Hulp bij aanschaf audiosysteem voor bij tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-09 10:33
Hallo

Wij hebben een LG OLED55C35LA en het geluid is nu niet meteen erg kwaliteitsvol... dus willen we kijken wat er mogelijk is om hier verbetering in te krijgen. Ons interieur lijkt me niet meteen geschikt voor los staande speakers. De tv staat in de hoek van de kamer waardoor de kijkafstand niet voor iedereen gelijk is. Ik wil ook niet overal kabels liggen hebben op de grond. Wat raden jullie ons aan?

Wijzelf hadden gedacht aan een soundbar (met of zonder subwoofer). In bijlage alvast een plan van ons interieur. Ik heb ook de aansluitmogelijkheden van de tv bijgevoegd.

Wij voorzien een budget van ongeveer 500 euro. Geen idee als dit veel of weinig is en welke kwaliteit we hiervoor krijgen maar in principe is het rekbaar. Wij hebben al soundbars zien staan voor 300 en al voor 1200. 500 lijkt ons een gulden middenweg. Mocht blijken dat voor dit geld je dan beter bij het geluid van de tv blijft dan kijken we naar duurdere oplossingen.

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fJPnoeLKth5rHIFS0t7RmDZw04=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DqpLQlRTiOGdYtQ1uU31NWAY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKUy4BY2axjJnV3qIn-78icNvqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f6DswLKbqiFDJt5OFFWrgD3B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tomovich op 28-10-2024 12:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Een soundbar is een prima oplossing om het geluid van je tv te verbeteren. Het is even de vraag of je alleen een soundbar met evt een sub zoekt of ook rear speakers wil voor een veel betere surround ervaring.

Mijn broertje heeft een JBL bar met draadloze rear speakers en subwoofer. Best een hele aardige oplossing voor beter geluid en een surround ervaring met films. De rear speakers zijn daadwerkelijk draadloos, kun je dus neerzetten waar je wil en je laadt ze op door ze aan de soundbar te koppelen. Als je dat doet, dan heb je een grotere soundbar met bredere soundstage. Als ik even snel google is dat een JBL bar 800. Ligt wel wat boven je budget met € 680. Lijkt bij bol en coolblue nu in de aanbieding te zijn. Er is ook een variant zonder die rearspeakers, een JBL bar 500. Lijkt ook in de aanbieding te zijn voor net geen € 400.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Ik heb nog eens een foto genomen van de situatie. Ik denk niet dat er veel plaats is om met losse speakers te werken, tenzij jullie anders van mening zijn. En zo zien jullie ook de kijkhoek eens. Wie links in de zetel zit (niet op foto) zit wel recht op de muur/tv te kijken. De rest kijkt schuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnQqVfrkI0cFpZHsBcSo-wmlfJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fcOjL6mVkSZDsjdOIcyT5Ljs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31

JME

zeg maar Jamie

Als je zoekt naar een ideale tv-beleving dan weet ik niet of je zorgen nu bij je geluidsinstallatie moeten liggen. Dit gaat hem in de basisopstelling al niet worden. Hoeft overigens geen enkel probleem te zijn, maar optimaal wordt dit m.i. nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tomovich schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:51:
Hallo

Wij hebben een LG OLED55C35LA en het geluid is nu niet meteen erg kwaliteitsvol... dus willen we kijken wat er mogelijk is om hier verbetering in te krijgen. Ons interieur lijkt me niet meteen geschikt voor los staande speakers. De tv staat in de hoek van de kamer waardoor de kijkafstand niet voor iedereen gelijk is. Ik wil ook niet overal kabels liggen hebben op de grond. Wat raden jullie ons aan?

Wijzelf hadden gedacht aan een soundbar (met of zonder subwoofer). In bijlage alvast een plan van ons interieur. Ik heb ook de aansluitmogelijkheden van de tv bijgevoegd.

Wij voorzien een budget van ongeveer 500 euro. Geen idee als dit veel of weinig is en welke kwaliteit we hiervoor krijgen maar in principe is het rekbaar. Wij hebben al soundbars zien staan voor 300 en al voor 1200. 500 lijkt ons een gulden middenweg. Mocht blijken dat voor dit geld je dan beter bij het geluid van de tv blijft dan kijken we naar duurdere oplossingen.

Bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je een aankoopadviestopic start op Tweakers, is het de bedoeling dat je uitgebreid antwoord geeft op de onderstaande vragen. Zo krijg jij betere antwoorden en hebben andere mensen die voor dezelfde keuze staan er ook iets aan.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Wat verwacht je van je setup? Wil je alleen een beetje de spraak verbeteren van je films? Wil je veel muziek gaan luisteren? Ga je er nog andere apparaten op aansluiten, nu of in de toekomst?

Zoals @Hulleman al aangeeft, kunnen sommige soundbars prima klinken. Er is daarbij wel een grote kanttekening: voor echt surroundgeluid of als je veel muziek luistert, zijn soundbars eigenlijk niet geschikt. Dat maakt dan ook niet uit of je er 300, 500 of 1200 euro tegenaan gooit.

Verschil tussen soundbar en losse speakers: Jorgen in "Sonos ervaringen- en discussietopic"

Hoe kies je een audio-afspeelapparaat zoals een soundbar, receiver of homecinemaset:
Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Je zou in jouw situatie inderdaad het makkelijkste een soundbar kwijt kunnen, maar kleinere boekenplankspeakers, eventueel op stands zijn misschien ook mogelijk.

We kunnen je het beste helpen als je de missende informatie aanvult. Voor goed advies missen we nu teveel essentiële informatie.

Vergeet ook niet om dan aan te geven welke apparaten je overweegt en waarom.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
De indeling is verre van ideaal, geldt voor de TV evenals een externe geluidsoplossing. Derhalve zou ik naar de Samsung Q800D kijken, biedt veel bang for the buck waarbij gelijkwaardig klinkende soundbars over het algemeen duurder zijn.

High end soundbars zijn imo geld verspilling door de slechte kamerindeling.

Lijkt alsof de TV licht gedraaid is, hoe wil je dit combineren met een soundbar? Je zult deze dan ook moeten bevestigen aan een/ dezelfde beugel voor een optimalere geluidsweergave dat bij het beeld past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Eén speaker links van het tv-kastje en de andere rechts van het kastje óf als alternatief rechts van de haard. Soms is het niet anders dan te kiezen uit de alternatieven die er wél zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:54
Dit soort situaties vragen niet om een soundbar met subwoofer of om bookshelf speakers i.m.h.o..

Een product zoals de Apple HomePod verbetert het geluid al gigantisch tegenover de speakers in een tv.

Grote kans dat zoiets, of een vergelijkbaar product, al voldoende is. En het scheelt een hoop lelijke kabels overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
JME schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:11:
Als je zoekt naar een ideale tv-beleving dan weet ik niet of je zorgen nu bij je geluidsinstallatie moeten liggen. Dit gaat hem in de basisopstelling al niet worden. Hoeft overigens geen enkel probleem te zijn, maar optimaal wordt dit m.i. nooit.
Ik weet dat je best frontaal op de tv zit en rondom speakers plaatst maar ik vrees dat dit de opstelling is en blijft. Ik zou niet weten hoe we het anders kunnen opstellen.

---------------------------------------------

Bij deze alsnog meer info waar jullie hopelijk mee verder kunnen.

Ik zoek een?
In onze situatie lijkt een soundbar mij de beste oplossing, zie foto's hierboven. Wegens plaatsgebrek zie ik (met beperkte kennis) geen alternatief.

Wat is je budget?
Ongeveer 500 euro hebben we in gedachten maar wegens gebrek aan het kunnen inschatten welke kwaliteit we hiervoor krijgen kan het budget opgetrokken worden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gesprekken op tv/films die duidelijker zijn, hoger volume dan nu mogelijk is met tv waarmee het geluid niet vervormd wordt en betere geluidseffecten tijdens het bekijken van films. Of toch waarbij je meer in de film "gezogen" wordt door het geluid. Nu is het een plat geluid dat uit de tv komt.
Naast de tv staat er ook een Nintendo Switch en Apple TV.
Muziek/radio zullen we er niet mee beluisteren.

Wat heb je zelf al gevonden?
Wij zijn nog niet gaan luisteren maar online heb ik wel al wat reviews gelezen en Youtube filmpjes bekeken over verschillende soundbars:
  • Klipsch Flexus CORE 200
  • Bose Smart Ultra (wel dubbele van het budget)
  • Yamaha TRUE X BAR 50A
  • Samsung HW-Q990C ("oude" versie dus budgetvriendelijke maar geen idee waar ik de losse speakers moet plaatsen)

[ Voor 3% gewijzigd door Tomovich op 28-10-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58
Ik zou je aanraden om naar een uitvoering: Sonos Beam (Gen 2) Wit te kijken. Dat past in het wit waarschijnlijk onopvallend in het interieur. Maar je zou ook voor een zwarte kunnen gaan. De huidige opstelling is wellicht niet ideaal, maar zo'n soundbar maakt het geluid al 100 keer beter dan wat je nu hebt.

In de toekomst zou je ook nog uit kunnen breiden met surround en/of audio in de rest van het huis. Bijvoorbeeld met de IKEA SYMFONISK en een uitvoering: Sonos Sub Mini (Zwart). Dan heb je een enorm mooi systeem wat je in etappes kan kopen en niet de wereld hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Freshouttheoven schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:10:
Lijkt alsof de TV licht gedraaid is, hoe wil je dit combineren met een soundbar? Je zult deze dan ook moeten bevestigen aan een/ dezelfde beugel voor een optimalere geluidsweergave dat bij het beeld past.
TV is inderdaad gedraaid. Als het een soundbar wordt, ben ik van plan deze onder de tv aan de beugel te bevestigen.
Pagina: 1