Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-07 09:58
Eerst maar even de specs van mijn PC:

CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed
MOBO : ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI
Grafische Kaart: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC
AIO Koeling: NZXT Kraken Elite 360 (2023) Zwart
Ram: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR
PSU : be quiet! Pure Power 12 M 1000W
Storage: Samsung 990 Pro 2TB

Nu het probleem:
Het is nu twee keer voorgekomen dat mijn PC weigert op te starten.
1 keer na een Windows update, 1 keer nadat ik het bootproces onderbrak door de PC weer uit te zetten.
Beide keren wilde de PC niet meer opstarten: Fans bleven op hoge snelheid draaien, maar daar bleef het bij.
Zelfs de BIOS was niet zichtbaar. Eerst dacht ik dat het misschien iets met de memory trimming te maken had (ik heb 64Gb geheugen, dus het kan even duren). Maar ook na meer dan een half uur kwam de bios nog niet op.

De error codes van het moederbord wezen op of een geheugen probleem, of een probleem met de processor.

Omdat je verder niet veel kunt ben ik de hardware gaan troublleshooten. Eerst het geheugen, maar een of twee bankjes en verandering van DIMMslot deden helemaal niets.

Grafische kaart eruit gehaald en weer terug geplaatst, alle kabels nagelopen, mijn SSD drives uitgebouwd en op een laptop gechecked. Het maakte allemaal geen verschil.

Uiteindelijk maar de CPU koeler losgehaald, de CPU eruitgehaald en weer terug in de socket gestopt en Tadaa! alles werkte weer volledig normaal.

De tweede keer (die van de Windows update) heb ik gewoon maar direkt de CPU eruit gehaald en weer erin gestoken, en alles werkte weer.

Nu heb ik behoorlijk wat PC's in elkaar gezet, maar dit gedrag heb ik echt nog nooit gezien.

Een beetje zoeken op het grote wijde web levert niet veel op, behalve dat de koeling verkeerd geinstalleerd zou kunnen zijn. Ook dat is niet het geval volgens mij. Ik draai af en toe best met hoge CPU belasting, maar de temperaturen blijven prima. Ook tussen de twee keren in dat ik de CPU opnieuw in de socket heb geprikt was er helemaal niets van temperatuur problemen te merken. Dus ik denk dat ik diie suggestie kan uitsluiten.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:27

franssie

Save the albatross

Ik heb zoeiets laatst gehad met een ander bord wat er wel op lijkt, Mijn koeler zat tegen het reepje geheugen (had alle vier slots bezet). De extra reepjes er vooralsnog uitgehaald (dus 32 ip 64 gb maar dat heb ik eigenlijk ook niet nodig, maar omdat het kan) ...

Koeler vervangen etc ga ik wel doen als ik mer dat ik die 64 GB nodig heb.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-07 08:19
Als ik de site mag gelopen werkt je CPU pas na BIOS versie 1303. Dus check dat je die minstens hebt.
https://rog.asus.com/nl/m...i-model/helpdesk_qvl_cpu/

Verder staat je geheugen ook niet op de QVL lijst. Koop een setje dat wel op de QVL staat en kijk eens of die wel werkt.

https://rog.asus.com/nl/m...odel/helpdesk_qvl_memory/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-07 09:58
Dank voor jullie reacties! Om de vragen te beantwoorden: - ik draai altijd de laatste Bios, maar nooit een bèta versie. Dus de eerste keer dat het probleem zich voordeed zat ik al op de meest recente versie. Ik verwacht dus niet dat het aan de bios versie ligt. Zoals aangegeven kom ik ook niet eens tot het bios-scherm als het probleem zich voordoet.

Mijn koeler is een AIO, neemt niet veel ruimte in, en staat helemaal vrij van het geheugen, dus dat kan het ook niet zijn.

Dan wat betreft het geheugen zelf: die staat inderdaad niet op de QVL, maar ik heb hem zeer uitgebreid getest, en ben geen enkel foutje tegengekomen. Het kan inderdaad nog steeds iets zijn, maar dan zou je verwachten dat als ik een ramteepje eruit haal, of naar een andere bank verplaats de pc wel gewoon opstart? Maar het zou inderdaad iets kunnen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

Esumontere

Floep, banaan.

Freeze-Oh schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:32:
Dan wat betreft het geheugen zelf: die staat inderdaad niet op de QVL, maar ik heb hem zeer uitgebreid getest, en ben geen enkel foutje tegengekomen.
...Behalve dan dat je PC zo nu en dan stopt met booten, en alleen wil starten als je de CPU reseat.
Pagina: 1