Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerat81
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik heb een vraag over aanleg van tuinverlichting. Moet wel aangeven dat ik erg weinig verstand heb van elektra.

Ik heb 2 tekeningen toegevoegd, de eerste met de huidige situatie. Er is is mijn tuin reeds een lasdoos aanwezig, die met het huis verbonden is (en dus de meterkast). Vanuit hier is een pomp in de tuin aangesloten.

Nu wil ik graag vanaf dit punt een aantal tuinlampen aansluiten, welke met een schakelaar aan en uit gezet kunnen worden. Hiervoor heb ik tekening 2 gemaakt, maar ik vrees dat als ik dit nu zo doe, ook de pomp uitgeschakeld wordt. En hoe moet de schematische tekening er wel uit zien om pomp en lampen+schakelaar los te koppelen?

Alvast veel dank aan diegene die de moeite neemt hierop te reageren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5ekM76Ao1c-1fiiabnlUIJdYNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tmiRS2FuGDG0ClfMEnvb3AiO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Zl40F9y0XrRDRtjHjH3yeAkLyM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MisJsQfsFSYWDTXndP8XugBH.png?f=user_large

Ook in de tuin is dit een technische installatie => schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 28-10-2024 12:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:02

dragonhaertt

@_'.'

Als de fase geschakeld wordt dan gebruik je daarvoor een zwarte draad.

Je kan dan bruin gebruiken voor je pomp. Bruin naar je schakelaar.
Zwart vanaf de schakelaar naar de lasdoos buiten (lampen).
Zo schakel je alleen de lampen en niet de pomp.

Overigens is het verstandig om dit te laten doen, of op zijn minst mee te laten kijken, door iemand met verstand van elektra.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Je kunt die pomp rechtstreeks op spanning laten via meterkast.
De rest in die lasdoos kun je schakelen.

[ Voor 74% gewijzigd door pentaw1nz op 27-10-2024 21:03 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46
Het is niet een moeilijke opgave. Wat al aangegeven is in de eerste post. In de lasdoos verbind je de juiste draden met elkaar. Zo dat je de schakelaar de fase van de lampen schakelt. Dit is dan de zwarte draad. O ja: Wel aangeven dat je één draad als schakeldraad gebruikt, dus zwart aangeven. (met tape)

Je zou zelfs voor een 5-aderig draad naar de schakelaar kunnen gaan. Dan kan je daar 2 draden schakelen in plaats van alleen de fase. Goed, dat is dan een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerat81
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-10-2024
Super bedankt allemaal voor jullie adviezen. Ik heb ook de buurman ingeschakelt die er meer verstand van heeft. Maar met jullie uitleg kom ik er denk ik ook wel. Dank :-)