Sparing tussen hellend dak en zoldervloer afdichten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintijnNL
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-05 14:15
Ik heb een vraag over de juiste wijze om een sparing (ruimte) tussen het hellende dak en de betonvloer af te dichten.

Situatie
2 Jaar terug hebben wij een jaren 70 woning gekocht. De begane grond en eerste verdieping zijn volledig gerenoveerd en nu is het tijd om de zolder aan te pakken. In december worden allereerst 2 grote dakkapellen geplaatst waardoor veel meer ruimte gaat ontstaan. Opvolgend willen we nu aan de slag met de vloer.

De huidige zoldervloer bestaat in de loopruimte (deel waar je gewoon kunt lopen) uit een dekvloer die grotendeels nog lijmresten bevat van de vloerbedekking die er eerder lag. In de (opslag) ruimte onder/achter de knieschotten ligt geen dekvloer en is de kale betonvloer nog zichtbaar. Dit is niet zoals het hoort, niet efficient en zorgt daarnaast voor veel stof in huis.

Het plan
Het doel is om een strakke gelijke zoldervloer te maken. Dit doen we als volgt:
  1. De zijkanten waar nu enkel de betonvloer zichtbaar is vullen we op met cement.
  2. De lijmresten van de oude vloerbedekking schuren we op met een diamant schuurmachine zodat deze mooi schoon is
  3. De gehele vloer voorzien van een egalinelaag om deze mooi egaal en glad te krijgen voor de PVC-voer die er in een later stadium op komt.
Alle bovengenoemde stappen zijn duidelijk en goed uit te voeren.

Dan nu het probleem/vraagstuk waar ik niet uit kom
In de overgang van de vloer naar het hellend dak zit loze ruimte (sparing). Als ik deze laat zoals het is zal de egaline hierin wegstromen (jullie kennen denk ik allemaal de "even Apeldoorn bellen" reclamespot :+ ). Mijn vraag is dan ook hoe ik deze sparing het beste kan afdichten om ervoor te zorgen dat de egaline en cement op hun plek blijven.

Afbeeldingen + schets
Ter verduidelijking heb ik hieronder 2 afbeeldingen toegevoegd. In het overzicht een tekening van de huidige situatie. De 2 gaten zijn de sparingen. Een voorbeeld van deze sparing vinden jullie in de bijgevoegde foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg7RW6uH12wEFJ33rEeZrIWt87I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dgt6Mbayebz7I0VVoorRn4Nd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yccIBGrKdBOpYCNPTKxKEMHLePI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtCfKvyplxiIT3aSi85jbokP.jpg?f=fotoalbum_tile

Mogelijke oplossingen die ik zelf bedacht heb
Ik heb al aardig wat rond zitten zoeken op het internet maar heb nog geen volledig vertrouwen in wat nu de juiste oplossing is. Hieronder een paar mogelijke opties:
  1. Dicht purren met isolatiepur en vervolgens netjes weg snijden.
  2. Over de gehele lengte een houten lat op de grond vast lijmen met montagekit
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierbij.

Beste antwoord (via QuintijnNL op 30-10-2024 10:56)

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou beide doen. Houten lat / balk en dichtpurren daarachter.

Dan heb je en het gat gedicht en je hebt een fijne balk om tegenaan te werken qua vloer.
Niet vergeten een randstrook te plaatsen voordat je een nieuwe dekvloer gaat leggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hoe breed is dat? 2 mm? Gewoon afkitten en klaar toch?
En anders een stuk folie erin drukken en purren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuintijnNL
De breedte verschilt van tussen de 2 mm tot 1,5 cm, dus kit is niet echt een oplossing. Pur kan idd wel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou beide doen. Houten lat / balk en dichtpurren daarachter.

Dan heb je en het gat gedicht en je hebt een fijne balk om tegenaan te werken qua vloer.
Niet vergeten een randstrook te plaatsen voordat je een nieuwe dekvloer gaat leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:50
Ik zou het afkitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je kan er eerst rugvulling in steken en dan afkitten. Daarmee zou 1,5 cm ook wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:56
QuintijnNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:25:
De huidige zoldervloer bestaat in de loopruimte (deel waar je gewoon kunt lopen) uit een dekvloer die grotendeels nog lijmresten bevat van de vloerbedekking die er eerder lag. In de (opslag) ruimte onder/achter de knieschotten ligt geen dekvloer en is de kale betonvloer nog zichtbaar. Dit is niet zoals het hoort, niet efficient en zorgt daarnaast voor veel stof in huis.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien dat de ruimte tussen de knieschotten en het dak voorzien is van een dekvloer.

Ga je de knieschotten weghalen? Dat kan nog wel eens spannend worden met de dakkapellen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuintijnNL
FredvZ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gezien dat de ruimte tussen de knieschotten en het dak voorzien is van een dekvloer.

Ga je de knieschotten weghalen? Dat kan nog wel eens spannend worden met de dakkapellen.
Aah nee aan de contructie ga ik uiteraard niets veranderen. Met de nieuwe dakkapellen komen ook nieuwe knieschotten. Deze laat ik zoals ze zijn voordat het dak zo naar beneden komt. Erachter en voor komt de dekvloer. Reden dat we dat overal willen is omdat de huidige betonvloer niet gelijk loopt en dus ook niet ideaal schoon te houden is. Daarnaast willen we overal (ook in het opberggedeelte) PVC leggen om het netjes en afgewerkt te hebben.

Ik zie zowel kit als pur als afdichtoplossing voorbij komen. Kit wordt echt een helse operatie denk ik gezien het niet echt uitzet. Zien jullie er problemen in als ik een nette purrand gebruik en daar een lat tegenaan druk als afwerking?
Denk een prima oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuintijnNL
Dank allen voor het advies. Ik weet zo voldoende. Ik ga Pur gebruiken in combinatie met een nette afwerklat om tegenaan te werken. Uiteraard gebruik ik een randstrook rondom de dekvloer (dank voor deze tip).
Pagina: 1