Stevig hok bouwen in lastig bereikbaar gebied

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:24
Hallo Tweakers,

Mijn moeder heeft een stuk grond en daarop moet een soort "schuur" komen, maar deze moet wel veilig zijn. Ik heb wel ideeën, maar wellicht dat hier nog veel betere ideeën vandaan komen. Ik zal hieronder iets meer uitleg geven.
(sorry voor de lange tekst, maar context lijkt me vrij belangrijk voor deze situatie)

Mijn opa kreeg zo'n 80 jaar geleden de opdracht van zijn vader om een stuk grond te gaan kopen. Deze moest ontgonnen worden en dan doorverkocht worden. Zo gezegd, zo gedaan en mijn opa heeft jarenlang op dit stuk grond middenin de bossen gewerkt om een deel te ontginnen en een ander deel om te bouwen naar zijn eigen "prive bos" inclusief moestuin-gedeelte. Uiteindelijk is het nooit verkocht. Mijn moeder en vader (beide tuinmensen) kwamen er graag en uiteindelijk heb ik bijna ieder weekend van mijn jongere jaren doorgebracht in "opa's hei". Zo'n 10 jaar geleden kon mijn opa het niet meer aan en heeft hij het volledig overgedragen aan mijn moeder. Deze heeft 2 missies voor zichzelf: 1. de natuur en biodiversiteit in het bos zo goed mogelijk ondersteunen en herstellen en 2. Opa's visie in stand houden. (Ik heb een poos geleden ook een topic geopend op zoek naar een oplossing om hier een stroomvoorziening te regelen.)
Op dat stuk grond stond een schuur waar opa's gereedschap in stond. Later bouwde hij daar een stukje aan vast om droog te kunnen zitten in de regen. Zo'n 5 jaar geleden besloot mijn moeder om dit eens grondig op te knappen. Het gevolg was dat we met bijna de hele familie wekenlang ieder weekend hebben gebouwd aan een nieuwe en verbeterde versie van het hok. Inclusief isolatie, steviger dak en meer lichtinval. Het was eigenlijk een prachtig hok geworden dat nog heel veel jaren probleemloos zou kunnen blijven staan.

In de afgelopen jaren is de criminaliteit behoorlijk toegenomen. In het bos zijn nog een paar stukjes prive-grond en bij iedereen wordt de laatste jaren steeds vaker ingebroken, dingen vernield en spullen gestolen. Zo'n 3 weken geleden liep het behoorlijk uit de hand toen mijn moeder 's ochtends ontdekte dat haar hok compleet was afgebrand. Alles tot de grond toe weg. Dingen gesmolten, andere dingen verbogen maar alles dat enigzins brandbaar was was nu zwart en verkoold. Talloos tuingereedschap, tuinmachines, stoelen, kasten, plantjes die droog stonden, etc. En dan natuurlijk nog de emotionele waarde van een hok dat zijn oorsprong vond bij opa die het met oud hout en gebruikte spijkers opbouwde rond 1930/1940.
De dader is uiteindelijk gevonden en heeft alles toegegeven. Mijn moeder zit nu in een mallemolen met de politie en justitie over het vervolg.

Inmiddels zijn we op het punt dat we weer vooruit willen kijken. We kunnen nog niet gaan "bouwen" omdat het niet zeker is hoe de situatie met de politie en de dader verloopt (wij hebben het juridisch advies gekregen om niets te vervangen/bouwen tot de procedure met de dader is afgerond). Maar we kunnen wel scenario's en plannen gaan uitdenken. We hopen eigenlijk 2 of 3 plannen op tafel te hebben liggen wanneer we vrij aan de slag kunnen.

Het punt is echter vooral dat we zoveel mogelijk voorbereid willen zijn op nare situaties. Daarnaast zijn er enkele regels die we moeten volgen van natuurmonumenten. Daarom zou het volgende hok moeten voldoen aan:
- Zo lastig mogelijk om in te breken
- Niet brandbaar (of zeer moeilijk in brand te steken)
- Stevig
- Zeker 2 meter hoog van binnen
- Deuropening moet minimaal 1 meter breed zijn (tuinmachines)
- Er wordt gezocht naar 2x zo'n +/- 3 á 4 meter bij 3 á 4 meter (vroeger stonden deze aan elkaar, maar mag eventueel ook los)
- Als er palen de grond in moeten, dan mogen deze niet dieper dan 50 cm
- In principe moet alles "verwijderbaar" zijn, diepe funderingen gieten of metselen is niet helemaal de bedoeling (dit is een beetje een grijs gebied)
- Betegelen is geen probleem. Deze kunnen makkelijk en snel verwijderd worden.

Meer informatie over de locatie:
- De grond ligt midden in de bossen
- Het is vrij drassige grond. Je komt al water tegen na zo'n 0.5 á 1 meter
- Het is lastig te bereiken, er zijn alleen slechte zandpaden
- Het gebied ligt aan de achter- en rechterkant tegen de rest van het bos. De voor- en linkerkant ligt aan een wei (wordt sporadisch gemaaid, maar verder niets mee gedaan)
- De plek waar het hok moet komen te staan ligt aan de wei aan de linkerkant met een sloot van +/- 2 meter breed ertussen

En grotere versie van het terrein.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8SVTE-atj1zm25USJHCnRZ6sq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7igsPZFyZ42Swy84x9sZAKP.png?f=fotoalbum_large

Kleinere weergave
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYN0nEvOd9X2PAFgD1lSu3mjsDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1ajWqEfGI19Fbnyk59i1jvq.png?f=fotoalbum_large

Overige informatie:
- Het zou fijn zijn als het een langdurige oplossing is. Mijn moeder is 70 en wil eigenlijk alleen nog maar tuinieren en genieten van de natuur (zolang ze kan) zonder zorgen te maken om het hok. Ze zal het wel overdragen aan iemand binnen de familie, en dan wil ze dat het hok "goed geregeld" is.
- Wij hebben met de hele familie geld bij elkaar gesprokkeld en er is zo'n 3000 euro beschikbaar. Om dit in context te zetten, het vorige hok kostte ongeveer 12.000 om te bouwen en de inhoud ervan kwam op ongeveer 9000 euro. Het genoemde budget is puur bedoelt voor het hok. Het is nu nog onzeker hoe de situatie met de dader zich zal ontwikkelen en in hoeverre er (schade)vergoeding zal komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vpCvpA_dmbKQS81O3hfa9aJL6k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UUVh4bA58vJBdyBAm6N4YNpN.png?f=user_large

Idee 1: de container(s)
Voordelen:
Afgekeurde zeecontainers zijn relatief goedkoop te krijgen en zijn er in veel verschillende vormen en maten. Er zijn ook modellen met dubbele deuren aan de zijkant. Deze zijn zeer stevig en met een goed slot zijn ze lastig om in te breken. Van binnen kun je er van alles mee doen. Daarnaast zijn ze onbrandbaar en hebben geen ramen die ingeslagen kunnen worden.
Stel dat je 2 10-voet containers hebt, met dubbele deuren aan de zijkant en je plaatst deze naast elkaar. Dan kun je tussen de containers een overkapping maken waar je (droog) buiten kunt zitten. De "fundering" voor zo'n container is nog wel te doen.

Nadelen:
Ze zijn niet erg mooi, maar dat kan eventueel gedecoreerd worden. Het grootste probleem is vooral de plaatsing. De kans is zeer groot dat een vrachtwagen (als hij daar uberhaupt kan komen) vast komt te zitten in de drassige grond van de wei. Dus het plaatsen van de containers zal een lastig verhaal worden.

Idee 2: een hok van beton-schuttingspanelen
Voordelen:
4 muren maken van de betonnen schuttingen is onbrandbaar, stevig en kan heel lastig gemaakt worden om in te breken. Daarnaast is het vanuit logistiek oogpunt veel simpeler dan een zeecontainer. Het zou geen uitzonderlijke fundering vergen en het is relatief simpel "afbreekbaar".

Nadelen:
Het gaat veel meer manuren kosten (deze zijn schaars). Daarnaast is zo'n constructie niet direct ontworpen met het idee dat er een dak bovenop komt. Waarschijnlijk kan het dak niet te zwaar zijn, waardoor dit misschien een zwakke schakel zou worden. Zover ik tot nu toe heb kunnen vinden zijn er geen speciale bouwpakketten van beton voor hetgeen dat wij willen realiseren. Daarnaast is het lastig om uit te rekenen hoeveel dit zou kosten omdat we niet weten wat er mogelijk is met het dak.

Idee 3: Kalkzandsteen / veiligblok
Voordelen: relatief simpel in gebruik. Zou mogelijk binnen het budget vallen. Vrij stevig en lastig om in te breken. Kan een goed dak dragen en is onbrandbaar. Indien deze gestapeld kunnen worden zonder verlijming dan is het afbreken ook relatief simpel. Ze zijn wel zwaar, maar met zo'n 25 kilo is dit nog te behappen.

Nadelen: er werd ons gezegd dat deze ook te gebruiken zijn met minimale fundering, maar daar twijfelen we een beetje aan. Daarnaast zouden deze eigenlijk "verlijmd" moeten worden, wat onder metselen valt. Er werd door iemand wel gezegd dat dit niet altijd hoeft, maar dat lijkt ons ook niet helemaal logisch (of veilig...).

Dingen die waarschijnlijk geen optie zijn:
- Een metalen "tuinhok". De modellen die wij tot nu toe gezien hebben zijn vrij simpel. Deuren kun je met een paar keer trappen uit het frame schoppen en verbindingen zijn vrij makkelijk los te breken. Daarnaast zijn deze vaak vrij laag, wat niet praktisch zou zijn.
- Betonnen bouwblokken (lijkt op lego van beton). De enige versie hiervan die wij kennen zijn veel te groot en zwaar om op locatie opgetild te worden. Je zou dus een kraantje op locatie moeten hebben en het is niet zeker of dat te realiseren is. Daarnaast zou de prijs voor ons veel te hoog worden.
- Metselen. De fundering die hiervoor nodig is maakt het erg lastig. Daarnaast zou dit een té permanent karakter hebben, wat niet mag.
- Houten schuur bouwen. Dit is brandbaar en blijkt veel te makkelijk te zijn om in te breken, dus dit is eigenlijk geen praktische oplossing.
- Container (zelf)bouwpakket. We zijn hier laatst naar gaan kijken, maar die versie was niet hoog genoeg, vrij instabiel en het voelde aan alsof inbreken niet veel moeite zou kosten.

Wat ik hoop te bereiken met dit topic, is het opdoen van ideeën waar wij nog niet opgekomen zijn. Wellicht ook meer informatie krijgen over wat wel of juist niet kan wat betreft bouwtechnieken. (het geheel hoeft niet aan een normering te voldoen, maar moet wel veilig zijn natuurlijk ;-) ). Overige waardevolle informatie is natuurlijk welkom. Misschien zijn er wel Tweakers die een soorgelijke situatie hebben gehad?

Een voorbeeldje van wat misschien zou kunnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeQB0C3-1-rIBStkUWvdU3i1oQ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oTRBVIq6p8uIButhL3XfxeMP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btaOjvdFHFxvNN7aAqlDxH6Re8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OQoz5SPa7tlyCM4TWtSWNF0s.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door supervinnie40 op 28-10-2024 12:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
Mag er wel gebouwd worden, en zo ja, wat mag er gebouwd worden? Je kunt dat terugvinden in het bestemmingsplan van je gemeente.

Dan blijven er vanuit wetgeving wellicht enkele opties open, maakt de keuze weer makkelijker.

Edit: ik heb er overheen gelezen, je noemt al iets over deels funderen, verwijderbaar, etc.

Zeecontainer lijkt me de meest praktische voor het gesteld doel. Plaatsing kan ook met een trekker ipv een vrachtwagen. Pak 2x 20voets containers, of 4x 10 voets.

Als je van puzzelen houd bestaan er zelfs 5 voets containers. :) Die wegen ‘maar’ 500kg per stuk.

[ Voor 48% gewijzigd door B-lex op 28-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een mooier 'hok' met een degelijk hekwerk eromheen is geen optie? Dat geeft ook meteen de indruk dat je er niets te zoeken hebt.
Afbeeldingslocatie: https://www.heras.com/wp-content/smush-webp/sites/12/2023/05/Heras_SlidingGate_Delta-2.jpg.webp
Afhankelijk van de dichtheid van de omgeving (bos) kan je er wat in laten groeien of er voor/achter planten zodat je het minder ziet.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 28-10-2024 11:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat anderen ook al aangaven, een container.
In welke vorm dan ook...

Ideetje:
https://www.zelfbouwcontainer.nl/

Hoef je alleen maar voor een fundering te zorgen en neer te laten zetten.
Geen idee of daar ter plekke een vrachtwagen kan komen trouwens. Dat kan ook nog wel een dingetje zijn.

En hoe zit het met vergunningen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:29
voor optie 1. een trekker, shovel, verreiker, 6x6 met laadkraan, etc kan zo'n container prima vervoeren, dat is geen probleem. Vraag een boer uit de omgeving of die kan helpen en het staat er zo. Wel iets van van een fundering eronder, dat kunnen los liggende betonblokken zijn bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan ook 2 kleine zeecontainers (8ft/10ft) aan elkaar koppelen (of van elkaar af met een overkapping er tussen).
Die zou je met een shovel, of ander voertuig die makkelijk over drassige grond kan, vervoeren.
Zet die containers op betonpoeren/banden of vergelijkbaar.

Het uiterlijk kan je natuurlijk op alle mogelijke manieren aanpassen.
Je zou zelfs een "hout look" kunnen creeëren.

Zonnepaneel met accu er op en je hebt verlichting.

[ Voor 26% gewijzigd door DJMaze op 28-10-2024 11:17 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DukeBox schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:58:
Een mooier 'hok' met een degelijk hekwerk eromheen is geen optie?
Geen verkeerd idee.
Maar wordt dat niet veel te prijzig? Het hek (laten) plaatsen en dan moet er ook nog een sjiek hok in... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

ehtweak schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:09:
Maar wordt dat niet veel te prijzig?
Geen idee maar een zeecontainer daar laten plaatsen wat voor vrachtwagens blijkbaar niet toegankelijk is is ook niet bepaald gratis.
Een eenvoudig prefab hok is niet duurder dan een nette(!) zeecontainer:
Afbeeldingslocatie: https://www.dehoevebuitenleven.nl/media/catalog/product/cache/62af829fb6b92fa0c01bfd7071e41c04/d/e/de_hoeve_amira_175_02_1_2.jpg
https://www.dehoevebuiten...rsdak.html?afmetingen=393

Het hangt er voornamelijk vanaf wat TS mooier vind en het waard vind denk ik.
@supervinnie40 Eventueel heb je ook demontabele (zee)containers: https://www.zelfbouwcontainer.nl/cat/demontabele-containers/

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 28-10-2024 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:36
Mijn moeder had "vroegah" ook een stuk bos, en daar was een oud electriciteitshuis op geplaatst als schuur.

Dat was een soort hufterproof metalen bunker, ook precies om de redenen die je hier aandraagt. Het is jammer dat het nodig is, het bos is uiteindelijk verkocht maar dat metalen huis staat nog, en zal dat ook nog wel een tijdje doen.

Ik weet niet waar dat ding vandaan kwam... En met het moest er wel met een flinke traktor naar binnen getild worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:09
Ik zou denk ik voor de container optie gaan. Lijkt mij zeer eenvoudig om ze daar te krijgen, leeg wegen ze niet absurd veel en een vrachtwagen kan je rijplaten voor gebruiken om wegzakken te voorkomen of inderdaad de optie met een trekker of iets dergelijks. Een container kan je ook aanpassen zodat er ramen en een normale deur in kunnen, deze zijn wel hufterproof te maken. Je zou ook kunnen overwegen om 1 container in tact te laten voor opslag van materiaal en 1 container aanpassen met wat ramen en een deur.

Ook zou je kunnen kijken naar 1 container voor opslag materiaal en er dan een schafthok bij te zetten zoals bouwvakkers die gebruiken. Daar kan je dan een beetje normaal in leven bij slecht weer of om te rusten. En wellicht zelfs weghalen in periodes dat er niemand in het bosje komt (winter).

Qua aankleding kan je een container echt eenvoudig wegwerken. Sla er een paar palen voor en bekleed die met schuttingplanken en wat beplanting. Desnoods wat coniferen er omheen.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 28-10-2024 11:38 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
B-lex schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:58:
Mag er wel gebouwd worden, en zo ja, wat mag er gebouwd worden? Je kunt dat terugvinden in het bestemmingsplan van je gemeente.

Dan blijven er vanuit wetgeving wellicht enkele opties open, maakt de keuze weer makkelijker.

Edit: ik heb er overheen gelezen, je noemt al iets over deels funderen, verwijderbaar, etc.

Zeecontainer lijkt me de meest praktische voor het gesteld doel. Plaatsing kan ook met een trekker ipv een vrachtwagen. Pak 2x 20voets containers, of 4x 10 voets.

Als je van puzzelen houd bestaan er zelfs 5 voets containers. :) Die wegen ‘maar’ 500kg per stuk.
Ik weet niet of een trekker het gebied kan bereiken? Zou de trekker de container dan op moeten tillen? Want het zou het gebied van moeten bereiken via de wei waarschijnlijk en de container over de sloot moeten tillen?
Wat ik niet in de tekening mee heb genomen, is dat er bij de ingang nog een scherpe S-bocht zit, dat maakt het lastig voor een trekker om via die route het gebied te betreden.
DukeBox schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:58:
Een mooier 'hok' met een degelijk hekwerk eromheen is geen optie? Dat geeft ook meteen de indruk dat je er niets te zoeken hebt.
[Afbeelding]
Afhankelijk van de dichtheid van de omgeving (bos) kan je er wat in laten groeien of er voor/achter planten zodat je het minder ziet.
Het lastig met het hekwerk is dat je daar vrij eenvoudig overheen klimt. In het bos kun je daar gerust een kwartier de tijd voor nemen, want (bijna) niemand ziet je. En het complete stuk grond is ongeveer 1 voetbalveld in totaal, dus dat is veeeeeeel hekwerk om te plaatsen. (de tekening die ik gemaakt heb is maar een klein stukje van het geheel).
ehtweak schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:08:
Wat anderen ook al aangaven, een container.
In welke vorm dan ook...

Ideetje:
https://www.zelfbouwcontainer.nl/

Hoef je alleen maar voor een fundering te zorgen en neer te laten zetten.
Geen idee of daar ter plekke een vrachtwagen kan komen trouwens. Dat kan ook nog wel een dingetje zijn.

En hoe zit het met vergunningen?
Vergunning is niet nodig, zolang je maar niets "permanents" bouwt. We mochten het oude hok ook alleen "renoveren", maar niet opnieuw opbouwen. We hebben toen elke week 1 zijkant uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. (beetje maas in de wet idee ;-) ).
Lastige met de zelfbouwcontainer is dat dit (zover wij tot nu toe hebben gezien) best fragiel is. Het is lang niet zo sterk als een echte container. (of we hebben nog geen goede fabrikant gevonden....?)
Teddy schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:09:
voor optie 1. een trekker, shovel, verreiker, 6x6 met laadkraan, etc kan zo'n container prima vervoeren, dat is geen probleem. Vraag een boer uit de omgeving of die kan helpen en het staat er zo. Wel iets van van een fundering eronder, dat kunnen los liggende betonblokken zijn bijv.
Wij hebben er niet zo'n ervaring mee, maar een loonwerker uit de omgeving (die het gebied een klein beetje kent) was van mening dat vrijwel elke machines zichzelf vastrijdt in die drasserige wei. Het is heel erg de vraag of het mogelijk zou zijn om via het "pad" te rijden, want er zit bij de ingang een scherpe S-bocht.
Ik zal dit in ieder geval meenemen in onze notities, want misschien zijn er andere loonwerkers die het wel aandurven.
DJMaze schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:09:
Je kan ook 2 kleine zeecontainers (8ft/10ft) aan elkaar koppelen (of van elkaar af met een overkapping er tussen).
Die zou je met een shovel, of ander voertuig die makkelijk over drassige grond kan, vervoeren.
Zet die containers op betonpoeren/banden of vergelijkbaar.

Het uiterlijk kan je natuurlijk op alle mogelijke manieren aanpassen.
Je zou zelfs een "hout look" kunnen creeëren.

Zonnepaneel met accu er op en je hebt verlichting.
Hierbij is de grootste vraag of er wel een voertuig is die het gebied kan bereiken. Het terrein zelf heeft bij de ingang een scherpe S-bocht die lastig is. Via de wei ernaast is lastig omdat dit een-en-al modder is. Men vragat zich af of dit wel kan.
Dat idee van de zonnepanelen klinkt ook wel leuk. Maar gezien het budget (en mijn beperkte technische kennis op dit vlak) zou dit iets voor "de toekomst" worden. Eerst maar eens een hok daar zien te krijgen ;-).
DukeBox schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

Geen idee maar een zeecontainer daar laten plaatsen wat voor vrachtwagens blijkbaar niet toegankelijk is is ook niet bepaald gratis.
Een eenvoudig prefab hok is niet duurder dan een nette(!) zeecontainer:
[Afbeelding]
https://www.dehoevebuiten...rsdak.html?afmetingen=393

Het hangt er voornamelijk vanaf wat TS mooier vind en het waard vind denk ik.
@supervinnie40 Eventueel heb je ook demontabele (zee)containers: https://www.zelfbouwcontainer.nl/cat/demontabele-containers/
Daar heb je gelijk in. Het budget is een beperking :-(. Het is een uitdaging om de beste oplossing te vinden voor de berperkingen waar we mee zitten. We hopen stiekem dat de schadevergoeding meer mogelijk maakt, maar dat is nog niet zeker.
Demontabele containers hebben we ook naar gekeken. We zijn op 2 locaties gaan kijken en we waren zeer teleurgesteld in de kwaliteit. Zonder gereedschap zou ik waarschijnlijk nog in kunnen breken.
XelaRetak schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:24:
Mijn moeder had "vroegah" ook een stuk bos, en daar was een oud electriciteitshuis op geplaatst als schuur.

Dat was een soort hufterproof metalen bunker, ook precies om de redenen die je hier aandraagt. Het is jammer dat het nodig is, het bos is uiteindelijk verkocht maar dat metalen huis staat nog, en zal dat ook nog wel een tijdje doen.

Ik weet niet waar dat ding vandaan kwam... En met het moest er wel met een flinke traktor naar binnen getild worden.
Vooral de opmerking "maar dat metalen huis staat nog" vind ik mooi om te lezen. Ik hoop dat onze oplossing er uiteindelijk ook nog een hele tijd zal staan. Die "flinke traktor" is in ons geval misschien net hetgene dat het probleem is. De meeste betrokken personen vrezen dat het niet te doen is om via die route een container op z'n plek te krijgen. Veel te drassig om zo'n gewicht te tillen.
Drardollan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:36:
Ik zou denk ik voor de container optie gaan. Lijkt mij zeer eenvoudig om ze daar te krijgen, leeg wegen ze niet absurd veel en een vrachtwagen kan je rijplaten voor gebruiken om wegzakken te voorkomen of inderdaad de optie met een trekker of iets dergelijks. Een container kan je ook aanpassen zodat er ramen en een normale deur in kunnen, deze zijn wel hufterproof te maken. Je zou ook kunnen overwegen om 1 container in tact te laten voor opslag van materiaal en 1 container aanpassen met wat ramen en een deur.

Ook zou je kunnen kijken naar 1 container voor opslag materiaal en er dan een schafthok bij te zetten zoals bouwvakkers die gebruiken. Daar kan je dan een beetje normaal in leven bij slecht weer of om te rusten. En wellicht zelfs weghalen in periodes dat er niemand in het bosje komt (winter).

Qua aankleding kan je een container echt eenvoudig wegwerken. Sla er een paar palen voor en bekleed die met schuttingplanken en wat beplanting. Desnoods wat coniferen er omheen.
Onze gedachtens liggen niet ver weg van die van jou. Er zijn best wat mogelijkheden. Die schaftkeet is misschien wat minder simpel om te realiseren (er komt eigenlijk het hele jaar door wel iemand. Mijn moeder lat zich niet weghouden door wat sneeuw ;-) ).
Wij denken echter dat de gedachte "eenvoudig daar te krijgen" niet helemaal zo zal lopen in de praktijk. De route ernaartoe is krap en slecht begaanbaar en via het "pad" (op mijn tekening) is lastig vanwege een scherpe S-bocht bij de ingang. Via de wei ernaast is weer lastig omdat dit heel erg drassig is.
Het idee van rijplaten had ik echter nog niet meegenomen hierin, maar ik vrees dat dit de kosten ook wel aanzienlijk zal verhogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:13
Een kwaadwillende met een goede slijptol is ook zo een zeecontainer binnen. Bovendien slecht te ventileren, dus je gereedschap zal snel roesten (condens met name). Ik zou kijken naar een Nissenhut/Romneyloods, dat is 800 kg, dus een paar grote stoeptegels als fundering is genoeg en die platen draag je opgerold op een kruiwagen of met een paar man zo het bos in. Schijnt zo'n €3000 te kosten. Een zeecontainer weeg meer dan 2 ton en kan niet uit elkaar.

En je moet onderscheid maken tussen diefstal en vandalisme, niemand gaan speciaal een bos in om een oude schep of een tuinplant te ontvreemden. Zo'n afgelegen locatie is niet goedkoop actief te beveiligen, kijk naar de gemiddelde bouwplaats, daar zit ook alles in afgesloten containers, nota bene vaak in bebouwde gebieden, en alsnog huren die zo'n mobiele beveiligingscamera. Ik zou er dus gewoon geen waardevolle spullen laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:55:
Het lastig met het hekwerk is dat je daar vrij eenvoudig overheen klimt.
True, maar die tijd heb je ook met een zeecontainer. Daarnaast moet je ook weer terug over het hek (al dan niet met gejatte spullen) dus dan werkt het 2x.

Ik weet niet precies hoe het ligt maar zoals je omschrijft moet je al doelbewust naar jouw stukje land komen wil je daar wat uithalen. Dan is de gelegenheids dief/vandalist al geen issue meer. De doelbewuste ga je toch niet tegenhouden, ook niet met een betonnen bunker.
Lastige met de zelfbouwcontainer is dat dit (zover wij tot nu toe hebben gezien) best fragiel is. Het is lang niet zo sterk als een echte container. (of we hebben nog geen goede fabrikant gevonden....?)
Die eerste indruk had ik ook, zeker gezien ze met 2 man een zijpaneel zonder al teveel moeite optillen. Ik denk ook daar dat als je een zware kwaliteit zoekt het meteen een stuk duurder wordt. Ook wordt bij gewicht de fundering steeds belangrijker en ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
HallonRubus schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:58:
Een kwaadwillende met een goede slijptol is ook zo een zeecontainer binnen.
Het is net als met beveiliging in de IT of bij je woning, ergens bereik je een grens tussen betaalbaarheid - haalbaarheid - veiligheid. Al bouw je een betonnen bunker met muren van 3 meter dik, ook die krijgen ze open als ze écht willen.

Wat in dit soort privé bossen vooral belangrijk is, naar mijn mening, is om de "gelegenheidsvandalist" geen kans te bieden. Dat zijn dus mensen die langs lopen en dan mogelijkheden zien om iets te slopen / stelen. Die mensen lopen niet met slijptollen door een bos en gaan ook echt geen uren besteden aan het slijpen. Zoals gezegd, wil men gericht binnenkomen dan lukt dat toch wel op zo'n redelijk afgelegen plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
HallonRubus schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:58:
Een kwaadwillende met een goede slijptol is ook zo een zeecontainer binnen. Bovendien slecht te ventileren, dus je gereedschap zal snel roesten (condens met name). Ik zou kijken naar een Nissenhut/Romneyloods, dat is 800 kg, dus een paar grote stoeptegels als fundering is genoeg en die platen draag je opgerold op een kruiwagen of met een paar man zo het bos in. Schijnt zo'n €3000 te kosten. Een zeecontainer weeg meer dan 2 ton en kan niet uit elkaar.

En je moet onderscheid maken tussen diefstal en vandalisme, niemand gaan speciaal een bos in om een oude schep of een tuinplant te ontvreemden. Zo'n afgelegen locatie is niet goedkoop actief te beveiligen, kijk naar de gemiddelde bouwplaats, daar zit ook alles in afgesloten containers, nota bene vaak in bebouwde gebieden, en alsnog huren die zo'n mobiele beveiligingscamera. Ik zou er dus gewoon geen waardevolle spullen laten liggen.
In die tweede alinea zit helaas een denkfout. Men gaat helaas tegenwoordig actief het bos in op zoek naar prive terreinen waar iets te halen valt. De goed georganiseerde groepen zul je uiteindelijk niet tegenhouden. Precies zoals jij zegt kom je een heel eind met een goede slijptol en een paar uur vrije tijd. Maar we willen het zo moeilijk mogelijk maken. Qua beveiliging gebruiken we nu wildcamera's. Die werken wel prima. Maar daarmee voorkom je niets, je hebt hooguit materiaal dat de politie kan gebruiken. (op die manier is de dader dit keer ook gepakt).

Geen waardevolle spullen laten liggen is lastiger dan je zou denken. Het is ook niet helemaal realistisch om elke week de grasmaaier, kruiwagens en overig gereedschap in de auto mee te nemen. Op dit moment ligt de auto meestal al vol met accu-gereedschap, harken, schoppen en meer. Maar een versnipperaar, grasmaaier, kruiwagen etc. past daar niet meer bij. En is ook niet praktisch om elke week mee te sjouwen.

Die opmerking over roest zet me wel aan het denken. Eerlijk gezegd had ik daar nog niet eens helemaal over nagedacht. Dat is wel een potentieel probleem. En die Romneyloods zet ik ook op de lijst. Dat is wel een interessante optie vermoed ik. We zouden wel eerst moeten kijken hoe stevig zo'n ding nou echt is.
DukeBox schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

True, maar die tijd heb je ook met een zeecontainer. Daarnaast moet je ook weer terug over het hek (al dan niet met gejatte spullen) dus dan werkt het 2x.

Ik weet niet precies hoe het ligt maar zoals je omschrijft moet je al doelbewust naar jouw stukje land komen wil je daar wat uithalen. Dan is de gelegenheids dief/vandalist al geen issue meer. De doelbewuste ga je toch niet tegenhouden, ook niet met een betonnen bunker.

[...]

Die eerste indruk had ik ook, zeker gezien ze met 2 man een zijpaneel zonder al teveel moeite optillen. Ik denk ook daar dat als je een zware kwaliteit zoekt het meteen een stuk duurder wordt. Ook wordt bij gewicht de fundering steeds belangrijker en ook duurder.
Daar heb je wel een punt. Je moet ook weer terug met al je spullen. Maar dan heb je nog een enorme hoeveelheid hekwerk om te zetten. Ik weet niet of dat voor ons betaalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 22:00
supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

In die tweede alinea zit helaas een denkfout. Men gaat helaas tegenwoordig actief het bos in op zoek naar prive terreinen waar iets te halen valt. De goed georganiseerde groepen zul je uiteindelijk niet tegenhouden. Precies zoals jij zegt kom je een heel eind met een goede slijptol en een paar uur vrije tijd. Maar we willen het zo moeilijk mogelijk maken. Qua beveiliging gebruiken we nu wildcamera's. Die werken wel prima. Maar daarmee voorkom je niets, je hebt hooguit materiaal dat de politie kan gebruiken. (op die manier is de dader dit keer ook gepakt).

Geen waardevolle spullen laten liggen is lastiger dan je zou denken. Het is ook niet helemaal realistisch om elke week de grasmaaier, kruiwagens en overig gereedschap in de auto mee te nemen. Op dit moment ligt de auto meestal al vol met accu-gereedschap, harken, schoppen en meer. Maar een versnipperaar, grasmaaier, kruiwagen etc. past daar niet meer bij. En is ook niet praktisch om elke week mee te sjouwen.

Die opmerking over roest zet me wel aan het denken. Eerlijk gezegd had ik daar nog niet eens helemaal over nagedacht. Dat is wel een potentieel probleem. En die Romneyloods zet ik ook op de lijst. Dat is wel een interessante optie vermoed ik. We zouden wel eerst moeten kijken hoe stevig zo'n ding nou echt is.

[...]

Daar heb je wel een punt. Je moet ook weer terug met al je spullen. Maar dan heb je nog een enorme hoeveelheid hekwerk om te zetten. Ik weet niet of dat voor ons betaalbaar is.
Hekwerk alleen om de schuur, niet om het hele terrein.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Drardollan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

Het is net als met beveiliging in de IT of bij je woning, ergens bereik je een grens tussen betaalbaarheid - haalbaarheid - veiligheid. Al bouw je een betonnen bunker met muren van 3 meter dik, ook die krijgen ze open als ze écht willen.

Wat in dit soort privé bossen vooral belangrijk is, naar mijn mening, is om de "gelegenheidsvandalist" geen kans te bieden. Dat zijn dus mensen die langs lopen en dan mogelijkheden zien om iets te slopen / stelen. Die mensen lopen niet met slijptollen door een bos en gaan ook echt geen uren besteden aan het slijpen. Zoals gezegd, wil men gericht binnenkomen dan lukt dat toch wel op zo'n redelijk afgelegen plek.
Deels mee eens. Er zijn legio "voorbijgangers" die via wandelpaden in de buurt komen en aan sporen zien dat er wellicht iets te vinden is. Deze zijn vaak slecht voorbereid. We hebben foto's op de wildcamera's van mensen met hamers, schroevendraaiers en een enkele koevoet. Maar sporadisch komen er ook goed georganiseerde "bezoekers". Die het weten te bereiken met een busje en aan de slag gaan met accu-gereedschap.
Die laatste groep houdt je niet tegen. Maar we kunnen het wel onaantrekkelijk maken, of lastiger maken. Dat "ontmoedigd" ze hopelijk.
Daarnaast is het wel het doel om in de toekomst minder spullen achter te laten dat van waarde is voor ongewenste bezoekers. Maar dat blijft toch een beetje lastig.
No Hands schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Hekwerk alleen om de schuur, niet om het hele terrein.
Dat is misschien nog wel een optie. Een goed beveiligd hok + zo'n hek. Dat moet het toch een stuk onaantrekkelijker maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
Onze gedachtens liggen niet ver weg van die van jou. Er zijn best wat mogelijkheden. Die schaftkeet is misschien wat minder simpel om te realiseren (er komt eigenlijk het hele jaar door wel iemand. Mijn moeder lat zich niet weghouden door wat sneeuw ;-) ).
Ook als je hem niet weghaalt heeft het wel wat voordelen. Het ziet er beter uit dan een container, het is comfortabeler dan een container, kant en klaar beschikbaar en vooral veel lichter dan een container.
Wij denken echter dat de gedachte "eenvoudig daar te krijgen" niet helemaal zo zal lopen in de praktijk. De
route ernaartoe is krap en slecht begaanbaar en via het "pad" (op mijn tekening) is lastig vanwege een scherpe S-bocht bij de ingang. Via de wei ernaast is weer lastig omdat dit heel erg drassig is.
Het idee van rijplaten had ik echter nog niet meegenomen hierin, maar ik vrees dat dit de kosten ook wel aanzienlijk zal verhogen.
Rijplaten huren kost de wereld niet. Zie ze, van kunststof, al vanaf een euro of 8 per week (https://gereedschapverhuu...tof-rijplaat-240-x-120-cm). Die zijn prima te handelen met een paar man en zouden voldoende stevigheid moeten bieden. Er worden hele festivals met zwaar materieel opgebouwd met die dingen als ondergrond. En containers zijn echt zo zwaar niet, een lege 20ft container weegt zo'n 2000 kilo. Daar heb je geen echt zwaar materieel voor nodig en wellicht ook kwestie van gunstig timen (droge periode zien te vinden).

Als je het over een container van 2000 kilo zou hebben dan zou je dat prima op zo'n ding kunnen zetten:
Afbeeldingslocatie: https://www.kokverhuur.nl/wp-content/uploads/products/32161%20multi%20loader%20foto%202.jpg

Kost ook de wereld niet, 180 euro per dag (https://www.kokverhuur.nl/p/tracked-carrier-accu-3-000-kg), en kom je prima mee door een weiland. Denk zelfs zonder rijplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supervinnie40
Drardollan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Ook als je hem niet weghaalt heeft het wel wat voordelen. Het ziet er beter uit dan een container, het is comfortabeler dan een container, kant en klaar beschikbaar en vooral veel lichter dan een container.

[...]

Rijplaten huren kost de wereld niet. Zie ze, van kunststof, al vanaf een euro of 8 per week (https://gereedschapverhuu...tof-rijplaat-240-x-120-cm). Die zijn prima te handelen met een paar man en zouden voldoende stevigheid moeten bieden. Er worden hele festivals met zwaar materieel opgebouwd met die dingen als ondergrond. En containers zijn echt zo zwaar niet, een lege 20ft container weegt zo'n 2000 kilo. Daar heb je geen echt zwaar materieel voor nodig en wellicht ook kwestie van gunstig timen (droge periode zien te vinden).

Als je het over een container van 2000 kilo zou hebben dan zou je dat prima op zo'n ding kunnen zetten:
[Afbeelding]

Kost ook de wereld niet, 180 euro per dag (https://www.kokverhuur.nl/p/tracked-carrier-accu-3-000-kg), en kom je prima mee door een weiland. Denk zelfs zonder rijplaten.
Ik dacht even dat die foto een grapje was. MAar dat ding bestaat echt :-D. Dat is indrukwekkend speelgoed.

Als ik mijn reacties teruglees dan begrijp ik dat het klinkt alsof ik alleen maar beren op de weg zie. Dus wellicht moet ik meer denken in mogelijkheden. Op dit moment hebben we van anderen alleen maar te horen gekregen dat het niet kon of ontzettend moeilijk zou gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Deels mee eens. Er zijn legio "voorbijgangers" die via wandelpaden in de buurt komen en aan sporen zien dat er wellicht iets te vinden is. Deze zijn vaak slecht voorbereid. We hebben foto's op de wildcamera's van mensen met hamers, schroevendraaiers en een enkele koevoet. Maar sporadisch komen er ook goed georganiseerde "bezoekers". Die het weten te bereiken met een busje en aan de slag gaan met accu-gereedschap.
Die laatste groep houdt je niet tegen. Maar we kunnen het wel onaantrekkelijk maken, of lastiger maken. Dat "ontmoedigd" ze hopelijk.
Daarnaast is het wel het doel om in de toekomst minder spullen achter te laten dat van waarde is voor ongewenste bezoekers. Maar dat blijft toch een beetje lastig.

[...]

Dat is misschien nog wel een optie. Een goed beveiligd hok + zo'n hek. Dat moet het toch een stuk onaantrekkelijker maken.
Wilde het net opperen als toevoeging, in de IT maak je ook gebruik van gelaagdheid. Dus in dit geval zou je een container weg kunnen zetten die je betimmert, dan heb je laag 1 + 2 (1 - container is stevig en 2 - container wordt aan het zicht onttrokken), dan zet je er nog laag 3 bij met een fatsoenlijk hek en als 4e laag wellicht een streaming camera via zonnepanelen/5G.

Waar je wel rekening mee moet houden, hoe luxer en beveiligder het eruit ziet hoe meer de gedachte zal ontstaan dat er veel te halen is. Want zeg nou zelf, ga je eerder in een oude verrotte schuur kijken of een hok wat omheind en voorzien van allerlei beveiligingen staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Ik dacht even dat die foto een grapje was. MAar dat ding bestaat echt :-D. Dat is indrukwekkend speelgoed.
Gaaf hè ;) En dat was enkel de eerste hit.
Als ik mijn reacties teruglees dan begrijp ik dat het klinkt alsof ik alleen maar beren op de weg zie. Dus wellicht moet ik meer denken in mogelijkheden. Op dit moment hebben we van anderen alleen maar te horen gekregen dat het niet kon of ontzettend moeilijk zou gaan worden.
Ben het met je eens dat je daarin wellicht moet omdenken. Sowieso moet je beseffen dat we naar de Maan zijn geweest als mens en daar lekker hebben rondgewandeld. "Kan niet bestaat niet" zei mijn oma altijd, en hoewel je dat met een korrel zout moet nemen zit er wel een stevige kern van waarheid in. Wat jullie willen is niet heel uniek, je hoeft zelf het wiel niet uit te vinden.

Ik zou het dus vanaf de andere kant gaan benaderen, wát wil je uiteindelijk neerzetten. En vanaf daar terug gaan redeneren wat ervoor nodig is. Overal zal je wel een oplossing voor kunnen vinden met wat zoeken, maar bepaal eerst wat het einddoel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Een lokale boer met een verreiker en een paar knappe banden rijdt toch met een containertje aan de haak na een paar droge weken zo even het bos in?
Moet je eens zien met wat voor machines ze over weilanden rijden, hoe ze bossen leegkappen met machines formaat tussenwoning, zonder weg te zakken in de grond. En ook al zak je weg, zolang je er weer uitkomt is dat niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Drardollan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Wilde het net opperen als toevoeging, in de IT maak je ook gebruik van gelaagdheid. Dus in dit geval zou je een container weg kunnen zetten die je betimmert, dan heb je laag 1 + 2 (1 - container is stevig en 2 - container wordt aan het zicht onttrokken), dan zet je er nog laag 3 bij met een fatsoenlijk hek en als 4e laag wellicht een streaming camera via zonnepanelen/5G.

Waar je wel rekening mee moet houden, hoe luxer en beveiligder het eruit ziet hoe meer de gedachte zal ontstaan dat er veel te halen is. Want zeg nou zelf, ga je eerder in een oude verrotte schuur kijken of een hok wat omheind en voorzien van allerlei beveiligingen staat?
Oma heeft een punt. Maar het budget om de maan te halen was iets groter dan die van ons. Dus alhoewel bijna overal een oplossing voor is, moet het nog wel "te betalen" zijn.
Ik denk dat, wat betreft de beveiliging, we een balans zoeken tussen "goed beveiligd" en "het moet ook leuk blijven". Moeder gaat naar haar tuin om te tuinieren, om te ontspannen en om rustig in een stoel te zitten terwijl ze naar de vogels luistert en de eekhoorntjes voorbij te zien rennen. Die gedachte gaat een beetje verloren als je omringt wordt door een hoog hek, prikkeldraad en een hoop kaal metaal.
En zoals eerder gezegd werd, je houdt ze toch niet volledig tegen. Ze komen altijd wel binnen als het echt moet. Maar je kunt het wel zo onaantrekkelijk maken dat het bijna de moeite niet waard is.
No Hands schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:08:
Een lokale boer met een verreiker en een paar knappe banden rijdt toch met een containertje aan de haak na een paar droge weken zo even het bos in?
Moet je eens zien met wat voor machines ze over weilanden rijden, hoe ze bossen leegkappen met machines formaat tussenwoning, zonder weg te zakken in de grond. En ook al zak je weg, zolang je er weer uitkomt is dat niet heel erg.
Door die wei is niet zomaar een optie. Met rijplaten misschien wel, maar anders rijdt je daar echt vast. Zelfs die machines die jij noemt. Juist de afwezigheid van bomen zorgen ervoor dat het water niet snel opgenomen wordt en er geen wortels zijn die stevigheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Oma heeft een punt. Maar het budget om de maan te halen was iets groter dan die van ons. Dus alhoewel bijna overal een oplossing voor is, moet het nog wel "te betalen" zijn.
Ik denk dat, wat betreft de beveiliging, we een balans zoeken tussen "goed beveiligd" en "het moet ook leuk blijven". Moeder gaat naar haar tuin om te tuinieren, om te ontspannen en om rustig in een stoel te zitten terwijl ze naar de vogels luistert en de eekhoorntjes voorbij te zien rennen. Die gedachte gaat een beetje verloren als je omringt wordt door een hoog hek, prikkeldraad en een hoop kaal metaal.
En zoals eerder gezegd werd, je houdt ze toch niet volledig tegen. Ze komen altijd wel binnen als het echt moet. Maar je kunt het wel zo onaantrekkelijk maken dat het bijna de moeite niet waard is.
Als je een metalen container aankleed met hout dan heb je ook al een soort dubbele laag aan beveiliging :)

Maar begin bij het eind, zoek uit wat jullie echt willen. Hoe het daar komt is ondergeschikt en volledig afhankelijk van wat je wil uiteindelijk. De kosten om het er te krijgen zijn 1 op 1 te relateren aan wat je wil neerzetten. Zet je een simpel houten schuurtje neer dan huur je een kruiwagen en wil je een kasteel bouwen dan moet je een tijdelijke weg laten asfalteren door het weiland. En alles er tussenin dus. Kosten hangen allemaal met elkaar samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ik snap je uitgangspunt, maar het heeft weinig nut om je pijlen te richten op (bijv.) zeecontainers, als dit onhaalbaar blijkt (fiancieel of anders).

Een andere optie (gewoon om het eens genoemd te hebben) waren bijvoorbeeld de veilingsblokken. Dit zijn een soort stapelbare blokken van steen waarmee relatief simpel gebouwd kan worden. Iemand zei dat deze amper fundering nodig hebben en niet eens perse gelijmd hoeven te worden. Maar dat leek mij een beetje vreemd. Het zou wel iets makkelijker zijn om daar op locatie te krijgen.
Dit zou ook best stevig zijn, kom je niet zomaar in en kun je ook creatief bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 15:30
Kwa fundering kan je ook denken aan een schroefpaal van een meter ofzo, die zijn (in principe) weer uit de grond te schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:20
Als het met containers (daar zou ik aan denken) niet lukt - zelfs niet met rupsen of moerastransport (er kan zo ontzettend veel.....) zou je kunnen denken aan damwand, lijkt me steviger dan een container. Normaliter gaat dat de grond in maar dat HOEFT natuurlijk niet. Leg er eventueel 1 of 2 als fundering onder en las de boel aan elkaar. Je kunt er zelfs stalen klapramen in maken (braakwerend ;)). Stalen dak erop en klaar. Staal zal wel HEET worden als het een dagje in de volle zon staat. Mogelijk dus wat (onbrandbare) isolatie aan de buitenkant/op het dak aanbrengen.

Met damwand beperk je het gewicht dat je per rit moet vervoeren. Informeer eens bij je loonwerker wat ie aan rups mogelijkheden heeft (of een collega van hem) want containers zijn natuurlijk wel "makkelijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29
Xiphalon schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:44:
Kwa fundering kan je ook denken aan een schroefpaal van een meter ofzo, die zijn (in principe) weer uit de grond te schroeven
dit gaat denk ik vrij snel je hele budget opeten. Schroef fundering is prijzig.
supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:18:
Ik snap je uitgangspunt, maar het heeft weinig nut om je pijlen te richten op (bijv.) zeecontainers, als dit onhaalbaar blijkt (fiancieel of anders).

Een andere optie (gewoon om het eens genoemd te hebben) waren bijvoorbeeld de veilingsblokken. Dit zijn een soort stapelbare blokken van steen waarmee relatief simpel gebouwd kan worden. Iemand zei dat deze amper fundering nodig hebben en niet eens perse gelijmd hoeven te worden. Maar dat leek mij een beetje vreemd. Het zou wel iets makkelijker zijn om daar op locatie te krijgen.
Dit zou ook best stevig zijn, kom je niet zomaar in en kun je ook creatief bekleden.
Zo duur is een afgekeurde container toch niet? Volgens mij heb je er voor 1000 euro wel eentje. Heb je nog wat te besteden aan sloten en wat betonnen liggers voor je fundering.

Wat ga je met die vellingsblokken doen? Ze wegen best wat en je hebt er niet plots een schuur mee.

Het zwakste punt van alle constructies is bijna altijd de deur of een raam. En of de muur nu uit hout en een container bestaat of vellingsblokken, als ik daar naar binnen wil ga ik via de deur. Daar kan een koevoet of slijptol de snelste weg naar binnen bieden. Als ik de wand van een container ver genoeg moet doorslijpen voor een opening sta ik zo lang te slijpen dat er grote kans is dat ik gehoord wordt.
DjoeC schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:04:
Als het met containers (daar zou ik aan denken) niet lukt - zelfs niet met rupsen of moerastransport (er kan zo ontzettend veel.....) zou je kunnen denken aan damwand, lijkt me steviger dan een container. Normaliter gaat dat de grond in maar dat HOEFT natuurlijk niet. Leg er eventueel 1 of 2 als fundering onder en las de boel aan elkaar. Je kunt er zelfs stalen klapramen in maken (braakwerend ;)). Stalen dak erop en klaar. Staal zal wel HEET worden als het een dagje in de volle zon staat. Mogelijk dus wat (onbrandbare) isolatie aan de buitenkant/op het dak aanbrengen.

Met damwand beperk je het gewicht dat je per rit moet vervoeren. Informeer eens bij je loonwerker wat ie aan rups mogelijkheden heeft (of een collega van hem) want containers zijn natuurlijk wel "makkelijk".
Gaat je meer kosten dan die container. Het is pas na een bak met arbeid dicht en heeft nog geen deur.

Je moet bij de oplossingen vooral kijken naar hoeveel moeite is het om van materiaal naar een dichte doos te gaan. En een container is al een dichte doos.

----

Misschien gek idee, maar een trailer? Neem je 'm weer mee als je klaar bent.

[ Voor 25% gewijzigd door simon op 28-10-2024 15:07 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:51
Zo iets als snelbouwloods of qloods..dat is en verwijderbaar en goed bestand tegen de elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
(wij hebben het juridisch advies gekregen om niets te vervangen/bouwen tot de procedure met de dader is afgerond).
Dat duurt tegenwoordig al snel een jaar. 2 jaar is ook niet gek. Dus zou toch eens vragen of het niet anders kan.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:23
Je hebt een bosje, een sloot en een stukje broekland. Zoiets als een voetbalveld groot, dus ergens tussen de 7 en 8000 m2 en blijkbaar een soort onderdeel van een groter gebied. Je noemt immers Natuurmonumenten.
Hekwerk kan je vergeten vanwege je budget als het al zou mogen.
Zeecontainers, waardeloos ivm condens. Kan je wel verhelpen met isoleren maar dan hou je nauwelijks ruimte over in de breedte. Lijkt me daar ook geen goedkope optie al met al.

Romney-achtig lijkt mij ook het slimste. Kan je in delen aanvoeren en is niet zo zwaar.
Kan je met familiehandjes ook daar ter plekke opbouwen.
Immers alle materialen heb je daar waarschijnlijk al.
Hout, wilgenslieten, braam/brandnetelstengels, riet, slib et cetera.
Kan je helemaal laten begroeien met bijvoorbeeld hedera en blijft het natuurlijk.
Genoeg te vinden op het net met prima uitleg.
Qua bewaking zou ik denken aan een actief camerasysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:52
Misschien kun je de landmacht overhalen tot een leuke oefening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPHJiDBMifRrvckkFF2bjE9NJEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrYI10jMXUynj53hsfu4Kzdf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:48

jgj82

Ja, maar = nee

creo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:55:

[Afbeelding]
Ik denk niet dat de Landmacht je kan helpen als je een helicopter nodig hebt.

OT: Ik kan me niet voorstellen dat dat terrein zo lastig is dat je er geen container kan krijgen. En voor wat betreft inbraak: als ze binnen willen komen gaat dat lukken. De vraag is hoe ver je mensen kunt ontmoedigen. Hangslot met slotkap op de buitenkant en een bordje met "hier zit alleen eenvoudig tuingereedschap in" kan al schelen. Een stevig ventilatierooster in je container is wel een must, anders schimmelt de inhoud snel weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:54
Als je zo'n angst hebt voor vandalisme en brandstichting dan is het wellicht tijd om een punt te zetten achter het project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
jgj82 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

OT: Ik kan me niet voorstellen dat dat terrein zo lastig is dat je er geen container kan krijgen. En voor wat betreft inbraak: als ze binnen willen komen gaat dat lukken. De vraag is hoe ver je mensen kunt ontmoedigen. Hangslot met slotkap op de buitenkant en een bordje met "hier zit alleen eenvoudig tuingereedschap in" kan al schelen. Een stevig ventilatierooster in je container is wel een must, anders schimmelt de inhoud snel weg.
Of een raam erin zodat je binnen kan zin dat er alleen een hark en een schoffel en 4 bloembakken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Xiphalon schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:44:
Ik moest even Googlen wat dat inhoudt. Maar (los van de reactie hieronder) oogt het als iets potentieels. Ik vraag me wel een beetje af hoe sterk zo'n ding echt is als er iets opgebouwd wordt?
DjoeC schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:04:

Ik heb inmiddels wel de indruk gekregen dat wij iets te simpel dachten over de mogelijkheden. Als zovelen hier er van verzekerd zijn dat het kan, dan moet daar een kern van waarheid in zitten. Punt is dat de traktor van de persoon die de wei aan de voorkant huurt, al enkele keren vast heeft gezeten met zijn traktor. En dat is dan nog de "goede" wei.

De damwand was wel de reveu gepasseert, maar ik denk dat het een stuk duurder is en zeker niet minder werk om er een "hok" van te maken. Desondanks geloof ik wel dat het behoorlijk sterk zou zijn.
simon schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

dit gaat denk ik vrij snel je hele budget opeten. Schroef fundering is prijzig.

[...]

Zo duur is een afgekeurde container toch niet? Volgens mij heb je er voor 1000 euro wel eentje. Heb je nog wat te besteden aan sloten en wat betonnen liggers voor je fundering.

Wat ga je met die vellingsblokken doen? Ze wegen best wat en je hebt er niet plots een schuur mee.

Het zwakste punt van alle constructies is bijna altijd de deur of een raam. En of de muur nu uit hout en een container bestaat of vellingsblokken, als ik daar naar binnen wil ga ik via de deur. Daar kan een koevoet of slijptol de snelste weg naar binnen bieden. Als ik de wand van een container ver genoeg moet doorslijpen voor een opening sta ik zo lang te slijpen dat er grote kans is dat ik gehoord wordt.

[...]

Gaat je meer kosten dan die container. Het is pas na een bak met arbeid dicht en heeft nog geen deur.

Je moet bij de oplossingen vooral kijken naar hoeveel moeite is het om van materiaal naar een dichte doos te gaan. En een container is al een dichte doos.

----

Misschien gek idee, maar een trailer? Neem je 'm weer mee als je klaar bent.
Een afgekeurde container is op zich nog niet zo heel duur. En je hebt meteen een afgesloten box met alles erop en eraan. Dus je bent al snel klaar. Ook de deur van een container is behoorlijk sterk. Dus een stuk minder interessant voor iemand met standaard inbreek-gereedschap.
De trailer is ook de reveu gepasseerd. We hebben gekeken naar een caravan en een bouwkeet. De caravan is te zwak (die overleefd het bos hooguit een paar jaar). De bouwkeet is eigenlijk net te klein en heeft als nadeel dat die vrij hoog is. Een vrachtwagentrailer heeft hetzelfde nadeel: de hoogte. Voor mijn moeder zou het zwaar zijn om met regelmaat omhoog te gaan om spullen te pakken. Laat een vrouw van 70 maar eens een kruiwagen de trailer in tillen ;-). De trailer ingraven heeft weer als nadeel dat je hem er dan misschien niet meer uitkrijgt. (desondanks klonk het wel interessant).
Orkaan schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:17:
Zo iets als snelbouwloods of qloods..dat is en verwijderbaar en goed bestand tegen de elementen.
Dat staat momenteel wel op onze lijst. Zo'n Bromneyloods bijvoorbeeld. Maar we willen eerst eens onderzoeken hoe sterk die echt zijn. Ik heb de indruk dat ze namelijk niet bijzonder robuust zijn. (niet zoals een container bijvoorbeeld).
-DarkShadow- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Dat duurt tegenwoordig al snel een jaar. 2 jaar is ook niet gek. Dus zou toch eens vragen of het niet anders kan.
Helaas weten we dat. Maar op dit moment werd met klem aangeraden om te wachten. Misschien dat men over een jaar ander advies geeft, maar het is nu nog te vroeg om hier iets over te zeggen. Als we niet luisteren lopen we risico dat dat in de toekomst tegen ons gebruikt kan worden.
izdp schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:24:
Je hebt een bosje, een sloot en een stukje broekland. Zoiets als een voetbalveld groot, dus ergens tussen de 7 en 8000 m2 en blijkbaar een soort onderdeel van een groter gebied. Je noemt immers Natuurmonumenten.
Hekwerk kan je vergeten vanwege je budget als het al zou mogen.
Zeecontainers, waardeloos ivm condens. Kan je wel verhelpen met isoleren maar dan hou je nauwelijks ruimte over in de breedte. Lijkt me daar ook geen goedkope optie al met al.

Romney-achtig lijkt mij ook het slimste. Kan je in delen aanvoeren en is niet zo zwaar.
Kan je met familiehandjes ook daar ter plekke opbouwen.
Immers alle materialen heb je daar waarschijnlijk al.
Hout, wilgenslieten, braam/brandnetelstengels, riet, slib et cetera.
Kan je helemaal laten begroeien met bijvoorbeeld hedera en blijft het natuurlijk.
Genoeg te vinden op het net met prima uitleg.
Qua bewaking zou ik denken aan een actief camerasysteem.
Die optie staat ook zeker op de lijst met mogelijkheden momenteel. Maar we willen eerst gaan kijken hoe sterk zoiets echt is.
creo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:55:

[Afbeelding]
De "lucht"macht zal waarschijnlijk niet heel veel gehoor geven aan zo'n verzoek gok ik ;-).
[...]

Om daar te komen moet je over een zandpad rijden dat op veel plekken flink verzakt is en diepe modderpoelen heeft. Er is een smal fietspad naast dat geasfalteerd is, maar daar kan geen traktor overheen (te smal). Een personenauto gaat net. Dan heb je nog laaghangende taken op het pad en struiken die ver over het pad gegroeid zijn. Als je er dan uiteindelijk gekomen bent, dan is het vooral de modderige grasvlaktes. Er loopt 1 pad naar het terrein met diepe sloten aan beide kanten zodat het pad droog blijft. En op het terrein zelf is het ook nog wel te doen, maar zit je met een scherpe S-bocht bij de ingang.
Op de wei ernaast sta je al snel tot je schenen in de modder. Zelfs een traktor loopt het risico om zich vast te rijden (en dat is zonder lading).
Rukapul schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:46:
Als je zo'n angst hebt voor vandalisme en brandstichting dan is het wellicht tijd om een punt te zetten achter het project.
Een vrouw van 70 ga je niet het laatste afpakken dat ze nog leuk vind in haar leven. Als ik zelf meer geld kon missen dan zou ik het hieraan uitgeven. Als zij het niet meer kan/wil, dan zullen we wel weer zien wat we ermee doen. Maar voor nu is er voor ons maar 1 doel voor ogen: die vrouw haar zolang haar hobby laten houden.
No Hands schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Of een raam erin zodat je binnen kan zin dat er alleen een hark en een schoffel en 4 bloembakken staan.
Helaas zullen er ook momenten zijn dat er meer van waarde staat. Het is namelijk niet te doen om iedere week de kruiwagens, versnipperaar, grasmaaiers en ander groot materiaal mee te nemen. Dus soms zal er ook echt wel iets staan dat (iemand) de moeite waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat dat terrein zo lastig is dat je er geen container kan krijgen.
ik ook niet.
Lukte zelfs om een biertank in zeecontainer op het strand van Ameland te krijgen en bij te vullen.
Dat is pas zand...

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:00:

[...]

Helaas zullen er ook momenten zijn dat er meer van waarde staat. Het is namelijk niet te doen om iedere week de kruiwagens, versnipperaar, grasmaaiers en ander groot materiaal mee te nemen. Dus soms zal er ook echt wel iets staan dat (iemand) de moeite waard vindt.
Dat is een kwestie van raam slim plaatsen en de dure spullen zo zetten dat die net in de dode hoeken staan.
Maar zoals je zelf al eerder zijn is jouw bos met beren gevuld, alle opties zijn we genoemd. Succes, laat je even weten wat het geworden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

inhico

pw

Misschien wat off-topic, maar wat heeft Natuurmonumenten ermee te maken? Het is toch jullie eigen grond, ooit door opa gekocht? Dan zie ik niet welke zeggenschap ze hebben over wat je er doet. Het lijkt me dat alleen de gemeente je iets kan verbieden of eisen kan stellen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:52
[...]

Inderdaad, luchtmacht 8)7 ik ben goed bezig. En dat voor iemand die tijdens zijn diensttijd bij de luchtmacht zat op vliegbasis Deelen bij de....... helikopters :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:51

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik weet niet hoe handig jullie zijn, maar ik denk meteen aan een schuurtje gemaakt van Cortenstaal platen. Een zeecontainer heeft wanden van 1,5mm dik en Cortenstaal plaatwerk kan gemakkelijk 10mm dik zijn als je wil.

Aggregaat huren en met een TIG lasapparaat de platen aan elkaar lassen. Een deur is ook zo gemaakt door goede zware ijzeren scharnieren erop vast te lassen. Of desnoods boren en blind vast zetten. Veel meer hufterproof krijg je het niet en de uitstraling van Cortenstaal heeft ook een inbraakwerend effect. Zelfs met een haakse slijper ben je wel even bezig om binnen te komen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:01
supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:55:Vergunning is niet nodig, zolang je maar niets "permanents" bouwt. We mochten het oude hok ook alleen "renoveren", maar niet opnieuw opbouwen. We hebben toen elke week 1 zijkant uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. (beetje maas in de wet idee ;-) ).
Wanneer je het oude hok alleen mocht 'renoveren' en het is nu tot de grond afgebrand, waarom denk je dat het nu wel opnieuw mag opbouwen?
Ik krijg het idee dat bij het oude hok er een 'soort van' verjaringstermijn was verstreken, maar als je hier nieuw gaat 'bouwen' dan heb je nu denk ik wel een vergunning nodig.
Of ik moet ergens overheen gekeken hebben, kan ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:23
supervinnie40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:00:
[...]

Ik moest even Googlen wat dat inhoudt. Maar (los van de reactie hieronder) oogt het als iets potentieels. Ik vraag me wel een beetje af hoe sterk zo'n ding echt is als er iets opgebouwd wordt?

[...]

Ik heb inmiddels wel de indruk gekregen dat wij iets te simpel dachten over de mogelijkheden. Als zovelen hier er van verzekerd zijn dat het kan, dan moet daar een kern van waarheid in zitten. Punt is dat de traktor van de persoon die de wei aan de voorkant huurt, al enkele keren vast heeft gezeten met zijn traktor. En dat is dan nog de "goede" wei.

De damwand was wel de reveu gepasseert, maar ik denk dat het een stuk duurder is en zeker niet minder werk om er een "hok" van te maken. Desondanks geloof ik wel dat het behoorlijk sterk zou zijn.

[...]

Een afgekeurde container is op zich nog niet zo heel duur. En je hebt meteen een afgesloten box met alles erop en eraan. Dus je bent al snel klaar. Ook de deur van een container is behoorlijk sterk. Dus een stuk minder interessant voor iemand met standaard inbreek-gereedschap.
De trailer is ook de reveu gepasseerd. We hebben gekeken naar een caravan en een bouwkeet. De caravan is te zwak (die overleefd het bos hooguit een paar jaar). De bouwkeet is eigenlijk net te klein en heeft als nadeel dat die vrij hoog is. Een vrachtwagentrailer heeft hetzelfde nadeel: de hoogte. Voor mijn moeder zou het zwaar zijn om met regelmaat omhoog te gaan om spullen te pakken. Laat een vrouw van 70 maar eens een kruiwagen de trailer in tillen ;-). De trailer ingraven heeft weer als nadeel dat je hem er dan misschien niet meer uitkrijgt. (desondanks klonk het wel interessant).

[...]

Dat staat momenteel wel op onze lijst. Zo'n Bromneyloods bijvoorbeeld. Maar we willen eerst eens onderzoeken hoe sterk die echt zijn. Ik heb de indruk dat ze namelijk niet bijzonder robuust zijn. (niet zoals een container bijvoorbeeld).

[...]

Helaas weten we dat. Maar op dit moment werd met klem aangeraden om te wachten. Misschien dat men over een jaar ander advies geeft, maar het is nu nog te vroeg om hier iets over te zeggen. Als we niet luisteren lopen we risico dat dat in de toekomst tegen ons gebruikt kan worden.

[...]

Die optie staat ook zeker op de lijst met mogelijkheden momenteel. Maar we willen eerst gaan kijken hoe sterk zoiets echt is.

[...]

De "lucht"macht zal waarschijnlijk niet heel veel gehoor geven aan zo'n verzoek gok ik ;-).

[...]

Om daar te komen moet je over een zandpad rijden dat op veel plekken flink verzakt is en diepe modderpoelen heeft. Er is een smal fietspad naast dat geasfalteerd is, maar daar kan geen traktor overheen (te smal). Een personenauto gaat net. Dan heb je nog laaghangende taken op het pad en struiken die ver over het pad gegroeid zijn. Als je er dan uiteindelijk gekomen bent, dan is het vooral de modderige grasvlaktes. Er loopt 1 pad naar het terrein met diepe sloten aan beide kanten zodat het pad droog blijft. En op het terrein zelf is het ook nog wel te doen, maar zit je met een scherpe S-bocht bij de ingang.
Op de wei ernaast sta je al snel tot je schenen in de modder. Zelfs een traktor loopt het risico om zich vast te rijden (en dat is zonder lading).

[...]

Een vrouw van 70 ga je niet het laatste afpakken dat ze nog leuk vind in haar leven. Als ik zelf meer geld kon missen dan zou ik het hieraan uitgeven. Als zij het niet meer kan/wil, dan zullen we wel weer zien wat we ermee doen. Maar voor nu is er voor ons maar 1 doel voor ogen: die vrouw haar zolang haar hobby laten houden.

[...]

??? Hoe moeilijk wil je het maken met een enorme wensenlijst op een zeer lastige plek met vrijwel nul-budget en weinig kennis.
Vergeet de schadevergoeding. Meermaals toegewezen gekregen en negatief saldo als bonus.
Je zou echt een uitzondering zijn en wachten is niet zo wijs voor je moeder.

Romney staat voor boogbouw. Volgens mij nog steeds de beste manier om krachten op te vangen. Kan met natuurlijke materialen die je daar hebt. Gewoon je handjes gebruiken en laten zien dat je je mannetje staat in, met en dankzij de natuur, Geweldig leuk om je vrije tijd zo in te vullen en trots te zijn op je creatie.

Een deur van een zeecontainer is zeker sterk, maar kom op zeg, veel meer dan 1 minuut zal ik niet nodig hebben om die open te krijgen.
Als dat echt zo belangrijk is voor wat tuin- en recreatiespullen; vergeet dan maar al je plannen.
Want ik voorzie dan veel zorgen en erg weinig genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:31

Fiber

Beaches are for storming.

Moest toch even denken aan deze...:

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/198/960/930_2160.jpg

https://www.funda.nl/deta...evertswijk-58-b/43776427/

Schaamteloos gejat uit een ander topic... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Met dit budget moet je het simpel houden.

Vergeet de zeecontainers, corten platen en andere megalomane projecten. Hufterproof krijg je het toch niet. Ga met simpele goedkope materialen zelf aan de slag en zet gewoon zsm iets neer. Het houten hok heeft ook lang dienst gedaan.

Je oma heeft niet lang meer, het budget is er niet voor iets groots. Maak snel iets nieuws zodat ze er nog van kan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:49
Is het een optie om zand tegen zijkanten aan te schuiven? Dat de container dus "overgroeid" wordt? Dan is kans op kwajongens al stukje kleiner omdat je het niet ziet tot je dichtbij bent.

Dan zou ik wel gewoon zeecontainer pakken, aan voorkant een trappetje maken, want verzakken doet hij sowieso, met zon veengrond (na 50 cm water).

Dan zand tegen zijkanten aan, vegetatie inzaaien, onkruid komt vanzelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:31

Fiber

Beaches are for storming.

Of je bouwt zelf een blokhut van boomstammen en zo, lijkt me ook wel redelijk hufterproof. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/zrYvrzYAYEg/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLC-WwBamyNcCnPpqyT_m8J1yrXjbw

:7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
DJMaze schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:06:
[...]

ik ook niet.
Lukte zelfs om een biertank in zeecontainer op het strand van Ameland te krijgen en bij te vullen.
Dat is pas zand...
Ik vermoed dat die een iets groter budget hadden dan dat wij hebben ;-).
No Hands schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Dat is een kwestie van raam slim plaatsen en de dure spullen zo zetten dat die net in de dode hoeken staan.
Maar zoals je zelf al eerder zijn is jouw bos met beren gevuld, alle opties zijn we genoemd. Succes, laat je even weten wat het geworden is?
Ik snap je punt wel. Maar als je jezelf zo door bochten en gaten moet wringen om maar te voorkomen dat je tent leeggeroofd wordt, dan is de lol er ook wel af. En na een dag zwaar werk kun je dit ook een keer vergeten. Zul je net zien dat net op die ene dag iemand komt "kijken". Dus ik snap je punt wel, maar in de praktijk is dat minder makkelijk/leuk om te realiseren zonder dat je de hele ervaring van het "daar zijn" om zeep helpt.
Uiteraard is een zeecontainer ook niet bepaald "sfeervol", maar daarbij is het "deur open, spullen gebruiken. Spullen terugzetten en deur dicht. Klaar.".
Het bos is niet alleen gevuld met beren, maar nadat ik kom er al zo'n 40 jaar en weet inmiddels wel een beetje dat het daar eerder moeilijker is dan makkelijker. En als het simpel was, dan zou ik jullie hulp niet vragen ;-).
inhico schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:41:
Misschien wat off-topic, maar wat heeft Natuurmonumenten ermee te maken? Het is toch jullie eigen grond, ooit door opa gekocht? Dan zie ik niet welke zeggenschap ze hebben over wat je er doet. Het lijkt me dat alleen de gemeente je iets kan verbieden of eisen kan stellen.
Helaas is dat niet helemaal waar. Zie het maar een beetje zoals een dakkapel op de voorkant van je huis plaatsen. Daar moet je eerst toestemming voor vragen, wat de gemeente ook af kan keuren. Ondanks dat ons terrein prive grond is en volledig op naam staat van mijn moeder, zijn er nog altijd (lokale) wetten waar je je aan moet houden. Grotendeels is dit ter bescherming van het bosgebied, wat wij ook wel begrijpen.
Het gaat zelfs zover dat de huidige wetgeving het onmogelijk heeft gemaakt voor mijn moeder om het te verkopen aan iemand anders dan de regering. Wij kunnen het hooguit erven, maar wij (als familie) kunnen het niet eens overkopen. Weggeven mag ook niet. Dus het idee dat "prive grond" betekent dat je er kunt doen wat je wil gaat hier niet op. (al zijn onze wensen niet zo extreem hoor ;-) ).
creo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Inderdaad, luchtmacht 8)7 ik ben goed bezig. En dat voor iemand die tijdens zijn diensttijd bij de luchtmacht zat op vliegbasis Deelen bij de....... helikopters :X
Oooh, dan heb jij vast nog wel vrienden daar die even "die nieuwe motorolie in moeten werken" en dan even over Brabant vliegen ;-) haha.
DexterDee schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:52:
Ik weet niet hoe handig jullie zijn, maar ik denk meteen aan een schuurtje gemaakt van Cortenstaal platen. Een zeecontainer heeft wanden van 1,5mm dik en Cortenstaal plaatwerk kan gemakkelijk 10mm dik zijn als je wil.

Aggregaat huren en met een TIG lasapparaat de platen aan elkaar lassen. Een deur is ook zo gemaakt door goede zware ijzeren scharnieren erop vast te lassen. Of desnoods boren en blind vast zetten. Veel meer hufterproof krijg je het niet en de uitstraling van Cortenstaal heeft ook een inbraakwerend effect. Zelfs met een haakse slijper ben je wel even bezig om binnen te komen.
Eerlijk gezegd nooit aan gedacht. Ik zou denken dat dit kneiterduur is. En met die dikte ook ontzettend zwaar? Maar eerlijk gezegd had ik hier nog helemaal niet aan gedacht. Zou dat wel goed gaan aan de grond? Want het zou (idealiter) een klein stukje in de grond staan en dan heb je in de eerste 10 cm extra veel vocht.
Yaksa schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Wanneer je het oude hok alleen mocht 'renoveren' en het is nu tot de grond afgebrand, waarom denk je dat het nu wel opnieuw mag opbouwen?
Ik krijg het idee dat bij het oude hok er een 'soort van' verjaringstermijn was verstreken, maar als je hier nieuw gaat 'bouwen' dan heb je nu denk ik wel een vergunning nodig.
Of ik moet ergens overheen gekeken hebben, kan ook.
Het is een grijs gebied. De regelgeving voor dit soort stukjes prive grond zijn niet zo heel gedetailleerd. Wij denken zodat er ook wat interpretatie en "flexibiliteit" mogelijk blijft voor lokale inspecteurs ofzo?
Maar het renoveren mocht alleen omdat de bestaande constructie er al stond voor deze regel werd gemaakt. Wanneer je het gaat slopen staat er niks meer en moet de nieuwe bouw voldoen aan de huidige regels (niet metselen, geen diepe fundering etc.). Renoveren viel in dit geval onder "iets repareren dat door de vingers gezien wordt". Dit is dan wel afgebrand, maar het was ook buiten eigen schuld om. En er zijn delen die nog steeds in de grond zitten en een stukje boven de grond uitsteken. Het is een discussiepunt in hoeverre dat nog telt.
Kortom, eigenlijk weten ze bij natuurmonumenten zelf ook niet goed welke regels er nu gelden. We proberen ons voor de zekerheid maar zoveel mogelijk aan de nieuwe regels te houden, zolang we dat doen is een vergunning niet nodig.
izdp schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

??? Hoe moeilijk wil je het maken met een enorme wensenlijst op een zeer lastige plek met vrijwel nul-budget en weinig kennis.
Vergeet de schadevergoeding. Meermaals toegewezen gekregen en negatief saldo als bonus.
Je zou echt een uitzondering zijn en wachten is niet zo wijs voor je moeder.

Romney staat voor boogbouw. Volgens mij nog steeds de beste manier om krachten op te vangen. Kan met natuurlijke materialen die je daar hebt. Gewoon je handjes gebruiken en laten zien dat je je mannetje staat in, met en dankzij de natuur, Geweldig leuk om je vrije tijd zo in te vullen en trots te zijn op je creatie.

Een deur van een zeecontainer is zeker sterk, maar kom op zeg, veel meer dan 1 minuut zal ik niet nodig hebben om die open te krijgen.
Als dat echt zo belangrijk is voor wat tuin- en recreatiespullen; vergeet dan maar al je plannen.
Want ik voorzie dan veel zorgen en erg weinig genieten.
Tsja, als het simpel was dan hoefde ik geen topic aan te maken om de thinktank van Tweakers aan te spreken. Of we ooit geld krijgen is nu natuurlijk nog onzeker. Maar er is duidelijk gezegd dat ALS we nu toch zelf gaan bouwen, zonder te wachten, dat we riskeren dat dit tegen ons gebruikt wordt. En dan kunnen we sowieso fluiten naar de vergoeding daarvan. Aangezien we over enkele tienduizenden euro's praten is het de moeite waard om ons voorlopig netjes aan hun advies te houden.
Die Romneyloods staat ook op de lijst om meer huiswerk over te doen. Hij moet wel stevig zijn.
Fiber schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:08:
Moest toch even denken aan deze...:

[Afbeelding]

https://www.funda.nl/deta...evertswijk-58-b/43776427/

Schaamteloos gejat uit een ander topic... :7
Lol, het komt een beetje in de buurt ;-).
AtomicShockwave schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:09:
Met dit budget moet je het simpel houden.

Vergeet de zeecontainers, corten platen en andere megalomane projecten. Hufterproof krijg je het toch niet. Ga met simpele goedkope materialen zelf aan de slag en zet gewoon zsm iets neer. Het houten hok heeft ook lang dienst gedaan.

Je oma heeft niet lang meer, het budget is er niet voor iets groots. Maak snel iets nieuws zodat ze er nog van kan genieten.
"Hufterproof" is misschien iets te romantisch verwoord. Maar je kunt het ze wel moeilijk maken. Voldoende zodat ze liever ergens anders gaan rondneuzen. Daarnaast geeft het ook geen gerust gevoel als je weet dat het niet erg veilig staat. Het oude houten hok stamt uit een tijd dat mensen van andermans spullen afbleven. Sterker nog, tot de jaren 90 heeft opa zijn hok niet eens op slot gedaan. Sindsdien is het steeds erger geworden.
Dat er op tijd iets moet komen voor mijn moeder begrijpen wij ook. We hebben vorig weekend ook alvast een grote partytent neergezet zodat ze in ieder geval droog en uit de wind kan zitten. Maar als de juridisch adviseur zegt dat je moet wachten, dan is het wijs om daarnaar te luisteren vrees ik.
Op dit moment zijn we wel met een hoop mensen materialen aan het verzamelen, gereedschap opknappen en tijd vrij maken om te gaan helpen waar mogelijk.
(op een ironische manier heeft deze nare situatie de familie ook weer even bij elkaar gebracht. Dat heeft ook wel iets moois...)
99ruud99 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:20:
Is het een optie om zand tegen zijkanten aan te schuiven? Dat de container dus "overgroeid" wordt? Dan is kans op kwajongens al stukje kleiner omdat je het niet ziet tot je dichtbij bent.

Dan zou ik wel gewoon zeecontainer pakken, aan voorkant een trappetje maken, want verzakken doet hij sowieso, met zon veengrond (na 50 cm water).

Dan zand tegen zijkanten aan, vegetatie inzaaien, onkruid komt vanzelf :)
Dat komt wel een beetje in de buurt waar wij ook aan zaten te denken. Misschien eerst wat palen ernaast en een camouflagenet erop. Dan de planten hun ding laten doen. Er is zelf gekscherend gesproken over oude, verrotte planken aan de buiten erop maken zodat het lijkt op een verrot oud schuurtje ;-).
Fiber schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:28:
Of je bouwt zelf een blokhut van boomstammen en zo, lijkt me ook wel redelijk hufterproof. Zoiets dus:

[Afbeelding]

[YouTube: 1-Year Building a Cozy Log Cabin in the Woods! (Start-to-Finish ASMR)]

:7
Er staan bomen genoeg waarvan meerdere ooit nog om moeten. Maar helaas brandt hout iets te goed (hebben we helaas ondervonden). Dus hout is dit keer niet onze eerste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
P.s. Als ik mijn teksten teruglees begrijp ik wel dat het klinkt alsof ik van alles van tafel veeg. Dat wil niet zeggen dat ik niet waardeer dat jullie de moeite nemen om mee te denken. Elke reactie wordt gewaardeerd.
Maar we zitten al weken met een paar man hierover te brainstormen en we blijven steeds tegen dingen aanlopen. Het is een lastige combinatie van: lastig terrein, beperkt budget en "hoge" wensen.

Als het simpel was hoefde ik de kracht van Tweakers niet in te schakelen ;-).

Dus, omdat het niet in mijn reacties naar voren komt even nadrukkelijk: bedankt iedereen tot nu toe voor het meedenken. Dat wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:49
Oud verrot schuurtje vraagt JUIST om slopen.
Bedenk vooral dat meeste mensen gelegenheids mensen zijn. Als het makkelijk te doen is dan is het leuk, anders teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004

DexterDee

I doubt, therefore I might be

supervinnie40 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:04:
Eerlijk gezegd nooit aan gedacht. Ik zou denken dat dit kneiterduur is. En met die dikte ook ontzettend zwaar? Maar eerlijk gezegd had ik hier nog helemaal niet aan gedacht. Zou dat wel goed gaan aan de grond? Want het zou (idealiter) een klein stukje in de grond staan en dan heb je in de eerste 10 cm extra veel vocht.
Cortenstaal is relatief goedkoop. Voor een plaat van 2 bij 1 meter, 2mm dik betaal je rond de 90 euro. Dikker is uiteraard duurder. En Cortenstaal wordt veel direct in de volle grond gebruikt, daar is het heel geschikt voor. Zo gebruiken mensen het vaak als plantenborder in de tuin. 2-3mm gaat minimaal 25 jaar mee en dikker gerust 40+ jaar. Ook in natte grond, zo lang deze maar niet te zout is (dus aan zee of op het strand is het niet zo geschikt).

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:20
Ik denk dat naast materiaal en hoe te maken je vooral met transport in je maag zit. De oplossing daarvoor is eigenlijk altijd iets met rupsen. Denk aan een rupsdumper(tje), kan vaak al 800kg of meer meenemen - veel hoveniers gebruiken zo'n ding. Boeren (zeker op de klei) gebruiken rupsen om de grond niet te verdichten want minder druk per cm2/m2. Hoe groter/breder de rupsen in verhouding tot het (totaal) gewicht, hoe minder de druk en dus hoe minder de kans op verzakken. Een trekker (rond wiel) heeft te weinig raakvlak met de grond. Hier liet men nog wel eens de banden (half) leeg lopen waardoor er meer rubber de grond raakte. Bredere wielen, slappe banden, kijk eens naar hoe een giertank is opgebouwd en die weegt meer dan een aanhanger met een lege zeecontainer.

Rups dolly werd al aangeraden, maar je zou ook eens met natuurmonumenten of je polderdistrict kunnen overleggen wat zij in jouw omgeving gebruiken. Voor je polderdistrict/waterschap zal best wel ideeen hebben, die moeten nl ook regelmatig de sluiten uithalen over drassige weilanden - ook steeds vaker met rupskranen ipv tractoren om minder sporen/verzakking te krijgen.

Uiteraard kan wachten tot een droge periode of een strenge winter ook helpen, al begrijp ik dat je snel iets wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:06
Kan je geen oude veewagen kopen en deze daarnaartoe laten rijden door een tractor?

Zoiets: https://www.marktplaats.n...igen/m2082296119-veewagen

Trappetje / veranda er voor te maken,
Oude pui er in,
Isoleren met PIR en afwerken met iets wat een beetje oké oogt voor de omgeving.

En tuingereedschap (grasmaaier?) kan je er half onder zetten? Eventueel nog een afdak aan vast te maken.
Of is dat niet veilig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb nog wel een paar opties voor je:
- oude caravan kopen en neerzetten
- oudere stacaravan kopen en neerzetten.
In beide gevallen moet een boer met een tractor dat ding prima die kant in kunnen slepen zonder vast te komen zitten.
Kun je evt bekleden met hout aan de buitenkant (desnoods op een stalen frame dat je er omheen zet.

Mocht je een wat grotere caravan hebben die ook nog eens relatief vla is: maak je de zijkanten wat hoger om alles wat op het dak staat (zonnepanelen etc) aan het oog te onttrekken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

The Eagle schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:29:
In beide gevallen moet een boer met een tractor dat ding prima die kant in kunnen slepen zonder vast te komen zitten.
Kun je evt bekleden met hout aan de buitenkant (desnoods op een stalen frame dat je er omheen zet.

Mocht je een wat grotere caravan hebben die ook nog eens relatief vla is: maak je de zijkanten wat hoger om alles wat op het dak staat (zonnepanelen etc) aan het oog te onttrekken :)
TS wil wat "hufterproofs" bij een (sta) caravan heb je met 1 goede trap de deur wel open :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
DexterDee schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Cortenstaal is relatief goedkoop. Voor een plaat van 2 bij 1 meter, 2mm dik betaal je rond de 90 euro. Dikker is uiteraard duurder. En Cortenstaal wordt veel direct in de volle grond gebruikt, daar is het heel geschikt voor. Zo gebruiken mensen het vaak als plantenborder in de tuin. 2-3mm gaat minimaal 25 jaar mee en dikker gerust 40+ jaar. Ook in natte grond, zo lang deze maar niet te zout is (dus aan zee of op het strand is het niet zo geschikt).
Bedankt voor de info. Zeker de moeite waard om verder naar te kijken. Uiteraard moet je dan nog een constructie maken en eventueel een frame erbij maken. Maar als bekleding is het wellicht een kandidaat. Daarnaast is het best een mooie bruine kleur.
DjoeC schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:12:
Ik denk dat naast materiaal en hoe te maken je vooral met transport in je maag zit. De oplossing daarvoor is eigenlijk altijd iets met rupsen. Denk aan een rupsdumper(tje), kan vaak al 800kg of meer meenemen - veel hoveniers gebruiken zo'n ding. Boeren (zeker op de klei) gebruiken rupsen om de grond niet te verdichten want minder druk per cm2/m2. Hoe groter/breder de rupsen in verhouding tot het (totaal) gewicht, hoe minder de druk en dus hoe minder de kans op verzakken. Een trekker (rond wiel) heeft te weinig raakvlak met de grond. Hier liet men nog wel eens de banden (half) leeg lopen waardoor er meer rubber de grond raakte. Bredere wielen, slappe banden, kijk eens naar hoe een giertank is opgebouwd en die weegt meer dan een aanhanger met een lege zeecontainer.

Rups dolly werd al aangeraden, maar je zou ook eens met natuurmonumenten of je polderdistrict kunnen overleggen wat zij in jouw omgeving gebruiken. Voor je polderdistrict/waterschap zal best wel ideeen hebben, die moeten nl ook regelmatig de sluiten uithalen over drassige weilanden - ook steeds vaker met rupskranen ipv tractoren om minder sporen/verzakking te krijgen.

Uiteraard kan wachten tot een droge periode of een strenge winter ook helpen, al begrijp ik dat je snel iets wilt.
Als ik het zo lees dan is een rups-aangedreven oplossing al snel interessant om naar te kijken. Alhoewel ook al de oplossing met rijplaten is genoemd, dat een beetje hetzelfde principe volgt. Dus al met al denk ik dat er langzaam steeds meer scenario's komen die een grotere kans op slagen hebben.
Bedankt voor de info.
ZveenT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:26:
Kan je geen oude veewagen kopen en deze daarnaartoe laten rijden door een tractor?

Zoiets: https://www.marktplaats.n...igen/m2082296119-veewagen

Trappetje / veranda er voor te maken,
Oude pui er in,
Isoleren met PIR en afwerken met iets wat een beetje oké oogt voor de omgeving.

En tuingereedschap (grasmaaier?) kan je er half onder zetten? Eventueel nog een afdak aan vast te maken.
Of is dat niet veilig genoeg?
Ik denk dat zoiets wel veilig te maken is uiteindelijk. Maar de vraag is of dit de tand des tijds zou overleven. Een ander nadeel is dat het voor mijn moeder steeds lastiger wordt om omhoog te gaan. Met een kruiwagen de helling op is best pittig als je net een lange dag gewerkt hebt. De hoogte zou dus ook een nadeel zijn. Sommige dingen kun je er wel onder zetten, maar die zouden dan ook weer goed afgesloten moeten kunnen worden, wat inhoudt dat je daar dan ook een "veilige" berging moet maken.
The Eagle schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:29:

Caravan of stacaravan zou alleen handig zijn als "hok om in te zitten", maar niet als berging voor gereedschap. De ingang is niet breed genoeg en het hoogteverschil maakt het onhandig. Daarnaast hebben we bij een buurman gezien dat een (sta)caravan het in de bossen maar een paar jaar volhoudt. Daarna moet er steeds vaker serieuze reparaties gedaan worden. En dat hopen we te kunnen minimaliseren. Wat betreft inbraakwerend is een (sta)caravan ook niet echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Laatst online: 19:53
Het eerste waar ik aan moest denken was een 'zelfbouw container' of 'demontabele container'. Een soort van mini zeecontainer, maar dan opgebouwd uit losse delen/panelen. Dus elke wand, de vloer en dak zijn apart van elkaar te transporteren. Elk deel weegt daarmee dus geen drol. Voor minder dan 3k zijn er prima exemplaren te krijgen.

Zelf heb ik er eentje staan die al zo'n 20 jaar oud is, en de laatste keer dat ik checkte was het dak nog waterdicht. Ze worden ook op de gemiddelde bouwplaats gebruikt als gereedschaphok, dus zijn degelijk zat.

[ Voor 21% gewijzigd door Raling op 29-10-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52

Theo

moederbord

Puntje wat mij te binnen schiet met het bereiken van het drassige gebied. Met een beetje geluk hebben we deze winter weer wat vorstdagen. Wanneer de drassige grond bevroren is dan is het voor een tractor, of ander groot materieel, plots zeer gemakkelijk om over dat terrein te rijden omdat de grond dan ook hard is. Dat zal dan het plaatsen van een 10ft zeecontainer dan een heel stuk makkelijker maken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Raling schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:24:
Het eerste waar ik aan moest denken was een 'zelfbouw container' of 'demontabele container'. Een soort van mini zeecontainer, maar dan opgebouwd uit losse delen/panelen. Dus elke wand, de vloer en dak zijn apart van elkaar te transporteren. Elk deel weegt daarmee dus geen drol. Voor minder dan 3k zijn er prima exemplaren te krijgen.

Zelf heb ik er eentje staan die al zo'n 20 jaar oud is, en de laatste keer dat ik checkte was het dak nog waterdicht. Ze worden ook op de gemiddelde bouwplaats gebruikt als gereedschaphok, dus zijn degelijk zat.
Wij hebben 2 verkopers van dit soort containers bezocht en bij beide was duidelijk dat je met een paar stevige schoppen de deur uit zijn hengels kon krijgen. Voldoende om binnen te kunnen komen. Hufterproof waren deze dus niet. Als deze jouwe zo stevig is, heb je dan een merk ofzoiets voor me? Misschien dat wij de verkeerde fabrikanten hebben bekeken?

Die kriebels snap ik op zich wel. Maar het is in het verleden al zo vaak gebeurt dat een loonwerker moet komen om iets uit de modder te trekken, dat we wel geleerd hebben dat het moeilijk is dan het lijkt. Het klinkt als beren op de weg, maar wij zijn inmiddels voorzichtig geworden aangezien we al zoveel situaties hebben gezien waarin het mis ging bij kleinere/lichtere projecten.
Theo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:30:
Puntje wat mij te binnen schiet met het bereiken van het drassige gebied. Met een beetje geluk hebben we deze winter weer wat vorstdagen. Wanneer de drassige grond bevroren is dan is het voor een tractor, of ander groot materieel, plots zeer gemakkelijk om over dat terrein te rijden omdat de grond dan ook hard is. Dat zal dan het plaatsen van een 10ft zeecontainer dan een heel stuk makkelijker maken.
Ergens zou dat natuurlijk wel mooi zijn. Maar het is de vraag of de juridische procedure dan al op zo'n punt is dat we dit in werking kunnen zetten. Ik denk dat het realistischer is om de pijlen te richten op droge weken in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Laatst online: 19:53
supervinnie40 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Wij hebben 2 verkopers van dit soort containers bezocht en bij beide was duidelijk dat je met een paar stevige schoppen de deur uit zijn hengels kon krijgen. Voldoende om binnen te kunnen komen. Hufterproof waren deze dus niet. Als deze jouwe zo stevig is, heb je dan een merk ofzoiets voor me? Misschien dat wij de verkeerde fabrikanten hebben bekeken?

Die kriebels snap ik op zich wel. Maar het is in het verleden al zo vaak gebeurt dat een loonwerker moet komen om iets uit de modder te trekken, dat we wel geleerd hebben dat het moeilijk is dan het lijkt. Het klinkt als beren op de weg, maar wij zijn inmiddels voorzichtig geworden aangezien we al zoveel situaties hebben gezien waarin het mis ging bij kleinere/lichtere projecten.
Welk merk ik heb weet ik zo niet. Wel dat ie gebruikt is door één van de grote bouwbedrijven, en dus misschien degelijker is dan wat er nu nieuw (en goedkoop) wordt aangeboden. Het is ook zeker niet de stevigste oplossing, maar wel de snelste en makkelijkste oplossing. En praktisch uitvoerbaar. Een zeecontainer is een stuk steviger, maar de deuren zijn wellicht te zwaar om te openen als de kruiwagen in een keet tillen ook niet lukt.

De eerste die ik op internet tegen kom, trap je echt niet uit de hengen/scharnieren:
Afbeeldingslocatie: https://www.zelfbouwcontainer.nl/wp-content/uploads/2024/01/2x2DDK1.webp

Dus opzoek naar eentje met degelijke scharnieren. En als je bang bent dat de nachtschoot eruit trilt, dan monteer je er gewoon een extra hangslot op de overgang tussen beide deuren.

En zoals eerder genoemd: het is in het bos, dus als iemand naar binnen wil, dan heeft diegene zeeën van tijd, en zal diegene altijd binnen komen.

Excuus voor de rest die meeleest, ik had mijn bericht aangepast omdat ik het toch iets te gestrekt been vond. Ik zei dat ik kriebels kreeg van de hoeveelheid beren op de weg. Schouders eronder en aan de slag.
Ergens zou dat natuurlijk wel mooi zijn. Maar het is de vraag of de juridische procedure dan al op zo'n punt is dat we dit in werking kunnen zetten. Ik denk dat het realistischer is om de pijlen te richten op droge weken in de zomer.
Echt? Dan pas? Nu heb ik spijt van het aanpassen van mijn post. Zo'n demontabele container is demontabel. Gewoon neerzetten, is geen constructie. Waarom wachten op de procedure? Je wilt iets neerzetten zodat je moeder er kan van genieten, dan zou ik absoluut niet wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Raling op 29-10-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

inhico

pw

supervinnie40 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:04:

[...]

Helaas is dat niet helemaal waar. Zie het maar een beetje zoals een dakkapel op de voorkant van je huis plaatsen. Daar moet je eerst toestemming voor vragen, wat de gemeente ook af kan keuren. Ondanks dat ons terrein prive grond is en volledig op naam staat van mijn moeder, zijn er nog altijd (lokale) wetten waar je je aan moet houden. Grotendeels is dit ter bescherming van het bosgebied, wat wij ook wel begrijpen.
Het gaat zelfs zover dat de huidige wetgeving het onmogelijk heeft gemaakt voor mijn moeder om het te verkopen aan iemand anders dan de regering. Wij kunnen het hooguit erven, maar wij (als familie) kunnen het niet eens overkopen. Weggeven mag ook niet. Dus het idee dat "prive grond" betekent dat je er kunt doen wat je wil gaat hier niet op. (al zijn onze wensen niet zo extreem hoor ;-) ).

[...]
Ik zeg ook niet dat je alles mag als het je eigen grond is, maar je geeft aan dat iets van Natuurmonumenten niet zou mogen. En dat verbaast me, want die heeft niets te zeggen over andermans grond. Dat kan alleen de gemeente (of andere overheid).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Raling schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

Welk merk ik heb weet ik zo niet. Wel dat ie gebruikt is door één van de grote bouwbedrijven, en dus misschien degelijker is dan wat er nu nieuw (en goedkoop) wordt aangeboden. Het is ook zeker niet de stevigste oplossing, maar wel de snelste en makkelijkste oplossing. En praktisch uitvoerbaar. Een zeecontainer is een stuk steviger, maar de deuren zijn wellicht te zwaar om te openen als de kruiwagen in een keet tillen ook niet lukt.

De eerste die ik op internet tegen kom, trap je echt niet uit de hengen/scharnieren:
[Afbeelding]

Dus opzoek naar eentje met degelijke scharnieren. En als je bang bent dat de nachtschoot eruit trilt, dan monteer je er gewoon een extra hangslot op de overgang tussen beide deuren.

En zoals eerder genoemd: het is in het bos, dus als iemand naar binnen wil, dan heeft diegene zeeën van tijd, en zal diegene altijd binnen komen.

Excuus voor de rest die meeleest, ik had mijn bericht aangepast omdat ik het toch iets te gestrekt been vond. Ik zei dat ik kriebels kreeg van de hoeveelheid beren op de weg. Schouders eronder en aan de slag.

[...]

Echt? Dan pas? Nu heb ik spijt van het aanpassen van mijn post. Zo'n demontabele container is demontabel. Gewoon neerzetten, is geen constructie. Waarom wachten op de procedure? Je wilt iets neerzetten zodat je moeder er kan van genieten, dan zou ik absoluut niet wachten.
Snel is niet zozeer de eis. Stevigheid en kwaliteit wel. Dus als de meest stevige oplossing iets langer duurt, dan is het dat waard.
Waarom wachten op de procedure? Omdat we waarschijnlijk volledig kunnen fluiten naar enige schadevergoeding als we het de tegenpartij ontnemen om zelf met een voorstel te komen. Het werd ons met klem op het hart gedrukt dat het tegen ons gebruikt kan worden wanneer we de tegenpartij beperken in het bieden van een oplossing. Dat is een risico dat we voorlopig niet willen nemen. Gelukkig ligt er in de winterperiode wat minder werk dan in de lente/zomer.

Wij zijn gaan kijken bij precies die containers die jij laat zien in de afbeelding. En alhoewel die er stevig uitziet is het plaatmateriaal zeer dun. Dat buigt heel snel. Door de deur krom te schoppen is het slot en het scharnier ook niets meer waard. Dat viel ons behoorlijk tegen, want visueel krijg je een heel andere indruk.

We weten dat "onmogelijk maken" niet kan. Maar we kunnen het wel zo lastig mogelijk maken.
inhico schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:11:
[...]

Ik zeg ook niet dat je alles mag als het je eigen grond is, maar je geeft aan dat iets van Natuurmonumenten niet zou mogen. En dat verbaast me, want die heeft niets te zeggen over andermans grond. Dat kan alleen de gemeente (of andere overheid).
Zover zit ik er niet in. Dus ik kan niet met zekerheid zeggen wie die wetten/regels opgesteld hebben. Ik weet alleen dat dit de regels zijn. Wanneer er niet naar geluisterd wordt krijg je het bevel om het te verwijderen inclusief een boete voor elke dag dat het er toch blijft staan. Het is Natuurmonumenten die ons hierover ingelicht heeft, maar dat hoeft niet te betekenen dat zij die regels gemaakt hebben.
Reden genoeg om er toch maar naar te luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:30
@supervinnie40

Ga eens langs bij een boer uit de omgeving, en vraag of hij iemand weet die een container op je grond weet te krijgen.

Een boer heeft materiaal en de ervaring om op zompige grond te rijden.

Je kan vast een boer vinden waar je de containers kan laten afleveren, die dan met een tractor de container bij jou komt lossen.

Het zal vast wat kosten, maar dan heb je wel een degelijke zeecontainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
FRANQ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:23:
@supervinnie40

Ga eens langs bij een boer uit de omgeving, en vraag of hij iemand weet die een container op je grond weet te krijgen.

Een boer heeft materiaal en de ervaring om op zompige grond te rijden.

Je kan vast een boer vinden waar je de containers kan laten afleveren, die dan met een tractor de container bij jou komt lossen.

Het zal vast wat kosten, maar dan heb je wel een degelijke zeecontainer.
Die boer hebben we gelukkig. Nou ja, loonwerker is het eigenlijk. Een deel van het prive terrein is een wei (aan de voorkant) dat verhuurd wordt aan iemand die er gras op groeit, vee laat grazen etc. Hij is eignelijk loonwerker en heeft ons in het verleden meermaals geholpen met grote klussen. Hij heeft aardig wat materiaal.
Hij heeft wel ideeën, maar hij wil zijn eigen machines daar niet voor gebruiken. Hij is ervan overtuigd dat alles zich vastrijdt en dat risico gaat hij niet nemen.

Dat gezegd hebbende, een stukje terug noemde iemand een rupsvoertuig en we hebben al bij hem geinformeerd, maar hij heeft geen rupsvoertuigen met de capaciteit om een container te dragen. Hij kende zelf niemand in de omgeving die dat wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:11
Heb je ook nagedacht over sandwichpanelen?
Die met steenwol ertussen zijn onbrandbaar en er zijn ook speciale dakplaten en hoekprofielen om de boel af te werken.
Online kun je ook b keuze kopen. Scheelt weer in prijs.

Iemand in onze straat heeft zo een schuurtje gemaakt en dat ziet er best netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
ronnie vd schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:48:
Heb je ook nagedacht over sandwichpanelen?
Die met steenwol ertussen zijn onbrandbaar en er zijn ook speciale dakplaten en hoekprofielen om de boel af te werken.
Online kun je ook b keuze kopen. Scheelt weer in prijs.

Iemand in onze straat heeft zo een schuurtje gemaakt en dat ziet er best netjes uit!
Na wat Googlen valt de prijs hiervan eigenlijk best mee. Ik ken het helemaal niet, dus ik heb geen flauw idee hoe je ermee zou moeten werken. Eerlijk gezegd vraag ik me ook af hoe moeilijk het is om binnen te komen als het plaatmateriaal zo dun is. Maar de kosten vallen op het eerste gezicht mee.
Nadeel is misschien dat er nog wel een frame achter moet en het geheel op een stevige fundering moet staan. Het is niet zeker of het daardoor nog "betaalbaar" blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Snelbouwloods en q loods zijn van die sandwich panelen met frame. Vind de prijs niet verkeerd..maar 3000 is wel erg optimistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:29
Orkaan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:32:
Snelbouwloods en q loods zijn van die sandwich panelen met frame. Vind de prijs niet verkeerd..maar 3000 is wel erg optimistisch
En alleen aan sandwich panelen heb je eigenlijk niet genoeg, het is niet structureel. Dus moet je een metalen of houten constructie hebben.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
simon schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:35:
[...]

En alleen aan sandwich panelen heb je eigenlijk niet genoeg, het is niet structureel. Dus moet je een metalen of houten constructie hebben.
Ja hehe dat hebben beide bedrijven ook...zelf een demontabel frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Excuses voor de late reactie. Het waren erg drukke dagen.
Orkaan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:32:
Aan de hand van het vorige bericht toch eens dieper gaan graven naar die sandwichpanelen. Op zich heel mooi spul, maar gezien de extra maatregelen wordt het toch iets te prijzig. Je hebt een goede fundering nodig, er moet een stevig frame staan en er afhankelijk van de situatie of fabrikant moeten er ook palen de grond in (diepte is niet helemaal duidelijk). Ook deuren maken het snel vrij prijzig.

Desalniettemin is het niet schokkend duur, als je meeneemt dat het ontwerp vrij makkelijk aan te passen is en je makkelijk kunt isoleren.
Pagina: 1