Netwerkkabel cat6a afmonteren maar blijft tot 10 Mbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hallo,

Vandaag ben ik zelf aan de slag gegaan met het aansluiten van een Cat6a-netwerkkabel S/FTP en heb aan beide uiteinden een netwerkstekker geplaatst. De kabeltester toont op alle lampjes groen (ook G), wat lijkt aan te geven dat alles goed is aangesloten. Maar zodra ik mijn laptop erop aansluit, gaan de indicatielampjes kort branden en daarna direct weer uit. Als ik de netwerkdriver op 10 Mbps instel, werkt de verbinding wel.

De kleurcodering aan beide kanten is als volgt (van links naar rechts van boven gezien, met de clip beneden): wit/oranje, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin.

De kabel is onbeschadigd. Wat kan ervoor zorgen dat ik de snelheid alleen op maximaal 10 Mbps kan instellen

Beste antwoord (via robertpNL op 29-10-2024 08:59)

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
robertpNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Bedankt voor je vraag. Jazeker. Letterlijk staat erop:
"Cat 6A S/FTP (PIMF) Shielded 4x4xAWG26/7 CU Stranded 100Ohm 500 Mhz EIA-TIA 568 LSZM Halogen free ##925## 022M"
Great .. AWG26 EN stranded kabel ? 2 zaken die niet in je voordeel spelen.
Ik ben relatief zeker dat je connectoren niet geschikt zijn voor zulke dunne aders.

Gaat het over een grote afstand / moeilijk parcour ? Ik denk dat je beter naar leuk overschotje installatiekabel gaat, waar je connectoren wel perfect oppassen.

Alternatief is betere connectoren, zoek naar keystone..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Kan je het precieze kabeltype eens posten ?

Iets wat zeer vaak gebeurd is dat men een patchkabel gebruikt als installatiekabel.. Men knipt de connectoren eraf, trekt die kabel door een buis, en zet er nieuwe stekkers op.

Voor verschillende redenen is dat een slecht idee .. Kabel te dun (AWG 23/24 is gangbaar voor installatiekabel) , geen massieve aders , geen volledig koper ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 23:42
2 fotos zou ook helpen :)

en je zegt, vanboven dit te zien toch
Afbeeldingslocatie: https://www.365cam.nl/wp-content/uploads/2022/11/utp-kleurcode.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door Paradox op 28-10-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
ijske schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:56:
Kan je het precieze kabeltype eens posten ?
"Cat 6A S/FTP (PIMF) Shielded 4x4xAWG26/7 CU Stranded 100Ohm 500 Mhz EIA-TIA 568 LSZM Halogen free ##925## 022M"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
Paradox schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:57:
2 fotos zou ook helpen :)

en je zegt, vanboven dit te zien toch
[Afbeelding]
Exact zo idd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ijske
robertpNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Ik ben relatief zeker dat je connectoren niet geschikt zijn voor zulke dunne aders.

Gaat het over een grote afstand / moeilijk parcour ? Ik denk dat je beter naar leuk overschotje installatiekabel gaat, waar je connectoren wel perfect oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Niet online
ijske schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:15:
[...]

Thanks voor de info. De kabel loopt van meterkast naar zolder en is niet verder spectaculairder dan alleen even onder het huis te moeten kruipen. Maar ik denk dat ik de kabel ga vervangen met een wat gangbare variant. Doel is mijn werkkamer op zolder 1 Gb te krijgen ipv zwakke wifi (internet is 1 Gb abonnement) :) thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

@robertpNL Waarom zet je niet 'gewoon' een keystone aan beide kanten of een wandcontactdoos?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-09 12:13
silverball schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:04:
@robertpNL Waarom zet je niet 'gewoon' een keystone aan beide kanten of een wandcontactdoos?
Voor stranded kabel heb je bijna geen keystones hoor.
Ken enkel 1 merk die er heeft nl: aginode LANmark N420.67A

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is de makkelijkste oplossing niet om nu connectoren te kopen die wel werken op een stranded kabel? Bijvoorbeeld https://www.hardwarewebwi...stranded-kabel-50-st.html

Of werkt dat in de praktijk ook niet echt lekker?
Pagina: 1