Bosch inductieplaat spontane e-waste error E0143 en E146

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 21:52
Sinds vanavond werkt onze inductie kookplaat van Bosch (PXV875DC1E / 06) nog maar voor de helft. Het is een 5 pits kookplaat waarbij 2 fasen van een 3 fase aansluiting worden gebruikt. De linker 3 pitten is L1 de rechter 2 pitten (combinatie pit) is L2.

Sinds vanavond dus het volgende, als we 1 van de 3 linker pitten aan zetten dan gaat de display naar de ingestelde waarde (zoals normaal) en na een paar tellen schieten de 3 pitten allemaal in een error (E). Na wat zoeken gevonden hoe dan een error code te krijgen. In eerste instantie was deze E0143 of zoals op internet gevonden E143. Dit zou een power supply issue zijn. Nadat de plaat enige tijd spanningsloos is geweest heb ik nu een error E146, dat zou een communicatie fout zijn met een moederbord.

Ik heb in de meterkast en het perilex stopcontact de spanning gemeten, vervolgens in de kookplaat aansluiting gecheckt: geen sluiting. En ook daar is de spanning 230 of ~420 Volt (tussen L1 en L2 uiteraard). De Perilex stekker heeft ook geen losse contacten of warmte schade.

De kookplaat is in februari 2021 gekocht, garantie zit er dus niet meer op (slechts 2 jaar). Ik heb gekeken wat reparatie kost maar dat begint bij 129 euro plus onderdelen en uurtarief.

Op deze site (https://www.bosch-home.nl...reparts/Togglebox=tb0141/) staan de onderdelen vermeld, in het ergste geval ben ik al snel 500 euro verder. Dezelfde kookplaat is nu voor 749 te krijgen…

Is hier iemand die een inschatting kan maken op basis van de error code of het wel mee zal vallen of is dit een gevalletje e-waste is na 3,5 jaar gebruik.

Een andere vraag die mij opdoemt: zou dit niet onder een conformiteit garantie vallen, zo een kookplaat moet toch wel langer mee kunnen gaan bij normaal gebruik?

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:04
Moeilijk van afstand te zeggen.
Beide foutmeldingen kunnen uit de powermodule of filter module kunnen komen.

Kosten zijn inderdaad 129 euro voor het onderzoek, echter vanuit bosch is er meestal wel een coulance regeling mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 21:52
Ik ga ze morgen bellen, als ze een goed aanbod doen kan de bestelde nieuwe kookplaat retour.

Vandaag gebeld, de mededeling was niet anders dan wat op de website staat. De monteur kan dan wel iets van korting geven maar dan moet die eerst langs komen, niks is dan zeker….

Ik kan nog wel een klacht indienen op de website volgens de medewerker, laatste poging :)

[ Voor 60% gewijzigd door mjl op 30-10-2024 12:53 ]

-------