PV - Dak bij renovatie volleggen met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:38
Dag allemaal,

We zijn op het punt in onze grote verbouwing dat de dakbedekking volledig vernieuwd gaat worden. Het huis komt in de steigers, en dat lijkt mij een goed moment om er ook (zelf) zonnepanelen op te gaan leggen.

Van omvormers, schaduwvorming en strings verdelen heb ik echter zelf weinig kaas gegeten. Kunnen jullie mij verder helpen door een kritisch te schieten op onderstaande?
Foto's
Het huis heeft een vierkant schilddak. De maten zijn bij benadering - geen enkele tot dusver gevonden bouwtekening klopt exact met wat er daadwerkelijk is gebouwd.
(Noorden boven op alle screenshots)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5P0lEcK5PMxsyzB8Z7DESGaVuU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DoPlLeXgPifvd5zlI1I2zLvO.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Het NO, ZW, NW dakvlak worden wat mij betreft volgelegd. Het ZO dakvlak is door de schaduwvorming erg moeilijk te gebruiken. De bomen zijn van de gemeente en deel van het aanzicht van de wijk.
De hoeken van de dakvlakken komen uit de 3DBAG Viewer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Etn772CEUtd_aUNmwi6q8wy9J9w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uKZaf0regkpL4P8iagF4sKav.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ETgmUYnD99qw-tKxRGbX8Q3o1w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i3npKgAXs4eq14XGTa10mcNn.png?f=fotoalbum_tile
Schaduw
Schaduwvorming op de ZO-zijde is problematisch. De bomen zijn hoog en aan de historische google streetview foto's te zien groeien ze nog door. Dit lijkt echter geen effect te hebben op de andere dakvlakken, dus dat scheelt. Daarnaast heeft de ZO-zijde een schoorsteen, die blijft staan bij de dakrenovatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQfQWEaEE6fJxW-MNyF9Vu-aUxE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oK8t7xIEauSTKMo5iqL21Cws.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62PAE4ZCE8mtUPitD3kCC8rhfnE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xGwEL1G3yRtDbwLaaBqu9UEp.png?f=fotoalbum_tile
Jaarverbruik
Historisch jaarverbruik hebben we nog niet in dit pand. Ik verwacht zeker aan zo'n 12.900 Kwh te komen::
- Verbruik vorige huis c. 2400 Kwh zónder e-auto en zonder warmtepomp.
- Geschatte jaarlijkse warmtebehoefte van c. 6.000 Kwh elektrisch @ 22.000 Kwh thermisch
- We reden vorig jaar voor c. 7.000 Kwh, stel daarvan de helft thuis geladen (50.000 KM @ 15 Kwh/100km)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A. Elektrische installatie is al volledig vernieuwd en voorbereid op 3-fase.
Budget en doel
Door zelf te doen en samen in te kopen hoop ik de prijs te drukken. Ik heb geen vast budget, maar denk voor c €3.500 klaar te kunnen zijn. Ik kan materiaal inkopen samen met een ander project van c. 30 panelen, weet niet of dat helpt qua inkoop
Wie gaat het project uitvoeren
Wijzelf. Elektrische kennis toereikend aanwezig in directe familie.
Bijhouden van data
Heb HomeWizard 3-fase meters op iedere krachtgroep en wil alles aan HomeAssistant kunnen hangen. Een lokale API is daarin belangrijk; geen behoefte aan een ingebakken cloud afhankelijkheid.
Reeds verkregen offertes Zelf bedacht ontwerp
  • 22x JKM-440N-54HL4R-V Tiger Neo N-Type @ 56 EUR per stuk
  • 3x Growatt MIN 2500 TL-XH 1 fase inverter @ 350 EUR per stuk
  • varia bekabeling, dakdoorvoer, balken, etc @ 1000 EUR
Totaal 3425 EUR voor 9.680 wp = 0.35 EUR / wp.

Idee is om de zes verschillende strings op de drie omvormers zo te verdelen om evt. schaduweffecten te minimaliseren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGsE7Y2Gce0X1AJZHw7KVRva9u0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bJHDMFTAiESBCFFqXnNYShKV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpRUT9pK7v20fRZQl13QChuQWpM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eMVTSegwKtpm6VyIWkQO5gSD.png?f=fotoalbum_tile
Regio
Regio 's-Hertogenbosch/Eindhoven
Wensen en Vragen
De gewenste eigenschappen van mijn installatie zijn, in volgorde van prioriteit:
  • [Kosteneffectief
  • Geen afhankelijkheid van 3rd party cloud
  • Monitorbaar in HomeAssistant
  • voorbereid op lokaal batterijsysteem (evt. zelfbouw)
  • DIY/dummy-proof in onderhoud
  • EU/US merk
Het hele string en optimizer verhaal is voor mij niet intuïtief, dat kun je uit hieronder waarschijnlijk wel opmaken. Meedenken wordt gewaardeerd.
  1. Is de huidige string verdeling logisch? De keuze voor deze drie losse 1-fase verdelers is budgettechnisch interessant, maar ik kan niet inschatten of dit de meest effectieve inrichting is.
  2. zou de opwek op één inverter de 2.5Kw kunnen overstijgen en daarmee overmatig af gaan toppen? Ik vind het moeilijk inschatten. Als het gebeurt, zou het op het NW dakvlak zijn met 10 panelen. Kan ik straffeloos de strings herverdelen?
  3. Zijn optimizers of mini-inverters interessant in mijn scenario? Of evt. deels wél, deels met strings?
  4. Welke inverter en zonnepanelen merken zouden jullie voorstellen?
Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 10:41
Ik vind het een beetje raar dat je dus een totale string van, 5, 7 en 10 panelen hebt maar wel de zelfde omvormers.
Ik heb zelf de grote 3600W broer, en gezien de start spanning maakt het niet uit welk model je pakt. Ze zijn allemaal 100 V, dus je kan net zo goed ook 3600 W nemen als je bang bent voor aftopping.

Voor je string met 5 panelen, zie ik een VmaxP van 33 V, dat zou betekenen dat je om 12 uur, 5*33V = ~160 V maar net je opstart spanning hebt gehaald. De nominale spanning, is 360 V dus daar wil je eigenlijk voor designen. Dat betekent in jou geval, 360/33=~11 panelen per omvormer. 12 zou ten goede komen van een vroegere start.

Als de strings die je nu hebt logisch zijn, lijkt mij dit een scenario voor micro-omvormers of een solaredge systeem. Gezien dat je alle dakvlakken meepakt lijkt mij dus een enphase systeem het makkelijkst.

Qua panelen moet je eigenlijk kijken wat het best past en dan kan je maximaal je oppervlak benutten. Ik ben zelf lui geweest en kocht zelf gewoon de goedkoopste per wattpiek.

Ik lees de growatt lokaal uit, dus ben daar wel tevreden over. Was ook een van de goedkoopste opties voor mij. Schermpje is al wel na 6 maanden kapot, maar dat is N=1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Schaduw effecten minimaliseer je met lange strings… met korte strings zit je zo op de minimum Vmpp en is er 0 schaduw beheer.

Panelen doen amper 30V, de omvormer is 70V minimum Vmpp en 100V start spanning.

String van 2 start niet eens
String van 3 is geen schaduw beheer, en start moeizaam tot niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoals Ronald aangeeft heb je minimaal 100V nodig voordat een omvormer wat doet. Door van string 1&2 bij een enkele te maken zit je met 150V op de rand, je kan er dan eentje hebben die volledig in de schaduw zit. Zelfde geldt voor string 3. String 4 gaat nooit wat doen en moet je bij een andere plakken of op een eigen micro-omvormer zetten.
String 5&6 bij elkaar doen zet wel zoden aan de dijk, de overige strings zijn meer een projectje voor micro-omvormers of alles aan elkaar doorgelust via een Solar-Edge systeem. Die is, met behulp van de benodigde optimizers, wel in staat om een enkele string op meerder dakvlakken goed te laten werken. Ook daarbij moet je goed rekenen of je in alle gevallen aan het minimaal benodigde aantal werkende panelen komt, heb je daar geen zin in dan zijn micro-omvormers redelijk fool-proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
SE in deze opstelling ook alles behalve zeker…

Maar daar is een heel topic over..

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
Dag allemaal, bedankt voor de reacties. Ik heb twee scenario's uitgewerkt. Gaat dit in de goede richting?
Scenario 1: langere strings i.c.m. micro omvormers voor lastige plekken
Strings
Het NW dakvlak is één string geworden met 10 panelen.
Het ZW dakvlak is één string met 5 panelen en zit hiermee 'op de rand', maar ik verwacht weinig tot geen schaduw inval dus hopelijk komen we ermee weg.

Micro omvormers
De NO en ZO dakvlakken zijn moeilijk om met strings enige opwek te laten krijgen door teveel schaduw / te laag voltage.
Als experiment hier gekozen voor Hoymiles - kunt meerdere panelen op een micro omvormer pluggen. Lees wisselende verhalen over Hoymiles, anders zou ik het met APS doen denk ik. Enphase voelt 'te' premium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYDgppDcS-9bvgTGdkmV8l069sU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ztwPfuiHRP7jur7BniclGd7d.png?f=fotoalbum_tile

-22x JKM-440N-54HL4R-V Tiger Neo N-Type @ 56 EUR per stuk
- 1x Growatt MIN 4200 TL-XH 1 fase inverter @ 500 EUR per stuk
- 1x Growatt MIN 2500 TL-XH 1 fase inverter @ 350 EUR per stuk
- 1x Hoymiles HMT-2250-6T @ 315 EUR per stuk
- 1x Hoymiles HMT-1000-2T @ 220 EUR per stuk
- varia bekabeling, dakdoorvoer, balken, etc @ 1000 EUR

Totaal 3617 EUR voor 9.680 wp = 0.37 EUR / wp
Scenario 2: Alles met AP Systems micro omvormers
In een scenario om alles met micro omvormers te doen, de keuze gemaakt voor APS. Lijkt o.b.v. Tweakers reacties een iets betrouwbaarder merk te zijn dan Hoymiles, en minder duur dan Enphase. Juist omdat micro omvormers op het dak liggen wat niet makkelijk bereikbaar is, hoop ik zo te kiezen voor meer zekerheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Olp8-ZceFCA67ejna-kWnnu8xg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eQlxgudqXskasRjUHJXNR3qS.png?f=fotoalbum_tile

-22x JKM-440N-54HL4R-V Tiger Neo N-Type @ 56 EUR per stuk
- 2x APS DS3D @ 250 EUR per stuk
- 3x APS DS3 @ 150 EUR per stuk
- 2x APS QT2 @ 300 EUR per stuk
- varia bekabeling, dakdoorvoer, balken, etc @ 1000 EUR

Totaal 3782 EUR voor 9.680 wp = 0.39 EUR / wp
Vragen
  1. Zijn deze scenario's meer realistisch in termen van string verdeling / opwek halen?
  2. Ik zie bij micro omvormers ook 'dual' modellen. Ik begrijp dat als een mini-string. Minder transformatieverliezen. Nog iets om aan te passen in mijn tweede scenario hierdoor?
  3. Ik ga er nu vanuit dat een APS DS3 micro-omvormer geen minimum voltages heeft die op beide aangesloten zonnepanelen gehaald moet worden. Klopt dat? Zie bv. micro-omvormers 6 en 7 in scenario 2.
Veel dank weer, dit helpt zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 10:41
Je hebt altijd een minimum spanning. Zie datasheet...
https://krannich-solar.co...et__Rev1.1_2021-08-28.pdf

Maar die zit natuurlijk ver onder de V peak power van je paneel. Hele punt van micro omvormer is dat je geen opstart problemen hebt.

Ja het lijkt te werken. Je zou weg kunnen met de medium voor de panelen met veel schaduw. Geen idee of de large veel duurder is.

Edit: nog een keer je post gelezen. Ik zou allemaal hetzelfde gebruiken. Ik zie dat ds3-L 125 euro is. Dat zou dan 11x125 zijn 1375 euro dan ben je klaar. Behalve als je hobby de verschillende system lopende houden is zou ik het niet te complex maken.

[ Voor 27% gewijzigd door runeazn op 31-10-2024 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je panelen met meer voltage weet te vinden werkt een simpele string mogelijk wel. Volgens mij zit Trina gemiddeld 10V per paneel boven Jinko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali11baba
runeazn schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:02:
[..]
Edit: nog een keer je post gelezen. Ik zou allemaal hetzelfde gebruiken. Ik zie dat ds3-L 125 euro is. Dat zou dan 11x125 zijn 1375 euro dan ben je klaar. Behalve als je hobby de verschillende system lopende houden is zou ik het niet te complex maken.
Goed om te horen, dankje. Ik heb inderdaad genoeg andere hobby's :+ Dit scenario is in ieder geval goed mogelijk, alleen jammer van alle extra electronica op het dak waar ik niet makkelijk bijkan. Iets om te overwegen.
jadjong schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:06:
Als je panelen met meer voltage weet te vinden werkt een simpele string mogelijk wel. Volgens mij zit Trina gemiddeld 10V per paneel boven Jinko.
Dat is interessant! Ik zie inderdaad dat de 440Wp Trina TSM-NEG9R.25 op 44V zit tov Jinko's 33V... Was me niet bewust van dit verschil tussen panelen.

Zou het dan werken als ik met Trina's het grote dakvlak op één string omvormer zet, de twee kleinere dakvlakken op twee strings van een andere omvormer zet, en de twee losse paneeltjes op een micro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Ik zou zelf een DEYE omvormer aanraden, super eenvoudig om aan te sturen via home assistant, je kunt je volledige huis op de UPS poort zetten en hebt een speciale ingang voor micro omvormers.

Het is inderdaad geen EU/US merk, maar zeker de moeite waard, alle andere omvormers komen zon beetje ook uit China.

Daarnaast kun je dan ook je eigen accu bouwen, en voor 1500 Euro een 16Kwh accu bezitten. (De deye accepteert praktisch elke accu soort.)
Pagina: 1