Fiber operator / Trined, krijg XGS-PON ONT niet geactiveerd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 18:32
Ik heb drie verschillende SFP+ ONT modules geprobeerd te activeren.

De eerste is een FS XGS-ONU-25-20NI SFP+
deze werkte perfect met Odido, krijg deze niet werkend onder Trined.
Ondanks het doorgegeven van het juiste GPON ID aan TriNED en uiteindelijk het aanpassen van de waarde ETH10GESLOT=1 krijg ik deze niet werkende, heb twee verschillende van deze units geprobeerd.

De tweede was mijn Odido ONT HN8010Ts-20 met UTP 10GB
Na het doorgeven van het serienummer/ het ont id werkt deze prima, echter wil ik graag gebruik maken van een SFP+ module in plaats van een losse ONT

De derde is de WAS-110 SFP+ met 8311 firmware.
Voor de gene die er niet mee bekend zijn, en die kans is groot
Dit is XGS-PON unit met costum firmware waarmee je zelf via de web interface zeer gemakkelijk allerlei facetten op de ONT kan aanpassen:
YouTube: Easy AT&T BGW320 Gateway Bypass with UniFi UDM Pro Max via the WAS-1...
Ik heb hierbij het serie nummer/ont id gekopieerd van de Odido ONT HN8010Ts-20, deze werkt ten slote.
Maar deze blijf hangen tijdens het aanmelden met de volgende melding PON PLOAM Status : O2.3, Serial number state
De unit berijkt niet de: O5(Operation state)

Heeft iemand suggesties wat ik verder zou kunnen proberen, ik wil graag gebruik maken van een van mijn SFP+ modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:41
Heb je dit nog kunnen uitvogelen? over twee weken wordt ik naar 2.5 gbps geupgrade thuis, dus ik neem aan dat ze mijn verbinding dus ook ompatchen/ombouwen naar een XGS-PON aansluiting.

En zou liefst ook dan eigen SFP+ module in mijn router doen.

Gezien die modules makkelijk 80-250 eur / stuk zijn zou ik het liefst niet zo gaan "spelen" met geld.

Ander vraagje: ik neem aan dat de 2.5 Gbps "limiet" voort komt uit het feit dat Fritz geen apparatuur bouwt die sneller kan.. dus is het dan niet gewoon een 10 Gbps internet verbinding? Vziw is de rate limiting bij Trined op de router zelf geregeld, niks aan hun kant.

[ Voor 45% gewijzigd door grasmanek94 op 06-05-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:03
grasmanek94 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:01:
Ander vraagje: ik neem aan dat de 2.5 Gbps "limiet" voort komt uit het feit dat Fritz geen apparatuur bouwt die sneller kan.. dus is het dan niet gewoon een 10 Gbps internet verbinding? Vziw is de rate limiting bij Trined op de router zelf geregeld, niks aan hun kant.
De aanboden snelheden worden toegekend/geregeld vanuit het netwerk (vanuit de OLT in de glasvezelcentrale) en worden niet geregeld door de router bij jou thuis. De link zal waarschijnlijk wel 10Gbps zijn, maar je krijgt er niet meer snelheid over de link heen dan 2,5Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:41
JohDB schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:37:
[...]

De aanboden snelheden worden toegekend/geregeld vanuit het netwerk (vanuit de OLT in de glasvezelcentrale) en worden niet geregeld door de router bij jou thuis. De link zal waarschijnlijk wel 10Gbps zijn, maar je krijgt er niet meer snelheid over de link heen dan 2,5Gbps.
bij het 500 Mbps abo was het kennelijk mogelijk (zoals ik mondeling vernam van de glasvezel monteur) om 1000 te halen met eigen apparatuur. Misschien is het voor XGS-pon anders. Ik heb gewoon altijd netjes voor 1000 betaald dus ik weet het niet echt, die 5 euro links of rechts.. tja, dan ben ik liever een nette burger :)

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 06-05-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:03
grasmanek94 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:38:
[...]
bij het 500 Mbps abo was het kennelijk mogelijk (zoals ik mondeling vernam van de glasvezel monteur) om 1000 te halen met eigen apparatuur. Misschien is het voor XGS-pon anders. Ik heb gewoon altijd netjes voor 1000 betaald dus ik weet het niet echt, die 5 euro links of rechts.. tja, dan ben ik liever een nette burger :)
Dit zal dan mogelijk een incident zijn geweest, ook bij lagere snelheden wordt de snelheid door de OLT bepaald.