Lag tijdens kijken meerdere video's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
Hallo allemaal,

Tijdens het kijken van meerdere video's merk ik dat alles niet helemaal soepeltjes gaat en in sommige gevallen loopt alles vast in de zin dat alles aan het bufferen is. Het lijkt mij internet gerelateerd maar mijn kennis gaat hierin niet ver genoeg.

Een voorbeeld:

Als ik een youtube video open heb op 1 scherm, en Twitch op het andere scherm, lijkt het allemaal net aan te kunnen. Zodra de reclame komt in twitch, verloopt alles in eens heel schokkerig.

Dit zelfde effect heb ik ook met bijvoorbeeld HBO max, of wanneer ik live feed van m'n 3d printer aan het laden ben.

In het ergste geval loopt alles vast en dit is pas verholpen als ik 1 venster afsluit.

Ik heb geen kinderachtige computer en dit is sinds enkele weken het geval.

Ik gebruikt chrome, met add-blocker extensie. En m'n speeltje is een i9-14900KF op een ROG Strix Z790. RTX4090 OC en 24GB ram. Ik heb 3 schermen aangesloten + een kleintje (HYTE y90 touch)

Modem is al een paar keer gereset. In chrome heb ik hardware acceleratie uitgeschakeld gehad maar staat weer aan. Soms dood ik wat tijd met "slithergame.io" en dat is niet vooruit te trappen als dit uitgeschakeld staat. Niet dat dit leiding gevend is maar ik denk dat ik wel mag verwachten dat alles gewoon feilloos verloopt.

Iemand hier ervaring mee?

kevin

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
Hoe is je pc verbonden met het modem?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:54
Duidelijk, veel te trage processor. Hoe kan je denken dat je dit zou kunnen :)

Wat is je internet snelheid?
Heb je enkel op je pc last van traag internet?
En probeer inderdaad via kabel te verbinden, helpt dit?

Als je al via kabel verbonden bent wordt het tijd om je provider eens lastig te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Ik heb het KPN superfiber 1 abbo en ik ben met de kabel verbonden. CAT 6A kabel hebben we getrokken toen.

Ik heb wat gelezen over ISP throttling maar een VPN maakt geen verschil.

Speedtest laat geen problemen zien.

Overigens heb ik ook niet het idee dat internet in zijn geheel traag is, het is meer dat de combinatie van specifieke dingen issues geeft.

Ik heb vandaag een paar rondjes Escape from tarkov gespeelt, youtube en twitch aan (tijdens de wachttijd natuurlijk) en er kwamen lichte haperingen op een bepaald moment tijdens laden / verbinden met server.

Oja, wanneer klacht zich voor doet staat de gpu ook niet op 100% dus daar kan ik ook geen conclusie uit trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:05

SomerenV

It's something!

Wat zijn de temperaturen van je CPU/GPU?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
53ish met youtube, en ziggo GO aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Laatst online: 01:05

SomerenV

It's something!

Dan lijkt het me ook geen thermal throttling :+

De internetverbinding lijkt me ook stug als Speedtest normale snelheden laat zien (post hier je uitslag eens). Ik kan hier 4x een 8K-video open zetten in Chrome wat zorgt voor een constante 5 tot 20MB/s aan download. Da's max nog geen 200Mbit. CPU (Ryzen 5 3600) doet ~20%. M'n RTX3070 zit op 50% waarbij het grotendeels video decoding is.

De meeste streamingdiensten hebben geen bijster hoge bitrate. Met 1Gbit/s moet je qua streaming echt nergens issues mee hebben. In theorie kun je met gemak 12 keer tegelijkertijd een 8K video kijken op Youtube en zit je nog maar op de helft van je totale beschikbare bandbreedte :')

Een hele poos terug had ik regelmatig vage issues op m'n PC, ook performance-gerelateerd. Dat bleek uiteindelijk een virus te zijn met cryptominer. Maar zodra ik task manager opende zag ik niks geks. Bleek dat dat virus 'uit' ging op het moment dat ik dat deed. Uiteindelijk op die manier wel door gekregen dat er iets niet klopte, want met task manager open had ik totaal geen issues meer. Geen idee of dit bij jou speelt of kan spelen, maar afgaande op de beschikbare informatie lijkt het me niet aan je internetverbinding te liggen, of je CPU óf je GPU.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met welke browser bekijk je de YouTube videos? Aangezien Google wel eens Firefox knijpt op YouTube. Probeer dus ook eens YouTube of Twitch te kijken zonder ad blocker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Ik had een YT video draaiende, opende een 2e video én ik probeerde live feed op creality cloud te laden. Beide YT video's liepen vast / gingen bufferen en de live beelden van de 3d printer laad nog steeds :|

Toen dit gebeurde heb ik onderstaande speedtest gedaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPoB0sSvzmlfeNXHC65rBZYLY-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bi1BWPKWnNdPjtIjGfFBSmge.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Nieuwe informatie

Ik heb op dit moment F1 stream aan staan, ik ben iets aan het printen dus ik heb de crealitycloud site open met live camera beelden.

Escape from tarkov staat aan maar ik zit even in windows. Als ik nu naar slithergame.io ga, dan draait dat spelletje op merkbare / onspeelbaar lage fps.

En ik kan nog altijd niet vinden waar dit probleem zit. Ik kan in iederval niet iets zien via taakbeheer of cpu / gpu load oid

Ik weet het echt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06

jurroen

Security en privacy geek

Welke adblocker gebruik je? Heb je andere browser extensies in gebruik? Gebruik je een third party antivirus of gewoon Windows Defender?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Al eens geprobeerd GPU accelleratie voor video uit te zetten? Ik heb regelmatig in Intel/nVidia combo's problemen (eigenlijk normaal op Optimius systemen) dat de nVidia hardware accelleratie er een potje van maakt qua hardware decoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

Umbrah schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:51:
Al eens geprobeerd GPU accelleratie voor video uit te zetten? Ik heb regelmatig in Intel/nVidia combo's problemen (eigenlijk normaal op Optimius systemen) dat de nVidia hardware accelleratie er een potje van maakt qua hardware decoden.
dit...

Je hoeft het eigenlijk niet in de hardware te zoeken. Internetverbinding is ook het euvel niet, noch de hoeveelheid processorcores of hun temperatuur. Alle videodecodering wordt in hardware afgehandeld en niet in software meer.

Check vooral even de geskipte frames als je de statistics van youtube er even bijpakt (rechtstklikken in youtube venster). En wellicht moet je even kijken in het nvidia control panel voor de global setting "max frame rate".

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
ik heb gezocht maar ik kan het niet vinden. Kan zijn omdat ik scheel ben en er overheen lees, maar waar vind ik die instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stats for nerds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
ik heb in windows een instelling gevonden over hardware versnelling, deze staat nu een paar dagen uit maar het probleem blijft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:08
Zijn je schermen hetzelfde aantal hertz of deelbaar door 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
AG241QG, hoofdscherm, 144hz
AG241QG, 2e scherm, 59,95hz
AG251FZ, 3e scherm, 60hz
HYTE Y70touch, 60,02hz

Volgens beeldscherminstellingen windows.

Nogmaals, dit probleem is in eens ontstaan.

Ben nu toevallig weer een potje Escape From Tarkov aan het spelen en tijdens laden post-raid verloopt ook alles schokkerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:01
Nivek schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:54:
Nogmaals, dit probleem is in eens ontstaan.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen enkele garantie voor de toekomst :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Dat is zeker waar. Maar ik ben ik ben dingen / instellingen aan het controleren waar ik nooit aan heb gezeten en ik vraag me dan af hoe zinvol dat is. Ik mijn hoofd beredeneer ik dat als "waarom moet ik x uitschakelen, terwijl dit nooit problemen heeft veroorzaakt".

Maar aan de andere kant, het blijft een computer én ik heb echt geen idee waar ik het moet zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-08 16:14
Grote kans dat je tegen de bug aanloopt dat Chrome/Edge vast loopt wanneer er 2 videos draaien (soms in combinatie met animaties) op sommige pc configuraties. Die bug had ik een paar jaar geleden ook. Uiteindelijk was voor mij de oplossing om hardware accelerated video decoding uit te schakelen (en de browser opnieuw te openen).

Btw, vergeet niet om eerst Hardware acceleration weer opnieuw in te schakelen in je browser instellingen. (Dat is een andere instelling dan deze "Hardware-accelerated video decode" flag.)

Daarna kun je deze instructies volgen om alleen hardware accelerated video decoding uit te schakelen (in het Engels):
  1. Go to chrome://flags (or edge://flags or opera://flags)
  2. Search for the flag "Hardware-accelerated video decode" with the hashtag #disable-accelerated-video-decode
  3. Set that flag to disabled
  4. Click on the relaunch button at the bottom right
Bron instructies: https://github.com/Wessel...re-2-browser-windows-open

[ Voor 10% gewijzigd door Wezelkrozum op 09-11-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Die zit goed verstopt, daar kom je zonder instructie niet...

Ik ga testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:40

nelizmastr

Goed wies kapot

En probeer voor de goede orde ook een niet-Chromium browser zoals Firefox, dan weet je helemaal zeker dat het een software issue is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Wezelkrozum schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:28:
Grote kans dat je tegen de bug aanloopt dat Chrome/Edge vast loopt wanneer er 2 videos draaien (soms in combinatie met animaties) op sommige pc configuraties. Die bug had ik een paar jaar geleden ook. Uiteindelijk was voor mij de oplossing om hardware accelerated video decoding uit te schakelen (en de browser opnieuw te openen).

Btw, vergeet niet om eerst Hardware acceleration weer opnieuw in te schakelen in je browser instellingen. (Dat is een andere instelling dan deze "Hardware-accelerated video decode" flag.)

Daarna kun je deze instructies volgen om alleen hardware accelerated video decoding uit te schakelen (in het Engels):
  1. Go to chrome://flags (or edge://flags or opera://flags)
  2. Search for the flag "Hardware-accelerated video decode" with the hashtag #disable-accelerated-video-decode
  3. Set that flag to disabled
  4. Click on the relaunch button at the bottom right
Bron instructies: https://github.com/Wessel...re-2-browser-windows-open
resultaat helaas negatief.

Had jij ook dat andere programma's worden beinvloed? Want m'n spel begint ook te haperen als een malle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
Ah nee, bij mij waren het alleen de browser tabs die bevroren. Maar als alles bevriest (ook je game) kan het misschien helpen om "Hardware Accelerated GPU Scheduling" uit te schakeling in de Windows instellingen.

Je zou ook nog eens kunnen kijken of het helpt om iedere browsertab in een andere browser te laten draaien. Bijvoorbeeld een video in Firefox, een video in Edge en alle overige browser tabs in Chrome. Zo kom je er achter of het een scheduling bug is in Chrome of in Windows.

Of je NVidia driver terugzetten naar een paar vorige versies. Misschien zit er wel een nieuwe bug in die op treed met meerdere monitoren. Aangezien je hier eerder geen last van had.

[ Voor 57% gewijzigd door Wezelkrozum op 10-11-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Laatst online: 08:50

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Probeer eens wat andere dingen uit te sluiten.
- Wat gebeurt er als je maar 1 scherm hebt aangesloten?
Verder wel handig om te weten:
- Heb je het XMP profiel van je RAM aanstaan?
- Heb je een overvlock op de CPU?
- Heb je een overclock op de GPU?
- Heb je een scherm op de onboard GPU (aansluiting moederbord)?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivek
Wezelkrozum schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:59:
Ah nee, bij mij waren het alleen de browser tabs die bevroren. Maar als alles bevriest (ook je game) kan het misschien helpen om "Hardware Accelerated GPU Scheduling" uit te schakeling in de Windows instellingen.

Je zou ook nog eens kunnen kijken of het helpt om iedere browsertab in een andere browser te laten draaien. Bijvoorbeeld een video in Firefox, een video in Edge en alle overige browser tabs in Chrome. Zo kom je er achter of het een scheduling bug is in Chrome of in Windows.

Of je NVidia driver terugzetten naar een paar vorige versies. Misschien zit er wel een nieuwe bug in die op treed met meerdere monitoren. Aangezien je hier eerder geen last van had.
Dit had ik al uitgeschakeld dus dat was het ook niet.

Drivers kan ik proberen terug te zetten

edga kan ik proberen, dat staat geinstalleerd.

@The GUI

Met 1 scherm valt het niet echt te controleren
XMP, not sure, zou ik even in de bios moeten kijken
Geen overclock atm
en geen interne video, dus alles loopt over de gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan je het zonder dit scherm proberen? Ik heb ooit heel veel interrupts van een touchscreen driver gehad.

Ik weet niet hoe je dat op Windows kan zien 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivek
Gisteren is er nieuwe nvidia software en driver beschikbaar gekomen, die heb ik geinstalleerd. Dat ga ik nu dus testen.

Gisteren viel mij wel iets op wat ik nu niet meer kan opwekken (mogelijk door de reboot).

ik ging nog even naar slithergame.io voor het afsluiten en dit was haperen als een malle. Toen is mij opgevallen dat het cpu gebruik van +/-19% naar 70% ging. Opende ik de site in edge dan was dit niet het geval. Nogmaal, dit heb ik nu niet op kunnen wekken.

Ook viel mij van de week op dat, wanneer ik klachten had in Escape From Tarkov, dat de FPS hoog genoeg is, en toch voelde dat niet zo.

Maar goed, ik ben het weer even aan het aankijken nu met de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
Trouwens, mocht het nog een keer gebeuren dat je CPU gebruik hoog is in de browser, dan kun je met Ctrl + Escape de task manager van de browser openen. Zo kom je er achter welke tab of extensie het hoge gebruik veroorzaakt.

En als het een specifieke browser tab is die het hoge CPU gebruik veroorzaakt, kun je via de Performance tab in DevTools (te openen met F12) een opname maken om er achter te komen waar de webpagina mee bezig is:

https://developer.chrome....vtools/performance#record
(Begin bij de instructies onder "Record runtime performance". Want als je de instructies bovenin de pagina leest wordt er gevraagd om een nieuwe (incognito) tab te openen of de pagina te herladen. Maar je wilt juist de huidige tab sessie opnemen die veel CPU gebruikt, dus niet herladen of een nieuwe tab openen.)
Pagina: 1