Distributieketting Jeep Renegade beschadigd.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVG88
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 27-06 14:43
Mijn partner en ik zijn eigenaar van een Jeep Renegade hybride dewelke beschikt over een distributieketting.

Onlangs moest de wagen op onderhoud en belde de garage ons op met de melding dat de distributieketting beschadigd is en vervangen moet worden, een dure herstelling en uiteraard buiten de garantietermijn van twee jaar.
De wagen zelf is nog maar twee jaar oud, en normaal gezien moet een ketting veel langer meegaan dan een riem. De garage besefte dit ook en heeft aan het merk zelf gevraagd om tussenkomst.

Het antwoord van het merk was dat ze maar voor een klein deel tussenkomen in de kosten omdat de beschadiging veroorzaakt zal zijn door:
- Laattijdig onderhoud (ieder jaar mooi op tijd geweest en de wagen is net geen drie jaar oud).
- Verkeerde brandstof (indien dit een mogelijkheid is, zou dit toch een enorme ontwerpfout zijn?).

Voor ons voelt het aan alsof het merk de verantwoordelijkheid wil ontlopen.

Extra info: Een jaar geleden heeft mijn partner een ongeval gehad met de wagen. Achteraan aangereden met lichte blikschade en een vervanging van de bumper. Dit was nog wel binnen de garantie.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 23:11
SVG88 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:04:
Mijn partner en ik zijn eigenaar van een Jeep Renegade hybride dewelke beschikt over een distributieketting.

Onlangs moest de wagen op onderhoud en belde de garage ons op met de melding dat de distributieketting beschadigd is en vervangen moet worden, een dure herstelling en uiteraard buiten de garantietermijn van twee jaar.
De wagen zelf is nog maar twee jaar oud, en normaal gezien moet een ketting veel langer meegaan dan een riem. De garage besefte dit ook en heeft aan het merk zelf gevraagd om tussenkomst.

Het antwoord van het merk was dat ze maar voor een klein deel tussenkomen in de kosten omdat de beschadiging veroorzaakt zal zijn door:
- Laattijdig onderhoud (ieder jaar mooi op tijd geweest en de wagen is net geen drie jaar oud).
- Verkeerde brandstof (indien dit een mogelijkheid is, zou dit toch een enorme ontwerpfout zijn?).

Extra info: Een jaar geleden heeft mijn partner een ongeval gehad met de wagen. Achteraan aangereden met lichte blikschade en een vervanging van de bumper. Dit was nog wel binnen de garantie.
Er gaat het een en ander fout aan je begrip "garantie". Een schade door aanrijding is zowiezo geen garantie maar een herstelling en verzekeringswerk.

Daarnaast, is de auto bij de garage waar hij is aangekocht, of een andere officiele Jeep/Fiat garage?
Is het onderhoud altijd bij de Jeep/Fiat garage gedaan, naar schema, en aantoonbaar?
Welke brandstof had er volgens Jeep/Fiat in gemoeten en welke heb je getankt?

Alle claims zijn vrij makkelijk te checken als je de informatie hebt. Dat een distributieketting veel, veel langer dan 3j mee moet gaan bij normaal gebruik staat buiten twijfel.

Het lijkt me ook belangrijk om te horen te krijgen wat er precies "beschadigd" is aan je distributieketting. Aangezien je hem voor onderhoud hebt gebracht, neem ik aan dat hij nog rijdend was en dus niet gebroken. Is hij dan opgerekt? Wat is er daadwerkelijk aan de hand.

[ Voor 6% gewijzigd door XelaRetak op 29-10-2024 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Wat scheelt er aan de ketting en hoe is dat vastgesteld? Waren er concrete klachten torn de wagen naar binnen ging bij de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 09:00
Buiten of het dan wel of niet normaal is dat de ketting al defect is,
Wat een drogreden van de garage om de coulance af te wijzen, auto is 3 jaar oud, onderhoud is volgens jouw op tijd uitgevoerd, kan je bewijzen met facturen, stempels in het boekje.
En dan nog een kul rede over de brandstof,
tenzij er expliciet in het klepje staat dat je alleen 98/e5 mag tanken dan hebben ze wat te vertellen,
maar anders gaan ze de rest van de kosten maar verhalen bij de Shell.

Zelf bellen met het klant contact van het desbetreffende merk, bij enige tegenspraak de woorden ANWB en Tros radar laten vallen, kijken wat ze dan willen.

Betreft dit de 1.5D motor? als dat zo is dan moet je eens zoeken op de PSA 1.5HDI ketting problemen...

OOw na even zoeken is die de Firefly T4 motor van FCA, hier is nog weinig van bekend met problemen

[ Voor 6% gewijzigd door Mielemuis op 29-10-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:35
Het ongeval staat hier in ieder geval los van, dit zal verzekeringswerk geweest zijn en een aanrijding van achter zal geen invloed hebben op je distributieketting.

Van deze distributieketting mag je in ieder geval verwachten dat deze (veel) langer mee gaat dan de 2-3 jaar die hier het geval is. Voor de volledigheid; wat is de kilometerstand?

Als je het mij vraagt is het onacceptabel dat dealers het überhaupt durven om hiervoor kosten neer te leggen bij de klant. Bij een auto van 2-3 jaar oud sta je dan toch ook niet achter je merk? Bovendien, het merk (importeur?) wil een kleine bijdrage doen, hoeveel % van het bedrag willen ze bijdragen? En de dealer, waar je de auto gekocht én volgens mij in onderhoud hebt. Wat hebben zij aangegeven te willen bijdragen? Als ze namelijk beide 1/3e willen pakken als eerste voorstel scheelt dit voor TS al aanzienlijk in het bedrag. Maar eerlijk gezegd zou ik inzetten op volledige vergoeding.

Doen ze niet meer dan het huidige voorstel dan zou ik eerst eens even een stevig gesprek aan gaan met de directie van de dealer.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Mielemuis schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:24:
Buiten of het dan wel of niet normaal is dat de ketting al defect is,
Wat een drogreden van de garage om de coulance af te wijzen, auto is 3 jaar oud, onderhoud is volgens jouw op tijd uitgevoerd, kan je bewijzen met facturen, stempels in het boekje.
En dan nog een kul rede over de brandstof,
tenzij er expliciet in het klepje staat dat je alleen 98/e5 mag tanken dan hebben ze wat te vertellen,
maar anders gaan ze de rest van de kosten maar verhalen bij de Shell.

Zelf bellen met het klant contact van het desbetreffende merk, bij enige tegenspraak de woorden ANWB en Tros radar laten vallen, kijken wat ze dan willen.

Betreft dit de 1.5D motor? als dat zo is dan moet je eens zoeken op de PSA 1.5HDI ketting problemen...

OOw na even zoeken is die de Firefly T4 motor van FCA, hier is nog weinig van bekend met problemen
Gezien het taalgebruik is TS van Belgie. Radar en ANWB hebben daar geen zeggenschap :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Jeep = Stellantis. Die wil de schadepost voor ondeugdelijk materiaal en herstel zo laag mogelijk houden. Dat doen overigens alle auto fabrikanten.

Is het defect raken van de ketting te verwachten na 3 jaar (Nee, zoals de dealer zegt alleen onder speciale omstandigheden). Dus als je kan aantonen dat wat zij stellen niet van toepassing is geweest, dan is de ketting schade non conformiteit van het onderdeel. Je had mogen verwachten dat het langer mee ging dan 3 jaar.

NB. meestal zit er een kilometer beperking op en bij ruberachtige riemen een tijdsperiode waarbinnen deze standaard vervangen moeten worden. Is die al bijna in zicht?

Het is lastig om er uit te komen met autofabrikanten, maar eigenlijk zou Jeep/Stellantis een groter deel voor de rekening moeten nemen verwacht ik. Gelijk hebben of gelijk krijgen zijn 2 hele andere zaken overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:53
ucsdcom schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:24:
NB. meestal zit er een kilometer beperking op en bij ruberachtige riemen een tijdsperiode waarbinnen deze standaard vervangen moeten worden. Is die al bijna in zicht?
Het betreft een hybride model en die zijn allemaal uitgerust met een ketting. De hele rubberen riem is hier niet van toepassing alleen op de niet-hybride modellen. Je kan al raden waarom ze dit gedaan hebben natuurlijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
Laattijdig onderhoud (ieder jaar mooi op tijd geweest en de wagen is net geen drie jaar oud).
Dit roepen ze natuurlijk niet zomaar, waar blijkt dat uit?
Hoe zit de onderhoudsschema eruit? Is de ketting daar onderdeel van?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SVG88 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:04:
Los daarvan, dat is een discussie tussen dealer en fabrikant. Jij hebt hem bij de dealer gekocht, en moet ook daar zijn voor garantie/conformiteit.

Wat is nu concreet het aanbod wat de dealer je gedaan heeft?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Puddi Puddin schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Het betreft een hybride model en die zijn allemaal uitgerust met een ketting. De hele rubberen riem is hier niet van toepassing alleen op de niet-hybride modellen. Je kan al raden waarom ze dit gedaan hebben natuurlijk. 8)7
Dat is ook niet het doel van mijn opmerking. Maar ooit waren er fabrikanten die de ketting als "een autoleven lang" aanprezen. Dat bleek door oprekken hiervan niet waar.

Als je weet dat de ketting bijvoorbeeld 200.000 km of 500.000 km mee moet gaan in het onderhoudsplan, dan kan je een inschatting maken hoeveel te vroeg de ketting nu defect is. Dat bepaalt dan ook wel hoeveel je van je dealer mag verwachten.
Pagina: 1