Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norac
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-10-2024
Best community,

Sinds recent ben ik verhuisd naar een nieuw appartement met gemeenschappelijke CV. Ik zou graag mijn thermostaten slim maken en ik twijfel tussen Tado X of Eve Thermostaten.

Als ik het goed heb begrepen ondersteunen beide Matter ondertussen (niet out of the box foor Eve maar middels een firmware update). Ik zou zelf Apple Homekit gebruiken (heb een Apple TV 4K laatste gen en een HomePod mini).

Wat draagt jullie voorkeuren, hoe zijn jullie ervaringen?

[ Voor 10% gewijzigd door Norac op 27-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrToastee
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-01 14:31
I also have the same question... I want to know which is better, Tado X or Eve Thermostats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 12:09
Je noemt het 'thermostaten', maar je bedoelt denk ik 'radiatorthermostaatknoppen', gezien de opmerking over de gezamenlijke CV-installatie. Die hoef/kan jij denk ik dus niet sturen. Alleen knoppen dus.

Geen ervaring met Elgato, nooit onderzocht ook.
Weinig ervaring met gebruik van Matter middels een Bridge die niet van Tado zelf is. Ik zou daar zelf nog even over doorlezen om te zien of dat wel doet wat jij verwacht.

Maar wel in het bezit van een hele Tado X setup (wired thermostaat, wireless receiver voor zoneklep vvw, 5 knoppen op radiatoren en een bridge ergens) sinds een week of 2 a 3.

En daarvan wil ik je vooral meegeven dat ik denk dat Tado X iets te snel op te markt is gebracht en dat het essentiele 'smart' functionaliteit (en configuratiemogelijkheden op lager detailniveau) mist die zelfs op hun eerdere V3+ platform al gewoon was. Tado X is bedacht om 'makkelijk' te zijn. Simpel. Misschien soms wel te simpel; hoewel niet iedereen hetzelfde is.

Ik noem, voor mij persoonlijk, de grootste misser: geen 'early start'. Dus geen slimme start voor het geprogrammeerde starttijdstip op basis van kennis van de opwarmingskarakteristieken van de ruimte.

Nu geloof en zie ik best dat ze welwillend doorwerken aan updates van hun platform, maar nu ik er eenmaal 'in' zit, merk ik dat de Tado Community (forum) in alle landen/talen al jaren vraagt om inzicht in de roadmap van aankomende veranderingen/updates en dat ze daar nul inzicht in geven.

Op dit moment ben ik mijn geloof in 'smart' Tado X een beetje kwijt.
Alleen maar twijfel over of en dan ook wanneer er een update gaat komen. En als ze updaten, dan doen ze geen handige mededelingen over de exacte inhoud en ben je afhankelijk van de community. Of ze zouden het gewoon in het betaalde abo kunnen gaan stoppen, waar momenteel functionaliteit in zit die me nul interesseert.

Overigens is de app/online omgeving een prima ding. Installatieinstructies zijn overweldigend uitgebreid. Support via de site/mail is er. Het doet z'n ding. De community is redelijk actief, maar respons van Tado is beperkt (omdat de aanwezige devs niks kunnen of mogen zeggen).

Waar ik wel mee vergelijk:
  • Honeywell Lyric T6: redelijk ogende thermostaat die configureerbaar leek (en deels was) maar uiteindelijk nooit op tijd startte. En de app is aan dom ding.
  • Remeha iSense: niet smart. Wel heel goed in op tijd starten en normaal gemoduleerd stoken.
  • Chronoterm IV en ouder sinds de jaren 80: ouderwetsch maar altijd al goed in 'leren' hoe de ruimte opwarmt. Waarom kan Tado dat niet?!

[ Voor 3% gewijzigd door swiv98 op 06-11-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beh1ndU
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-02 16:15
Aanvullend op @swiv98 met opmerking te vroeg op de markt; Nefit ketel + Tado-X thermostaat: Opentherm (via EMS-OT converter) werkte initieel niet in de x, daar waar het in 3+ en Toon-Eneco wel werkte.

Sinds 28 september met de welwillendheid van het Tado team eind oktober werkend gekregen dmv firmware updates. Maar...suboptimaal gefixed. Moduleren werkt nog niet zoals het hoort...
Heb vertrouwen in het team, maar niet in de roadmap/snelheid dat ze het fixen.
Dus idd... te vroeg, te simpel op de markt gebracht?
Zie https://community.tado.com/nl/discussion/comment/82942

[ Voor 10% gewijzigd door Beh1ndU op 06-11-2024 16:49 . Reden: zinnetjes liepen niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:54
Ik zit nu ook net naar Tado X te kijken omdat ik Plugwise erg instabiel vind. Dit heb nu nu een aantal weken in huis en komt er op neer dat je je hele huis vol moet hangen met zigbee routers wil je je knoppen kunnen bedienen. Een praktische misser is dat je de knoppen niet op de knop kunt instellen.

Tado bied dit wel, maar mist dus modulerende functie?
swiv98 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:15:

Maar wel in het bezit van een hele Tado X setup (wired thermostaat, wireless receiver voor zoneklep vvw, 5 knoppen op radiatoren en een bridge ergens) sinds een week of 2 a 3.

Ik noem, voor mij persoonlijk, de grootste misser: geen 'early start'. Dus geen slimme start voor het geprogrammeerde starttijdstip op basis van kennis van de opwarmingskarakteristieken van de ruimte.
Dit is toch het hele modulerende deel waar de ketel op draait? Dat de Tado dit niet kan heb ik nog nergens opgepikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:54
edit, nefit comp. al bekend zie ik de link hier boven :-)

[ Voor 91% gewijzigd door martinus83 op 11-11-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
swiv98 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:15:

En daarvan wil ik je vooral meegeven dat ik denk dat Tado X iets te snel op te markt is gebracht en dat het essentiele 'smart' functionaliteit (en configuratiemogelijkheden op lager detailniveau) mist die zelfs op hun eerdere V3+ platform al gewoon was. Tado X is bedacht om 'makkelijk' te zijn. Simpel. Misschien soms wel te simpel; hoewel niet iedereen hetzelfde is.
Hoi Swiv,

Ik lees je commentaar. Ben benieuwd hoe dat nu staat. Ik heb een Homey Pro, daar wil ik graag een thermostaat en radiatorknoppen voor radiatoren en vvw-groepen gaan gebruiken, maar jouw opmerkingen houden me nog een beetje tegen. Ik heb nog een oude Homewizard met Heatlink hangen voor de verwarming, maar daar wil ik vanaf.

Hoe is het nu, 3 maand later... ? Zou je me adviseren in te stappen in Tado X óf nog te wachten, óf iets anders te kiezen?

(Ik weet niet of dit topic-kapen is, maar het is al even stil dus ik durf het aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 12:09
Ik heb mijzelf inmiddels berust in het feit dat ik 'vast' zit in het Tado-X ecosysteem. Daarom heb ik dus ook geen verder onderzoek gedaan naar alternatieven voor wat ik nu als geheel in huis heb.

Over de ontwikkelingen in de afgelopen maanden kan ik kort zijn: geen significante veranderingen of verbeteringen.

De hardware heeft 1 of 2 firmware updates gehad, sinds aanschaf. Geen ander gedrag. Hoogstens dat de bridge ineens geen verbinding wilde maken met 2 knoppen en dat ik de bridge moest verplaatsen om het te corrigeren. Support wist het ook niet.

Qua software: de app is ettelijke keren geupdate, maar dat heeft wat mij betreft slechts 1 feature opgeleverd en die is m.i. nutteloos: je kunt vanaf een tegeltje in de app de temperatuur van het sanitair warm water instellen. Alsof ik dat dagelijks wil doen en weten. Kan ook zeer eenvoudig op de cv zelf immers. Deze feature is met redelijk wat tamtam gelanceerd. Alle andere updates waren zonder enige toelichting.

Helaas dus geen aanvullingen zoals 'slimme/vroege start'.

En ook het stookgedrag blijft dubieus. Er wordt in elke ruimte, ongeacht of die ruimte langzaam of snel opwarmt (vvw of niet) stug doorgestookt tot hij er ongeveer 1 graad overheen is. Kan 0.8 zijn, kan meer zijn. Dat hangt volgens mij af van de temperatuur buiten (de enige variabele waarvan ik denk te weten dat Tado er iets meer doet).
Tado-X heeft echter totaal niet door, ook niet na maanden, dat de vloerverwarming beneden na stevig stoken lang door-ijlt. UIteraard, zou ik zeggen. Dus die overshoot wordt vaak nog erger, tot aan bijna 2 graden aan toe. De hoeveelheid daarvan hangt af van hoe groot het verschil was tussen begintemperatuur en doeltemperatuur. Als Tado voorzichtig stookt (klein verschil oplossen) dan duurt het vaak eeuwen en is het eindpunt redelijk. Is het verschil echter groter (zeg, 1 a 1,5 graad) dan gaat 'ie volle bak aan met genoemde gevolgen.

Eerlijk is eerlijk, mijn gasverbruik is niet eens opvallend anders (maar ook niet beter) dan vorige jaar, toen de ketel er hing met de Honeywell. Al kan dat misleidend zijn door de buitentemperaturen van toen en nu.

Dus aanraden: nee, niet zonder meer. Het werkt, het is simpel, en als je je nergens druk om maakt qua stookgedrag, dan heb je gewoon wat je wil: je huis warm per ruimte, redelijk efficient, op ongeveer te juiste tijden.
Maar ik denk dat er meer in had kunnen zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:02

LankHoar

Langharig tuig

Even een bump in dit wat oudere topic. @Norac waar heb je uiteindelijk voor gekozen? Zelf zoek ik nu iets voor mijn eerste koopwoning. Mijn ouders hebben een oudere Tado variant en daar zijn ze wel tevreden mee, en mijn oog viel nu op de X omdat het nieuwer is, en standaard met Matter werkt, dus dat biedt mogelijkheden om te tweaken in de toekomst (moet me daar eerst meer in verdiepen).

Ik kan nu via Marktplaats een Tado X multi-room starter set krijgen met 2 slimme radiatorknoppen en bedrade thermostaat voor 200 euro (nieuw in doos). Dan kan ik nog een aantal extra radiatorknoppen kopen en ben ik voor relatief weinig klaar. Maar de reacties in deze thread doen me een beetje twijfelen over de Tado X. Een echt goed alternatief zie ik echter ook nog niet staan. Dus vroeg me af of er nog meer platformen zijn die ik zou moeten bekijken, en hoe het @Norac inmiddels bevalt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1