Afvoerputje douche kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visheer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-11-2024
Goedemorgen allen,

Ik heb bij mijn schoonouders het bad weggehaald en een douchecabine geplaatst. Bij het installeren van het bad is het afvoerputje flink aangepakt kennelijk. Om de afvoer van het bad te regelen is een stuk van het putje weggezaagd. Het putje was ook volgestort met beton. Het kapje heb ik nog wel.

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w8tKl6KbvryRc97twdh4YGGX7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2y4B7o8jXtOtPiS2l4wj2Vn0.jpg?f=fotoalbum_large

Er wordt nu geklaagd over een rioollucht. Het putje heeft door de schade ook geen sifonwerking meer, dus dat is niet vreemd. Heeft iemand een idee? Het putje eruit breken zie ik als de minst aantrekkelijke optie.

Groetjes,

Daan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 21:07
Tsja, dat ga je niet meer goed krijgen zonder er een nieuw putje in te zetten. Dat wordt hakken en plakken.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 15:20
Je zou foto's van het doucheputje kunnen opzoeken, en dan mogelijk zelf iets maken (bijvoorbeeld met een 3D printer van collega of medetweaker) en erop lijmen. Zo zou je misschien met een beetje knutselen de sifonwerking weer kunnen herstellen.

Anders zit er niets op dan het volledige putje vervangen. En om die goed te kunnen verlijmen/bevestigen zul je mogelijk meerdere tegels moeten verwijderen en de afvoerbuis blootleggen. Dat zal dan denk ik geen zondagmiddag klusje worden.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:42
Plaats eens een foto van de onderkant van de deksel? Volgens mij vormen bodem en deksel samen een sifon.

Optie zou dan mogelijk zijn om dezelfde bodem wederom aan te schaffen en daar het deel wat nu ontbreekt uit te dremelen en dan verlijmen met het nog ingebouwde deel.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visheer
Skynett schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:46:
Plaats eens een foto van de onderkant van de deksel? Volgens mij vormen bodem en deksel samen een sifon.

Optie zou dan mogelijk zijn om dezelfde bodem wederom aan te schaffen en daar het deel wat nu ontbreekt uit te dremelen en dan verlijmen met het nog ingebouwde deel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lCT2PnS06-5I5sevjdDyxDMKxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3k5vGHBY1V2KudYbvd0H5Iv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het type deksel, alleen dan voor de revisie waarbij er een hengsel is toegevoegd. Er zit een uitsparing aan de zijkant, maar voor de rest is het volkomen hol. Op de deksel staat de markering Aquaberg 369. De put zelf heeft geen tekst helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Visheer op 29-10-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-05 21:34
Kijken of je van pvc buis iets kan maken en dat met siliconenkit er in kitten om weer een sifon werking te creëren. Geen hele chique oplossing, maar die is er niet. Ja, putje er uit en nieuwe er in.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Makrolon schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:21:
Kijken of je van pvc buis iets kan maken en dat met siliconenkit er in kitten om weer een sifon werking te creëren. Geen hele chique oplossing, maar die is er niet. Ja, putje er uit en nieuwe er in.
Ik zou heel goed uitkijken: als dat losschiet en in je riool terecht komt, kan je flink in de penarie komen. Dat je vloer bijv open moet omdat het riool zo verstopt zit dat het uitgegraven moet worden... no joke

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:55
Wat @Makrolon zegt zou ik doen.
Zelf iets in elkaar prutsen om de sifonwerking te herstellen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visheer
Saeverix schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:34:
Je zou foto's van het doucheputje kunnen opzoeken, en dan mogelijk zelf iets maken (bijvoorbeeld met een 3D printer van collega of medetweaker) en erop lijmen. Zo zou je misschien met een beetje knutselen de sifonwerking weer kunnen herstellen.
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Creality Ender 5. Ik heb echter geen flauw idee hoe het er in originele staat uit heeft gezien. Dit type putje kan ik ook online niet vinden. Ik kan eventueel aan de buren vragen of ik even in hun douche mag kijken, zelfde type rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:40
Heb je hier iets aan? Hier staan ook de nrs van de putten waar deze stankafsluiter op past.
https://www.aquaberg.nl/p...berg-stankafsluiter-0369/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:29
Ik denk dat het zoiets moet worden.
Het zou fijn zijn als het gewoon PVC is.
Kans is groot, omdat je er ook een buis in moet kunnen verlijmen.

In het putje alles mooi afbramen en glad/vlak schuren.

Je kan dan een stukje pvc buis pakken (regenpijp bijvoorbeeld) en die open zagen.
Dan met een verfafbrander opwarmen zodat je hem plat kan maken.
(in de oven gaat dit ook uitstekend, op een velletje bakpapier)
Pvc smelt bij 200/210 graden, dus begin maar bij 160 graden of zoiets.

Met karton of stevig papier kan je een malletje maken om dat hele ding van boven af te dichten.
Die kan je op het platte pvc leggen en dan uitzagen.

Als je een plat stukje hebt uitgezaagd, kun je die weer een beetje verwarmen om te buigen/plooien in de juiste vorm.

Ter plaatse van het pijpje kun je een gat boren/uitdremelen, en daarop een pijpje van 32/40mm pvc lijmen.
Het geheel dan aan elkaar lijmen met hard pvc lijm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh8K789eKdsR8cI82XsAuLNqvL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BKU2bSJHNYk2fIdZJ0g0WRqg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 12:00

bonzz.netninja

Niente baffi

Of je koopt sowieso een nieuw putje als voorbeeld, en bepaald vanaf daar of je dat enigzins kan herstellen met je 3d printer. Lijkt me beter dan allemaal geschets en foto's gebruiken. Kun je het meteen even exact goed meten

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visheer
Toke_gt schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:44:
Heb je hier iets aan? Hier staan ook de nrs van de putten waar deze stankafsluiter op past.
https://www.aquaberg.nl/p...berg-stankafsluiter-0369/
Dan gok ik dat het de Aquaberg 4116 is.

Ze hebben een technische tekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKQ90oeQes1SPzP4-0LYrAoKZcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wfsjXKqilZvwAYNHXX1mBSu.jpg?f=fotoalbum_large

Met alleen een zijaanzicht een 3d model te maken om te printen, is wel wat werk. Zoals eerder geopperd, kan ik ook het putje kopen en het deel eruit halen met een dremel om het kapotte deel te vervangen. Of de maten halen van het gekochte putje en alsnog 3D printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
bonzz.netninja schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:11:
Of je koopt sowieso een nieuw putje als voorbeeld, en bepaald vanaf daar of je dat enigzins kan herstellen met je 3d printer. Lijkt me beter dan allemaal geschets en foto's gebruiken. Kun je het meteen even exact goed meten
Dan zou ik van het nieuwe putje de buitenkant grof wegzagen.
En dan met een schuurmachine of slijptol met lamellenschijf voorzichtig alle restanten van de buitenkant wegschuren tot je alleen het binnenwerk overhoud.

En bij de bestaande put alle restanten van het binnenwerk weghalen met een dremel.

Daarna beide op elkaar plakken met een hard-pvc lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visheer
FRANQ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:09:
Ik denk dat het zoiets moet worden.
Het zou fijn zijn als het gewoon PVC is.
Kans is groot, omdat je er ook een buis in moet kunnen verlijmen.

In het putje alles mooi afbramen en glad/vlak schuren.

Je kan dan een stukje pvc buis pakken (regenpijp bijvoorbeeld) en die open zagen.
Dan met een verfafbrander opwarmen zodat je hem plat kan maken.
(in de oven gaat dit ook uitstekend, op een velletje bakpapier)
Pvc smelt bij 200/210 graden, dus begin maar bij 160 graden of zoiets.

Met karton of stevig papier kan je een malletje maken om dat hele ding van boven af te dichten.
Die kan je op het platte pvc leggen en dan uitzagen.

Als je een plat stukje hebt uitgezaagd, kun je die weer een beetje verwarmen om te buigen/plooien in de juiste vorm.

Ter plaatse van het pijpje kun je een gat boren/uitdremelen, en daarop een pijpje van 32/40mm pvc lijmen.
Het geheel dan aan elkaar lijmen met hard pvc lijm.

[Afbeelding]
En een PVC elleboog plaatsen, deze aan 1 kant verlengen met een recht eind en met gepast geweld persen of lijmen in de uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 20:41
Visheer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

En een PVC elleboog plaatsen, deze aan 1 kant verlengen met een recht eind en met gepast geweld persen of lijmen in de uitgang?
Ik kan het niet precies inschatten maar het lijkt me dat je door het er in persen de doorgang behoorlijk vernouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Visheer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Ligt er een beetje aan hoe groot het gat is.

Pvc buis kun je met warmte behoorlijk makkelijk vervormen.
En kleiner dan 32mm of dunwandig is op internet ook nog wel goed te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:42
Voor die prijs zou ik direct een nieuw putje bestellen en dan netjes en zorgvuldig wegslijpen en lijmen. Mooi klusje om te doen als je pietje precies bent. Denk dat je maar 1 kans hebt om dit te doen. Tweede kans is hele put vervangen schat ik zo in.

Heb je gelijk ook weer een net dekseltje.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 18:14
Lijmen gaat op lange duur niet werken, dit moet vervangen worden. Om te vervangen moet ook de tegel boven in beeld eruit, daaronder zit de aansluiting. Een tegelzetter heeft dit in een paar uur geregeld, overweeg dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 12:00

bonzz.netninja

Niente baffi

pennywiser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:33:
Lijmen gaat op lange duur niet werken, dit moet vervangen worden. Om te vervangen moet ook de tegel boven in beeld eruit, daaronder zit de aansluiting. Een tegelzetter heeft dit in een paar uur geregeld, overweeg dat.
ja hoe langer ik over denk zou ik dat toch ook doen geloof ik ipv lopen klootviolen. Heb je nog evt. reserve tegels?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
bonzz.netninja schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

ja hoe langer ik over denk zou ik dat toch ook doen geloof ik ipv lopen klootviolen. Heb je nog evt. reserve tegels?
Dat is vaak waar je mee zit. Mogelijk sla je deze tegel er in 1 x heel uit, maar je weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visheer
bonzz.netninja schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Ik heb helaas geen reservetegels. Zo wordt een redelijk simpele dinsdagochtend klus toch nog een flink probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
pennywiser schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:33:
Tegels rondom moeten er uit om de nieuwe put weer goed vast te zetten, als de vloer netjes dubbel waterdicht gemaakt is beschadig je die laag die je niet meer hersteld krijgt.

Zou ik proberen te voorkomen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
MeMoRy schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Ik zou heel goed uitkijken: als dat losschiet en in je riool terecht komt, kan je flink in de penarie komen. Dat je vloer bijv open moet omdat het riool zo verstopt zit dat het uitgegraven moet worden... no joke
Als je dat van 40mm pvc maakt schiet dat nooit je 40mm afvoer in natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Makrolon schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

Tegels rondom moeten er uit om de nieuwe put weer goed vast te zetten, als de vloer netjes dubbel waterdicht gemaakt is beschadig je die laag die je niet meer hersteld krijgt.

Zou ik proberen te voorkomen.
Welnee, hoe is die waterdicht gemaakt en kan je dat nu nooit meer doen achteraf? Wil je dan zeggen dat je nooit een putje kan vervangen? Beton mengen met epoxy bv.
Pagina: 1