Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Mijn vraag
Het scherm / touchscreen van mijn Samsung A15 5G loopt op random momenten vast.
Weten jullie waar ik het probleem kan vinden?

Specifieke problemen/ zichtbare gevolgen
Wanneer ik mijn scherm ontgrendel, via de vingerafdrukknop aan de zijkant of via pincode, wordt de telefoon ontgrendeld.
Random lijkt de telefoon te haperen in functioneren.
Zoals wanneer ik de statusbalk naar beneden trek. Het lijkt alsof de actie wordt ingezet maar halverwege stopt. Ik zie dan een half zichtbare statusbalk.
Of juist de app drawer vanaf de onderkant naar boven, dan zie ik half de homescreen en half de app drawer.
Het gebeurde ook in Outlook of Whatsapp, waardoor ik denk dat het niet app gerelateerd is.
Door de telefoon enkele keren scherm uit / scherm aan te klikken, wordt de telefoon weer wakker en kan ik hem wel bedienen.
Het gebeurde meerdere keren per dag, bijna elke dag dat ik de telefoon al gebruik.
Ik kan geen screenshots maken wanneer het scherm vast loopt, zodat ik geen voorbeeld kan geven.
Wanneer gewenst kan ik een foto met mijn privé telefoon van mijn werk telefoon maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Telefoon specs op tweakers;
uitvoering: Samsung Galaxy A A15 5G, 4GB ram, 128GB opslag Blauw
Zakelijke telefoon, overgenomen nadat een collega weg is gegaan. Dus factory reset en alles weer opnieuw ingesteld.
20% van de 128gb is gebruikt
Software up to date
Geen case, geen screenprotector

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bescherming tegen onbedoeld aanraken staat uit (stond aan)
Aanraakgevoeligheid staat aan (stond uit)
Soft reset, reboot etc

Hebben jullie tips of oplossingen of is er iets stuk in de telefoon?

Beste antwoord (via RedRayMann op 05-11-2024 19:03)

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Zet RAM Plus eens een tijdje uit en kijk of dit helpt. RAM Plus is namelijk vaker een bron van problemen dan dat het de systeemprestaties verbeterd. Er zijn online genoeg artikelen over te vinden: https://www.androidpolice...lus-phone-how-to-disable/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 15:50
Ik weet dat de toestel niet de snelste is, maar dit klinkt als een software defect/verkeerde instellingen of een app die het veroorzaakt.

Ik heb zelf de A15 4G als een extra toestel, en die vertoond dat soort problemen bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:55
Het kan een werkgeheugen of rekenkracht probleem zijn. De zakelijke applicaties zoals bedrijfsportaal, outlook, etc. kosten nogal veel werkgeheugen en rekenkracht heb ik gemerkt op een HMD Pulse (ook een budget telefoon). Je hebt met een werkprofiel erop een sandbox omgeving met feitelijk een tweede Android installatie draaien wat ook performance kost.

Ik zou beginnen met alle apps van het toestel af te gooien die je half niet nodig hebt en kijken wat dat doet.

Ben je er dan nog niet, ga naar de IT afdeling en samen met hun verwijder het werkprofiel en test het nog eens. Lost dat het wel op, dan heb je een ander toestel nodig, lost dat het ook niet op, dan zou ik gaan denken aan opnieuw de firmware erop flashen met Odin en schoon opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
swhnld schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:02:
Het kan een werkgeheugen of rekenkracht probleem zijn. De zakelijke applicaties zoals bedrijfsportaal, outlook, etc. kosten nogal veel werkgeheugen en rekenkracht heb ik gemerkt op een HMD Pulse (ook een budget telefoon). Je hebt met een werkprofiel erop een sandbox omgeving met feitelijk een tweede Android installatie draaien wat ook performance kost.

Ik zou beginnen met alle apps van het toestel af te gooien die je half niet nodig hebt en kijken wat dat doet.

Ben je er dan nog niet, ga naar de IT afdeling en samen met hun verwijder het werkprofiel en test het nog eens. Lost dat het wel op, dan heb je een ander toestel nodig, lost dat het ook niet op, dan zou ik gaan denken aan opnieuw de firmware erop flashen met Odin en schoon opnieuw beginnen.
Tnx, stof tot nadenken en een nieuwe stap.
Als ik kijk naar de apps, lijkt het redelijk weinig, daarbij hebben diverse collegae ook dit toestel.

RAM Plus staat aan (4GB)
  • Google apps
  • Berichten (uitgeschakeld)
  • Chrome
  • Gmail (uitgeschakeld)
  • Google
  • Maps
  • Meet (uitgeschakeld)
  • Play Store
  • Youtube (uitgeschakeld)
  • Microsoft apps
  • Autenticator
  • Bedrijfsportaal
  • Microsoft 365
  • OneDrive
  • Outlook
  • Samsung apps
  • Mijn bestanden
  • Notes
  • Spraak recorder
  • Store
  • Overig
  • Afas Pocket
  • Brave
  • Calculator
  • Camera
  • Charge Assist
  • Contacten
  • Copilot
  • Easy Park NL
  • Flitsmeister
  • Galerij
  • Gboard
  • Instellingen
  • klok
  • MultiTankcard
  • MuPeugeot
  • Pocket Casts
  • Snapseed
  • Telefoon
  • Whatsapp
(en ja, er zijn microsoft apps bij overig, maar zo is nu mijn app drawer ingedeeld, dus even makkelijk over typen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:55
Ok, maar niet al die apps heb je nodig op je werktelefoon om te testen of daar de oorzaak zit.
Ik zou de volgende apps verwijderen (kun je op je prive telefoon gebruiken zolang je aan het testen bent):
Brave, Charge Assist, Easy Park, Flitsmeister, Multitankcard, MuPeugeot, Pocket Casts, Snapseed.

En onder de systeem aps (die je niet ziet, onder Instellingen - Apps, dan naast Je apps (xxx) staat een filter knop met 3 streepjes en een pijl naar beneden, als je die opent kun je systeem apps zien), alles van Meta uitschakelen, want dat framework is een extra laag die ook performance kost.

P.S. ben je ook bij met alle updates via de Samsung Store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Heb enkele apps verwijderd, zo ook Copilot. Geen idee of die extra ram snoept.
Toevallig net ook een Samsung update gekregen en geïnstalleerd.
Had 5 apps in de google play store die geüpdatet konden worden.

Samsung Store heb ik nog nooit geopend, helaas kan ik hem niet verwijderen. Anders had ik dat gedaan.
Als ik die app open, moet ik eerst inloggen met een Samsung account, welk ik niet heb.

Ik weet niet zo goed wat "alles van Meta" is, heb wel een "Meta App Installer" "Meta App Manager" en "Meta Services" gevonden. Deze alle drie uit gezet.

Ik ga dit weer even proberen.
Dank alvast voor deze tips!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Zet RAM Plus eens een tijdje uit en kijk of dit helpt. RAM Plus is namelijk vaker een bron van problemen dan dat het de systeemprestaties verbeterd. Er zijn online genoeg artikelen over te vinden: https://www.androidpolice...lus-phone-how-to-disable/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
RepareerDroid schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:43:
[...]

Tnx!
Dit ga ik maandag zeker proberen.
Ben dit weekend gelukkig van mijn werk telefoon gescheiden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
Gisteren de RAM Plus optie uitgezet en sindsdien eigenlijk geen vastlopers meer.
1x leek de telefoon te twijfelen om wel of niet vast te lopen :-P maar ging gelukkig gewoon door.

Dus dit is waarschijnlijk het probleem geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Helaas lijkt het toch niet volledig de oplossing.

Ik ga, wanneer ik tijd en zin heb, een full format doen en weer alle apps installeren. Incl de RAM Plus tip. Zodra er een update klaar staat dacht ik. Eerst format, dan update, eventueel weer een format en daarna alles instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
In de instellingen staat er ergens een optie op een geplande reboot uit te voeren. Dit laat ik nu elke nacht doen en dit lijkt ook effect te hebben.
Tijdens de kerstborrel op werk merkte ik dat de telefoon weer vast liep, echter gebruik ik mijn telefoon amper na 18:00 uur behalve toen. Toen was het laat en mogelijk weer een oorzaak van de vastloper.

Ik deel het voor de mogelijke toekomstige antwoordzoekers.
Pagina: 1