Voordelen combi Mobiliteitsbudget & partner’s BTW-aftrek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudpiercer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Is het volgende toegestaan?

- Mijn partner runt een eenmanszaak met ongveer 10€k pj omzet. Ze is ondernemer voor de belasting. Ze rijd minder dan 1000km zakelijk voor haar onderneming
- Ik ben in loondienst bij een andere onderneming en rijd voor mijn werk ong. 25-30k km pj. Ik krijg van mijn werkgever een bruto mobiliteitsbudget waar ik á 23ct/km zakelijke kilometers uit kan declareren.
- We zouden graag een auto kopen (Tesla model 3 uit 2019) en de BTW terugvragen op haar eenmanszaak, de auto ‘van de zaak’ als privé in de onderneming inbrengen (privévermogen), en ook nog haar zakelijke kilometers aftrekken.

De kilometers die ik voor mijn werk rij zijn dan (veel) privé-kilometers voor mijn vriendin.

Kunnen we op deze manier gebruik maken van de voordelen van haar onderneming en van mijn mobiliteitsbudget? Wat mag wel en niet?

Beste antwoord (via Cloudpiercer op 29-10-2024 16:01)

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
De auto wordt automatisch weer privé, omdat het aantal zakelijke kilometers veel te laag zijn. Jij rijdt immers 25-30k 'prive' die je stiekem bij je werkgever declareert. Iets dat natuurlijk helemaal niet juist is.

Je moet in een eenmanszaak minimaal 10% zakelijk gebruik maken van je auto om deze als zakelijk te mogen beschouwen. Buiten dat ga je natuurlijk ook bijtelling betalen i.v.m. het (enorme) privé gebruik.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
De auto wordt automatisch weer privé, omdat het aantal zakelijke kilometers veel te laag zijn. Jij rijdt immers 25-30k 'prive' die je stiekem bij je werkgever declareert. Iets dat natuurlijk helemaal niet juist is.

Je moet in een eenmanszaak minimaal 10% zakelijk gebruik maken van je auto om deze als zakelijk te mogen beschouwen. Buiten dat ga je natuurlijk ook bijtelling betalen i.v.m. het (enorme) privé gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51

Detmer

Professioneel prutser

Vergeet ook niet om de bijtelling mee te nemen. Dan kan het plaatje wel eens nadelig uitpakken om de auto zakelijk te rijden.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbr70
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:45
Is het met zo'n omzet niet beter om voor de KOR te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudpiercer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Ok thanks allen voor de reacties. Duidelijk dat dit geen goede of zelfs mogelijke optie is