advies stille behuizing en is upgrade psu nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 20:54
Ik wil in stappen mijn Ryzen 5 1600 systeem upgraden, omdat veel onderdelen nog wel een tijd mee kunnen.

M'n huidige pc:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B350M MORTAR€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide Air 240 Zwart€ 0,-€ 0,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 0,-€ 0,-
1Fan-controllers en lcd'sPhanteks PWM Fan Hub€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsCorsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Rood Twin Pack, 120mm€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsRevoltec LED-Fan , 80mm€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsScythe Slip Stream Slim 1600rpm, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internTeam Group Night Hawk THRD432G3000HC16CDC01€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 850 EVO M.2 500GB€ 0,-€ 0,-

+ nog een 3 tal SATA SSD/HHD's voor games/lopende projecten/sample libraries/data opslag

afgezien van uitfasering van windows 10 en de ryzen 5 1600 niet geschikt is voor windows 11 (waardoor ik sowieso al wil upgraden), loop ik afgelopen maanden echter tegen throttling aan in mijn audio projecten. CPU usage is dan 100%

Ik wil de upgrade in fases doen en in eerste instantie dan:
cpu: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed
koeler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE

ergens volgend jaar (als nieuwe generatie GPU's uit is), wil ik de GPU upgraden icm een ultrawide scherm. (op dit moment zou ik voor een 7800-7900 XT gaan, maar ben benieuwd naar de nieuwe generatie en/of evt prijsverlaging op de huidige).

Dan zou mijn pc er weer een tijd tegen aan moeten kunnen.

Vraag 1 - behuizing upgrade
De koeler past echter niet in de Carbide Air 240 en veel nieuwe GPU's ook niet, dus die wil ik nu ook vervangen en ik zoek een stille kast met goede airflow. Qua budget denk ik aan ca € 100-150
in mijn huidige kast heb ik een overkill aan fans, ik denk dat een kast met een paar grote 180-200mm fans uiteindelijk een stuk stiller zal zijn (en naar ik begreep vaak ook stiller dan een 'stille' kast met geisoleerde zijpanelen)

Kleur & RGB vind ik niet belangrijk, PC staat namelijk op de grond achter mijn Studio-desk, dus zie ik eigenlijk niet als ik aan mijn bureau zit.

bijv:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenCooler Master HAF 500 White€ 104,70€ 104,70
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Compact Black Solid€ 130,83€ 130,83
1BehuizingenLian Li Lancool 215 - Zwart€ 99,90€ 99,90

Welk van deze is de moeite waard qua airflow/stilheid en kwaliteit meegeleverde fans, of zou ik ook moeten kijken naar kasten met kleinere fans en/of kasten zonder fans en zelf een paar degelijke fans kopen.

Vraag 2 - PSU upgrade
Verder vroeg ik me af ik mijn PSU nu al moet vervangen ivm overstap naar zwaardere cpu, of dat ik nog genoeg headroom heb met m'n 450W Bitfenix en kan wachten tot ik de GPU vervang.
volgens de Outervision psu calculator zou het net wel/net niet kunnen met 450W voeding, met die van pc-builds heb ik zo'n 75W headroom

Star Citizen Referral Code

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder GPU upgrade voldoet die voeding. Het is een meer dan goed exemplaar :)

Qua behuizing ben ik al jaren fan van de Fractal Define serie. Heb een R5 gehad en sinds een paar jaar een Mini C. Met goed afgeregelde fans goed onder controle qua geluid. Heb zelf een 7800XT en een 5800X3D. Vooral je uitgaande luchtstroom is van belang, dat heb ik ook gemerkt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 20:54
nelizmastr schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:55:
Zonder GPU upgrade voldoet die voeding. Het is een meer dan goed exemplaar :)

Qua behuizing ben ik al jaren fan van de Fractal Define serie. Heb een R5 gehad en sinds een paar jaar een Mini C. Met goed afgeregelde fans goed onder controle qua geluid. Heb zelf een 7800XT en een 5800X3D. Vooral je uitgaande luchtstroom is van belang, dat heb ik ook gemerkt.
Eerder dit jaar (toen ik nog een volledig nieuwe build overwoog), stond de Define ook op mijn lijstje.

In dit geval lijkt me de Define 7 Compact handiger qua opties dan de mini C.
Alleen jammer dat er maar 2 fans bij zitten (ik heb wel een stapel 120mm, maar in dit geval zou ik eerder losse 240mm bijkopen), hoeveel fans zou jij adviseren.?

Bij mijn vorige build had ik iets te enthousiast overal fans geplaatst, maar werd die luidruchtig van (maar toen werkte ik vooral met koptelefoon en vond het daarbij niet storend genoeg, maar nu wil ik in de zelfde ruimte ook met een microfoon zang/gitaar/cello opnemen)

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Het aantal (extra) fans in je kast moet je af laten hangen van de temperatuur die in je kast ontstaat bij het gebruik ervan.
Misschien zijn die 2 fans wel voldoende om de onderdelen op een acceptabel niveau te houden. Zolang de GPU/CPU zich niet gaat terugklokken vanwege een te hoge temperatuur zit je gewoon safe.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former