Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
In mijn huis zijn drie ventilatieopeningen (woonkamer/keuken, toilet en badkamer) verbonden met een mechanisch ventilatiesysteem van Itho. De ventilatie-unit bevindt zich op zolder en heeft nog een ongebruikte opening. Ik wil een extra ventiel installeren om de ventilatie op zolder te verbeteren (zie voorbeeld foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLpB7YSK1iKKnm1fMQtxaXb62KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQFSl0qJEG1eKk9o9v1ET68P.webp?f=fotoalbum_large

Zijn er nadelen aan het gebruik van een extra ventiel in de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 13:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dit wil ik ook wel eens weten. We slapen sinds 2 jaar op de tweede verdieping, maar vaak met ramen dicht (ivm lawaai straat), maar dan wordt het wel muf. Airco aan werkt behoorlijk, maar in de winter draait ie niet....

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:42
Met een extra ventiel op de box gaan de bestaande ventielen minder hard zuigen. Vooral ook omdat daar langere buizen aan vast zitten.
Je zal alle ventielen opnieuw moeten inregelen naar de gewenste ventilatiecapaciteit.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Het geheel zal dan wel opnieuw ingeregeld moeten worden. Met dat extra ventiel erin, zullen de andere aansluitingen minder debiet gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29
JukeboxBill schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:44:
Met een extra ventiel op de box gaan de bestaande ventielen minder hard zuigen. Vooral ook omdat daar langere buizen aan vast zitten.
Je zal alle ventielen opnieuw moeten inregelen naar de gewenste ventilatiecapaciteit.
Meloenen schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:44:
Het geheel zal dan wel opnieuw ingeregeld moeten worden. Met dat extra ventiel erin, zullen de andere aansluitingen minder debiet gaan hebben.
Dank voor de snelle reactie!

Is er een manier om zelf te meten of de capiciteit genoeg/goed is?

Ventiel opendraaien moet geen probleem zijn maar het meten is lastig zonder apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:54
Ik heb precies dit ook gedaan.
Dat opnieuw inregelen heb ik niet gedaan.
Echter, het ventiel voor op de zolder (welke direct in deze doos gaat) heb ik op de kleinst mogelijke opening gezet, zodat er relatief gezien zoveel mogelijk capaciteit overblijft voor de rest van het systeem.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:12
Ventiel rechtstreeks op de box mag niet. Waarom weet ik niet precies, maar fabrikant Duco raad het af i.i.g.
Zie ook hun flyer met tips over ventialtiesysteem die ik eens gepost heb: ThinkPad in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Verder het ventiel ver knijpen, want zo dicht op de ventilatiebox zuigt hij gauw al veel lucht aan en blijft er (te) weinig over voor de rest van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:42
ChiMan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

[...]

Dank voor de snelle reactie!

Ventiel opendraaien moet geen probleem zijn maar het meten is lastig zonder apparatuur.
Je kan dat een beetje op gevoel doen. Rekening houden met de lengte van de buizen en bochten en de grootte van de kamers en daarmee in verhouding de openingen instellen. Badkamer, toilet en keuken geef je iets extra.
En dan even afwachten of het werkt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
ChiMan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

[...]

Je kan het meten met een anemometer, ik wil het bij mij thuis eigenlijk ook gaan doen. Alleen ben ik er nog niet helemaal achter welke het beste is. Ook kan je een bedrijf het laten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:59
ThinkPad schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:19:
Ventiel rechtstreeks op de box mag niet. Waarom weet ik niet precies, \
Dat is omdat je hand in de fan zou kunnen komen wanneer het ventiel eraf wordt gehaald. In de handleiding van mijn Zehnder box staat dat een kanaal van uit m'n hoofd minimaal 50 cm nodig is, qua druk maakt dat natuurlijk geen verschil, is puur een veiligheidsding.
Pagina: 1