Ik wil in stappen mijn Ryzen 5 1600 systeem upgraden, omdat veel onderdelen nog wel een tijd mee kunnen.
M'n huidige pc:
+ nog een 3 tal SATA SSD/HHD's voor games/lopende projecten/sample libraries/data opslag
afgezien van uitfasering van windows 10 en de ryzen 5 1600 niet geschikt is voor windows 11 (waardoor ik sowieso al wil upgraden), loop ik afgelopen maanden echter tegen throttling aan in mijn audio projecten. CPU usage is dan 100%
Ik wil de upgrade in fases doen en in eerste instantie dan:
cpu: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed
koeler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE
ergens volgend jaar (als nieuwe generatie GPU's uit is), wil ik de GPU upgraden icm een ultrawide scherm. (op dit moment zou ik voor een 7800-7900 XT gaan, maar ben benieuwd naar de nieuwe generatie en/of evt prijsverlaging op de huidige).
Dan zou mijn pc er weer een tijd tegen aan moeten kunnen.
Vraag 1 - behuizing upgrade
De koeler past echter niet in de Carbide Air 240 en veel nieuwe GPU's ook niet, dus die wil ik nu ook vervangen en ik zoek een stille kast met goede airflow. Qua budget denk ik aan ca € 100-150
in mijn huidige kast heb ik een overkill aan fans, ik denk dat een kast met een paar grote 180-200mm fans uiteindelijk een stuk stiller zal zijn (en naar ik begreep vaak ook stiller dan een 'stille' kast met geisoleerde zijpanelen)
Kleur & RGB vind ik niet belangrijk, PC staat namelijk op de grond achter mijn Studio-desk, dus zie ik eigenlijk niet als ik aan mijn bureau zit.
bijv:
Welk van deze is de moeite waard qua airflow/stilheid en kwaliteit meegeleverde fans, of zou ik ook moeten kijken naar kasten met kleinere fans en/of kasten zonder fans en zelf een paar degelijke fans kopen.
Vraag 2 - PSU upgrade
Verder vroeg ik me af ik mijn PSU nu al moet vervangen ivm overstap naar zwaardere cpu, of dat ik nog genoeg headroom heb met m'n 450W Bitfenix en kan wachten tot ik de GPU vervang.
volgens de Outervision psu calculator zou het net wel/net niet kunnen met 450W voeding, met die van pc-builds heb ik zo'n 75W headroom
M'n huidige pc:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | MSI B350M MORTAR | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Corsair Carbide Air 240 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | BitFenix Whisper BWG450M | € 0,- | € 0,- |
1 | Fan-controllers en lcd's | Phanteks PWM Fan Hub | € 0,- | € 0,- |
2 | Ventilators | Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Rood Twin Pack, 120mm | € 0,- | € 0,- |
2 | Ventilators | Revoltec LED-Fan , 80mm | € 0,- | € 0,- |
2 | Ventilators | Scythe Slip Stream Slim 1600rpm, 120mm | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Team Group Night Hawk THRD432G3000HC16CDC01 | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 850 EVO M.2 500GB | € 0,- | € 0,- |
+ nog een 3 tal SATA SSD/HHD's voor games/lopende projecten/sample libraries/data opslag
afgezien van uitfasering van windows 10 en de ryzen 5 1600 niet geschikt is voor windows 11 (waardoor ik sowieso al wil upgraden), loop ik afgelopen maanden echter tegen throttling aan in mijn audio projecten. CPU usage is dan 100%
Ik wil de upgrade in fases doen en in eerste instantie dan:
cpu: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed
koeler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE
ergens volgend jaar (als nieuwe generatie GPU's uit is), wil ik de GPU upgraden icm een ultrawide scherm. (op dit moment zou ik voor een 7800-7900 XT gaan, maar ben benieuwd naar de nieuwe generatie en/of evt prijsverlaging op de huidige).
Dan zou mijn pc er weer een tijd tegen aan moeten kunnen.
Vraag 1 - behuizing upgrade
De koeler past echter niet in de Carbide Air 240 en veel nieuwe GPU's ook niet, dus die wil ik nu ook vervangen en ik zoek een stille kast met goede airflow. Qua budget denk ik aan ca € 100-150
in mijn huidige kast heb ik een overkill aan fans, ik denk dat een kast met een paar grote 180-200mm fans uiteindelijk een stuk stiller zal zijn (en naar ik begreep vaak ook stiller dan een 'stille' kast met geisoleerde zijpanelen)
Kleur & RGB vind ik niet belangrijk, PC staat namelijk op de grond achter mijn Studio-desk, dus zie ik eigenlijk niet als ik aan mijn bureau zit.
bijv:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Behuizingen | Cooler Master HAF 500 White | € 104,70 | € 104,70 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black Solid | € 169,- | € 169,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Compact Black Solid | € 130,83 | € 130,83 |
1 | Behuizingen | Lian Li Lancool 215 - Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
Welk van deze is de moeite waard qua airflow/stilheid en kwaliteit meegeleverde fans, of zou ik ook moeten kijken naar kasten met kleinere fans en/of kasten zonder fans en zelf een paar degelijke fans kopen.
Vraag 2 - PSU upgrade
Verder vroeg ik me af ik mijn PSU nu al moet vervangen ivm overstap naar zwaardere cpu, of dat ik nog genoeg headroom heb met m'n 450W Bitfenix en kan wachten tot ik de GPU vervang.
volgens de Outervision psu calculator zou het net wel/net niet kunnen met 450W voeding, met die van pc-builds heb ik zo'n 75W headroom