Na weken overleg met de aannemer, hebben we de aanbouw ingepland. Er komt een stuk van ongeveer 7,80 bij 2,80 aan onze keuken/woonkamer bij inclusief een plat dak. Dit platte dak wil ik vol gooien ... maar hoe?!
Let op: Dit topic gaat alleen over advies betreft het platte dak van onze aanbouw. Mijn bestaande dak gaat ook nog wijzigen; we krijgen een dakkapel. Hier kan ik later ook nog 3 panelen kwijt. Ook komt er volgend najaar/winter een nieuwe garage (met plat dak). Daar zal ik er ook nog 6 a 8 kwijt kunnen. Dit even ter info!
:strip_exif()/f/image/o7cfwBe6IT1Xzt6Q4HGXJqtu.png?f=user_large)
foto van tuin/achtergevel. Hier komt de geplande aanbouw. Balkon gaat uiteraard weg. Muurtje naar buren blijft. Naw blokkeert deze de avond zon op enkele panelen die erachter liggen.
/f/image/TmTJm4qGtY8RTr7bA3eB2hMg.png?f=fotoalbum_large)
Omvormer Wil gaan werken met micro omvormers (enphase), redelijk wat over gelezen (voors en tegens) hier op tweakers. Ook handig, want dan kan ik langzaam 'opschalen'.
Optimisers Dit gedeelte begrijp ik niet helemaal, weet ook niet of ik die nodig heb? Wellicht door stukje muur (schaduw) wel handig (ja / nee?)
Montage systeem Vriend van me adviseerde Van der Valk montage systeem. Hier wel te spreken over!
Indeling Ja, hier heb ik misschien wel de grootste vraagtekens bij. Heb namelijk drie opties en ben benieuwd welke jullie zouden kiezen:/f/image/7KqzjhN5MrhFwc0g6pfoloot.png?f=fotoalbum_large)
Deze optie heeft mijn voorkeur, want waarschijnlijk is het rendement zo het grootst. Echter zit ik hier met de schaduw van het muurtje, en dat de ruimte tussen de twee rijen n.a.w. te klein is (30cm). Ik zou de eerste rij hoger kunnen plaatsen, zodat schaduw van de tweede rij minder is?/f/image/FIL6PTMaYHAzXmRUJ3uxsBzF.png?f=fotoalbum_large)
Oost/west. Nadeel is dat montage systeem stuk duurder zal worden en dat ik zit met de schaduw van het muurtje. Hierdoor heb ik eigenlijk niks aan de West panelen helemaal op links (zie plaatje)./f/image/KUe7Gffa3PUtlQMzNGORP14W.png?f=fotoalbum_large)
Minst aantal panelen, maar minder gedoe met overlappende schaduw van voorste rij. Wel alsnog waarschijnlijk last van schaduw bij avond zon op linkse panelen.
Ben benieuwd wat jullie zouden adviseren. Ben ook benieuwd of jullie nog extra informatie zouden missen. Zo ja, dan hoor ik dit graag (en pas ik mijn topic aan).
Ontzettend bedankt voor het meedenken
Let op: Dit topic gaat alleen over advies betreft het platte dak van onze aanbouw. Mijn bestaande dak gaat ook nog wijzigen; we krijgen een dakkapel. Hier kan ik later ook nog 3 panelen kwijt. Ook komt er volgend najaar/winter een nieuwe garage (met plat dak). Daar zal ik er ook nog 6 a 8 kwijt kunnen. Dit even ter info!
Foto's
Luchtfoto van huis met geplande aanbouw locatie. Ligging zuid-zuid-zuid oost:strip_exif()/f/image/o7cfwBe6IT1Xzt6Q4HGXJqtu.png?f=user_large)
foto van tuin/achtergevel. Hier komt de geplande aanbouw. Balkon gaat uiteraard weg. Muurtje naar buren blijft. Naw blokkeert deze de avond zon op enkele panelen die erachter liggen.
/f/image/TmTJm4qGtY8RTr7bA3eB2hMg.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
7,8m bij 2,8m wordt de aanbouw. Dit is ongeveer 21,8m2Schaduw
Bomen zijn weggehaald, geen schaduw (muv het muurtje van 2e foto).Jaarverbruik
Nog onbekend, we worden een gasloos huis met WP en VVM. Gok op 6000 a 7000 kwh. Nu nog geen electrische auto, maar is wel op geanticipeerd met aanleg meterkast en electra infra. Werk voornamelijk vanuit huis, zullen zoveel mogelijk stroom zelf willen verbruiken en hier handig alles rondom inplannen (wasmachine, droger, instellen van 'aanslaan WP voor CV' / opwarmen water van boilervat (of legionella runs), oven/vaatwasser ...(you name it). Huishouden bestaat uit 2 personen, wellicht 3.Huidige elektriciteitsaansluiting
Vernieuwde meterkast, voorbereid op 3 fase met voldoende groepen.Budget en doel
Geen budget (wel zelfbouw en aansluiting op meterkast door onze electricien), maar maximalisatie van oppervlakte om panelen te plaatsen.Bijhouden van data
Ja wil dit wel tracken, maar moet mij hier nog in verdiepen. Voor nu niet zo belangrijk (of wel?)Reeds verkregen offertes
n.v.t.Regio
Achterhoek, Gelderland.Mijn eigen huiswerk
Panelen voorkeur Zat te denken aan panelen van 450 / 455 Wp van bijv JAsolar of JINKO.Omvormer Wil gaan werken met micro omvormers (enphase), redelijk wat over gelezen (voors en tegens) hier op tweakers. Ook handig, want dan kan ik langzaam 'opschalen'.
Optimisers Dit gedeelte begrijp ik niet helemaal, weet ook niet of ik die nodig heb? Wellicht door stukje muur (schaduw) wel handig (ja / nee?)
Montage systeem Vriend van me adviseerde Van der Valk montage systeem. Hier wel te spreken over!
Indeling Ja, hier heb ik misschien wel de grootste vraagtekens bij. Heb namelijk drie opties en ben benieuwd welke jullie zouden kiezen:
Optie A
/f/image/7KqzjhN5MrhFwc0g6pfoloot.png?f=fotoalbum_large)
Deze optie heeft mijn voorkeur, want waarschijnlijk is het rendement zo het grootst. Echter zit ik hier met de schaduw van het muurtje, en dat de ruimte tussen de twee rijen n.a.w. te klein is (30cm). Ik zou de eerste rij hoger kunnen plaatsen, zodat schaduw van de tweede rij minder is?
Optie B
/f/image/FIL6PTMaYHAzXmRUJ3uxsBzF.png?f=fotoalbum_large)
Oost/west. Nadeel is dat montage systeem stuk duurder zal worden en dat ik zit met de schaduw van het muurtje. Hierdoor heb ik eigenlijk niks aan de West panelen helemaal op links (zie plaatje).
Optie C
/f/image/KUe7Gffa3PUtlQMzNGORP14W.png?f=fotoalbum_large)
Minst aantal panelen, maar minder gedoe met overlappende schaduw van voorste rij. Wel alsnog waarschijnlijk last van schaduw bij avond zon op linkse panelen.
Ben benieuwd wat jullie zouden adviseren. Ben ook benieuwd of jullie nog extra informatie zouden missen. Zo ja, dan hoor ik dit graag (en pas ik mijn topic aan).
Ontzettend bedankt voor het meedenken