Welke isolatiewaarde heeft impact op energielabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-03 16:09
Ik ben momenteel in de inventariserende fase om mijn huis te laten isoleren. Nu is de vraag, hoe goed wil ik het isoleren? Welke isolatiewaarde zal ik aanhouden?
Daarbij ben ik ook geïnteresseerd geraakt in wat de invloed van de isolatiewaarde op een toekomstig energielabel van het huis. Ik kan hier online niets over vinden, dus vraag me af of het zo werkt überhaupt. Als ik kijk naar de opbouw van de energielabels van een huis zie ik dat je voor de verschillende isolatiemaatregelen een een -, =/-, +, of ++ kan behalen (zie onder voor een voorbeeld). Dan zou het toch jammer zijn als je de hele gevel isoleert tot een Rc waarde van 5 als blijkt dat je bij een Rc waarde van 5,1 een plusje extra krijgt. Alleen nu vraag ik me dus af, waar zitten die grenswaarden? Zijn die bekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ICyKv7vppLhfvC913Mygb-OLWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cALGKdhHGnr6TudN0hnFonEj.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Verstapel op 28-10-2024 16:09)

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 23:01
met het oude energielabel had je inderdaad nog echt die stappen. Dan had je vaak maar 4 keuzen tussen niet en heel goed dus dan maakte het nog wel uit. Met het nieuwe label rekenen ze met de exacte materialen dus heb je het nadeel niet als je net 0,2 of iets dergelijks mist.

Groot nadeel nu wel is dat je heel goed aan moet kunnen tonen welk materiaal gebruikt wordt. Foto's inclusief afmetingen en merknamen zijn dus des te belangrijker. Gespecificeerde facturen dus ook.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 23:01
met het oude energielabel had je inderdaad nog echt die stappen. Dan had je vaak maar 4 keuzen tussen niet en heel goed dus dan maakte het nog wel uit. Met het nieuwe label rekenen ze met de exacte materialen dus heb je het nadeel niet als je net 0,2 of iets dergelijks mist.

Groot nadeel nu wel is dat je heel goed aan moet kunnen tonen welk materiaal gebruikt wordt. Foto's inclusief afmetingen en merknamen zijn dus des te belangrijker. Gespecificeerde facturen dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
Top, dankjewel! Enig idee wat voor R waarde je ongeveer moet aanhouden wil je bij een energielabel A terecht komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:34
Energielabel wordt bepaald op basis van de benodigde fossiel brandstofgebruik. Om snel stappen te kunnen zetten, zijn zonnepanelen een zeer goede optie/de beste. Rekenkundig geeft dit een correctie op fossiel brandstofgebruik.

Isoleren is altijd een zeer goede keuze, omdat dit daadwerkelijk invloed heeft op het gebruik. Het grootste verlies zit altijd in glas/kozijnen, ook bij nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
headhunter1985 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:45:
Energielabel wordt bepaald op basis van de benodigde fossiel brandstofgebruik. Om snel stappen te kunnen zetten, zijn zonnepanelen een zeer goede optie/de beste. Rekenkundig geeft dit een correctie op fossiel brandstofgebruik.

Isoleren is altijd een zeer goede keuze, omdat dit daadwerkelijk invloed heeft op het gebruik. Het grootste verlies zit altijd in glas/kozijnen, ook bij nieuwbouw.
Exact dit! Vermindering van je energieverbruik door middel van verduurzaming is het doel, niet per se welk getalletje je bij een specifiek punt op het energielabel wil zien.

Die -/+ weergave bij de isolatiecategorieën zijn een grove indicatie van hoe goed het label de isolatie vind, maar geen accurate weerspiegeling van de uiteindelijke berekening. Er zullen vast wel concrete Rc-kantelpunten zijn waarbij je bij een categorie b.v. van -/+ naar + gaat, maar een kantelpunt bij die plusjes heeft geen directe correlatie met het uiteindelijke label zelf. Dat is namelijk puur afhankelijk van hoeveel kWh fossiele energie er per vierkante meter per jaar wordt verbruikt. Daar komen verschillende aspecten bij kijken, waaronder de isolatie.

Je kunt dus niet zeggen dat je bij een bepaalde Rc-waarde van de gevel ineens naar label A+ schiet: zo werkt het niet. Het gaat om de totale berekening. Er zijn huizen waar de gevelisolatie slechts Rc 1,7 is, maar waar het label toch op A uitkomt simpelweg omdat er op andere terreinen flink is geïsoleerd en/of verduurzaamd. Dat gezegd hebbende: als je gaat isoleren, ga dan altijd voor het best haalbare. Neem je bijvoorbeeld de moeite om je vloer extra te isoleren, voeg dan geen isolatie met Rd 2 toe maar ga voor het beste dat binnen de praktische grenzen mogelijk is.

Kortom: als je doel besparen & verduurzamen is, begin vooral met isoleren en ga dan over naar je installaties. Als je doel puur een hoger label is, dan kun je zoals headhunter1985 al zegt het beste beginnen met zonnepanelen of een warmtepomp, maar dat is waarschijnlijk niet de beste strategie.

[ Voor 6% gewijzigd door Guere op 28-10-2024 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:36
Ik ben laatst van een ontzettend koude kermis thuisgekomen, na een bezichtiging bij een huis met een A++ label.
Zelf heb ik A,met zonnepanelen en alles nageisoleerd. (Nu met warmtepomp waarschijnlijk ook wel een plusje).

Wat bleek bij dit huis? Er lag voor ruim 10.000 wattpiek aan zonnepanelen op 't dak, maar er was afgezien van het (vernieuwde)dak nergens isolatie te bekennen! Energiekosten van de woning? 250,- in de maand! Bij A++!

Sommige onderdelen kunnen een huis dat in mijn ogen dus nog geen eens een C label moet hebben dus naar een A++ tillen. Ze laten er 1 of andere vage berekening op los iov dat ze echt de afzonderlijke onderdelen goed laten meewegen.
Zit je lekker maximaal te stoken voor de buren, maar wel 20 zonnepanelen! Wat zijn we lekker duurzaam bezig.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 28-10-2024 17:20 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
Dank allemaal! Dit is zeer verhelderend.
Pagina: 1