Huis met warmtepomp/vloerverwarming, hoe aanbouw verwarmen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Binnen enkele weken wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. We hebben als optie extra heipalen laten slaan om daar *ooit* een aanbouw op te bouwen. Door een meevaller kunnen we echter nu direct aan de slag.

Koud water, riolering en elektra zijn ook al voorbereid. Voor het verwarmen van de aanbouw hebben we geen voorbereidingen genomen: het idee was dat het nog jaren zou duren en de warmtepomp tegen die tijd vast wel aan vervanging toe zou zijn en er dus gelijk een grotere warmtepomp geplaatst zou worden.

Het loopt dus allemaal anders. Nu wordt het best een flinke aanbouw, gedeeltelijk garage en gedeeltelijk thuiswerkkantoor. De garage hoeft niet bijzonder warm te worden, maar op het kantoor moet straks wel geriefelijk gewerkt kunnen worden.

Wat is nu wijsheid?
Direct de hagelnieuw warmtepomp vervangen voelt als kapitaalvernietiging. Bovendien moeten er dan ook leidingen komen tussen de binnenunit en de aanbouw.

Ik zit ook te kijken naar airco's die kunnen verwarmen. Klinkt op zich prima, maar heeft iemand ervaring om de hele dag in een ruimte te zitten die door zo'n ding verwarmd wordt?

In ons huidige huis hebben we onder één bureau een infraroodpaneel als bijverwarming staan. Zolang je aan het bureau zit werkt dat prima, maar zodra je er van wegloopt is het wel gelijk koud. Dat voelt niet als de meest optimale oplossing.

Kortom wie heeft een goed idee of ervaring voor het verwarmen van een aanbouw?

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik denk niemand....

Begin eerst eens te vertellen hoeveel kw je warmtepomp is.
Wat hij zou hebben moeten verwarmen aan m2 en hoeveel m2 erbij komt.
En ik neem voor het gemak maar aan dat in alle aanbouw vloerverwarming komt?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 15:26
Ik zou willen advieseren om vloerverwarming te leggen, zonder te weten hoe de rest van het huis verwarmd wordt. Stralingswarmte voelt nu eenmaal prettiger dan de hele dag warme wind langs je oren.

[ Voor 10% gewijzigd door MarkS90 op 28-10-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-10 14:43
FredvZ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:50:
Binnen enkele weken wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. We hebben als optie extra heipalen laten slaan om daar *ooit* een aanbouw op te bouwen. Door een meevaller kunnen we echter nu direct aan de slag.

Koud water, riolering en elektra zijn ook al voorbereid. Voor het verwarmen van de aanbouw hebben we geen voorbereidingen genomen: het idee was dat het nog jaren zou duren en de warmtepomp tegen die tijd vast wel aan vervanging toe zou zijn en er dus gelijk een grotere warmtepomp geplaatst zou worden.

Het loopt dus allemaal anders. Nu wordt het best een flinke aanbouw, gedeeltelijk garage en gedeeltelijk thuiswerkkantoor. De garage hoeft niet bijzonder warm te worden, maar op het kantoor moet straks wel geriefelijk gewerkt kunnen worden.

Wat is nu wijsheid?
Direct de hagelnieuw warmtepomp vervangen voelt als kapitaalvernietiging. Bovendien moeten er dan ook leidingen komen tussen de binnenunit en de aanbouw.

Ik zit ook te kijken naar airco's die kunnen verwarmen. Klinkt op zich prima, maar heeft iemand ervaring om de hele dag in een ruimte te zitten die door zo'n ding verwarmd wordt?

In ons huidige huis hebben we onder één bureau een infraroodpaneel als bijverwarming staan. Zolang je aan het bureau zit werkt dat prima, maar zodra je er van wegloopt is het wel gelijk koud. Dat voelt niet als de meest optimale oplossing.

Kortom wie heeft een goed idee of ervaring voor het verwarmen van een aanbouw?
Allereerst je geeft weinig info over de grootte van de bestaande woning, omvang uitbouw en de omvang/type WP. Ook weten we niks over afgifte systemen ed. Dus dat maakt het enigsinds lastig.
Uit je vraag proef ik een beetje dat de verwachting is dat de huidige WP niet voldoet. Maar ik heb geen idee wat de omvang van het probleem is qua kWen.

Maar als ik het zou mogen zeggen met info die er nu is dan zou ik iig VVW aanleggen en aansluiten om de huidige WP. Vervolgens eens een jaar kijken hoe dat draait. Miss heb je gewoon niks geen zwaardere pomp nodig.

En dan kijken, zijn er ruimtes die koelbehoefte hebben. Daar een AC hangen. Mocht je WP dan een keer tekort komen dan kun je de AC laten bijspringen in de meest cruciale ruimtes. (Even er van uitgaande dat dat ook de ruimtes zijn waar je het liefst een AC ophangt.)
Eventueel kun je de VVW/lt-radiator in die ruimtes tijdelijk dicht zetten, zodat de WP ontlast wordt en de rest kan warm houden.

Wij verwarmen nu sinds begin april met AC's, en dit zijn mijn ervaringen:
+ het warmt toch wel lekker snel op, doordat je de lucht opwarmt.

- geluid, ook als hij op een wat lagere stand staat levert het ie ruis op. De ene dag valt het me meer op dan de andere. De WAF heeft hier meer last van dan ik, vooral als er al wat stress/spanning in het leven aanwezig is.
- warmte blijft wat hoger hangen toch, tov VVW.
- verdeling van warmte wordt vooral bij grotere ruimtes niet geheel uniform

(We wachten met smart op onze WP met VVW, die door omstandigheden is vertraagd)

Optie 2: een extra WP in cascade toevoegen, die geactiveerd wordt als de temperatuur onder de X gradenC komt. Kun je gewoon parallel aansluiten, mogelijk met wat terugslagkleppen als er maar 1 draait.
Krijg je gewoon nog eens ISDE op.

Verder: van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe woning en aanbouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Dank voor de antwoorden.
Ronald.42 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:58:
Ik denk niemand....

Begin eerst eens te vertellen hoeveel kw je warmtepomp is.
Wat hij zou hebben moeten verwarmen aan m2 en hoeveel m2 erbij komt.
En ik neem voor het gemak maar aan dat in alle aanbouw vloerverwarming komt?
5,5kW bij een gemiddeld Europees klimaat als ik de opgave van de leverancier goed lees.
De oppervlakte van de woning is 151m2, de aanbouw wordt ongeveer 45m2.
Er worden geen muren doorgebroken tussen het huis en de aanbouw.

De keuze voor verwarming staat nog helemaal open. De aannemer kan het casco opleveren, met leidingen voor vloerverwaring, leidingen voor radiatoren of een "kale" dekvloer zonder leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Icebear1079 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:29:
Allereerst je geeft weinig info over de grootte van de bestaande woning, omvang uitbouw en de omvang/type WP. Ook weten we niks over afgifte systemen ed. Dus dat maakt het enigsinds lastig.
Uit je vraag proef ik een beetje dat de verwachting is dat de huidige WP niet voldoet. Maar ik heb geen idee wat de omvang van het probleem is qua kWen.
Dat klopt. Bovenstaand heb ik de gegevens van de WP en oppervlaktes neergezet.
Maar als ik het zou mogen zeggen met info die er nu is dan zou ik iig VVW aanleggen en aansluiten om de huidige WP. Vervolgens eens een jaar kijken hoe dat draait. Miss heb je gewoon niks geen zwaardere pomp nodig.
Dat zou idd nog een goed alternatief zijn. Waar ik dan nog wel tegen aan hik, is het leidingwerk tussen de binnenunit en de aanbouw. Dat is best een flinke afstand. Door de (dek)vloer is geen optie, die is inmiddels dicht. Onder het huis door is ook niet mogelijk door het ontbreken van een kruipruimte.

In het oorspronkelijk plan (nieuw huis > 10+ jaar wonen > aanbouw + verbouwing huis) was dit ook geen issue. In dat plan zou de begane grond mee verbouwd worden en werd de vloerverwarming sowieso aangepast.
Wij verwarmen nu sinds begin april met AC's, en dit zijn mijn ervaringen:
+ het warmt toch wel lekker snel op, doordat je de lucht opwarmt.

- geluid, ook als hij op een wat lagere stand staat levert het ie ruis op. De ene dag valt het me meer op dan de andere. De WAF heeft hier meer last van dan ik, vooral als er al wat stress/spanning in het leven aanwezig is.
- warmte blijft wat hoger hangen toch, tov VVW.
- verdeling van warmte wordt vooral bij grotere ruimtes niet geheel uniform

(We wachten met smart op onze WP met VVW, die door omstandigheden is vertraagd)
Dank voor het delen van je ervaring.
Sterkte met wachten. Ik hoor meer van dat soort verhalen dat de WP vertraagd is.
Optie 2: een extra WP in cascade toevoegen, die geactiveerd wordt als de temperatuur onder de X gradenC komt. Kun je gewoon parallel aansluiten, mogelijk met wat terugslagkleppen als er maar 1 draait.
Krijg je gewoon nog eens ISDE op.
Een tweede WP is misschien niet eens zo'n gek idee. Buiten is er ruimte zat. Ik weet niet of het gaat lukken om het in cascade zetten (ivm leidingwerk tussen bestaande binnenunit en aanbouw), wellicht dat het ook als stand alone kan werken zonder de bank te breken.
Verder: van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe woning en aanbouw!
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-10 14:43
Okey, gezien de oppervlakten die je noemt en het feit dat het volgens de BENG norm gebouwd zal zijn, denk ik dat je WP gewoon groot genoeg is.

Aanleggen van een grondleiding buitenlangs is dan een optie als je het op 1 systeem wilt doen. Dat soort leiding kost ongeveer 50 €/m, alleen materiaal. Graven van sleuven en montage, doorboren van muren. Als dat er bij komt, dan kom je toch snel richting de 2k€ verwacht ik. Maar dat moet je maar met je installateur bespreken.

Op zich kom je dan al snel in de regionen waar het misschien net zo makkelijk is om een aparte WP aan neer te zetten voor de aanbouw. Een Itho Daaldrop HP-s 5,5 of een Weheat Flint 4kW. Die kosten ~600€ nasubsidie + Installatie. Dat laatste is mogelijk heel simpel, met VVW, zonder buffer, zonder SWW. Temperatuur kun je de aanbouw mooi gescheiden regelen.
Eventueel warm tapwater bij een kraantje kun je gewoon met een 10L closein boiler doen.

Het zal er een beetje van afhangen hoe lang de buitenleiding voor de hoofdWP wordt en langs hoeveel obstakels je moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:18
FredvZ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

Dat klopt. Bovenstaand heb ik de gegevens van de WP en oppervlaktes neergezet.

[...]

Dat zou idd nog een goed alternatief zijn. Waar ik dan nog wel tegen aan hik, is het leidingwerk tussen de binnenunit en de aanbouw. Dat is best een flinke afstand. Door de (dek)vloer is geen optie, die is inmiddels dicht. Onder het huis door is ook niet mogelijk door het ontbreken van een kruipruimte.

In het oorspronkelijk plan (nieuw huis > 10+ jaar wonen > aanbouw + verbouwing huis) was dit ook geen issue. In dat plan zou de begane grond mee verbouwd worden en werd de vloerverwarming sowieso aangepast.

[...]

Dank voor het delen van je ervaring.
Sterkte met wachten. Ik hoor meer van dat soort verhalen dat de WP vertraagd is.

[...]

Een tweede WP is misschien niet eens zo'n gek idee. Buiten is er ruimte zat. Ik weet niet of het gaat lukken om het in cascade zetten (ivm leidingwerk tussen bestaande binnenunit en aanbouw), wellicht dat het ook als stand alone kan werken zonder de bank te breken.

[...]

Dank je!
In een cementdekvloer is vrij eenvoudig te frezen. Je moet wel weten waar de overige leidingen en vloerverwarming liggen, maar ik zou deze optie niet direct afschrijven. Een strookje langs de muur is voldoende.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Icebear1079 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:39:
Aanleggen van een grondleiding buitenlangs is dan een optie als je het op 1 systeem wilt doen. Dat soort leiding kost ongeveer 50 €/m, alleen materiaal. Graven van sleuven en montage, doorboren van muren. Als dat er bij komt, dan kom je toch snel richting de 2k€ verwacht ik. Maar dat moet je maar met je installateur bespreken.

Op zich kom je dan al snel in de regionen waar het misschien net zo makkelijk is om een aparte WP aan neer te zetten voor de aanbouw. Een Itho Daaldrop HP-s 5,5 of een Weheat Flint 4kW. Die kosten ~600€ nasubsidie + Installatie. Dat laatste is mogelijk heel simpel, met VVW, zonder buffer, zonder SWW. Temperatuur kun je de aanbouw mooi gescheiden regelen.
Eventueel warm tapwater bij een kraantje kun je gewoon met een 10L closein boiler doen.

Het zal er een beetje van afhangen hoe lang de buitenleiding voor de hoofdWP wordt en langs hoeveel obstakels je moet.
Een aparte WP is inderdaad niet eens zo'n gek idee. Dat brengt natuurlijk wel extra eisen met zich mee voor de elektra. Ik ga het uit laten zoeken of dat bij ons past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Noutie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

In een cementdekvloer is vrij eenvoudig te frezen. Je moet wel weten waar de overige leidingen en vloerverwarming liggen, maar ik zou deze optie niet direct afschrijven. Een strookje langs de muur is voldoende.
Ook geen gek idee. Is het dan ook mogelijk de bestaande vloerverwarming te kruisen?
De binnenunit van de WP staat in een route die omringt is door vloerverwarming.

Pagina: 1