mATX Game/AI-systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:14
Voor naast mijn Macbook Pro zoek ik een systeem waar met name Ubuntu op gedraaid zal worden. Windows mogelijk in de toekomst ook wel, maar alleen als ik echt per se iets wil spelen wat alleen op Windows draait. Ik heb het een en ander bij elkaar gezocht, maar ik twijfel of het allemaal wel in de kast gaat passen en compatibel is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deels gamen - naast de PS5 die primair gebruikt wordt, deels wat deep learning experimentjes. Dit zullen geen enorme modellen zijn en vooral in het kader van zelfstudie. Verder wat kantoortaken, maar daarvoor is het snel genoeg.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ca. 1500. Minder is beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Dell U2723Q (4k) waar eigenlijk alles aan hangt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een redelijke videokaart en minimaal 32GB geheugen. Processoren heb ik simpelweg geen verstand van, dus dat weet ik niet zo goed.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia videokaart vanwege CUDA.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kleiner is beter, stiller is beter. Ik wil vooral een degelijke kast, zonder doorzichtige panelen en/of RGB.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb op basis van de BBG's en een aantal topics iets bij elkaar gezocht waarvan ik denk dat het moet gaan werken. Twijfels zijn met name de kast en de voeding. De kast is compact, maar daardoor is het misschien ook wel krap om alles er netjes in te bouwen. Google zegt dat een 850W voeding is aan te raden, maar dan zit je al snel met de maximale diepte in de kast. Als het echt meerwaarde heeft is het grotere broertje (of een andere degelijke kast zonder raampjes) ook zeker een optie.

De processor-ventilator heb ik op basis van de mini-ITX BBG gekozen, zodat ik wat verder van de maximale hoogte af zit. Maar misschien is dit niet zo nodig?

Wat ik bij elkaar geklikt heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 223,60€ 223,60
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 114,80€ 114,80
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER WINDFORCE OC 12G€ 619,-€ 619,-
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Silent Black Solid€ 83,90€ 83,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 52,95€ 52,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 112,55€ 112,55
1VoedingenGigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0€ 89,-€ 89,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 123,50€ 123,50
Totaal€ 1.419,30

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:15
Alles past, en voldoet bij jouw wensen, maar
1) Neem een andere voeding, Gigabyte heeft geen beste naam op voedingsgebied. Meer dan deze is qua vermogen niet nodig: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition, en het is een prima voeding die in de uitgekozen kast past.
2) Kijk even naar de CPU koeler, deze kast heeft plek voor een toren koeler, deze koelen in het algemeen beter en stiller, bv Scythe Mugen 6

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 28-10-2024 19:55 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:55
Eens met het advies van @martyw
De processor-ventilator heb ik op basis van de mini-ITX BBG gekozen, zodat ik wat verder van de maximale hoogte af zit. Maar misschien is dit niet zo nodig?
Dit is niet alleen niet nodig, maar ook nog eens niet handig. Koelers gemaakt voor een mITX kast zijn een compromis. Ze proberen zo veel mogelijk te maken van de beperkte ruimte die er is. De Pop Mini Silent is, met alle respect, geen kleine kast. In feite is het gewoon een ATX kast die in de hoogte 3 PCIe uitbreidingssloten kleiner is. Dat is het enige verschil tussen mATX en ATX en de Pop mini heeft een conventionele tower layout.
De maximum cpu koeler hoogte van de pop mini silent is 170 mm. Dat betekent dat min of meer iedere gangbare luchtkoeler past. Er is dus geen reden om een mini koeler te nemen.
Kijk dus eens naar de Mugen die Marty aanraadt, of bijvoorbeeld uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE of een product: DeepCool AK500 ofzo.
De kast is compact, maar daardoor is het misschien ook wel krap om alles er netjes in te bouwen.
De Pop Mini silent is net zo makkelijk om in te bouwen als de gemiddelde ATX midtower. Niets bijzonders. De layout is exact hetzelfde. Er zitten alleen 3 sloten minder aan de onderkant van je moederbord. Gezien je videokaart in het hoogste slot zit, kom je daar toch niets te kort.

[ Voor 14% gewijzigd door youridv1 op 30-10-2024 11:13 ]