GPU vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajvB
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-09 16:25
Goedemorgen allemaal,

Ik zit met de volgende vraagstelling.
Ik ben opzoek naar een upgrade voor mijn vriendin haar gpu.
Momenteel heeft ze een RTX2080 Ti, in combinatie met een 27" 4K LG & 24" FHD als tweede scherm.
Het laatste jaar heb ik gemerkt dat deze kaart met de huidige games het niet meer trekt.
Vaak de render resolutie terug moeten schroeven naar 2560x1440 of zelfs FHD met CoD BO6 om rond de 60 FPS uit te komen.
Daarnaast doet ze ook nog aan streamen naar Twitch op FHD.
Nu ben ik dus op zoek naar een vervanger waarbij er gewoon op 4K gegamed kan worden en daarnaast FHD streaming.

Ik zit te twijfelen tussen de RTX 4080(super) of de RX7900 XT(X).
En ik ben benieuwd wat jullie ervaring is en of er misschien meer mensen zijn die deze situatie hebben.
De BBG laat natuurlijk zien de beste verhouding voor 60FPS / 4K en dat is de RX7900XT, maar dat is natuurlijk enklel 4K 60Hz gaming, zonder streaming render erbij. Heeft eerder genoemde kaart dan nog genoeg over? Ook gezien de toekomst dat games toch elke keer zwaarder worden? Ik heb geen zin om volgend jaar weer in dezelfde situatie te zitten.

Qua budget is beetje wisselend. De AMD kaarten hebben, zoals ik het lees, een betere prijs/prestatie verhouding. Maar er is ook budget voor de duurdere nVidia kaarten.
Snap dat een 4090 misschien nog de beste keuze is en helemaal future proof, maar dat is ver buiten budget.

Onlangs heb ik haar systeem geüpgrade naar een Gigabyte Z790 met i5 12600K en 32GB RAM. Daarnaast zit een 850W CoolerMaster PSU.

Ik hoop dat dit genoeg info is om een goed advies te kunnen geven.

Alvast dank voor het lezen en eventuele reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Heb je bekeken wat de pc zelf staat te doen door middel van bijvoorbeeld het tabblad prestatie van taakbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajvB
Arunia schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:31:
Heb je bekeken wat de pc zelf staat te doen door middel van bijvoorbeeld het tabblad prestatie van taakbeheer?
Ik heb via HWMonitor en CoreTemp gekeken. CPU hangt gemiddeld tussen de 55-60%.
MSI Afterburner geeft aan dat 100% op de GPU Clock en power target. GPU ram heeft hij over.
Neem aan dat je dit bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
@MajvB Yes, dan moet het inderdaad de GPU zijn.
Maar 4k en een scherm er naast hakt er dan wel in inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:40
Nvm

[ Voor 95% gewijzigd door Uszka op 28-10-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
De cpu gaat wel te kort klomen hoor,als je een nieuwere kaart gaat kiezen,zeker op lagere resoluties.
En zeker als je ermee gaat streamen.

Verder is die game grafisch erg zwaar, recommended staan een 3080 voor ultr settings.
Wat je zeker zou kunnen doen,is de settings optimaliseren bij BO6, dat scheelt enorm met die game heb ik wel gemerkt op mijn laptop met 3070 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajvB
freaky35 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:54:
De cpu gaat wel te kort klomen hoor,als je een nieuwere kaart gaat kiezen,zeker op lagere resoluties.

Verder is die game grafisch erg zwaar, recommended staan een 3080 voor ultr settings.
Wat je zeker zou kunnen doen,is de settings optimaliseren bij BO6, dat scheelt enorm met die game heb ik wel gemerkt op mijn laptop met 3070 .
Dank voor je reactie, naar de optimalisatie ga ik eens kijken.
De bedoeling is dat er dus gegamed gaat worden op 4k en dat hoeft niet eens op ultra settigs, en daarnaast FHD streaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajvB
Arunia schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:41:
@MajvB Yes, dan moet het inderdaad de GPU zijn.
Maar 4k en een scherm er naast hakt er dan wel in inderdaad.
Ok, dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:59
freaky35 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:54:

Zou op zich wel mee moeten vallen het streamen.
Ik ga er vanuit dat er nu ook wordt gebruikt van NVENC om te streamen, waarbij dus het gehele encoden plaats vindt op de Nvidia kaart, daarmee valt er voor de CPU niet heel veel te doen anders dan eventuele plugins en andere sources in OBS te managen. Dus ja het heeft een impact als je streamt, maar ook weer niet heel veel.
Natuurlijk zal je CPU uiteindelijk een bottleneck zijn/worden op lage resoluties en op nieuwe games in de toekomst, maar juist op 4K is dat minder snel het geval dan bij gamen op FHD.

Streamers hebben eigenlijk altijd een voorkeur voor Nvidia, juist vanwege het encoden van games via de videokaart. Wil niet zeggen dat de 7900XTX dat niet zou kunnen, alleen Nvidia loopt daarin gewoon voor op AMD.

BO6 is inderdaad niet heel erg geweldig geoptimaliseerd heb ik het idee, want om nu te zeggen dat het zoveel beter is als zijn voorganger? Mijn 2080Ti heeft ook ineens moeite met stabiele framerates op de standaard instellingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 28-10-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Maar settings kunnen heel veel doen dus al met de huidige kaart.

https://www.ign.com/wikis...black-ops-6/Best_Settings

ik gebruik zelf deze settings ,ging van mij van niet of slecht speelbaar naar prima te doen.

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 28-10-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajvB
Arjant2 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Zou op zich wel mee moeten vallen het streamen.
Ik ga er vanuit dat er nu ook wordt gebruikt van NVENC om te streamen, waarbij dus het gehele encoden plaats vindt op de Nvidia kaart, daarmee valt er voor de CPU niet heel veel te doen anders dan eventuele plugins en andere sources in OBS te managen. Dus ja het heeft een impact als je streamt, maar ook weer niet heel veel.
Natuurlijk zal je CPU uiteindelijk een bottleneck zijn/worden op lage resoluties en op nieuwe games in de toekomst, maar juist op 4K is dat minder snel het geval dan bij gamen op FHD.

Streamers hebben eigenlijk altijd een voorkeur voor Nvidia, juist vanwege het encoden van games via de videokaart. Wil niet zeggen dat de 7900XTX dat niet zou kunnen, alleen Nvidia loopt daarin gewoon voor op AMD.

BO6 is inderdaad niet heel erg geweldig geoptimaliseerd heb ik het idee, want om nu te zeggen dat het zoveel beter is als zijn voorganger? Mijn 2080Ti heeft ook ineens moeite met stabiele framerates op de standaard instellingen.
Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van NVENC. Dank voor het meedenken, dan gaat de keuze toch een nVidia kaart worden. Zal er nog een wezelijk verschil (naast de prijs) tussen de RTX4080 en 4080Super?

Wij hebben zelf nooit MW3 gespeeld. Zijn van MW2 overgegaan naar BO6, anders was dit probleem misschien wel eerder aan het licht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajvB
freaky35 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:37:
Maar settings kunnen heel veel doen dus al met de huidige kaart.

https://www.ign.com/wikis...black-ops-6/Best_Settings

ik gebruik zelf deze settings ,ging van mij van niet of slecht speelbaar naar prima te doen.
Dank voor de link, ik ga eens kijken of dit helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Zelf heb ik deze post op Reddit gebruikt om meer uit mijn game te krijgen:
https://www.reddit.com/r/...ops_6_optimized_settings/

Ik denk zelf dat er geen gebruik wordt gemaakt van een upscaling method zoals FidelityFX CAS of DLSS.

Daarnaast is 4K gewoon heel erg demanding en mocht je het enigszins op een competitieve manier willen spelen, zou ik het houden bij 2k (2560x1440).

EDIT: Voor de duidelijkheid FidelityFX CAS is een sharpening tool en DLSS is een upscaling method. Momenteel zit er niet heel veel verschil in performance tussen de 2.

[ Voor 16% gewijzigd door KilleBladhark op 29-10-2024 09:51 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als ik op r/obs kijk:
On the bitrate side, the only reason Nvidia has an advantage is because they have better quality per bitrate, especially for H264. What that means is that if you record ~8 mbps using Nvenc H264, you would need ~10 mbps to match the quality with AMD H264. On Twitch this is problematic bc Twitch caps their bitrate at 8 mbps so while Nvenc H264 looks pretty good at 8 mbps, AMD H264 at 8 mbps does not. And that is where the hate for AMD encoders stems from (it was even worse back when people were streaming at 6 mbps or even lower). But YouTube accepts up to 51 mbps and also more advanced codecs like HEVC and AV1. So for YT streaming it doesnt matter at all unless you have potato internet that limits you to lower bitrates.

And for recording, it matters even less. You can record at whatever bitrate you want. So if you get an AMD GPU you can pick a better codec and higher bitrate and you will get the same quality as Nvidia. All you save with Nvidia is some storage space.

So its up to you, you can spend extra cash on an Nvidia card for the same gaming performance, or you can save cash on the AMD GPU and just get a little extra storage space to make up the difference. TBH storage drives are way cheaper than the price premium Nvidia charges.
https://www.reddit.com/r/obs/comments/1e0fc5c/amd_vs_nvidia/

Nvidia levert betere H264 beeldkwaliteit bij dezelfde bitrate en dat is relevant voor Twitch streamers die onder de 8 Mbps H264 lat moeten gaan. Met AMD heb je 10 Mbps nodig voor de beeldkwaliteit dat Nvidia op 8 Mbps levert.

Voor YouTube maakt het niet uit. Hogere bitrates en betere codecs toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:59
MajvB schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van NVENC. Dank voor het meedenken, dan gaat de keuze toch een nVidia kaart worden. Zal er nog een wezelijk verschil (naast de prijs) tussen de RTX4080 en 4080Super?

Wij hebben zelf nooit MW3 gespeeld. Zijn van MW2 overgegaan naar BO6, anders was dit probleem misschien wel eerder aan het licht gekomen.
Tussen de 4080 en 4080S zit amper verschil, voor streamen maakt het sowieso niet uit.
review: RTX 4080 Super - Drie keer is scheepsrecht
Er zit een verschil van nog geen 2% tussen tegen een iets lager verbruik (wederom maar een procent of 2)
Dus dat betekent als je een goede deal kan vinden voor een 4080 dan is dat ook een goede keus.
rapture schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:26:
Als ik op r/obs kijk:

[...]

https://www.reddit.com/r/obs/comments/1e0fc5c/amd_vs_nvidia/

Nvidia levert betere H264 beeldkwaliteit bij dezelfde bitrate en dat is relevant voor Twitch streamers die onder de 8 Mbps H264 lat moeten gaan. Met AMD heb je 10 Mbps nodig voor de beeldkwaliteit dat Nvidia op 8 Mbps levert.

Voor YouTube maakt het niet uit. Hogere bitrates en betere codecs toegestaan.
Dat en Nvidia werkt samen met Twitch voor bepaalde features die steeds eerst op Nvidia uitkomen en pas later voor AMD, daarnaast heb je natuurlijk Nvidia broadcast dat geluid opschoont en achtergrond kan vervangen dat alleen werkt op Nvidia kaarten. Zijn natuurlijk ook andere oplossingen voor, maar voor kleine streamers is het een eenvoudige maar effectieve manier om zoveel mogelijk uit je stream te halen.

[ Voor 33% gewijzigd door Arjant2 op 29-10-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajvB
Dank allemaal voor het meedenken.
Ik ga opzoek naar een RTX 4080.
In de tussentijd ga ik settings die aangedragen zijn eens uitproberen, kijken of dat een positief effect heeft!
Nogmaals dank!
Pagina: 1