Geluidsisolatie 2-onder-1-kap woning houtenskeletbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brabander35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-02 14:23
Graag zou ik advies willen hebben m.b.t. een voorzetwand die ik wil gaan plaatsen tegen de scheidingsmuur van mijn buren.

Ik woon in een 2-onder-1-kap woning. Dit een houtenskeletbouw met metselwerk aan de buitenzijde. De 2 huizen zijn van elkaar losstaande houten units, zonder beton of mestelwerk ertussen. In de woning zit overal tempex isolatie materiaal, dat ervoor zorgt dat de warmte ilosatie utistekend is.Doordat er tussen de 2 houten units dus ook alleen tempex zit ter isolatie, kan het erg gehorig zijn (luchtgeluid).

Nu wil ik de geluidsisolatie tov mijn buren verbeteren en lijkt mij een voorzetwand de enigste juiste optie. Ik twijfel hier alleen nog over te nemen stappen en de volgorde. Zelf denk ik aan het volgende;

1; kurk tegen de bestaande scheidsmuur verlijmen
2; metal stut profiel tegen het kurk, grond en muur aan bevestigen. (zorgen dat de zijkanten en bovenkanten vrijstaan vanhet plafond en muur.
3; Steelwol plaatsen binnen de profielen
4. afwerking met fermacell gipsvezelplaten (ipv normale gips platen).
5 Uiteindelijke afwerking met akoestisch behang.

Mijn twijfel zit hem vooral in het feit dat ik geen ruimte over laat tussen het profiel en de bestaande muur, omdat ik hier kurk tussen wil doen. Vaak hoor je dat de voorzetwand los van de bestaande muur moet worden gezet. Als ik er kurk tussen doe denk ik dat de voorzetwand ook losstaat van de bestaande muur en wellicht nog beter geluid tegenhoud.

Ik hoor graag jullie feedback/mening!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Je plaatst het zwevend zodat je zo min mogelijk contactgeluid hebt. Daar is kurk op zich natuurlijk ook goed in, maar dan moet je niet de kurklaag doorboren met honderden schroeven/nagels.
Akoestisch behang lijkt me meer voor de weerkaatsing te zijn en niet zozeer voor geluidsoverdracht naar de ruimte erachter. En al zou dat het doen, dan vraag ik me heel erg af wat die mm of 2 nog doet bovenop fermacel, steenwol en kurk. Ik denk dat je dat geld wel kan besparen.

Ik woon in een jaren 70 woning waar de tussenmuur 30cm beton is zonder spouw. Mijn buurman heeft een concertvleugel in de kamer naast mijn werkkamer gezet. Als hij speelde was het net alsof iemand met een piano in de ruimte bezig was. Hij heeft tegen plafond en vloer houten regels gezet en er een muur voorgeplaatst. In de muur iets van rocksono 45mm. Nu hoor ik de vleugel nog steeds, maar al het geluid komt via de buitenmuur en het plafond, maar wel een stuk minder :)

Houd er dus rekening mee dat je het geluid nooit helemaal weg kan halen, want geluid vind zijn weg wel. Maar zelfs oplossingen die maar half werk verrichten kunnen het aangenaam maken.

[ Voor 41% gewijzigd door Caelorum op 28-10-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brabander35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-02 14:23
Bedankt voor je reactie! De vraag is eigenlijk meer;

Is de kurk tussen de bestaande muur en de voorzetwand van toegevoegde waarde. Zelf denk ik van wel aangezien het een sterk geluidsabsoberende werking heeft en je dus eigenlijk dubbel isoleert. Maar aangezien dit best prijzig wel ik dit dus even checken.