Je noemt het 'thermostaten', maar je bedoelt denk ik 'radiatorthermostaatknoppen', gezien de opmerking over de gezamenlijke CV-installatie. Die hoef/kan jij denk ik dus niet sturen. Alleen knoppen dus.
Geen ervaring met Elgato, nooit onderzocht ook.
Weinig ervaring met gebruik van Matter middels een Bridge die niet van Tado zelf is. Ik zou daar zelf nog even over doorlezen om te zien of dat wel doet wat jij verwacht.
Maar wel in het bezit van een hele Tado X setup (wired thermostaat, wireless receiver voor zoneklep vvw, 5 knoppen op radiatoren en een bridge ergens) sinds een week of 2 a 3.
En daarvan wil ik je vooral meegeven dat ik denk dat Tado X iets te snel op te markt is gebracht en dat het essentiele 'smart' functionaliteit (en configuratiemogelijkheden op lager detailniveau) mist die zelfs op hun eerdere V3+ platform al gewoon was. Tado X is bedacht om 'makkelijk' te zijn. Simpel. Misschien soms wel te simpel; hoewel niet iedereen hetzelfde is.
Ik noem, voor mij persoonlijk, de grootste misser: geen 'early start'. Dus geen slimme start voor het geprogrammeerde starttijdstip op basis van kennis van de opwarmingskarakteristieken van de ruimte.
Nu geloof en zie ik best dat ze welwillend doorwerken aan updates van hun platform, maar nu ik er eenmaal 'in' zit, merk ik dat de Tado Community (forum) in alle landen/talen al jaren vraagt om inzicht in de roadmap van aankomende veranderingen/updates en dat ze daar nul inzicht in geven.
Op dit moment ben ik mijn geloof in 'smart' Tado X een beetje kwijt.
Alleen maar twijfel over
of en dan ook
wanneer er een update gaat komen. En als ze updaten, dan doen ze geen handige mededelingen over de exacte inhoud en ben je afhankelijk van de community. Of ze zouden het gewoon in het betaalde abo kunnen gaan stoppen, waar momenteel functionaliteit in zit die me nul interesseert.
Overigens is de app/online omgeving een prima ding. Installatieinstructies zijn overweldigend uitgebreid. Support via de site/mail is er. Het doet z'n ding. De community is redelijk actief, maar respons van Tado is beperkt (omdat de aanwezige devs niks kunnen of mogen zeggen).
Waar ik wel mee vergelijk:
- Honeywell Lyric T6: redelijk ogende thermostaat die configureerbaar leek (en deels was) maar uiteindelijk nooit op tijd startte. En de app is aan dom ding.
- Remeha iSense: niet smart. Wel heel goed in op tijd starten en normaal gemoduleerd stoken.
- Chronoterm IV en ouder sinds de jaren 80: ouderwetsch maar altijd al goed in 'leren' hoe de ruimte opwarmt. Waarom kan Tado dat niet?!
[
Voor 3% gewijzigd door
swiv98 op 06-11-2024 16:17
]