Powerline of wireless?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 23:24
Ik twijfel enorm, recentelijk heb ik mijn thuiswerk kantoor op zolder gemaakt.
Echter kan/ wil ik hier geen UTP kabel heen trekken. Dit ivm met de zoektocht naar een ander huis.
Los van het werk houd ik er ook van om af en toe een spelletje te doen.

Welke oplossing is voor mij het meest geschikt Powerline of WIFI.
Ik hoor zoveel verschillende verhalen met de bijbehorende uitkomsten dat ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Als je een bedraad AP in de buurt van je zolder de Wifi dekking van je zolder kan laten voorzien en het ontvangst van je signaal is daar voldoende, dan hoeft het niet slecht te zijn.

Hangt er ook vanaf hoe dicht je in de buurt kan komen van je zolder, waar je muren en vloeren van gemaakt zijn en hoeveel Wifi signalen je buren produceren.

Ik heb een bedraad AP in het trapgat tussen de 1e verdieping en de zolder en heb daarmee best goede dekking op de zolder.

Heb je alleen een AP in de meterkast en moet Wifi signaal eerst nog door een paar andere vloeren heen, dan kan je het meestal wel vergeten.

Voor Powerline...
YMMV.... signaal stabiliteit is erg afhankelijk van de ruis op je stroomkabels
Let wel op (bij een 3-fase meterkast) dat beide apparaten op dezelfde fase moeten zitten, anders zien ze elkaar niet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Als je op zolder en bij de router op dezelfde fase, aardlek of, beter nog, groep zit dan werkt Powerline best goed. WiFi was hier niet echt een optie vanwege betonijzer in de verdiepingsvloeren, en met Powerline zit op grofweg 1Gbit/s tussen de twee Powerline adapters. Ping zit tussen de 8 en 24ms, afhankelijk hoe druk het netwerk is.

Ik heb drie Devolo Magic 2 LAN adapters door het huis heen zitten, en tussen woonkamer (waar de router staat) en zolder (waar mijn kantoor is) haal ik 989Mbps up en 1043Mbps down op link niveau. Tussen de woonkamer en de 1e verdieping is het flink minder, dat is 212Mbps up en 227Mbps down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:49
Ligt er echt aan hoe ver je zolder bij het WIFI-punt vandaan zit en wat de ontvangst daar dan is.
Als je WIFI-bereik redelijk is zou ik altijd voor WIFI kiezen.
Als je WIFI-bereik daar slecht is, zou ik een Mesh-oplossing kiezen, bijvoorbeeld https://www.coolblue.nl/p...-ANXM_1NEerEaAtX_EALw_wcB
Een op de bgg, een op de 1e en 1 op zolder, niet te ver van elkaar vandaan.

En als laatste pas een powerline omdat stabiliteit vaak een factor is.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 23:24
Ik heb in de meterkast en op de eerste verdieping een UTP aansluiting.
Welke oplossing zorgt voor de laagste ping? Ik hoor vaak mesh netwerk zorgt dit voor een lagere ping?