elektra : schakelaar met Schakeldraad en Nul ipv Fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
ok al gepost in "Homey — A Better Smart Home" maar gezien het feitelijek onderwerp ws. hier beter op z'n plek. Dus even delen van dat draadje hier ge-copy-paste :

Ik wil een trekschakelaar vervangen door een slimme draadloze schakelaar en inbouwschakelaar.

Ik maak de strekschakelaar los en wat scherts mijn verbazing : 1 Blauwe en 1 zwarte draad ! (Nee, de aarde is niet aangesloten)
Ofwel een simpele schakelaar met enkel onderbreking die dus uit het plafond uit een grijze kabel komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaUzR_V5ijEgUIctjlXeVlwOVIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1jbRWiWsX7CfSFEnUjYWM5V.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zit er redelijk dichtbij een soort van lasdoos, dus met alle hoop dat ik daar dan de ontbrekende bruine draad enzo. van deze schakeling ga vinden, maak ik die open en vind dit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdbin8pDjFV_xbFxGLkJPncbEHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDXtr5SKPunTkbqEfP4nFfIx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEHhEQsLyyQyuRsohn6JuiNUKF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0l9oiwRpINiHTZzgwj2EvIH7.jpg?f=fotoalbum_large

En nee, dat is dus van het elektrische kacheltje wat aan de muur hang.

Even afgezien van dat dit imho redelijk in elkaar 'geprutst' is. (mja, huis uit '59 en elke bewoner heeft wat gedaan..)

Kan ik nu mijn plan nog uitvoeren ?

De inbouwschakelaar moet gevoed worden vanaf het net en dus aangesloten op Fase en Nul, aan de uitgaande kant komt dan weer de fase en nul die richting lamp gaan.

...

Normaliter zou je met een dergelijke schakeling verwachten dat deze over de Nul loopt (blauw naar de lamp en dan zwart naar de schakelaar, en daar dan op de schakelaar en Fase vanaf het net)
https://www.robbshop.nl/m...uwe-draad-trekken.001.png
https://www.robbshop.nl/faq/help-ik-heb-geen-blauwe-draad

Dan had ik gewoon een nul/blauwe draad erbij kunnen trekken.

In dit geval lijken de lampen op de bruine draad (=Live/Fase) te zitten en is men vanaf de lamp verder gegaan met zwart (= schakeldraad).

Of ze hebben helemaal de kleurcodering overboord gegooid en hebben null naar de lampen getrokken, zijn met nul/blauw doorgegaan richting schakelaar en hebben ergens in een centrale doos Fase aan de zwarte draad gekoppeld. Er is nl een grijze kabel met Zwart, Blauw en Aarde gebruikt richting schakelaar..

Alleen; hoe kom ik daar op een veilige manier achter.

Wellicht de zwarte draad bij de schakelaar verbinden met de null in die lasdoos ? Dan zouden de lampen aan moeten gaan, toch ? In geval van optie 2 zou ik dan nul met nul verbinden wat geen kwaad zou kunnen.

Iemand enig idee of mijn redenatie klopt ?

...

Het zijn kabels en geen VD installatiedraad.
vandaar dat ik de verdenking heb dat men een kabel met zwart, blauw en groen/geel creatief aan het aansluiten is geweest.

Waar de centraaldoos zit ook maar de vraag, ergens boven het plafond waarschijnlijk, en dat betekend het gipsplafond kapot trekken..

Andere optie is een relais die ik met de KAKU gaan aansturen, dat kan gewoon een 'domme' relais zijn, bv
https://www.elektramat.nl...2a-230v-13-31-8-230-4300/

Beste antwoord (via Jpiek op 29-10-2024 07:28)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Wat logisch is:(1) bij de trekschakelaar is altijd de spanningvoerende (gewoonlijk bruine) fase draad aanwezig.. dus haal je de blauwe nul draad van dezelfde groep(!) (die de slimme schakelaar nodig heeft) via een elektra-gootje (P25) ergens anders vandaan..
(2) het wordt anders als de vaste spanning niet eerst naar de trekschakelaar gaat maar eerst naar de lamp gaat en van de lamp naar de schakelaar.. in dat geval is er een nul draad bij de trekschakelaar en moet je de vaste bruine fase draad (van dezelfde groep weer!) ergens anders weg halen.. snap je het? indien <nee> haal je er een ervaren elektromonteur bij.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:40
Je haalt allerlei dingen door elkaar en doet meerdere aannames over fases en nullen waardoor je verhaal moeilijk te lezen is.

Welke kleur draden zitten er aan de lamp?
Zit de lamp gewoon op een centraal doos in het midden van de ruimte? Zo ja, dan kan je eenvoudig zien waar die aan verbonden is in de centraaldoos.

Waarschijnlijk is het in jouw schakelaar: zwart = fase, blauw = schakeldraad en loopt die kabel boven het plafond naar de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
Ricko1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:38:
Je haalt allerlei dingen door elkaar en doet meerdere aannames over fases en nullen waardoor je verhaal moeilijk te lezen is.
Wat ik al zei, het is copy-paste uit het andere draadje.
En ik doe volgens mij geen aannames, ik vraag me dingen af. Omdat ik niet de draadkleuren zie ik ik verwacht.
Welke kleur draden zitten er aan de lamp?
Zit de lamp gewoon op een centraal doos in het midden van de ruimte? Zo ja, dan kan je eenvoudig zien waar die aan verbonden is in de centraaldoos.
Geen idee, het zijn ingebouwde ledspots.
Centraaldoos onbekend, ergens boven het plafond en niet zichtbaar, of niet aanwezig.
Waarschijnlijk is het in jouw schakelaar: zwart = fase, blauw = schakeldraad en loopt die kabel boven het plafond naar de centraaldoos.
Dat is ook wat ik al opperde, en dat is dan niet volgens de kleurcode vziw. En ik kan nog steeds niks met de slimme schakelaar die voeding nodig heeft. Als ik een blauwe draad erbij haal maak ik de codering imho alleen maar ingewikkelder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met een spanningszoeker kan je een idee krijgen welke draad wat is. Zeker weten doe je het pas als je de draden volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Verkeerd gelezen dacht aan een alternatieve wisselschakeling maar dan moeten er 3 draden aangesloten zijn op de trek schakelaar en het waren er maar 2. Dit klinkt meer als een snoertje waar zwart in zit in plaats van bruin en blauw

[ Voor 73% gewijzigd door k-janssen op 28-10-2024 20:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Wat logisch is:(1) bij de trekschakelaar is altijd de spanningvoerende (gewoonlijk bruine) fase draad aanwezig.. dus haal je de blauwe nul draad van dezelfde groep(!) (die de slimme schakelaar nodig heeft) via een elektra-gootje (P25) ergens anders vandaan..
(2) het wordt anders als de vaste spanning niet eerst naar de trekschakelaar gaat maar eerst naar de lamp gaat en van de lamp naar de schakelaar.. in dat geval is er een nul draad bij de trekschakelaar en moet je de vaste bruine fase draad (van dezelfde groep weer!) ergens anders weg halen.. snap je het? indien <nee> haal je er een ervaren elektromonteur bij.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:35
Ik volg niet helemaal wat je wil doen (heb het ook een beetje diagonaal gelezen), maar als ik kroonsteentjes zie en “elektrische kachel” lees dan begint het bij mij wel wat te kriebelen :X Die kroonsteentjes zou ik vervangen door Wago 221 lasklemmen, omdat daar zowel massief als soepele aders in mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:41

strandbal

Was het maar zo'n feest.

In mijn oude keuken (inmiddels gesloopt) had de aannemer destijds blijkbaar een bekabelingsfoutje gemaakt, en is vervolgens op de schakelaar gewoon de nul gaan schakelen (dus de fase zat permanent op de lamp)... Meten is weten dus.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
natural colour schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:28:
Ik ik snap het, maar nogmaals, Hoe kom ik er achter of scenario 1 of 2 van toepassing is ?
Daar heb ik een suggestie op gedaan maar geen bevestiging op gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
ThinkPad schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:34:
Ik volg niet helemaal wat je wil doen (heb het ook een beetje diagonaal gelezen), maar als ik kroonsteentjes zie en “elektrische kachel” lees dan begint het bij mij wel wat te kriebelen :X Die kroonsteentjes zou ik vervangen door Wago 221 lasklemmen, omdat daar zowel massief als soepele aders in mogen.
Jazeker ga ik e.a. fatsoeneren, zodra ik weet hoe men dit geknoopt heeft.
Ik ben op z'n zachtst gezegd ook niet heel blij met een plastic kapje met een kroonsteen in een badkamer. Gelukkig us het boven de deur en op +2 meter afstand van een afgesloten douchecabine, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
strandbal schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:46:
en is vervolgens op de schakelaar gewoon de nul gaan schakelen (dus de fase zat permanent op de lamp)... Meten is weten dus.
Dat vrees ik dus, of liever, wil ik uitsluiten.
En meten is weten...als je weet wat je meet.

Hoe kom ik erachter of de fase (zwart) idd op de lamp zit of de nul (blauw) :

"Wellicht de zwarte draad bij de schakelaar verbinden met de null in die lasdoos ? Dan zouden de lampen aan moeten gaan, toch ? In geval van optie 2 zou ik dan nul met nul verbinden wat geen kwaad zou kunnen."

En daar krijg ik heden geen antwoord of bevestiging op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:41

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Welke draden zitten er op je lamp aangesloten? Hoe zit het aan die kant? En zit er nou een aardedraad bij die trekschakelaar? Als dat daadwerkelijk een aardedraad is kan je meten tussen blauw en nul en zou je iets niet noemenswaardig moeten meten (ver onder de 230V iig). Niet zomaar dingen aan elkaar knopen en hopen dat het niet gaat vonken iig :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:18
Bij de lamp meten. Als de lamp uit is moet je niets meten. Meet je dan aan beide kanten van de lamp 230V wordt je nul geschakeld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
strandbal schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:38:
Welke draden zitten er op je lamp aangesloten? Hoe zit het aan die kant? En zit er nou een aardedraad bij die trekschakelaar? Als dat daadwerkelijk een aardedraad is kan je meten tussen blauw en nul en zou je iets niet noemenswaardig moeten meten (ver onder de 230V iig). Niet zomaar dingen aan elkaar knopen en hopen dat het niet gaat vonken iig :)
Ledspots zitten ingebouwd en kan ik niks mee. En volgens mijn redernatie kán er niks vonken. 'fout' aansluiten is nul op nul, goed is fase en nul en dus licht aan...

Wat er aan de andere kant van een loze aardedraad zit weet ik niet. Die kan ook niet aangesloten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Jpiek op 28-10-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jpiek schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Ledspots zitten ingebouwd en kan ik niks mee. En volgens mijn redernatie kán er niks vonken. 'fout' aansluiten is nul op nul, goed is fase en nul en dus licht aan...

[Edit] Ik kan natuurlijk ook een multimeter tussen de zwarte draad en de ándere nul (wat echt nul is) zetten.

Wat er aan de andere kant van een loze aardedraad zit weet ik niet. Die kan ook niet aangesloten zijn.
Als je niet weet wat je aan elkaar aan het knopen bent kan dat best een klap geven, dus dat zou ik niet doen. Ik zou dus eens beginnen met de boel door te meten en te kijken op welke draden er nu spanning staat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
redwing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Als je niet weet wat je aan elkaar aan het knopen bent kan dat best een klap geven, dus dat zou ik niet doen. Ik zou dus eens beginnen met de boel door te meten en te kijken op welke draden er nu spanning staat.
Dat weet ik al, op zwart, ik weet alleen niet of die over de lamp loopt of de blauwe... En dat jan blijkbaar niemand mij vertellen hoe dat te checken.

En nul op nul geeft geen klap .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jpiek schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Dat weet ik al, op zwart, ik weet alleen niet of die over de lamp loopt of de blauwe... En dat jan blijkbaar niemand mij vertellen hoe dat te checken.
Ehm, dat heb ik hier boven al gedaan. Zodra de lamp uit is meten bij de lamp. Heb je daar spanning dan wordt de nul geschakelt, zijn beide kanten nul dan wordt de fase geschakeld.
En nul op nul geeft geen klap .
Maar nul op fase of op aarde wel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
redwing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:44:
[...]

Ehm, dat heb ik hier boven al gedaan. Zodra de lamp uit is meten bij de lamp. Heb je daar spanning dan wordt de nul geschakelt, zijn beide kanten nul dan wordt de fase geschakeld.

[...]

Maar nul op fase of op aarde wel.
Niet als er een verbruiker (lamp) tussen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jpiek schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:14:
[...]

Niet als er een verbruiker (lamp) tussen zit...
Maar je weet niet waar de draden heen gaan en dus of die verbruiker er wel tussen zit.

Maar volgens mij open je een topic omdat je het zelf niet weet en dan is het niet zo handig om op elk advies een weerwoord te geven. Zeker als je niet eens in gaat op het echte advies (meten !)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:13
Ik snap werkelijkwaar het doel van dit topic van @Jpiek niet. Er word veel geschreven over meten, welke onveilige acties je allemaal kunt doen en veel gefantaseerd over hoe het allemaal aangesloten zou kunnen zijn.

Maar concrete stappen, zoals @Jpiek die met de multimeter/spanningszoeker/duspol aan de slag gaat om te verhelderen hoe het nu echt aangesloten zit, dat moet nog gebeuren. Hier eindeloos over bakkeleien heeft nul zin.

Begin gewoon bij de schakelaar zelf en kijk wat er op welke kleur staat. Mijn gevoel is dat picobello BV hier is beziggeweest en dat de kleuren simpelweg niet kloppen.

Als je niet precies weet hoe of wat je moet meten, raad ik toch echt aan het klusje uit te besteden aan vriend/kennis/klusjesman/electricien. Dat is namelijk toch echt wel de basis.

[ Voor 16% gewijzigd door kwibox op 29-10-2024 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
Laten we maar ophouden, alle info die ik heb en geef wordt blijkbaar overgeen gelezen:

-ik héb gemeten (spanning op zwarte draad)
-ik kan boven het plafond niet bij een centraaldoos
-ik kan niet bij de bedrading van de lampen
-ik weet dat zwart en blauw niet de kleuren zijn die bij de schakelaar hadden moeten zitten (zwart en bruin)

Maar het meten gaat me niet vertellen of de fase over de ldmp loopt of dat de nul over de lamp loopt. En er is ook niemand die me eenduitaan kan geven hoe ik daar achter kom (behalve mijn eigen suggestie: plafond slopen)

Ondertussen wordt mij wordt verweten dat ík niet luister, lees meet, terwijl de suggesties alle kanten opgaan.

Ik stelde zelf al voor om een relaisschakeling te maken om eea te ondervangen.

Idd @kwibox ik had beter moeten weten dan een draadje starten.

[ Voor 21% gewijzigd door Jpiek op 29-10-2024 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Nu online
redwing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:27:
[...]

Maar je weet niet waar de draden heen gaan en dus of die verbruiker er wel tussen zit.
Heb je idd ook gelijk in.
Maar volgens mij open je een topic omdat je het zelf niet weet en dan is het niet zo handig om op elk advies een weerwoord te geven. Zeker als je niet eens in gaat op het echte advies (meten !)
Nogmaals, ik héb gemeten en dat geeft geen uitsluitsel. En de adviezen geven dat ook niet...dus dan is weerwoord ipv domweg opvolgen op z'n plek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jpiek schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:27:
[...]

Heb je idd ook gelijk in.

[...]

Nogmaals, ik héb gemeten en dat geeft geen uitsluitsel. En de adviezen geven dat ook niet...dus dan is weerwoord ipv domweg opvolgen op z'n plek...
Het enige dat je aangeeft is dat de zwarte draad spanning heeft. En dat terwijl je meerdere draden en meerdere plekken in meerdere toestanden hebt (lamp aan/uit). Je mist dus nogal wat metingen, en dat is ook al eerder aangegeven. Dus meet de spanningen op alle draden waar je bij kunt, met zowel het licht aan als uit, en zet dat hier netjes op een rijtje neer.

En waarom kun je niet bij de draden van de lamp? Ik heb nog nooit lampen gezien waarbij je niet op de een of andere manier bij de aansluitingen kunt komen. Spotjes kun je zo goed als altijd eruit halen, andere lampen hebben draden als aansluiting.

Dus ipv te zeggen dat de adviezen niet helpen, kan ik je alleen maar aanraden ze eens goed te lezen en uit te voeren. En als je er niet uitkomt, vraag dan hulp aan iemand die het beter snapt, want dit kun je echt makkelijk uitzoeken als je even 10 minuutjes op een logische wijze gaat meten.

[removed]

Pagina: 1