Magneetschakelaar voor het schakelen van 24V DC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Ik heb voor een projectje wat magneetschakelaars nodig die 24V / 25A DC kunnen schakelen.

Deze magneetschakelaars moeten minimaal 2 polig zijn (maar het liefst 2 verbreek en 2 maak) en ik wil ze eigenlijk kunnen bevestigen op een din rails.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar ik kom alleen maar schakelaars tegen die AC kunnen schakelen. Weet iemand of ik die kan gebruiken (ik denk namelijk van niet) en zo nee weet iemand hier een betaalbare optie te vinden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
Ja hoor die bestaan. Kijk maar eens naar de DILM serie van Eaton. En zo zijn er nog talloze andere merken. Goed de specs lezen, vaak staan de specs van DC schakelen verstopt in de datasheet.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
roelieboelie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:32:
Ja hoor die bestaan. Kijk maar eens naar de DILM serie van Eaton. En zo zijn er nog talloze andere merken. Goed de specs lezen, vaak staan de specs van DC schakelen verstopt in de datasheet.
Heb je dan misschien ook een voorbeeld van een 2 polige magneetschakelaar die 25A kan schakelen?
Ik ben al een aardige tijd aan het zoeken maar kom echt niks tegen.
Of zou ik ook gewoon een AC Relay kunnen nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door jbhc op 27-10-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bij DC heb je veel sneller last van vlambogen tov AC...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:01

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Finder is een van de goede merken, heb in het verleden vaak via de configurator op hun site de juiste productcode gevonden en die dan door Google gegooid om te zien waar dat besteld kan worden. Zijn standaard met dinrail bevestiging

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
jbhc schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Heb je dan misschien ook een voorbeeld van een 2 polige magneetschakelaar die 25A kan schakelen?
Ik ben al een aardige tijd aan het zoeken maar kom echt niks tegen.
Of zou ik ook gewoon een AC Relay kunnen nemen?
Nee dat heb ik niet. Simpelweg omdat je omschrijving te vaag is. Wat is die "24VDC 25A"?

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Niet din-rail maar wel betaalbare optie: relais voor auto's/vrachtwagens.
Zijn er sowieso tot 80A, en verkrijgbaar voor minder dan 5 euro.
Voor meer polen gewoon meer relais pakken, dit soort relais bijna allemaal SPDT of SPST (single pole, dual throw).

Andere opties zijn (start)contactors.
Het is wat lastig naar NC versies van te vinden, meeste is NO, maar ze zijn betaalbaar en kunnen DC schakelen tot 500+A afhankelijk van welke je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
roelieboelie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Nee dat heb ik niet. Simpelweg omdat je omschrijving te vaag is. Wat is die "24VDC 25A"?
Ik begrijp niet zo goed wat er te vaag is aan die specificaties. Als ik normaal gesproken een 23oV (of 400V) magneetschakelaar zoek welke 25A moet kunnen schakelen dan is die zo te vinden. Voor DC lijkt dat opeens heel bijzonder te zijn. Mis ik iets?

Ik heb een 24V accu die maximaal 25A gaat leveren en wil dat kunnen schakelen. Wat voor gegevens heb je nog meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
SA007 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:50:
Niet din-rail maar wel betaalbare optie: relais voor auto's/vrachtwagens.
Zijn er sowieso tot 80A, en verkrijgbaar voor minder dan 5 euro.
Voor meer polen gewoon meer relais pakken, dit soort relais bijna allemaal SPDT of SPST (single pole, dual throw).

Andere opties zijn (start)contactors.
Het is wat lastig naar NC versies van te vinden, meeste is NO, maar ze zijn betaalbaar en kunnen DC schakelen tot 500+A afhankelijk van welke je koopt.
Daar zat ik ook al naar te kijken en mij af te vragen waarom je die voor een paar euro kan kopen.

Misschien iets meer achtergrond informatie:

Ik ben een diy thuisbatterij aan het maken. Ik heb een Accu van 24V die ik wil kunnen laden (met max 16A) en ontladen (met max 25A) en ik wil niet dat beide citcuits tegelijk ingeschakeld kunnen zijn. Vandaar dus ook het verbreek contact.

Ik vind het best bijzonder dat je voor AC schakelingen ontelbaar veel magneetschakelaars kunt kopen maar dat dat voor DC schakelingen enorm lastig blijkt te zijn.

Natuurlijk kan ik van alles frankensteinen (zo'n soort project is het al) maar ik had liever een knappe besturingskast gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Autorelais zijn goedkoop omdat in elke auto tientallen van die dingen zitten, dus veel productie en goedkope onderdelen.

Als je een schakelkast bouwt voor een huis dan ben je eigenlijk altijd met AC bezig, dus is alles er voor AC en goedkoop. En daar heb je alles in din-rail, muurmontage etc.

In een auto ben je bezig met DC, dus heb je daar weer alles voor in vormen die makkelijk gaan met gekrompen kabel en waterdicht etc.

Er is inderdaad weinig in de groepen ertussen (zie maar 's AC relais te vinden voor gebruik in een auto, dat komt ook neer op een dinrail behuizing in de auto schroeven en adereindhulsjes enzo om die draad de contacten betrouwbaar in te krijgen).

Voor DC relais heb je ook best mooie kastjes, zoek maar 's op 'car relay' box' maar qua ontwerp is het heel anders dan voor een huis, denk niet dat je daar onderuit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Bij magneetschakelaars moet je altijd even lezen wat er in de specificaties staat. Veel AC magneetschakelaars kunnen namelijk ook DC schakelen met beperkingen. Bij een grote spanning komen er dan wel speciale aansluitcondities bij. En er zijn beperkingen aan het type load.

Je moet waarschijnlijk de 4-pole NO/NC in één toestel laten vallen als eis.

Voorbeeld:
https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.109819.html
Nominale bedrijfsstroom (Ie) bij DC-1, 60 V: 45 A

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 27-10-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
@jbhc zie het antwoord van Jeroen. Let op de spoelspanning, die is in zijn voorbeeld 110v AC. Ik neem dat dat een probleem gaat opleveren.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:17
De standaard ABB magneetschakelaars zijn geschikt om DC te schakelen. In verband met de vlamboog die ontstaat moeten er meerdere contacten in serieschakeling worden gebruikt.
Zie pagina 454 in de productcatalogus op:https://library.e.abb.com...lWeOH8cvsTX0cQZSTPj3V2pU4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Inderdaad lijkt een HAL sensor of een enkele reed contact dat een relais aanstuurt het makkelijkste.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Eindelijk wat gevonden.

Volgens deze datasheet:
https://asset.conrad.com/...-230-vac-25-a-1-stuks.pdf

Kunnen Finder magneetschakelaars een 24V/25A DC-1 last schakelen. :)

En gelukkig ook voor een fatsoenlijke prijs want ik heb er nogal wat nodig (minimaal 6)
Pagina: 1