Adview PC Build RTX 50 series

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisdh
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-11-2024
Hallo, mijn PC stopt er ondertussen mee na 8 jaar en ik wil een nieuw systeem bouwen.

Ben van plan de nieuwe 5080 te kopen als die uit komt begin 2025 in combinatie met de 9800X3D die komende weken uit komt.

Ik zoek een?
- Mobo
- Case
- Ram
- Psu

Wat is je budget?
2-3k

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Wil het liefst iets kleins en compacts, niet al te veel bling. Zag laatst de mini-itx best buy guide, maar vond 230 euro voor een case wel aardig duur en kwam er ook niet helemaal uit of dit met de nieuwe gpus zou werken.

Wil uiteindelijk upgraden naar een gen 5 m2 ssd als die in prijs droppen komend jaar of twee maar voor nu heb ik nog een gen3 m2 ssd liggen die werkt.

Voor de rest wil ik geen special features (wifi / extra slots / etc), het liefst het meest budget friendly voor de gpu en cpu die ik wil kopen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn voorkeuren dus:
- Geforce RTX 5080
- Ryzen 7 9800X3D
- Klein en compact
- M2 PCIe 5.0 slot (future proof)
- Geen special features, budget friendly

Thanks in advance!

[ Voor 3% gewijzigd door florisdh op 28-10-2024 21:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:16

Thomg

Aww yiss

Advies geven voor een build die in de toekomst gebouwd gaat worden is niet erg verstandig, dit omdat prijzen heel erg fluctueren dag op dag.

Overigens hoort dit meer thuis in de DAA Desktop koopadvies

Noemenswaardige uitzondering is wel vaak de kast, prijzen hiervan fluctueren niet zoveel.
Handig als je voor jezelf even bepaald wat je ongeveer zoekt qua volume.
Voor sommigen is een ITX build dan ook echt maximaal 20L, anderen vinden meer dan 15L weer teveel en de ander vind het ook nog acceptabel tot 30L. Bij het laatste kan je overigens ook M-ATX overwegen, er zijn daar ook best wel wat compacte kasten voor te vinden zonder je dit de M-ITX tax (en alle bijbehorende gezeik) kost.

E.g.
uitvoering: Lian Li A3-mATX Zwart

Nieuwere GPU's werken over het algemeen vrijwel altijd wel in de Era 2, maar dan moet je waarschijnlijk wel voor een variant gaan met een kleinere koeler. De vraag is hier dan of dit plezant is ivm geluidsproductie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:14
florisdh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:22:

Wil het liefst iets kleins en compacts, niet al te veel bling. Zag laatst de mini-itx best buy guide, maar vond 230 euro voor een case wel aardig duur en kwam er ook niet helemaal uit of dit met de nieuwe gpus zou werken.
Gezien de vraag voor een RTX 5080 en de wens voor een small form factor PC, maakt dit het topic wat lastig. Niemand zal momenteel tenslotte echt zeker kunnen stellen wat past in deze. Ook niet tot welke fabrikanten je eventueel beperkt bent bij sommige builds. Omdat we nog geen zicht op sizing specs hebben.

Gelet op je budget tot 3k, zal selecteren van hardware zodra er meer details bekend zijn verder niet zo lastig zijn.

Op een dusdanige build zou ik persoonlijk verder overigens niet zo wakker liggen over de prijs van een case. Het zijn toch een soort specialty cases die je koopt voor bepaalde esthetics. Ik zou daarbij gaan voor iets dat bij je wensen aansluit, en niet zozeer wat de meest optimale prijs heeft.

Qua moederbord is belangrijkst om jezelf af te vragen wat voor een connectiviteit wil je gaan hebben. Daarin zit het grootste verschil tussen x670(e) en x870(e) op dit moment, naast de vooralsnog gunstigere prijs x670(e). Is een beetje afwachten hoe zich dit evolueert over de komende maanden.

Voor wat betreft de RAM selectie, is het goed te realiseren dat zoals het er nu voor staat, vrijwel geen enkel x870(e) board stabiel is met de geadverteerde 8000 MT/s capabiliteit. Daarnaast belangrijk te realiseren dat in gaming benchmarks, de meerwaarde van transfer speed gemiddeld genomen non-existent is. Behoudens indien je dus zeer specifieke use case hebt voor een hoger MT/s, zou ik zelf indien je kiest voor een x870e board ergens in de 6000 ~ 6600 MT/s range gaan hangen. Op dit moment prijstechnisch in ieder geval snel te verkiezen.

Ten aanzien van het aantal RAM sticks, ga voor dual channel, niet quad channel. Dit geeft momenteel op AMD platforms beste performance. En qua kwantiteit, ga voor minimaal 32 GB voor all-purpose gaming builds. Ga voor minimaal 64 GB indien je redelijk vooruit wil in ook meer RAM heavy simulatie games of extreem veel multi-tasked.

Wil je budget friendly blijven, kies een closed panel case en ga niet voor RGB. Je bent al snel 300 - 500 euro extra kwijt op een build als deze zodra internal esthetics er toe gaan doen. De RGB premium - LCD on pump premium op een AIO CPU cooler bijvoorbeeld is al snel zo'n 100 - 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisdh
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-11-2024
Bedankt voor de insights heren, zitten aardig wat goeie tips tussen. Dacht eerst om part per part te kopen over de komende weken (zeker met black friday), maar het lijkt erop dat ik inderdaad beter nog even moet wachten tot er wat meer specs uit zijn rond om de gpu als ik wil gaan voor een klein formaat.
Qua moederbord is belangrijkst om jezelf af te vragen wat voor een connectiviteit wil je gaan hebben. Daarin zit het grootste verschil tussen x670(e) en x870(e) op dit moment, naast de vooralsnog gunstigere prijs x670(e). Is een beetje afwachten hoe zich dit evolueert over de komende maanden.
Is er een reden dat je de b650 niet zou advieseren, lijkt alsog het advies te zijn in de mobo best-buy-guide en heel veel m-atx boarden onder de 300 zitten.

Example cheap b650 board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:16

Thomg

Aww yiss

florisdh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:27:
Is er een reden dat je de b650 niet zou advieseren, lijkt alsog het advies te zijn in de mobo best-buy-guide en heel veel m-atx boarden onder de 300 zitten.

Example cheap b650 board
PCI-E en USB vooral.
YouTube: AM5 Chipsets Compared - X870E vs X670E vs X870 vs X670 vs B650 vs B8...
Bij laatste kan je ook aardig specs vergelijken.
Als je het niet nodig hebt hoeft het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
florisdh schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:27:
Bedankt voor de insights heren, zitten aardig wat goeie tips tussen. Dacht eerst om part per part te kopen over de komende weken (zeker met black friday), maar het lijkt erop dat ik inderdaad beter nog even moet wachten tot er wat meer specs uit zijn rond om de gpu als ik wil gaan voor een klein formaat.

[...]

Example cheap b650 board
Vind het altijd wat bijzonder als combinatie om een redelijk high-end CPU en GPU te gebruiken, op een goedkoop moederbord. Het is niet per se fout, niet alsof het niet werkt. Maar wees wel kritisch richting de specs. Nog meer dan met de higher end boards.

Zie deze handige spreadsheet:
https://docs.google.com/s...2064683589#gid=2064683589

Zo is de gehele B650 range PCI Gen 4 voor de GPU. Impact daarvan doet er nu nog niet direct veel toe. Maar zodra je games meer video memory vragen dan VRAM beschikbaarheid op je RTX5080 (welk nvidia toch vaak wat beperkt laat op de xx80 laatste generaties), dan wordt je PCI transfer rate ineens relevant.

Vind je de X670/x870 range te duur of selectiekeuze te weinig, overweeg dan te wachten tot B850 release. Verwachting is vroeg 2025. Komt tenminste met een PCI Gen 5 GPU slot, en deel van de boards zal ook je gewenste gen 5 SSD ondersteuning hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-09 23:32

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

psychodude schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Zo is de gehele B650 range PCI Gen 4 voor de GPU. Impact daarvan doet er nu nog niet direct veel toe. Maar zodra je games meer video memory vragen dan VRAM beschikbaarheid op je RTX5080 (welk nvidia toch vaak wat beperkt laat op de xx80 laatste generaties), dan wordt je PCI transfer rate ineens relevant.

Vind je de X670/x870 range te duur of selectiekeuze te weinig, overweeg dan te wachten tot B850 release. Verwachting is vroeg 2025. Komt tenminste met een PCI Gen 5 GPU slot, en deel van de boards zal ook je gewenste gen 5 SSD ondersteuning hebben.
Nee, geen onzin verkopen. PCI Gen 5 zit ook gewoon op de B650. Wel opletten dat je het juiste moederbord koopt. Je hebt ze ook zonder maar dat zijn er niet veel.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
TTommie schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:56:
[...]

Nee, geen onzin verkopen. PCI Gen 5 zit ook gewoon op de B650. Wel opletten dat je het juiste moederbord koopt. Je hebt ze ook zonder maar dat zijn er niet veel.
Link graag een B650 (geen B650e) board met PCIe gen 5 uitbreiding slot ter voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

psychodude schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:08:
Link graag een B650 (geen B650e) board met PCIe gen 5 uitbreiding slot ter voorbeeld.
categorie: Moederborden

Wala.... Zo moeilijk is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:25

Ik heb zo snel geen filter gevonden om b650e eruit te halen. Dit moet je even handmatig voorbij scrollen.
.aar er zijn dus best wat b650 borden met PCIe 5.0 op m.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
99ruud99 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:22:

Ik heb zo snel geen filter gevonden om b650e eruit te halen. Dit moet je even handmatig voorbij scrollen.
.aar er zijn dus best wat b650 borden met PCIe 5.0 op m.2
Ja, maar daar ging het toch helemaal niet om? PCIe gen 5 slot om je GPU in te steken. Behoudens indien jij een RTX 5080 op een m.2 slot aan weet te sluiten, staat vooralsnog altijd het feit dat een b650 board hier simpelweg niet aan voldoet.
Heel goed, geen enkel B650 board, enkel B650e boards. Fijn dat je mijn punt bevestigd.

Deze info had je ook gewoon al kunnen verkrijgen uit de spec sheet welk ik gelinked had. Ga nu vervolgens eens kijken waar verreweg meeste small form factor boards zitten. Juist, B650. Met PCIe gen 4 expansion slots.

In plaats van dat mensen hier gewoon onzin begin te roepen, poog je minstens wat in de hardware te verdiepen en mensen een gedegen advies te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:29
psychodude schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Vind het altijd wat bijzonder als combinatie om een redelijk high-end CPU en GPU te gebruiken, op een goedkoop moederbord. Het is niet per se fout, niet alsof het niet werkt. Maar wees wel kritisch richting de specs. Nog meer dan met de higher end boards.

Zie deze handige spreadsheet:
https://docs.google.com/s...2064683589#gid=2064683589

Overdrijven is ook een vak.

Die plaat is ook allang grijs gedraaid, dit verhaal wordt namelijk iedere keer geroepen als er GPU’s op de markt komen met de nieuwste PCI-E versie.

PCI-E 4.0 16x versus PCI-E 3.0 16x/4.0 8x maakt op een 4090 op 1440p en 4k slechts 2% uit in je framerates.

https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/28.html

De doorvoer naar de gpu wordt dus nagenoeg niet gebottleneckt.

Dan de performance van de PCI-sloten verder omhoog trekken naar PCI-E 5.0 en dan roepen dat nu opeens PCI-E 4.0 een bottleneck is, is gewoon dikke onzin. Speculatie die nergens op gebaseerd is.

Bovendien is het nogal apart om rekening te houden met dat het Vram te weinig is en dat dan te willen opvangen met gewoon Dram.

De snelheid van Vram is vele malen hoger. De 5080 ligt waarschijnlijk op zo’n 710 GB/s.

Dan heb je een flink hoog geklokte 7200 DDR5 dual channel setup en die doet 110 GB/s, voor alle processen tegelijk.

Als je dat zo gebruikt, dan valt je performance al als een baksteen.

Tot zover de techniek.
Als je een systeem van 3k koopt, dan zul je waarschijnlijk ook nieuwe dingen zoals USB4 willen en dan kom je toch meestal wel uit bij de 870/850-reeks.

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 02-11-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-09 23:32

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

psychodude schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:08:
[...]

Het is mooi met je. Je weet prima dat je verkeerd zit. Je geeft zelf aan hele range B650 daar valt ook de B650E onder. Als je dit anders had bedoeld had je het op voorhand duidelijk moet omschrijven.

[ Voor 12% gewijzigd door TTommie op 02-11-2024 23:45 ]

Mr. T.

Pagina: 1