan te bieden als UWV begeleider (opleiding en ervaring matchte ook), maar o wee.. dat is wel heel erg out of the box en moeilijk enzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ORoces
Honesty schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:36:
Als u minder dan 26 weken (een half jaar) gewerkt heeft, dan herleeft uw 'oude' WW-uitkering. Als u meer dan 26 weken gewerkt heeft, dan heeft u nieuwe rechten opgebouwd en heeft u recht op een nieuwe WW-uitkering

Dus als je 14 maanden ww hebt gehad en je wordt ontslagen na 25 weken krijg je nog 1 maand ww, als je ontslagen wordt na 26 jaar weer 15 maanden.
Enige regel is dat je van de afgelopen 5 jaar 4 jaar arbeidsverleden hebt(meer dan 26 weken gewerkt) voor langdurig ww
Dus eigenlijk behoud je dus je opgebouwde maanden zolang je weer tijdig een baan vindt?
Dus voor je ''opgebouwde maanden'' is de voorwaarde dat je 4 van de 5 jaar een arbeidsverleden hebt.
Technisch zou je dus elke 4 jaar een jaartje WW kunnen pakken? Bij wijze van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27
ORoces schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Dus eigenlijk behoud je dus je opgebouwde maanden zolang je weer tijdig een baan vindt?
Dus voor je ''opgebouwde maanden'' is de voorwaarde dat je 4 van de 5 jaar een arbeidsverleden hebt.
Technisch zou je dus elke 4 jaar een jaartje WW kunnen pakken? Bij wijze van..
WW is een recht dat je hebt wanneer je 6 maanden (minimaal) gewerkt hebt.
Eenmaal dat recht "geactiveerd", moet je mee spelen met hun regels, je kan zeggen "Ik wil dit niet meer", maar UWV heeft maling aan je wens en duwt de WW (en plichten) door je strot :)

De maximale duur van je WW kijkt naar je gehele werk historie van je leven. Dit staat dus los van de werkduur bij je meest recente werkgever (zo lang het minimaal 6 maanden is om het aan te kunnen vragen).

Technisch gezien, kan je (mits je misbruik wilt maken van dit sociale vangnet) elke 6 maanden op een WW-'vakantie'. (Ja, er zijn (helaas) echt mensen die dat doen).

[ Voor 6% gewijzigd door Duke of Savage op 29-10-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
Ik vind het maar vaag allemaal, en ik snap wel dat mensen er geen touw aan vastknopen.
Waarom zo moeilijk doen?

Maar in feite als je 15 maanden WW hebt. Houd je dit als maximale duur mits je voldoet aan de jaren eisen (4 van de 5 jaren gewerkt) .

Dus ik werk van 2024-2028. Dan kan ik in 2028 15 maanden WW hebben. Vervolgens werk ik weer van 2030 tot 2034 en krijg ik weer 15 maanden? Of meer omdat ik weer 4 jaar heb gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:42

Honesty

kattenneus!

ORoces schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:43:
Ik vind het maar vaag allemaal, en ik snap wel dat mensen er geen touw aan vastknopen.
Waarom zo moeilijk doen?

Maar in feite als je 15 maanden WW hebt. Houd je dit als maximale duur mits je voldoet aan de jaren eisen (4 van de 5 jaren gewerkt) .

Dus ik werk van 2024-2028. Dan kan ik in 2028 15 maanden WW hebben. Vervolgens werk ik weer van 2030 tot 2034 en krijg ik weer 15 maanden? Of meer omdat ik weer 4 jaar heb gewerkt?
Nee nog sneller natuurlijk.
Hiervoor minimaal 11 jaar gewerkt
Ontslagen juni 2024(juli dec ww)
Tot mei 2025 ww, 1 juni werken tot 31 dec
Jan 2026 weer recht op langdurig ww nu zelfs 12 maanden.

Maar ww is een vangnet je zit met regeltjes en als je geen werk vind in een hoogconjunctuur dan zetten ze je heel snel op een strafww(bijstandsnorm) dus het is zeker geen vakantie. Zeker niet omdat je gaten maakt in je cv, tredes mist en natuurlijk ook een berg ervaring. Het kan wel lekker zijn om je ww tijd te gebruiken voor zelfstudie of omscholing.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoeff
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-04 13:27
Van de website UWV:
- U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was.
- U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt. Dit kan ook bij meerdere werkgevers zijn geweest.
- U werkte gemiddeld minimaal 10 uur per week en verliest 5 uur of meer van uw werk per week. U raakt ook het loon over deze uren kwijt.
- U bent direct beschikbaar voor betaald werk.

Website Rijksoverheid:
Voor ieder jaar arbeidsverleden heeft u recht op een maand WW. Maar: heeft u meer dan 10 jaar arbeidsverleden? Dan geldt vanaf het 11e jaar arbeidsverleden dat u er een halve maand WW-uitkering per jaar arbeidsverleden bij krijgt.

Zelf ook 1x 4 maanden en 1x 6 maanden in de WW gezeten. Ondertussen 13 maanden WW opgebouwd. Bij de 2e WW uitkering zat ik weer ongeveer op 12/13 maanden omdat ik alweer 4 jaar gewerkt had tussendoor.

Om concreet antwoord te geven op je eerste vraag: Ik kan als persoon bevestigen dat dit "potje" blijft staan. Als je al maanden WW hebt opgebouwd blijven deze staan en worden aangevuld als je weer werkt. Je moet inderdaad wel de maanden eraf tellen waarin je in de WW hebt gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:32
Bel gewoon het uwv op, leggen ze het aan je uit p basis van jou gegevens.

Zelf ww gehad na een ontslag, bij de start van een nieuwe baan wilde ik de ww opzeggen. Nou, het was dus niet dat ik de maanden die ik nog niet opgebruikt waren zou bewaren...

Dus ik heb nog een half jaar een aanvullend loon gehad omdat de nieuwe job minder betaalde. Ik vond het ronduit belachelijk.

Als je binnen x periode weer werkloos wordt zijn de spelregels wat anders. Bedenk wel dat mijn ervaring 4 jaar geleden is.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
LuisjeNL schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:39:
Bel gewoon het uwv op, leggen ze het aan je uit p basis van jou gegevens.

Zelf ww gehad na een ontslag, bij de start van een nieuwe baan wilde ik de ww opzeggen. Nou, het was dus niet dat ik de maanden die ik nog niet opgebruikt waren zou bewaren...

Dus ik heb nog een half jaar een aanvullend loon gehad omdat de nieuwe job minder betaalde. Ik vond het ronduit belachelijk.

Als je binnen x periode weer werkloos wordt zijn de spelregels wat anders. Bedenk wel dat mijn ervaring 4 jaar geleden is.
Ja het is voor mij niet aan de orde, maar was gewoon een vraag.
Wel bijzonder dat er niet een simpel antwoord is, hoe moet de gemiddelde mens het dan snappen.
En wat ik lees in de krant over het UWV maken ze dagelijks grote fouten, dus of die dan weer heel betrouwbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:32
ORoces schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Ja het is voor mij niet aan de orde, maar was gewoon een vraag.
Wel bijzonder dat er niet een simpel antwoord is, hoe moet de gemiddelde mens het dan snappen.
En wat ik lees in de krant over het UWV maken ze dagelijks grote fouten, dus of die dan weer heel betrouwbaar zijn...
Eigelijk wat er op deze pagina staat:
https://www.uwv.nl/nl/ww/...kering%20werd%20gebaseerd.

Er wordt hier ook gesproken over de plichten die je hebt stopzetten, je moet namelijk verplicht solliciteren of vergelijkbare acties uitvoeren en melden/uploaden. X aantal acties verplicht per maand. Maar er zijn een hoop verschillende mogelijkheden en daar zit de moeilijkheid in, eigenlijk ook wel goed wat er zijn ook genoeg verschillende redenen om de ww in te komen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08

de Peer

under peer review

Icephase schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:20:
Je bouwt niks op voor de ww.Je hebt altijd recht op een ww-uitkering*, maar de duur hangt af van hoe lang je bij die werkgever gewerkt hebt.
dat noemen we juist ook wel 'opbouwen'. Uit je eigen link:
"Voor ieder jaar arbeidsverleden heeft u recht op een maand WW.".
Dat bouw je dus op.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 31-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08

de Peer

under peer review

Icephase schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:20:
Als je dus weer gaat werken, begint de teller opnieuw.
onzin, je verlies dat niet zo maar.
"In deze situatie mogen deze resterende WW-maanden opgeteld worden bij het nieuwe recht op WW (3 maanden)"
https://www.judex.nl/rech.../opnieuw-werkloos-worden/
Pagina: 1