hypothetische WIFI vraag over een Accespoint.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-05 14:21
Beste tweakers,

Ik heb een Unifi Pro 6 accesspoint op de bovenverdieping hangen.

Mijn zoontje zit op +- 10 meter van de accesspoint af en maakt gebruik van een WIFI ontvanger met een kabel van 2 meter die aangesloten zit op zijn Desktop.

Onze internetsnelheid is 450mbit Odiddo.

Zijn internet snelheid is met deze opstelling 280mbit.

Stel ik zou overstappen op 1000mbit.

Zou de internetsnelheid van mijn zoontje dan ook sneller worden of op de 280mbit blijven hangen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Blijft 280 dan :). De kans dat het tussen het accespoint en de pc niet helemaal lekker is is groot. Heeft de pc wifi6?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Is die 450 mbit wat je beloofd wordt door Odido, of wat je effectief haalt over een kabel verbonden aan je router?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Waarom is 280 een probleem voor je zoon? Of is het meer de ping die hoog is? Dan kan je beter gaan bekabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 13:50
280Mbps haal je niet op 2.4 GHz.
Een Unifi Pro 6 ondersteunt ook 5GHz.
Op 5GHz haal je per spatial stream een maximale (theoretische snelheid) van 433Mbps op een kanaal van 80MHz..

Dat is dan ff mijn aanname wat je nu hebt.
De Unifi Pro 6 ondersteunt maximaal 4 spatial streams op 5GHz.
Mogelijk kan je op zoek naar een andere Wifi ontvanger voor je zoontje met meer dan 1 spatial stream.
OF
afhankelijk van de drukte in de lucht, kan je proberen de breedte van je kanaal te verhogen naar 160MHz.
Dan gaat je theoretische maximale snelheid naar 867Mpbs

Alles tussen de werkelijke snelheid van 280Mbps en de theoretische maximale snelheid van 450Mbps wordt waarschijnlijk veroorzaakt door "ruis" in de lucht... Andere devices, de buurman etc etc...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56

lier

MikroTik nerd

Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:18:
Zijn internet snelheid is met deze opstelling 280mbit.
Zijn meer factoren van invloed op de "internet snelheid". Test eens met iPerf om vast te stellen wat de werkelijke snelheid van de wifi verbinding is. Zorg ervoor dat een van de testdevices (client/server) via kabel is aangesloten.

https://iperf.fr/iperf-download.php

Met welke snelheid is de wifi ontvanger verbonden met het accesspoint (kan je in de controller zien)?
Zou je de juiste eenheid kunnen gebruiken: Mbps (Mega bits per second)?

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 29-10-2024 09:37 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:49
Internet gaat zo snel als de traagste schakel. Al heb je een 10 Gbit/s internet verbinding, als je ergens nog een cat5 kabel met 4 aders hebt liggen, dan zal alles achter die kabel niet harder kunnen dan 0,1 Gbit/s (100 Mbit/s).

Om te achterhalen wat de traagste schakel is, moet je kijken hoe dat verkeer loopt en kijken of je dat alles kunt meten.

Meestal heb je via kabels al snel een 1 Gbit/s. Als die Unifi Pro 6 dus gewoon bekabeld is aangesloten, dan ik schat in dat je tot aan die Unifi Pro 6 wel goed zit. De bottleneck zit dan zeer waarschijnlijk tussen de pc van je zoontje en die Unifi Pro 6.

Als je op een manier daar een netwerkkabel kunt krijgen, dan is die bottleneck weg.

Soms kan ook de wifi-ontvanger van de desktop PC niet het maximale uit de Unifi Pro 6 kunnen halen. Weet jij toevallig wat voor wifi-ontvanger je daar hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Kecin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:20:
Blijft 280 dan :). De kans dat het tussen het accespoint en de pc niet helemaal lekker is is groot. Heeft de pc wifi6?
De ontvanger is Wifi 5. Zal zo even het type opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Mavamaarten schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:25:
Is die 450 mbit wat je beloofd wordt door Odido, of wat je effectief haalt over een kabel verbonden aan je router?
Haal ik altijd met de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Barrycade schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:25:
Waarom is 280 een probleem voor je zoon? Of is het meer de ping die hoog is? Dan kan je beter gaan bekabelen.
Het is niet perse een probleem. Maar ik wilde eigenlijk graag weten of het mogelijk is. Het was eigenlijk een discussie op mijn werk. Maar ik vind het ook gewoon fijn om hem een wat snellere verbinding te bieden en ik was eigenlijk in eerste aanleg een klein beetje teleurgesteld in de Unifi pro 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
GarBaGe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:31:
280Mbps haal je niet op 2.4 GHz.
Een Unifi Pro 6 ondersteunt ook 5GHz.
Op 5GHz haal je per spatial stream een maximale (theoretische snelheid) van 433Mbps op een kanaal van 80MHz..

Dat is dan ff mijn aanname wat je nu hebt.
De Unifi Pro 6 ondersteunt maximaal 4 spatial streams op 5GHz.
Mogelijk kan je op zoek naar een andere Wifi ontvanger voor je zoontje met meer dan 1 spatial stream.
OF
afhankelijk van de drukte in de lucht, kan je proberen de breedte van je kanaal te verhogen naar 160MHz.
Dan gaat je theoretische maximale snelheid naar 867Mpbs

Alles tussen de werkelijke snelheid van 280Mbps en de theoretische maximale snelheid van 450Mbps wordt waarschijnlijk veroorzaakt door "ruis" in de lucht... Andere devices, de buurman etc etc...
Bedankt, misschien dat ik dit eerst eens aanpas om te kijken of dit effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
lier schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Zijn meer factoren van invloed op de "internet snelheid". Test eens met iPerf om vast te stellen wat de werkelijke snelheid van de wifi verbinding is. Zorg ervoor dat een van de testdevices (client/server) via kabel is aangesloten.

https://iperf.fr/iperf-download.php

Met welke snelheid is de wifi ontvanger verbonden met het accesspoint (kan je in de controller zien)?
Zou je de juiste eenheid kunnen gebruiken: Mbps (Mega bits per second)?
Mbps bedoel ik idd. Ik weet dat de download snelheid :8 = megabyte. Maar het gaat mij even om het verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Je kan eens kijken bij WiFi adapter instellingen of je daar nog wat kan instellen:

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Groentjuh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:46:
Internet gaat zo snel als de traagste schakel. Al heb je een 10 Gbit/s internet verbinding, als je ergens nog een cat5 kabel met 4 aders hebt liggen, dan zal alles achter die kabel niet harder kunnen dan 0,1 Gbit/s (100 Mbit/s).

Om te achterhalen wat de traagste schakel is, moet je kijken hoe dat verkeer loopt en kijken of je dat alles kunt meten.

Meestal heb je via kabels al snel een 1 Gbit/s. Als die Unifi Pro 6 dus gewoon bekabeld is aangesloten, dan ik schat in dat je tot aan die Unifi Pro 6 wel goed zit. De bottleneck zit dan zeer waarschijnlijk tussen de pc van je zoontje en die Unifi Pro 6.

Als je op een manier daar een netwerkkabel kunt krijgen, dan is die bottleneck weg.

Soms kan ook de wifi-ontvanger van de desktop PC niet het maximale uit de Unifi Pro 6 kunnen halen. Weet jij toevallig wat voor wifi-ontvanger je daar hebt?
Ik weet bijna zeker dat het aan de Wifi ontvanger ligt maar ik vroeg me af of de snelheid omhoog gaat als de snelheid van het internet omhoog gaat. Maar die zal dus altijd wel gecapt blijven op 280mbit. Ik ga even opzoeken welke ontvanger ik had aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Bedankt. Ga ik ook bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0CEvNgnm8WZWBOPLNCdav3FYsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKgujC4tsFdE0EiJXDcMXSBp.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit toch wifi 6 op. Misschien is 1 band te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56

lier

MikroTik nerd

Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:06:
Mbps bedoel ik idd. Ik weet dat de download snelheid :8 = megabyte. Maar het gaat mij even om het verlies.
En mijn andere vragen/opmerkingen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
lier schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

En mijn andere vragen/opmerkingen?
Daar kom ik nog even op terug. Ik kijk aan het einde van de middag in mijn Unifi controller, en dan kan ik ook even het tooltje wat je linkte downloaden om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Mijn ervaring is dat een unifi accesspoint redelijk conservatief staat ingesteld, standaard, qua snelheid.
Met andere woorden: 40 mhz

JE moet beginnen met linkrates controleren etc maar die instelling zou je ook kunnen bekijken. Als die op 40mhz staat dan zou ik hem eens proberen op 80mhz

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:21
Je kan overwegen ook de 160 MHz bandbreedte op je U6 Pro in te stellen. De TP-Link TX3000E ondersteund dat ook. Grote kans dat de snelheden dan hoger worden. Het nadeel daarvan is wel dat het aantal beschikbare kanalen dan een stuk beperkter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqEV-An3ZEC_kbz6C8L59u77-d4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUUDFk1mtFdE7thZkixXr5wR.jpg?f=user_large

Ik zit nu op de server applicatie? Is er ook een client?
Is dit een overkoepelende shell die alle ACC's samenvoegt?
Zoiets als Vsphere?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJjfUWhbAwewoKVPCOwsKaETEC0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hwKxu9x91LTSuSFg9AoQKQsS.jpg?f=user_large

Heb de de ac op 80mhz gezet om te kijken of dit een ander resultaat geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUlboVIRSi-1jcvq_SJ2bm6I6qo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QAynHOBPWQbjALGLdPDSddDP.jpg?f=user_large

De verbinding fluctureert nogal.
Er zit eigenlijk maar een deur tussen de accesspoint en de ontvanger. En die deur staat vaak open.

[ Voor 22% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 30-10-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Masimo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:28:
Je kan overwegen ook de 160 MHz bandbreedte op je U6 Pro in te stellen. De TP-Link TX3000E ondersteund dat ook. Grote kans dat de snelheden dan hoger worden. Het nadeel daarvan is wel dat het aantal beschikbare kanalen dan een stuk beperkter is.
Zojuist gedaan. Even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je client is nu met 2.4ghz verbonden.
Dat zou ik sowieso voorkomen want dat is traag/storingsgevoelig.

maar die 280mbit uit je TS is no way op 2.4ghz gemeten. Ik zou eerst proberen je cleint op de 5ghz verbonden te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
laurens0619 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:58:
Je client is nu met 2.4ghz verbonden.
Dat zou ik sowieso voorkomen want dat is traag/storingsgevoelig.

maar die 280mbit uit je TS is no way op 2.4ghz gemeten. Ik zou eerst proberen je cleint op de 5ghz verbonden te krijgen
Waarom zou mn client niet op 280mbit uit kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

Waarom zou mn client niet op 280mbit uit kunnen komen?
DAt kan wel, als die met 5ghz verbonden is
niet met 2.4ghz wat je nu in je screenshot laat zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
laurens0619 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

DAt kan wel, als die met 5ghz verbonden is
niet met 2.4ghz wat je nu in je screenshot laat zien
Ik stelde de vraag verkeerd, maar waarom zou dat op basis van 2.4 ghz niet haalbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:04:
Maar ik vind het ook gewoon fijn om hem een wat snellere verbinding te bieden
Leuk projectje voor de kerstvakantie: samen met je zoon een internetkabel aanleggen. Een lagere ping is met online gamen veel interessanter dan een hoge download snelheid.

Van wifi 5 naar wifi 6 of 7 upgraden is imho zonde van het geld, energie en de frustratie als de snelheid toch niet zoveel omhoog gaat. In de praktijk gebruik de maximale snelheid echt zelden, in geval van je zoon alleen als-ie een nieuwe game of een update binnen haalt. Dat gaat dan met de wifi 6 of 7 dan een paar minuutjes sneller.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Ik stelde de vraag verkeerd, maar waarom zou dat op basis van 2.4 ghz niet haalbaar zijn?
Op 2.4ghz haal je in de praktijk vaak max 50-70mbit.
Dat komt door de standaarden die bestaan op de 2.4 + storing in de lucht op die frequentie.
Als je hem op 40mhz zet kun je theoretisch 2x zo hard maar door de vervuiling stort je snelheid meestal verder in

lang verhaal kort: Voor hoge snelheden (of eigenlijk altijd) wil je op de 5/6ghz zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
FredvZ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:11:
[...]

Leuk projectje voor de kerstvakantie: samen met je zoon een internetkabel aanleggen. Een lagere ping is met online gamen veel interessanter dan een hoge download snelheid.

Van wifi 5 naar wifi 6 of 7 upgraden is imho zonde van het geld, energie en de frustratie als de snelheid toch niet zoveel omhoog gaat. In de praktijk gebruik de maximale snelheid echt zelden, in geval van je zoon alleen als-ie een nieuwe game of een update binnen haalt. Dat gaat dan met de wifi 6 of 7 dan een paar minuutjes sneller.
Alles werkt al op Wifi6. Kabel aanleggen doe ik misschien wel in toekomst. Voorlopig laat ik set-up even zo en probeer ik met instellingen nog wat extra snelheid te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
laurens0619 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Op 2.4ghz haal je in de praktijk vaak max 50-70mbit.
Dat komt door de standaarden die bestaan op de 2.4 + storing in de lucht op die frequentie.
Als je hem op 40mhz zet kun je theoretisch 2x zo hard maar door de vervuiling stort je snelheid meestal verder in

lang verhaal kort: Voor hoge snelheden (of eigenlijk altijd) wil je op de 5/6ghz zitten
Oke, ik wist niet dat het zo'n groot verschil was.
Pagina: 1