Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 14:11
Iemand een tip om draadontspanners te repareren? Ben op vakantie en gister nacht brak de buitenste laag helaas. Niet goed opgelet tijdens het lopen.

Beste antwoord (via Dagg op 12-11-2024 14:00)

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:36

ManiacsHouse

Scheisse!

Dagg schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:49:
Excuus en bedankt voor de suggestie @Archer_VC10 en verplaatsing @sys64738. De stress deed mijn post geen goed.

Ik had geen ducttape voor handen wel gewoon plakband wat door de positie van de breuk niet goed werkte. Realiseerde mij later dat ik misschien het hele draad had moeten inplakken en niet alleen de eerste 50mm waar de breuk zat net na 20mm vanaf de adapter.

Toen bedacht ik mij omdat het stof is kan ik het ook stikken. En dat ik vaak op reis naald en draad in de toilettas heb voor knopen.

Na een beetje pielen en te zien dat de omhulsel van de ontspanner best fragiel is heb ik in de uiteindelijke oplossing eerst over blauw 2x rondom gestikt zodat ik daarna over groen onder de de stiksels van blauw kon komen en aan te trekken waarna ik over rood ben gaan wikkelen om daarna groen en rood nogmaals te doen.
[Afbeelding]
Eén keer was te weinig omdat er verhoudingsgewijs best veel druk/kracht op de ontspanner komt te staan waardoor deze toch ergens tussendoor wist te priemen i.p.v. goed de ontspanner van de camera in te drukken.

Uiteindelijk blijft deze ontspanner in gebruik en heb ik ook een stevige ontspanner aarngeschaft waar de stoffen omhulsel nog eens is voorzien vaan een kunststof omhulsel.
Creatief d:)b

Ik heb niks met een draadontspanner. Maar is het wellicht een optie om er een stukje plastic/buisje omheen te vouwen en dat goed vast te tapen? Dan verdeel je de druk wat meer over het oppervlak waar de draad naar buiten piept.
Indien voorhanden natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Dagg schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:23:
Iemand een tip om draadontspanners te repareren? Ben op vakantie en gister nacht brak de buitenste laag helaas. Niet goed opgelet tijdens het lopen.
Isolatietape of ducttape or omheen? Het is een stalen draad in een omhulsel. Als de buitenkant open is dan schiet die draad naar buiten. Stevig met tape omwikkelen kan even respijt geven. Maar is dit echt een vraag voor in dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Los van het feit dat deze vraag niet thuis hoort in "Show je oude en nieuwe apparatuur" (dus even verplaatst), horen we ook graag wat je zelf al gevonden en geprobeerd hebt. Ducttape zou ook mijn eerste ingeving zijn.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Excuus en bedankt voor de suggestie @Archer_VC10 en verplaatsing @sys64738. De stress deed mijn post geen goed.

Ik had geen ducttape voor handen wel gewoon plakband wat door de positie van de breuk niet goed werkte. Realiseerde mij later dat ik misschien het hele draad had moeten inplakken en niet alleen de eerste 50mm waar de breuk zat net na 20mm vanaf de adapter.

Toen bedacht ik mij omdat het stof is kan ik het ook stikken. En dat ik vaak op reis naald en draad in de toilettas heb voor knopen.

Na een beetje pielen en te zien dat de omhulsel van de ontspanner best fragiel is heb ik in de uiteindelijke oplossing eerst over blauw 2x rondom gestikt zodat ik daarna over groen onder de de stiksels van blauw kon komen en aan te trekken waarna ik over rood ben gaan wikkelen om daarna groen en rood nogmaals te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFA4JnNfkxzVF8lqHrYCSACeplg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceNnFefUr1ITUfASNDb5VR0w.jpg?f=fotoalbum_large
Eén keer was te weinig omdat er verhoudingsgewijs best veel druk/kracht op de ontspanner komt te staan waardoor deze toch ergens tussendoor wist te priemen i.p.v. goed de ontspanner van de camera in te drukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtKe0kJ-ghBFwSZybIKp051wceI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dyv7GRLL7CxkZxc148brvA5F.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk blijft deze ontspanner in gebruik en heb ik ook een stevige ontspanner aangeschaft waar de stoffen omhulsel nog eens is voorzien vaan een kunststof omhulsel.

edit: foto van het eindresultaat toegevoegd

[ Voor 11% gewijzigd door Dagg op 03-11-2024 16:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:36

ManiacsHouse

Scheisse!

Dagg schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:49:

[Afbeelding]

Uiteindelijk blijft deze ontspanner in gebruik en heb ik ook een stevige ontspanner aarngeschaft waar de stoffen omhulsel nog eens is voorzien vaan een kunststof omhulsel.
Creatief d:)b

Ik heb niks met een draadontspanner. Maar is het wellicht een optie om er een stukje plastic/buisje omheen te vouwen en dat goed vast te tapen? Dan verdeel je de druk wat meer over het oppervlak waar de draad naar buiten piept.
Indien voorhanden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
Nu je het zegt @ManiacsHouse, zulks krimpkous lijkt mij een goede, die kun je dan met een vuurtje laten krimpen zodat het er strak omheen zit. Geen idee wanneer je het weer zou kunnen gebruiken maar dan heb je het wel inhuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
En voor de mensen die hier ook kwamen via 'actieve topics' op de homepage en zich afvragen wat een draadontspanner is en waarom je een draad zou willen ontspannen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUmbG3PWH969Y8Ks9qBztxWBKuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/COnsGR3BW0CEJxbFwVmlfgN3.png?f=fotoalbum_large

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
Het eindresultaat, stikken en krimpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTIyYh0-xhH_PQswEMaX_VL7zmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daMuDPdobWridFscCplz9rjV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBanHYjm1PGOlz2Q4igh8FLheD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikjJgoGEr00EFjfdWSHMAFtS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het stiksel laten zitten, welke echter nog wat beter had gekund. Doordat ik een paar keer te ver doordrukte piepte de kabel tussen het stiksel door. Nu met de krimpkous geen last meer van.
Zelf denk ik dat mocht je alleen een krimpkous willen gebruiken hou er dan rekening mee dat je de metalen kabel wel afdekt met iets wat niet ‘plakt’ want als de krimpkous de kabel raakt zal deze niet (meer/goed?) werken.

Theoretisch is dit de zelfde oplossing voor de professionele draadontspanners. Bij mijn nieuwe ontspanner zie je een zelfde geweven huls met daarover een doorzichtige kunststof huls.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTCZWDvj8tRGe8PUTr0LGoeZnqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ah8U1RObGQGY2OjRsnRl0Dvi.jpg?f=fotoalbum_large de knopjes die op mijn ontspanners zitten zijn er voor om het draad vast te zetten zodra je een bulb opname gaat maken, dan hoef je niet de hele tijd de draad vast te houden.

Edit: dank aan de meedenkers @Archer_VC10, @sys64738, @ManiacsHouse en @Martijn.C.V voor de extra informatie voor de mensen die zich afvragen wat dat nou is een analoge draadontspanner.

[ Voor 3% gewijzigd door Dagg op 12-11-2024 13:59 ]

Pagina: 1