Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Vraag
Beste antwoord (via Juup op 27-10-2024 19:23)
Dit soort led lampjes, vooral de 'CAN bus' versies zitten extra weerstanden op, die kan je er zo afhalen, zitten er puur om het verbruik te verhogen.
De reden daarvoor is dat een normaal 5W lampje 5W gebruikt, als dat opeens 0.5A is geeft de auto aan 'stadslicht defect'.
Dus stoppen ze er extra weerstanden op om het led lampje weer 5W te laten verbruiken zodat de computer niet gaat klagen dat je lampjes stuk zijn.
Die 182's eraf halen zorgt dus voor veel minder verbruik maar ze zullen niet minder fel worden.
Daarvoor moet je denk ik die R330 veranderen door een iets hogere waarde.
De reden daarvoor is dat een normaal 5W lampje 5W gebruikt, als dat opeens 0.5A is geeft de auto aan 'stadslicht defect'.
Dus stoppen ze er extra weerstanden op om het led lampje weer 5W te laten verbruiken zodat de computer niet gaat klagen dat je lampjes stuk zijn.
Die 182's eraf halen zorgt dus voor veel minder verbruik maar ze zullen niet minder fel worden.
Alle reacties
https://www.lcsc.com/data...POWER-TP8006_C2979604.pdf
De lichtsterkte kan op 2 manieren bepaald worden.
1) de weerstand tussen pin 4 en 5
2) de spanning aangeleverd op de DIM pin, pin-3
Berekeningen staan op pagina 5
De lichtsterkte kan op 2 manieren bepaald worden.
2) de spanning aangeleverd op de DIM pin, pin-3
Berekeningen staan op pagina 5
Ik zal eens proberen om een (of meer) van die "182" weerstanden weg te knippen.memphis schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:21:
Dan zou de weerstand hoger moeten worden en Iout lager?
Edit: dat lijkt niet te werken. Als ik 4 van de 6 "182" weerstanden wegknip dan wordt hij niet minder fel, misschien zelfs iets feller.
[ Voor 19% gewijzigd door Juup op 27-10-2024 18:15 ]
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Ik weet niet of the 182 weerstanden er iets mee te maken hebben, de stroommeting voor de stroombegrenzing wordt door de weerstand met R330 gedaan.
Dit soort led lampjes, vooral de 'CAN bus' versies zitten extra weerstanden op, die kan je er zo afhalen, zitten er puur om het verbruik te verhogen.
Wat ik kan zien door de zwarte soldermask, zitten de 182 direct tussen de aansluitpinnen van de T10 gesoldeerd, en staan dus direct over de voedingslijnen om kunstmatig het opgenomen vermogen te vergroten (wat @SA007 ook al aangeeft). Dat vermoeden wordt versterkt door de hoeveelheid, om warmtedissipatie zoveel mogelijk te verdelen.Juup schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Ik zal eens proberen om een (of meer) van die "182" weerstanden weg te knippen.
Dan zou de weerstand hoger moeten worden en Iout lager?
Edit: dat lijkt niet te werken. Als ik 4 van de 6 "182" weerstanden wegknip dan wordt hij niet minder fel, misschien zelfs iets feller.
Dat je lampje iets feller gaat branden is ook logisch, want door die weerstanden weg te nemen, neem de belasting af en zal de voedingsspanning iets stijgen. En die stijgende spanning vertaald zich in fellere leds. Het kan namelijk zo maar zijn dat die 182's samen meer vermogen opnemen dan het lampje zelf nodig heeft.
R330 vervangen door een hogere waarde zal de led minder fel laten schijnen (als ik de Chinese datasheet goed lees).
IOUT = VCS/RCS
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Feller branden betwijfel ik gezien het een constant current driver is, ofwel de stroom door de LED's veranderd niet bij een variabele spanning.
Pagina: 1