Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:30

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik krijg veel verschillende signalen, ik zie het even niet meer.

Het volgende:
2 onder 1 kap (1995) label B
1800M3 gasverbruik per jaar, hiermee houden we in de maanden jan-april en okt-dec het huis op 19 graden.
We verwarmen alleen beneden. Verwarmen gebeurt d.m.v. 2 convectorputten (zitgedeelte) en 2 radiatoren aan de muur (1 keuken, 1 eettafel).
Gezin van 4 waarvan de 2 kinderen om de dag douchen en de ouders iedere dag.
16 zonnepanelen a 405Wp, die jaarlijks zo'n 4400Wp opleveren (vergeef het me als ik ergens een hoofdletter verkeerd zet) hiermee haal ik na salderen 0 op de meter. (investering was 11K, ga ik nooit van z'n leven meer terugverdienen met de veranderde regels)

Isolatie?
Na de bouw is er niets meer geïsoleerd. We hebben geen kruipruimte. Er is wel een uitbouw met ongeveer 12m2 dubbelglas (geen HR++)

Energiecontract loopt nog 2 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-BNI7Oum3nr_2l9CdyEzOfpCS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQlsH4d3niNnH43qq1rOx3Oz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Gxy1OkGsqB-4w1rCmuJeRHGQ2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CdbQwXSbOQvSnkRruK6aKoHH.png?f=fotoalbum_large

Binnen nu en 2 jaar volgt er een grote verbouwing. Er komt dan sowieso vloerverwarming, en het glas wordt allemaal vervangen door HR++ (offertes voor het glas lopen al, wellicht doen we dat eerder).

Huidige cv-ketel is 8 jaar oud, Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 CW5. Aanvoertemperatuur is ingesteld op 50 graden.

Vinden we het behaaglijk in huis? Niet echt. 19 graden is ook niet echt warm natuurlijk, maar hogere temperatuur is nog meer verbruik.

Onze huisinstallateur (die warmtepompen installeert) op WhatsApp (geparafraseerd):
Ben je gek ofzo! Wat denk je van de stroomkosten die zo'n ding meebrengt. Geloof mij, die warmtepompen doen het alleen goed bij een super geisoleerd huis. Van A label of beter. Alles daaronder, ga je alleen maar geld toe leggen met een warmtepomp. Kun je echt goedkoper op gas stoken.
[iets over berekenen] Ik gebruik de warmtepomp helemaal niet. Zet liever de pelletkachel aan. Is het goedkoopst stoken en ook het gezelligst met een vuurtje erbij in de woonkamer. Ja, dat is leuk, maar ik heb geen pelletkachtel
De beloofde besparingen worden echt niet waargemaakt! Ik ken je huis en die warmtepomp gaat je geen geld besparen. En 1800 kuub voor jouw huis nu is helemaal niet slecht hoor voor zo'n grote 2 onder 1 kap
Keer wat anders dan: moet je doen, ik heb 'm zelf ook.

De buren om me heen, die wel een warmtepomp hebben zijn dan wel weer tevreden, al hebben we vorig jaar natuurlijk een nepwinter gehad en hebben de anderen hem pas sinds dit jaar (zomer/herfst), dus daar is ook niet echt iets over te zeggen.

Ok, volgens mij voldoende randinformatie om mee te denken over het vraagstuk: Moeten wij aan de warmtepomp?

Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken. Op advies van hier heb ik een kleine 2 jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen. Daar heb ik nu toch wel een beetje spijt van en zat ik toch goed met mijn gevoel over een 'onbetrouwbare overheid/energieleverancier'. Ik ga me er niet door laten leiden, maar ik hou wel rekening met veranderende regels tijdens het spel.
Wat ik hiermee bedoel is dat ik sowieso verwacht dat de elektriciteitsprijzen de aankomende 2 jaar wel door het dak zullen gaan als men maar warmtepompen (al dan niet hybride) blijft plaatsen. Dus rekenen met de huidige tarieven is leuk, maar ik denk dat het wel x2 of zelfs x3 gaat de aankomende jaren. En als dat niet gebeurt zal de overheid/energieleverancier een ander manier vinden om te 'straffen'.

Heb je al offertes?
Inmiddels heb ik een eerste gesprek gehad met Adlår Castra voor plaatsing van de Aurora 2. Dit gaat me ruim 6K kosten. Blijkbaar heb ik een kortingsperiode gemist, want vergelijkbare offertes die ik in het topic tegenkom zijn € 1500 minder.

Binnenkort een gesprek met Quatt en ook via Essent komt er nog iemand babbelen. Ik ben bereid om meer offertes op te vragen.

Nu is het natuurlijk zo dat al die bedrijven me gouden bergen beloven. € 1000,- besparing per jaar! Misschien wel meer..
Tja.. Wat is nu echt waar? En wat is wijsheid?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:24
Je zit op 1800 kuub p/j, en je verwarmt alleen beneden. Iets zegt mij dat die warmtepomp aardig gaat moeten werken. Verander die aanvoer temperatuur eens naar 30, en kijk hoe dat gaat. Volgens mij moet je op het display ook de huidige aanvoertemp kunnen zien, kan zijn dat hij onder die 50 blijft zitten.

Het risico is dat je straks een mooie manier hebt om dat water op te warmen maar dat je afgifte systeem je bottleneck is, los van dat wat isolatie ook geen kwaad kan.

Warmtepompen doen het ook wel bij slecht geïsoleerde woningen, als ze dan maar de warmte goed kwijt kunnen. En als dat allemaal met oude radiatoren gaat, dan zullen ze heter moeten 'stoken' en dan schiet die maandelijkse last wel omhoog. Maar dit is nou nét 't stuk waar een installateur meer van moet weten.

Ik zou kijken of je een installateur in de buurt kan vinden die wat meer van warmtepompen af weet (en niet een bedrijf wat warmtepompen verkoopt) en die een offerte laat opstellen. Dan zie je wat het totale verhaal kost.

Hier ook (jaren 70 woning) gedaan, en het vervangen van de radiatoren, nieuwe leidingen en het geheel kwam op een zo'n hoog bedrag uit dat we met een paar airco's nu het wel warm hebben en goedkoper uit zijn.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
De aanvoertemperatuur van de ketel verlagen naar 30 graden? Dat lijkt me heel laag, wat zou ik moeten merken?

Tja.. de installateur in de buurt z'n reactie (zie de WhatsApp van mijn huisinstallateur) spreekt boekdelen. Niet aan beginnen!

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:02

silverball

De wagen voor moderne mensen

simon schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:28:
Je zit op 1800 kuub p/j, en je verwarmt alleen beneden. Iets zegt mij dat die warmtepomp aardig gaat moeten werken. Verander die aanvoer temperatuur eens naar 30, en kijk hoe dat gaat. Volgens mij moet je op het display ook de huidige aanvoertemp kunnen zien, kan zijn dat hij onder die 50 blijft zitten.

Het risico is dat je straks een mooie manier hebt om dat water op te warmen maar dat je afgifte systeem je bottleneck is, los van dat wat isolatie ook geen kwaad kan.
Maar er komt dus vloerverwarming volgens de TS, dus als die correct aangelegd wordt dan loopt dat zeker wel los. Geen enkele reden dus om niet serieus naar een warmtepomp te kijken, of je huisinstallateur er nu zin in heeft of niet.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
silverball schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:33:
[...]

Maar er komt dus vloerverwarming volgens de TS, dus als die correct aangelegd wordt dan loopt dat zeker wel los. Geen enkele reden dus om niet serieus naar een warmtepomp te kijken, of je huisinstallateur er nu zin in heeft of niet.
True, maar ga maar uit van ergens najaar 2026. Verbouwing zal een ton gaan kosten schat ik zo in, dus we moeten nog even sparen. Dat betekent dus anderhalf jaar met een warmtepomp in de huidige situatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• simon
Ik zou het omdraaien, lekker die warmtepomp meenemen in je verbouwing. Dan kan je ook de juiste op dat moment er bij zoeken, zorg je dat de warmte afgifte goed geregeld is, kan een installateur alles in 1x aanpakken.

Als je voor de time being die 19 graden wil ophogen naar 21 zou ik een airco/lucht-lucht warmtepomp plaatsen en het daarmee doen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Heb je al het energie loket van de gemeente geraadpleegd?

Ik ben energie ambassadeur in onze gemeente.
Wij beginnen met isoleren en dat levert direct geld op.

Ik lees vloerverwarming aanleggen en lees niks over vloerisolatie.

Persoonlijk vindt ik warmtepomp helemaal niks..duur, herrie, niet goedkoper dan gas in verbruik, duur onderhoud

Over een paar jaar komt er een geheel nieuwe techniek voor verwarmen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
St@m schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:20:

Binnen nu en 2 jaar volgt er een grote verbouwing. Er komt dan sowieso vloerverwarming, en het glas wordt allemaal vervangen door HR++ (offertes voor het glas lopen al, wellicht doen we dat eerder).

Huidige cv-ketel is 8 jaar oud, Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 CW5. Aanvoertemperatuur is ingesteld op 50 graden.
Het verstandigste is om even twee jaar te wachten en bij je verbouwing de wp mee te nemen. Anders ga je lopen klooien met te weinig afgiftevermogen, is je vrouw de hele wp zat en zit je met de gebakken peren.

Bij die verbouwing kan je ook direct de juiste materialen installeren waar je nu zou moeten schipperen om niet teveel open te breken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
yoga schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:39:

Persoonlijk vindt ik warmtepomp helemaal niks..duur, herrie, niet goedkoper dan gas in verbruik, duur onderhoud

Herrie? Hoezo duur in onderhoud? En welke techniek komt er dan?

Voor een energie ambassadeur komt dat wel weinig onderbouwd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter

Vloerisolatie is niet echt mogelijk, we hebben geen kruipruimte (staat volgens mij wel in de TS, anders bij deze)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Milieucentraal heeft veel goede informatie. Altijd eerst isoleren.

Als je zonder extra isolatie overstapt op een warmtepomp (in deze situatie) ga je gelijke kosten hebben (geen kosten reductie).

De warmtepomp test raad je een hybride warmtepomp aan: https://www.milieucentraa...ols/keuzehulp-warmtepomp/. Die zijn relatief goed te behappen qua investering (€4000) en maak je al de grootste klap qua verduurzaming.

[ Voor 38% gewijzigd door _eLMo_ op 28-10-2024 15:44 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17
Ik nog wat data en heb nog wat vragen om er iets over te kunnen zeggen.

Wat is het oppervlak van het huis, en hoeveel is het verwarmde oppervlak?
Ik vind 1800m3 nogal veel namelijk, er zit toch wel dubbel glas in, en mechanische ventilatie?

Wat ben je van plan met die grote verbouwing nog meer te doen? Alleen glas of ook kozijnen, deuren wellicht of vloer of dakisolatie?

Ik zou alle voorbereidende maatregelen treffen (vloerverwarming, en grotere diameter leidingen), maar geen warmtepomp nemen, als het puur gaat om geld te besparen / terug te verdienen. Een 8 jaar oude CV ketel vervangen is ook niet heel economisch.

Als je geld wil besparen moet je die 1800m3 omlaag krijgen, door verder te isoleren.

Mocht je toch voor een warmtepomp gaan (nadat je de vloerverwarming en betere isolatie hebt), neem dan een andere installateur. Deze wil het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
SiErRa schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:42:
Ik nog wat data en heb nog wat vragen om er iets over te kunnen zeggen.

Wat is het oppervlak van het huis, en hoeveel is het verwarmde oppervlak?
Ik vind 1800m3 nogal veel namelijk, er zit toch wel dubbel glas in, en mechanische ventilatie?
~170m2 is de totale oppervlak en zo'n 70m2 is de woonkamer. Dubbelglas en mv is aanwezig.
Wat ben je van plan met die grote verbouwing nog meer te doen? Alleen glas of ook kozijnen, deuren wellicht of vloer of dakisolatie?
Alleen glas, het verbouwen geldt alleen voor de benedenverdieping. Dus verder niet echt isolatiegericht.
Ik zou alle voorbereidende maatregelen treffen (vloerverwarming, en grotere diameter leidingen), maar geen warmtepomp nemen, als het puur gaat om geld te besparen / terug te verdienen. Een 8 jaar oude CV ketel vervangen is ook niet heel economisch.

Als je geld wil besparen moet je die 1800m3 omlaag krijgen, door verder te isoleren.

Mocht je toch voor een warmtepomp gaan (nadat je de vloerverwarming en betere isolatie hebt), neem dan een andere installateur. Deze wil het gewoon niet.
Duidelijk.
_eLMo_ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:42:

Als je zonder extra isolatie overstapt op een warmtepomp (in deze situatie) ga je gelijke kosten hebben (geen kosten reductie).

De warmtepomp test raad je een hybride warmtepomp aan: https://www.milieucentraa...ols/keuzehulp-warmtepomp/. Die zijn relatief goed te behappen qua investering (€4000) en maak je al de grootste klap qua verduurzaming.
Exact wat ik bedoel.. totaal ander advies :P
Ik weet nog niet waar ik een geinstalleerde wp krijg voor 4K, maar als je nog tips hebt.. Ik hou me aanbevolen

[ Voor 23% gewijzigd door St@m op 28-10-2024 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

De huisinstallateur kan het beter bij cv ketels houden, duidelijk geen verstand ervan of de installatie dusdanig verkeerd ingeregeld dat die lekker het elektrisch element pakt. Dan gaat het idd lekker hard met je verbruik. ;)

Ik zou de warmtepomp i.c.m. Je vloerverwarming laten aanleggen. Nu heeft weinig functie…

Ik zou voor een 10 kW warmtepomp gaan, dat moet voldoen zijn. Met het huidige verbruik, in de toekomst HR++ glas + eventueel dan wel 21 graden.

Gasverbruik x 2 = ongeveer het elektra verbruik in kWh. Daarmee kun je rekenen.
Je besparing op helemaal geen gas is qua vastrecht ongeveer €300,- per jaar = €4500,- in 15 jaar tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 28-10-2024 15:49 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:02

silverball

De wagen voor moderne mensen

St@m schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

True, maar ga maar uit van ergens najaar 2026. Verbouwing zal een ton gaan kosten schat ik zo in, dus we moeten nog even sparen. Dat betekent dus anderhalf jaar met een warmtepomp in de huidige situatie.
Op TA 50 is het rendement dan inderdaad wat minder. Ik weet de warmtebehoefte van je huis niet, dat kan je berekenen, maar je kan niet even uitzingen met je huidige ketel tot dan? Anders zit je waarschijnlijk op een SCOP van rond de 3. Niet extreem beroerd, maar daar doe je het ook niet voor. Laat je niet gek maken en reken het gewoon voor jezelf uit op basis van de SCOP die de fabrikanten opgeven.

Laat je in ieder geval geen hybride warmtepomp aanpraten, dan heb je afschrijving en onderhoud op twee apparaten.

- Herrie valt gigantisch mee, daarvoor hebben we de geluidsnorm waar je aan moet voldoen op de erfgrens

-Niet goedkoper dan gas in verbruik is onzin, dat weet je als energie-ambassedeur natuurlijk ook. Maar goed, dat kan je makkelijk berekenen

-Duur onderhoud is helemaal onzin t.o.v. een CV ketel, er wordt helemaal geen verbranding in uitgevoerd of wat dan ook. Stofzuiger er jaarlijks doorheen halen volstaat.

Laat me raden, de nieuwe technologie is waterstof :')

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

_eLMo_ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:42:

Ook zonder isoleren ga je besparen ;)
Alleen als je achteraf alsnog gaat isoleren heeft je warmtepomp teveel vermogen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Isoleren is altijd een goede stap.
Beetje afhankelijk van de bouwjaar van het huis, vaak de extra isolatie ga je niet terugverdienen.
Dat je een warmtepomp niks vind helemaal prima.
Dat een warmtepomp een iets hogere investering vraagt klopt, echter linksom of rechtsom zul je aan het einde van de streep gelijk of beter uitkomen met een warmtepomp. Dan is een warmtepomp wel beter voor het milieu.
Onderhoud hoeft maar 1x per 2-3 jaar, behalve de logboekplichtige installaties.
Dan wil ik graag horen welke techniek, want waterstof wordt het sowieso niet. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 21:26
Er zijn hier op het forum echt vreselijk veel voorbeelden van mensen die een veel ouder huis prima warm krijgen met een warmtepomp icm vloerverwarming (incl. ondergetekende, zelf in een jaren 50 huis).
Huis uit 1995 is eigenlijk best een prima uitgangspunt om te beginnen, zeker als je er nog HR++ glas in zet.
Ook zal een huis uit 1995 best wel al een laagje vloerisolatie hebben, schat ik zo in. (zou je moeten nakijken)

Zoals genoemd: straks met vloerverwarming is dit de ideale situatie om een warmtepomp te gaan gebruiken.
Mocht je die niet direct aanschaffen, dan sowieso wel alle voorbereidingen ervoor treffen.

Wel afscheid nemen van die huisinstallateur, die is zijn beroep niet waard als ie zelf warmtepompen installeert.

En @yoga hier heeft blijkbaar zelf geen ervaring met warmtepompen, of heeft een bijzonder slecht model geinstalleerd... Een goede warmtepomp op de correcte plaats geinstalleerd maakt helemaal geen herrie, is wel degelijk flink goedkoper in gebruik dan je CV ketel (wederom: ervaring van tig forumgebruikers hier en van mezelf)... en heeft eigelijk uberhaupt nauwelijks onderhoud nodig (dus hoezo duur onderhoud??).. In ieder geval véél goedkoper in onderhoud dan je CV ketel die jaarlijks opengemaakt moet worden...

Waarom zou je geen vloerisolatie kunnen plaatsen als je geen kruipruimte hebt?
Ik heb ook geen kruipruimte, maar wel een pak isolatie geplaatst bij m'n verbouwing.
Houdt dan uiteraard in dat je de vloer eruit moet halen, het zandbed wat verder moet afgraven, en daarop isolatieplaten gaat plaatsen en een nieuwe vloer gaat storten.
Maar met een grondige verbouwing zoals je noemt, zou ik aannemen dat je dit wel kunt meenemen eigenlijk.

Vraag me overigens ook nog af hoe het komt dat je zo weinig opbrengst hebt van je zonnepanelen..
Met 6480Wp haal je maar een opbrengst van 4400kWh ? Zijn die zonnepanelen dan zó ongunstig geplaatst of zo?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

St@m schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:45:
[...]

Exact wat ik bedoel.. totaal ander advies :P
Ik weet nog niet waar ik een geinstalleerde wp krijg voor 4K, maar als je nog tips hebt.. Ik hou me aanbevolen
Hybride heb je al vanaf €3200 bij Quatt, all electric €5000.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
@BrainCrash 70% opbrengst is mij beloofd, en dat wordt wel gehaald. NW liggen ze, dus beroerd inderdaad. Geen andere optie. Goede tip van de vloerisolatie. Nu nog helemaal niet mee bezig geweest omdat het niet aan de orde is. Tegen verbouwingstijd neem ik het mee.

De huisinstallateur gaat hier de boel niet aanleggen hoor, hij deed altijd de elektra en is een aantal jaren geleden 'in de warmtepompen' gegaan. Maar goed, hij is er blijkbaar geen fan van. Laten we die er verder maar buiten houden.

Ik neem jullie advies ter harte. Ik ga verder helemaal niets meer doen m.b.t. warmtepompen.
De aankomende tijd ga ik:
1. Sowieso de ruiten laten vervangen
2. De convectoren en radiatoren beter laten werken d.m.v. ventilatoren (dat heb ik niet uit jullie tips, maar was ik sowieso al van plan)
3. Lekker doorsparen en over een jaar eens kijken hoe de vlag erbij hangt wat betreft gasverbruik.

Ik ga me sowieso verdiepen in spouwmuurisolatie, eens kijken of dat nog van toepassing kan zijn. Edit: volgens de Essentcheck is mijn huis al goed geisoleerd. Zolder is net verbouwd, dus daar blijf ik verder met de vingers van af. Die gaan we niet nog extra isoleren (gemiste kans, tis niet anders). Ook ga ik kijken naar de mogelijkheid van extra vloerisolatie tijdens de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 23:07

V-8

St@m schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:20:

16 zonnepanelen a 405Wp
(investering was 11K)
Is dit een grap?

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Nee, dat waren de prijzen 2 jaar terug. Ik had zo mijn reserves, maar er waren hier toch een boel enthousiastelingen die mij over de streep hebben getrokken. Kwam allemaal goed, zo terugverdiend, ook met 70% rendement.

Maar goed, ik heb zelf mijn handtekening gezet om vervolgens hard in m'n arie genomen te worden door de overheid en energiemaatschappijen. :p

Maar fijn dat je het nog even inwrijft :p met 50 jaar heb ik ze er wel uit.

10.8K was het, inclusief nieuwe groepenkast.

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 28-10-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Nee kan goed, tijdens corona waren de prijzen extreem gestegen, nu lukt het voor minder dan de helft van dat bedrag. Maar goed, dat weet je nooit.

Voor TS, het lijkt er op dat je huis ook wel een isolatie-probleem heeft. Bij bouw in 1995 en dus bouwbesluit 1992 normaalgesproken, moet er rondom, inclusief de vloer als ik me niet compleet vergis, R=2,5 isolatie aanwezig zijn. Ik weet dat omdat ik in een huis uit dezelfde periode woon.

Als je daar 1800 m3 stookt om de benedenverdieping op 19 graden te houden gaat er wel iets mis. Is er bijvoorbeeld een aanbouw geplaatst die isolatie mist of gewoon tocht? Convectorputten zijn ook bekend inefficiënt, als het kan die lekker weghalen/dichtmaken/isoleren.

Het zou kunnen lonen op een koude dag als de verwarming brandt, met een IR-camera te kijken. Soms kun je die van de gemeente lenen. Iemand zei al energie -adviseur te zijn, het kan geen kwaad dat bij je gemeente na te vragen, want zo op het oog klopt er iets niet met de isolatieschil van jouw huis, en dat zul je dan goed moeten kunnen zien met zo'n camera.

Met vloerverwarming kun je, ook bij niet te beste isolatie, prima met een warmtepomp werken. Eventueel in combinatie met Jaga convectoren die bij lage temperatuur werken.

Echter, is eerst uitvinden waar de isolatie problematisch is slim om te doen, want dit kost regelmatig (niet altijd) minder om te verbeteren, en daarna heb je dan een kleinere warmtepomp nodig. En die zijn goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Wilke schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

Als je daar 1800 m3 stookt om de benedenverdieping op 19 graden te houden gaat er wel iets mis. Is er bijvoorbeeld een aanbouw geplaatst die isolatie mist of gewoon tocht? Convectorputten zijn ook bekend inefficiënt, als het kan die lekker weghalen/dichtmaken/isoleren.
Eh, ja.. die aanbouw bestaat uit dubbelglas (en 4 grote ventilatieroosters :P ) Wordt in de toekomst allemaal aangepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:15

Jan2023

KISS

@St@m

Laat je niet ontmoedigen.
Heb hier een woning met energielabel B en vvw en gaat perfect met een WP
Die vvw gewoon doen ! , dat geeft meer comfort.
Je woonkamer is ruim bemeten en ik denk dat je hoge gasverbruik te wijten is aan een matig afgifte systeem , die convectieputten met name.
Dat je even afziet van een WP niks mis mee , geeft je mooi de gelegenheid om je gasverbruik te bepalen straks met je vvw na weer een jaar stoken en de gasketel op zo,n 40 graden afgesteld!
Vervolgens kan je dan heel behoorlijk bepalen wat het vermogen moet zijn van je WP met de koevlaas formule.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:31
Je weet dat (menig) warmtepomp prima kan koelen?
Er zijn fancoil units in verschillende uitvoeringen die zowel kunnen verwarmen als koelen: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Met het model van de klassieke radiator, vervang je de oude radiatoren daarmee (wel overal dikkere leidingen aanleggen, maar die gaan minimaal 40 jaar mee)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 23:07

V-8

St@m schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Nee, dat waren de prijzen 2 jaar terug. Ik had zo mijn reserves, maar er waren hier toch een boel enthousiastelingen die mij over de streep hebben getrokken. Kwam allemaal goed, zo terugverdiend, ook met 70% rendement.

Maar goed, ik heb zelf mijn handtekening gezet om vervolgens hard in m'n arie genomen te worden door de overheid en energiemaatschappijen. :p

Maar fijn dat je het nog even inwrijft :p met 50 jaar heb ik ze er wel uit.

10.8K was het, inclusief nieuwe groepenkast.
Haha sorry, het was niet de bedoeling je zo hard te plagen.. Je hebt vast een mooie installatie en een nieuwe groepenkast is ook wat waard!
Zelf ben ik van mening dat PV nog steeds reuze interessant is en dat je het echt wel terugverdient.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
St@m schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:14:
Ik neem jullie advies ter harte. Ik ga verder helemaal niets meer doen m.b.t. warmtepompen.
2. De convectoren en radiatoren beter laten werken d.m.v. ventilatoren (dat heb ik niet uit jullie tips, maar was ik sowieso al van plan)
3. Lekker doorsparen en over een jaar eens kijken hoe de vlag erbij hangt wat betreft gasverbruik.
Nog een belangrijke reden om de warmtepomp na de verbouwing te doen:
Een verbouwing is altijd een aanslag op je CV/WP. Water & elektra erop/eraf, vervuiling in je systeem, tijdelijke oplossingen met weinig afgifte of een ijskoud huis weer op temperatuur krijgen of het huis moeten drogen.

Ik had hier convectorputten waar een partij zwarte prut uitkwam. Gelukkig heb ik dat niet door mijn nieuwe WP gepompt. Nu heb ik alles kunststof, met metaalfilter en schoon water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-05 19:22
Waarom zou je geen warmtepomp kunnen nemen?
Ja natuurlijk voor het beste rendement is een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming het beste, maar als je het niet hebt dan is het niet perse een no-go.

Met een verbruik van 1800kuub wat best pittig is zou je ook gewoon naar hybride kunnen kijken. En zoals je zelf al zegt , word ( denk ik ook) elektra vanzelf duurder en gas misschien wel weer iets goedkoper. Met een hybride systeem kan je nog kiezen hoe je wilt verwarmen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simon
Krissiejj schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:28:
Waarom zou je geen warmtepomp kunnen nemen?
Ja natuurlijk voor het beste rendement is een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming het beste, maar als je het niet hebt dan is het niet perse een no-go.

Met een verbruik van 1800kuub wat best pittig is zou je ook gewoon naar hybride kunnen kijken. En zoals je zelf al zegt , word ( denk ik ook) elektra vanzelf duurder en gas misschien wel weer iets goedkoper. Met een hybride systeem kan je nog kiezen hoe je wilt verwarmen.
Lijkt me geen goed advies, ga je straks verbouwen, isoleer je het, is je verbruik dusdanig lager dat je met een hybride warmtepomp zit die niet geniaal is electric only. Lijkt mij zelf geld weggooien.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Wuursj

want worst is al bezet

Juist met woningen die wat meer verbruiken hebben baat bij een warmtepomp. Een warmte-kwh is immers goedkoper bij een WP dan bij een gasketel. Als je meer verbruikt, verdien je hem dus sneller terug :)

Kijk maar naar je eigen tarieven:
Kuub gas haal je ongeveer 10 kwh uit. 11ct per kwh warmte
1 kwh electrcitieit haal je gemiddeld minstens 4 kwh aan warmte uit. 5,5ct per kwh warmte. Kost de helft. En daar komt ook nog eens de daling in vaste lasten bij. Ook al zou gas goedkoper worden en electriciteit duurder (wat mij persoonlijk onwaarschijnlijk lijkt), is dat verschil niet zo maar weg.

Als je afgifte maar op orde is waardoor je met lage temperatuur kan stoken en dan nog steeds de hut warm krijgt. Afgifte bepaald het rendement. Maar zelfs toen we nog met 40 a 50 graden stookten in ons zeer matig gesoleerde huis, leverde de WP een besparing op tov gasketel. Nu het goede isolatie en vloerverwarming is het helemaal top natuurlijk.

Het zijn juist de al erg energie zuinige huisjes (<500 kuub) die de investering van een WP er niet uithalen omdat ze al zo weinig verbruiken.

Ons huis draait nu met 14 paneeltjes op 0 op de meter. Als straks de saldering is afgebouwd, wordt de energierekening wel weer positief maar met de huidige tarieven zou dat dan 24 euro per maand worden. Denk dat menigeen daar voor zou tekenen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
simon schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Lijkt me geen goed advies, ga je straks verbouwen, isoleer je het, is je verbruik dusdanig lager dat je met een hybride warmtepomp zit die niet geniaal is electric only. Lijkt mij zelf geld weggooien.
Een woning van 1995 is “prima” geïsoleerd. Natuurlijk niet zoals woningen van de laatste jaren met isolatie van 20/30cm dik.

Maar een warmtepomp welke full electric is of een hybride wp die alleen de ketel bij laten schakelen als hij het niet red, doet niet veel onder van full electric. Het is meer dat je met dit kabinet nog steeds geen zekerheid hebt wat ze willen met gas.
Ik denk dat je met alleen hybride al een besparing van gas van wat ruim onder de 1000m3 kan gaan zitten dan de 1800m3 wat gebruiker nu heeft.

Een eventueel tapwaterboiler van 200/300L kan altijd nog en dan ben je al bijna gasloos.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Krissiejj
Doe dan ook het laatste stapje bij een verbouwing als deze en maak het helemaal gasloos. Het doet er wel veel onder. Door wel meteen all in te gaan mis je:

- Vaste lasten gas aansluiting
- Eenvoudigere installatie (=zou goedkoper moeten zijn al denken siommige installateurs anders)
- Onderhoud gasketel
- Afschrijving / vervanging gasketel in de toekomst. Met aanscherping van de regels steeds kostbaarderdere aangelegenheid. En je gaat niet opeens all electric met je hybride WP als de gasketel vervangen moet worden.

Ikzelf zou alleen voor hybride gaan als de afgifte het niet aan kan en je de hut niet warm krijgt bij LT bij -7 of zo. En dan vind ik LT nog best oprekbaar tot pak hem beet 40 graden. En ook dan zou ik eerst proberen de afgifte aan te pakken, wat TS al gaat doen met zijn vloerverwarming. Isolatie waarde is dan IMHO ook geen reden om voor hybride te gaan, zolang je de hut nog warm krijgt met LT.

Beleid van een (mogelijk kort zittende) overheid vind ik op dit moment geen verschil maken. Voordat ze gas 2x zo goedkoop of electra 2x zo duur hebben gemaakt, moeten we wel een tweede slochteren-in-zee gevonden hebben. Dat zie ik niet snel gebeuren. Zelfs met de tarieven van 10 jaar geleden (65ct voor gas, 19ct electra of zoiets kan ik me herinneren van mijn eerste energie contract als huisigeigenaar) wint de WP het nog in gebruikerskosten over een seizoen. Als in de toekomst dynamische tarieven de normaal worden en skyrocket gaan op koude dagen, zou hybride misschien wat voordeliger kunnen zijn. Maar of dat het eerdere lijstje extra kosten gaat compenseren?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Wuursj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:05:
@Krissiejj
Doe dan ook het laatste stapje bij een verbouwing als deze en maak het helemaal gasloos. Het doet er wel veel onder. Door wel meteen all in te gaan mis je:

- Vaste lasten gas aansluiting
- Eenvoudigere installatie (=zou goedkoper moeten zijn al denken siommige installateurs anders)

inprincipe dezelfde werking als hybride

- Onderhoud gasketel
er zit ook onderhoud bij een warmtepomp, misschien minder maar wel degelijk onderhoud

- Afschrijving / vervanging gasketel in de toekomst. Met aanscherping van de regels steeds kostbaarderdere aangelegenheid. En je gaat niet opeens all electric met je hybride WP als de gasketel vervangen moet worden.

Als een ketel na 10 jaar kapot gaat kost je dat €2000/3000 euro, een warmtepomp €/8000/9000

Ikzelf zou alleen voor hybride gaan als de afgifte het niet aan kan en je de hut niet warm krijgt bij LT bij -7 of zo. En dan vind ik LT nog best oprekbaar tot pak hem beet 40 graden. En ook dan zou ik eerst proberen de afgifte aan te pakken, wat TS al gaat doen met zijn vloerverwarming. Isolatie waarde is dan IMHO ook geen reden om voor hybride te gaan, zolang je de hut nog warm krijgt met LT.

Eens, maar het financiële aspect voor veel
mensen voor een hybride €7000 totaal of voor een all electric €14000 totaal. Is nog wel een afweging waard, plus dat er nog zo veel mensen geen vloerverwarming hebben, meterkast niet goed. Zijn allemaal extra kosten bovenop de genoemde bedragen.

Beleid van een (mogelijk kort zittende) overheid vind ik op dit moment geen verschil maken. Voordat ze gas 2x zo goedkoop of electra 2x zo duur hebben gemaakt, moeten we wel een tweede slochteren-in-zee gevonden hebben. Dat zie ik niet snel gebeuren. Zelfs met de tarieven van 10 jaar geleden (65ct voor gas, 19ct electra of zoiets kan ik me herinneren van mijn eerste energie contract als huisigeigenaar) wint de WP het nog in gebruikerskosten over een seizoen. Als in de toekomst dynamische tarieven de normaal worden en skyrocket gaan op koude dagen, zou hybride misschien wat voordeliger kunnen zijn. Maar of dat het eerdere lijstje extra kosten gaat compenseren?

dat is toch een beetje afwachten, zie nog niet gebeuren dat grotendeels iedereen voor 2030 gasloos is/moet. Laat staan voor 2050. Dat kan het elektranet niet aan, eventueel alternatief gasleidingnet niet , en niet financieel haalbaar voor de gemiddelde woningen/gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Krissiejj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:29:
[...]
er zit ook onderhoud bij een warmtepomp, misschien minder maar wel degelijk onderhoud
[..]
Als een ketel na 10 jaar kapot gaat kost je dat €2000/3000 euro, een warmtepomp €/8000/9000
Het vergelijk WP met hybride, niet met alleen een gasketel. Met hybride heb je onderhoud en vervang kosten van twee aparaten. Dus onderhoud en afschrijving van ketel en de warmtepomp.

En een monoblock vervangen als de installatie al aangepast is aan WP, kost geen 9k. Ding zelf is niet zo duur en installeren is bij vervanging meer plug-and-play dan bij een gasketel.
Eens, maar het financiële aspect voor veel
mensen voor een hybride €7000 totaal of voor een all electric €14000 totaal. Is nog wel een afweging waard, plus dat er nog zo veel mensen geen vloerverwarming hebben, meterkast niet goed. Zijn allemaal extra kosten bovenop de genoemde bedragen
Ja dat een hybride installatie zoveel goedkoper is dan all-electic heb ik nooit echt gesnapt. De WP zelf hoeft niet veel duurder te zijn, installatiewerk is hetzelfde, mits de afgifte al in orde is.
Ik heb het dan ook over de situatie van TS waarbij afgifte door aanleg van vloerverwarming goed geneog gaat zijn. Zoals ik eerder al schreef moet afgifte goed zijn voor all-electric en als dat niet in orde kan worden imho de enige reden om voor hybride te kiezen maar dat is bij TS niet aan de orde.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:02
St@m schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:14:
@BrainCrash 70% opbrengst is mij beloofd, en dat wordt wel gehaald. NW liggen ze, dus beroerd inderdaad. Geen andere optie. Goede tip van de vloerisolatie. Nu nog helemaal niet mee bezig geweest omdat het niet aan de orde is. Tegen verbouwingstijd neem ik het mee.

De huisinstallateur gaat hier de boel niet aanleggen hoor, hij deed altijd de elektra en is een aantal jaren geleden 'in de warmtepompen' gegaan. Maar goed, hij is er blijkbaar geen fan van. Laten we die er verder maar buiten houden.

Ik ga me sowieso verdiepen in spouwmuurisolatie, eens kijken of dat nog van toepassing kan zijn. Edit: volgens de Essentcheck is mijn huis al goed geisoleerd. Zolder is net verbouwd, dus daar blijf ik verder met de vingers van af. Die gaan we niet nog extra isoleren (gemiste kans, tis niet anders). Ook ga ik kijken naar de mogelijkheid van extra vloerisolatie tijdens de verbouwing.
heb op basis van je post op de Quatt topic ook maar even de tijd genomen om deze posts door te nemen.
ik zie dat er al een boel goed bedoelde tips zijn gemaakt en bij sommige heb ik zelf wat vraagtekens, maar ga er van uit dat ze in ieder geval goed bedoeld zijn.

als ik begin bij een huis uit 1995 (met een redelijke isolatie dus) en een energielabel B en als ik dan je gasverbruik zie van toch wel ruim 1.800m3 gas per jaar dan schrik ik daar wel van.
blijkbaar is er iets behoorlijk mis, zeker als je aangeeft dat je alleen maar beneden aan het verwarmen bent.

je hebt het over spouwmuurisolatie ? Huizen met dat bouwjaar (1995) hebben in feite al een prima ioslatie in de spouwmuur. dus die opmerking vind ik zelf een beetje vreemd.
m.b.t. HR++ glas is dit zonder meer een aanrader , ook als je nu dubbel glas hebt zitten.
Bedenk dat je subsidiebedrag voor HR++ volgend jaar iets meer is dan in 2024 en bij een dubbele aanpak (dus HR++ en een andere maatregel bv een warmtepomp deze ook nog aanzienlijk hoger uit komt. Zie de RVO hierover.
Ik verwacht zlefs dat je huis ook over vloerisolatie beschikt. Niet die je nu bij nieuwbouwhuizen tegenkomt waar wel aanwezig zou moeten zijn, kijk anders eens in de bouwtekeningen na.

De reactie van je beste installateur die denkt dat een warmtepomp alleen bij energielabel A kan slaat de plank hierbij compleet mis.
Als ik mijn eigen voorbeeld neem; Huis uit de jaren 1960 met matige isolatie ( incl. spouwmuurisolatie) en enegielabel C heeft afgelopen jaar ruim 1.300 euro (ruim 1.000 m3 gas minder) bespaart met een warmtepomp (in dit geval de Quatt, waarbij deze nagenoeg in één jaar al zich heeft terugverdient), dit is wel met zonnepanelen waarbij de stroom voor de warmtepomp volledig door de zon is afgedekt. Mijn energierekening bestond uit de vaste delen + ruim 150 m3 gas voor SWW. (stroom netto op nul).
Voor de verwarming heeft de warmtepomp bij mij dus 95% van de totale benodigde warmte geproduceerd.

wat wel een rol speelt is je stookgedrag en ik vrees dat je daar wel eea kunt verbeteren. Nu is 19 graden niet echt warm, ik gebruik ook deze temperatuur, en oms zelfs nog iets lager en dat kan prima.

bedenk wel dat wat hier ook al benoemd word dat door een uitbouw en vloerverwarming je warmtevraag wel anders zal worden, door de uitbouw stijgt je warmtevraag maar verhoog je ook weer deels je warmteverlies en met een vloerverwarming heb je een lager aanvoer temperatuur nodig. Iets wat juist met een warmtepomp prima kan, zeker t.o.v. een CV.
Benk hierbij wel dat de overgebleven radiatoren die in gebruik zijn wel dan een boost nodig hebben mbv radiatorventilatoren of je zou deze moeten vervangen door LTV (dure oplossing).
Een ander voordeel is dat de levensduur van je huidige CV doordat deze nagenoeg nog alleen voor SWW en af en toe wat ondersteuning gebruikt zal worden behoorlijk verlengt zal worden, waarbij deze waarschijnlijk pas na einde van de levensduur van de warmtepomp (die een verwachte levensduur van circa 15 jaar heeft) vervangen zou moeten worden.

Dus kort gezegt zou ik juist eerder de combinatie van de aanpak isolatie in combinatie met een warmtepomp gaan doen, en in jouw geval zou ik mogelijk eerst eens kijken naar een Quatt Duo, als je deze nog in 2024 zou bestellen scheelt je dat al 1.400 euro t.o.v. in 2025. Wel even letten of je deze qua geluid wel kwijt kunt, je zit tenslotte wel aan de geluidseis van 45/40 dB vast.
Dat in combinatie met HR++ glas in 2025, je moet wil je gebruik maken van de combi subsidie deze binnen 24 maanden laten doen, zou dat prima passen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
MacD007 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:14:
[...]

heb op basis van je post op de Quatt topic ook maar even de tijd genomen om deze posts door te nemen.
ik zie dat er al een boel goed bedoelde tips zijn gemaakt en bij zommige heb ik zelf wat vraagtekens, maar ga er van uit dat ze in ieder geval goed bedoeld zijn.
Dank je wel voor de moeite
als ik begin bij een huis uit 1995 (met een redelijke isolatie dus) en een energielabel B en als ik dan je gasverbruik zie van toch wel ruim 1.800m3 gas per jaar dan schrik ik daar wel van.
blijkbaar is er iets behoorlijk mis, zeker als je aangeeft dat je alleen maar beneden aan het verwarmen bent.
Tja, ik schrik er ook al een aantal jaren van. Maar goed, het is niet anders. De benedenverdieping is ~70/75m2 en wordt dus voornamelijk verwarmd met convectorputten.
je hebt het over spouwmuurisolatie ? Huizen met dat bouwjaar (1995) hebben in feite al een prima ioslatie in de spouwmuur. dus die opmerking vind ik zelf een beetje vreemd.
Waarom is dat vreemd? Ik ken niet alle isolaties uit mijn hoofd en zoals je hebt kunnen zien heb ik al aangegeven dat het niet van toepassing is omdat er al spouwmuurisolatie is.
m.b.t. HR++ glas is dit zonder meer een aanrader , ook als je nu dubbel glas hebt zitten.
Bedenk dat je subsidiebedrag voor HR++ volgend jaar iets meer is dan in 2024 en bij een dubbele aanpak (dus HR++ en een andere maatregel bv een warmtepomp deze ook nog aanzienlijk hoger uit komt. Zie de RVO hierover.
Morgen komen ze HR++ glas plaatsen
Ik verwacht zlefs dat je huis ook over vloerisolatie beschikt. Niet die je nu bij nieuwbouwhuizen tegenkomt waar wel aanwezig zou moeten zijn, kijk anders eens in de bouwtekeningen na.
Maakt ook verder niet meer uit. Het is niet realistisch om de cementvloer eruit te halen en (nieuwe) isolatie te plaatsen. Gaan we gewoon niet doen. Kost veel te veel.
De reactie van je beste installateur die denkt dat een warmtepomp alleen bij energielabel A kan slaat de plank hierbij compleet mis.
Als ik mijn eigen voorbeeld neem; Huis uit de jaren 1960 met matige isolatie ( incl. spouwmuurisolatie) en enegielabel C heeft afgelopen jaar ruim 1.300 euro (ruim 1.000 m3 gas minder) bespaart met een warmtepomp (in dit geval de Quatt, waarbij deze nagenoeg in één jaar al zich heeft terugverdient), dit is wel met zonnepanelen waarbij de stroom voor de warmtepomp volledig door de zon is afgedekt. Mijn energierekening bestond uit de vaste delen + ruim 150 m3 gas voor SWW. (stroom netto op nul).
Voor de verwarming heeft de warmtepomp bij mij dus 95% van de totale benodigde warmte geproduceerd.
Ik denk dat er inmiddels wel voldoende gezegd is over mijn "huisinstallateur".
wat wel een rol speelt is je stookgedrag en ik vrees dat je daar wel eea kunt verbeteren. Nu is 19 graden niet echt warm, ik gebruik ook deze temperatuur, en oms zelfs nog iets lager en dat kan prima.
Nog lager dan 19 graden is niet realistisch. Ik woon niet alleen en we gaan hier niet zitten koukleumen.
Maar kom maar door met de tips voor het stookgedrag. Er staat ingesteld dat het 's ochtends om 07:00 uur 19 graden moet zijn en 's avonds om 21:00 uur gaat de verwarming uit. Op dinsdag wordt er helemaal niet gestookt tot 15:00 want dan is er niemand thuis.
bedenk wel dat wat hier ook al benoemd word dat door een uitbouw en vloerverwarming je warmtevraag wel anders zal worden, door de uitbouw stijgt je warmtevraag maar verhoog je ook weer deels je warmteverlies en met een vloerverwarming heb je een lager aanvoer temperatuur nodig. Iets wat juist met een warmtepomp prima kan, zeker t.o.v. een CV.
Benk hierbij wel dat de overgebleven radiatoren die in gebruik zijn wel dan een boost nodig hebben mbv radiatorventilatoren of je zou deze moeten vervangen door LTV (dure oplossing).
Een ander voordeel is dat de levensduur van je huidige CV doordat deze nagenoeg nog alleen voor SWW en af en toe wat ondersteuning gebruikt zal worden behoorlijk verlengt zal worden, waarbij deze waarschijnlijk pas na einde van de levensduur van de warmtepomp (die een verwachte levensduur van circa 15 jaar heeft) vervangen zou moeten worden.
Ik heb al een uitbouw, bij de verbouwing wordt er vloerverwaming geplaatst. Ik heb tegen die tijd geen radiatoren meer. Ik heb nu nog 1 normale radiator in de keuken en 1 bij de eettafel en verder dus 2 convectorputten (in de uitbouw, bij het dubbelglas).
Dus kort gezegt zou ik juist eerder de combinatie van de aanpak isolatie in combinatie met een warmtepomp gaan doen, en in jouw geval zou ik mogelijk eerst eens kijken naar een Quatt Duo, als je deze nog in 2024 zou bestellen scheelt je dat al 1.400 euro t.o.v. in 2025. Wel even letten of je deze qua geluid wel kwijt kunt, je zit tenslotte wel aan de geluidseis van 45/40 dB vast.
Dat in combinatie met HR++ glas in 2025, je moet wil je gebruik maken van de combi subsidie deze binnen 24 maanden laten doen, zou dat prima passen.
Ik ga op dit moment dus echt geen zaken meer doen met Quatt, maar dat begrijp je hopelijk wel :D
Eerst maar eens de aankomende 2 jaar kijken of het boosten van de convectorputten en het vervangen van het glas zorgt voor een daling van het gasverbruik. Ik vermoed van wel. Daarna kijk ik wel verder of een warmtepomp de investering waard is.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:02
St@m schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:18:
[...]

Dank je wel voor de moeite

[...]

Tja, ik schrik er ook al een aantal jaren van. Maar goed, het is niet anders. De benedenverdieping is ~70/75m2 en wordt dus voornamelijk verwarmd met convectorputten.

[...]

Waarom is dat vreemd? Ik ken niet alle isolaties uit mijn hoofd en zoals je hebt kunnen zien heb ik al aangegeven dat het niet van toepassing is omdat er al spouwmuurisolatie is.

[...]

Morgen komen ze HR++ glas plaatsen

[...]

Maakt ook verder niet meer uit. Het is niet realistisch om de cementvloer eruit te halen en (nieuwe) isolatie te plaatsen. Gaan we gewoon niet doen. Kost veel te veel.

[...]

Ik denk dat er inmiddels wel voldoende gezegd is over mijn "huisinstallateur".

[...]

Nog lager dan 19 graden is niet realistisch. Ik woon niet alleen en we gaan hier niet zitten koukleumen.
Maar kom maar door met de tips voor het stookgedrag. Er staat ingesteld dat het 's ochtends om 07:00 uur 19 graden moet zijn en 's avonds om 21:00 uur gaat de verwarming uit. Op dinsdag wordt er helemaal niet gestookt tot 15:00 want dan is er niemand thuis.
probeer nu maar eerst, en ja, ik zou dat dus gaan doen nu en ook later over enkele weken/maanden na het vervangen van het glas wat je warmteverlies is, op de topicsite van oa Quatt vind je daarvoor eenvoudige tools.
op basis van die gegevens (en de tip van de warmtekamera) kijk waar je mogelijk nog "veel"warmte aan het verliezen bent.
Nu is het wel zo dat je met een CV snel een ruimte warm kunt krijgen, kijk anders of je de CV (verwarmingsdeel) op circa 40/45 graden zou kunnen zetten. daarmee zou je al het verbruik kunnen verlagen. En plaats eens radiatorventilatoren in je putten, dat help denk ik ook een boel.
[...]

Ik heb al een uitbouw, bij de verbouwing wordt er vloerverwaming geplaatst. Ik heb tegen die tijd geen radiatoren meer. Ik heb nu nog 1 normale radiator in de keuken en 1 bij de eettafel en verder dus 2 convectorputten (in de uitbouw, bij het dubbelglas).

[...]

Ik ga op dit moment dus echt geen zaken meer doen met Quatt, maar dat begrijp je hopelijk wel :D
Eerst maar eens de aankomende 2 jaar kijken of het boosten van de convectorputten en het vervangen van het glas zorgt voor een daling van het gasverbruik. Ik vermoed van wel. Daarna kijk ik wel verder of een warmtepomp de investering waard is.
Heel simpel dat is je eigen keuze, voor mij hoef je geen Quatt te kopen. Ik zelf zou echter geen 2 jaar meer wachten, maar gewoon binnen de 2 jaar na plaatsing glas daar al aan beginnen, dan krijg je namelijk ook nog een duidelijk hoger subsidie van je glas retour. Hou eerder hoe beter, zeker met dit gasverbruik.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Pagina: 1