Dakfolie dampdicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantm
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik ben van plan mijn dak van binnen uit te isoleren, bouwjaar 1974. Op de dakplaten is folie aangebracht, dit ligt er dus denk ik al 50 jaar, alleen kan ik niet achterhalen of het damp open of dicht is. Dit zou ik graag willen weten, om te bepalen of ik vanuit de binnenkant dampdichte of damp open laag ga aanbrengen.

Iemand hier advies/tips of ideeën over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msnOYgeqmn97hM-stq8ktjqDqwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALGzBCGchmyS1r7PRD03Um69.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door daantm op 28-10-2024 20:15 ]

Beste antwoord (via daantm op 31-10-2024 08:30)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dampopen isoleren met een klimaatfolie is in basis altijd goed, het is alleen iets duurder als blijkt dat het niet persee nodig is. De vraag is dus eigenlijk hoeveel tijd wil je kwijt zijn met het uitzoeken .

Eigenlijk is het alleen nuttig om uit te zoeken als je een heel groot oppervlak hebt of een sterke voorkeur voor (b keus) pir hebt. want als je toch al glaswol/steenwol/vlas/houtwol etc wilde plaatsen dan is het prijs verschil alleen de meerprijs van de folie.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 29-10-2024 14:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
als je er water op gooit komt het er dan doorheen?

Maakt ook eigenlijk niet uit, behandel het ten alle tijden als dampdicht en isoleer ook met dat in het achterhoofd aan de binnenzijde met dampopen materiaal en klimaatfolie, dan kan het nooit verkeerd gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 08:56

H-W

Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. En bovendien, die dakplaten, waar bestaan die uit? Die lijken ook behoorlijk dampdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantm
De dakplaten zijn van spaanplaat, daarbovenop is de folie gemonteerd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vbW0DSJOx-ZBMUUK1fxIQFOogc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDUjwh7x7C665NXFR3D9mgnK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

Er zit geen isolatie in deze dakplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-08 12:33
Isolatie zit aan de buitenkant tussen de spaanplaat en de folie.
Ik heb dezelfde platen maar dan zonder de folie.
Kijk onder de pannen zo tegen de isolatie aan. (pur)

[ Voor 44% gewijzigd door Raafje68 op 29-10-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
Als je voldoende dikte kan isoleren: 20cm glaswol en daar een klimaatfolie bovenop, dan kan vocht uit het hout nog weg migreren door de klimaatfolie heen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Maar goed als er dus al isolatie in de dakplaten aanwezig is, en die folie aan de buitenkant, dan zou ik ook een dampopen isolatie toepassen en een klimaatfolie. Geen risico nemen met vochtopsluiting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dampopen isoleren met een klimaatfolie is in basis altijd goed, het is alleen iets duurder als blijkt dat het niet persee nodig is. De vraag is dus eigenlijk hoeveel tijd wil je kwijt zijn met het uitzoeken .

Eigenlijk is het alleen nuttig om uit te zoeken als je een heel groot oppervlak hebt of een sterke voorkeur voor (b keus) pir hebt. want als je toch al glaswol/steenwol/vlas/houtwol etc wilde plaatsen dan is het prijs verschil alleen de meerprijs van de folie.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 29-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantm
PIR zou mijn voorkeur hebben omdat dit een lager opbouwhoogte heeft, voor dezelfde isolatiewaarde. Het dak is nogal flauw, hierdoor blijft er zoveel meer hoogte over aan de binnenkant. Ik overweeg nu om ventilatielatten toe te passen en dan PIR+Gips.

Er zat voorheen 3cm piepschuim direct tegen de dakplaten aangespijkerd, daar zijn verder geen rottende plekken tevoorschijn gekomen. Vandaar dat ik toch het idee heb dat het wel dampopen is.
Isolatie zit aan de buitenkant tussen de spaanplaat en de folie.
Ik heb dezelfde platen maar dan zonder de folie.
Kijk onder de pannen zo tegen de isolatie aan. (pur)
Hier is het enkel spaanplat met folie. Daarbovenop zijn de panlatten gemonteerd.

[ Voor 15% gewijzigd door daantm op 30-10-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 06:55
daantm schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:33:
PIR zou mijn voorkeur hebben omdat dit een lager opbouwhoogte heeft, voor dezelfde isolatiewaarde. Het dak is nogal flauw, hierdoor blijft er zoveel meer hoogte over aan de binnenkant. Ik overweeg nu om ventilatielatten toe te passen en dan PIR+Gips.

Er zat voorheen 3cm piepschuim direct tegen de dakplaten aangespijkerd, daar zijn verder geen rottende plekken tevoorschijn gekomen. Vandaar dat ik toch het idee heb dat het wel dampopen is.

[...]

Hier is het enkel spaanplat met folie. Daarbovenop zijn de panlatten gemonteerd.
Hoe straks zat die EPS erop? daar zat waarschijnlijk zat ruimte in om vocht weer te laten verdampen. Rot ontstaat pas als er wel vocht in kan maar er niet meer uit.
Ventilatielatten hebben geen zin want waar ga je heen ventileren? Niet naar binnen, want dan werkt je isolatie niet omdat er lucht achterlangs stroomt. Niet naar buiten want dan ga je gaten in je waterdichte dak boren om er koude buitenlucht langs te laten ventileren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1