Dag allemaal,
We zijn op het punt in onze grote verbouwing dat de dakbedekking volledig vernieuwd gaat worden. Het huis komt in de steigers, en dat lijkt mij een goed moment om er ook (zelf) zonnepanelen op te gaan leggen.
Van omvormers, schaduwvorming en strings verdelen heb ik echter zelf weinig kaas gegeten. Kunnen jullie mij verder helpen door een kritisch te schieten op onderstaande?
(Noorden boven op alle screenshots)
De hoeken van de dakvlakken komen uit de 3DBAG Viewer.
- Verbruik vorige huis c. 2400 Kwh zónder e-auto en zonder warmtepomp.
- Geschatte jaarlijkse warmtebehoefte van c. 6.000 Kwh elektrisch @ 22.000 Kwh thermisch
- We reden vorig jaar voor c. 7.000 Kwh, stel daarvan de helft thuis geladen (50.000 KM @ 15 Kwh/100km)
Idee is om de zes verschillende strings op de drie omvormers zo te verdelen om evt. schaduweffecten te minimaliseren.
We zijn op het punt in onze grote verbouwing dat de dakbedekking volledig vernieuwd gaat worden. Het huis komt in de steigers, en dat lijkt mij een goed moment om er ook (zelf) zonnepanelen op te gaan leggen.
Van omvormers, schaduwvorming en strings verdelen heb ik echter zelf weinig kaas gegeten. Kunnen jullie mij verder helpen door een kritisch te schieten op onderstaande?
Foto's
Het huis heeft een vierkant schilddak. De maten zijn bij benadering - geen enkele tot dusver gevonden bouwtekening klopt exact met wat er daadwerkelijk is gebouwd.(Noorden boven op alle screenshots)
![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Het NO, ZW, NW dakvlak worden wat mij betreft volgelegd. Het ZO dakvlak is door de schaduwvorming erg moeilijk te gebruiken. De bomen zijn van de gemeente en deel van het aanzicht van de wijk.De hoeken van de dakvlakken komen uit de 3DBAG Viewer.
![]() | ![]() |
Schaduw
Schaduwvorming op de ZO-zijde is problematisch. De bomen zijn hoog en aan de historische google streetview foto's te zien groeien ze nog door. Dit lijkt echter geen effect te hebben op de andere dakvlakken, dus dat scheelt. Daarnaast heeft de ZO-zijde een schoorsteen, die blijft staan bij de dakrenovatie.![]() | ![]() |
Jaarverbruik
Historisch jaarverbruik hebben we nog niet in dit pand. Ik verwacht zeker aan zo'n 12.900 Kwh te komen::- Verbruik vorige huis c. 2400 Kwh zónder e-auto en zonder warmtepomp.
- Geschatte jaarlijkse warmtebehoefte van c. 6.000 Kwh elektrisch @ 22.000 Kwh thermisch
- We reden vorig jaar voor c. 7.000 Kwh, stel daarvan de helft thuis geladen (50.000 KM @ 15 Kwh/100km)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A. Elektrische installatie is al volledig vernieuwd en voorbereid op 3-fase.Budget en doel
Door zelf te doen en samen in te kopen hoop ik de prijs te drukken. Ik heb geen vast budget, maar denk voor c €3.500 klaar te kunnen zijn. Ik kan materiaal inkopen samen met een ander project van c. 30 panelen, weet niet of dat helpt qua inkoopWie gaat het project uitvoeren
Wijzelf. Elektrische kennis toereikend aanwezig in directe familie.Bijhouden van data
Heb HomeWizard 3-fase meters op iedere krachtgroep en wil alles aan HomeAssistant kunnen hangen. Een lokale API is daarin belangrijk; geen behoefte aan een ingebakken cloud afhankelijkheid.Reeds verkregen offertes Zelf bedacht ontwerp
- 22x JKM-440N-54HL4R-V Tiger Neo N-Type @ 56 EUR per stuk
- 3x Growatt MIN 2500 TL-XH 1 fase inverter @ 350 EUR per stuk
- varia bekabeling, dakdoorvoer, balken, etc @ 1000 EUR
Idee is om de zes verschillende strings op de drie omvormers zo te verdelen om evt. schaduweffecten te minimaliseren.
![]() | ![]() |
Regio
Regio 's-Hertogenbosch/EindhovenWensen en Vragen
De gewenste eigenschappen van mijn installatie zijn, in volgorde van prioriteit:- [Kosteneffectief
- Geen afhankelijkheid van 3rd party cloud
- Monitorbaar in HomeAssistant
- voorbereid op lokaal batterijsysteem (evt. zelfbouw)
- DIY/dummy-proof in onderhoud
- EU/US merk
- Is de huidige string verdeling logisch? De keuze voor deze drie losse 1-fase verdelers is budgettechnisch interessant, maar ik kan niet inschatten of dit de meest effectieve inrichting is.
- zou de opwek op één inverter de 2.5Kw kunnen overstijgen en daarmee overmatig af gaan toppen? Ik vind het moeilijk inschatten. Als het gebeurt, zou het op het NW dakvlak zijn met 10 panelen. Kan ik straffeloos de strings herverdelen?
- Zijn optimizers of mini-inverters interessant in mijn scenario? Of evt. deels wél, deels met strings?
- Welke inverter en zonnepanelen merken zouden jullie voorstellen?