Hoe mail hosting anti-spam flexibel maken met eigen domein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 14:24
Ik zit met mijn mail zoals vele mensen bij mijn internet provider (eigenlijk bij die van mijn ouders, historisch gegroeid..., dus nog erger haha)
Omdat ik deze toch moet veranderen binnen afzienbare tijd wil ik mijn email provider-onafhankelijk maken, en beter onder controle houden qua spam en zo.

Onderstaande lijkt me de oplossing hoe dit te doen, maar ik ben zeker geen expert, dus ik kan totaal mis zijn.

Ik ga zowizo een domein kopen die ik ga gebruiken voor mail.
Dat lost het probleem al op als ik van mail provider wil veranderen. Gewoon de forwarding aanpassen en klaar.
En dan kan ik per account/winkel/site een apart mail adres gebruiken. Indien er iets voor spam wordt gebruikt kan ik het dan redelijk makkelijk vervangen door een nieuw adres.

Ik lees bijvoorbeeld bij easyhost (Belg dus heb een .be nodig):
"Maak zoveel e-mailadressen als je wil met je domeinnaam" en "Gratis en onbeperkt subdomeinen toevoegen".

Dus je kan daar zoveel aliassen toevoegen en die laten forwarden naar een echte mailbox lijkt me?

Het is dan best om ook op mail niveau een aparte alias (en enkele aparte mailboxen, zoals een aparte voor alle winkels bvb) te gebruiken per account/winkel/site veronderstel ik?
Want anders zit je nog met spam als dat onderliggende adres bekend raakt.
Maar ik heb de indruk dat niet alle mail providers veel aliassen ondersteunen.
Bijvoorbeeld Migado lijkt dat wel te hebben.
servercow ook ( 20 Mailboxes, unlimited alias addresses and domains).
Heeft soverin.nl dit?

Zijn er nog goeie mail providers die dat hebben?
Ik denk aan Microsoft365, proton, ik heb een iphone, dus zou kunnen upgraden naar icloud+ en die mail gebruiken, maar dan zit ik weer in een vendor lock...

Ik zou graag bvb outlook op pc en de mail app op iphone blijven gebruiken, dus IMAP zou tof zijn (proton werkt met een plugin heb ik al gelezen), maar is geen vereiste in beton...

Ik heb al eens op tweakers gelezen dat sommige menten werken met + in de mail adressen, maar dat dit niet door alle mail providers en sites ondersteund wordt.
Voor eenmalige dingen bestaan er wegwerp mailboxen, dus voor echt tijdelijke dingen kan dat ook.

Of zijn er mensen die andere oplossingen gebruiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
TMT schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:36:
Ik zit met mijn mail zoals vele mensen bij mijn internet provider (eigenlijk bij die van mijn ouders, historisch gegroeid..., dus nog erger haha)
Omdat ik deze toch moet veranderen binnen afzienbare tijd wil ik mijn email provider-onafhankelijk maken, en beter onder controle houden qua spam en zo.
De beste manier om spam onder controle te houden is goed bedenken waar je je mailadres wel en niet achter laat.
Weggeef- en winacties kan je beter links laten liggen bijvoorbeeld. De kans op winst is meestal nihil, de kans op spam 100%.
Onderstaande lijkt me de oplossing hoe dit te doen, maar ik ben zeker geen expert, dus ik kan totaal mis zijn.

Ik ga zowizo een domein kopen die ik ga gebruiken voor mail.
Dat lost het probleem al op als ik van mail provider wil veranderen. Gewoon de forwarding aanpassen en klaar.
Forwarding hoeft niet, je mail komt immers los te staan van je provider. :)
Ik lees bijvoorbeeld bij easyhost (Belg dus heb een .be nodig):
Je kan ook prima een andere extensie nemen, je hoeft jezelf niet te verplichten een .be te kiezen.
Ik denk aan Microsoft365, proton, ik heb een iphone, dus zou kunnen upgraden naar icloud+ en die mail gebruiken, maar dan zit ik weer in een vendor lock...

Ik zou graag bvb outlook op pc en de mail app op iphone blijven gebruiken, dus IMAP zou tof zijn (proton werkt met een plugin heb ik al gelezen), maar is geen vereiste in beton...

Ik heb al eens op tweakers gelezen dat sommige menten werken met + in de mail adressen, maar dat dit niet door alle mail providers en sites ondersteund wordt.
Voor eenmalige dingen bestaan er wegwerp mailboxen, dus voor echt tijdelijke dingen kan dat ook.

Of zijn er mensen die andere oplossingen gebruiken?
Heb je een gmail.com of outlook.com adres al eens overwogen. Scheelt een heleboel geregel/gedoe en zit standaard goede antispam op.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Als het puur om wegwerp emailadressen gaat dan zijn er veel betere opties, pak bijvoorbeeld de DuckDuckGo extensie, die genereert direct een willekeurig mailadres bij elk invoerveld. Krijg je daarna spam, kun je het adres deactiveren via een linkje bovenaan de email. iCloud heeft ook gewoon wegwerp emailadressen die kunnen doorsturen naar een eigen emailadres.

Wat betreft een eigen domeinnaam, let er wel op dat Easyhost het volgende jaar een véél hoger tarief rekent (de doorgestreepte prijs), je zou beter kunnen kijken naar een provider die gewoon standaard lage jaartarieven hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09
Ik heb zelf mijn spullen gehost op een Elastic Siteserver van Serverprofis.de.

Ik heb een mailbox rommel@*****.**, die ik heb ingesteld als catch-all. Dus e-mail aliassen waarvoor ik geen doorstuurregel heb aangemaakt, komen daarin terecht. Voor ieder bedrijf/website hanteer ik een eigen mailadres wat daar dus in terechtkomt. Ontvang ik spam op een bepaald mailadres, dan voeg ik dat toe aan de blacklist. Maar dat gebeurt zelden.
Risico is wel dat gegokte mailadressen ook werken, maar ik heb nog nooit een mail ontvangen die aan een niet door mij gebruikt mailadres gericht was. Dus dat is vooral een theoretisch risico. (Als het voorkomt, staat mijn spamfilter kennelijk strak genoeg ingesteld om ze zonder melding naar het digitale ronde archief te verplaatsen).

Let trouwens andersom wel op, dat zaken als DKIM en DKIM en SPF goed ingesteld staan, anders word je door sommige ontvangers genadeloos geblockt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 14:24
FredvZ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:10:
Heb je een gmail.com of outlook.com adres al eens overwogen. Scheelt een heleboel geregel/gedoe en zit standaard goede antispam op.
Ik heb ook gmail en zelfs nog hotmail accounts, dus met een domein zou ik inderdaad met 1 van die providers kunnen werken...
ouweklimgeit schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:59:
Als het puur om wegwerp emailadressen gaat dan zijn er veel betere opties, pak bijvoorbeeld de DuckDuckGo extensie, die genereert direct een willekeurig mailadres bij elk invoerveld. Krijg je daarna spam, kun je het adres deactiveren via een linkje bovenaan de email. iCloud heeft ook gewoon wegwerp emailadressen die kunnen doorsturen naar een eigen emailadres.

Wat betreft een eigen domeinnaam, let er wel op dat Easyhost het volgende jaar een véél hoger tarief rekent (de doorgestreepte prijs), je zou beter kunnen kijken naar een provider die gewoon standaard lage jaartarieven hanteert.
het is voor alles, dus ook gewone mail. Maar goeie DuckDuckGo tip!

20€/jaar leek me niet duur voor een domein naam :o
Maar bij transip is dat precies al goedkoper ja. Maar ondersteunen die ook die mail adres forwarding dan?

Het aanmaken van mail adressen met je eigen domein naam gebeurt toch via een control panel bij de domein hoster, niet?
Dus bvb winkel@mijndomain , brol@mijndomain , die dan worden geforward naar echte gmail of andere mailboxen?
[b]Wild Chocolate schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:16:[/b
Let trouwens andersom wel op, dat zaken als DKIM en DKIM en SPF goed ingesteld staan, anders word je door sommige ontvangers genadeloos geblockt.
Zelf mailserfer draaien ga ik niet doen...
Zijn die DKIM en DKIM en SPF iets dat je bij de domein provider moet instellen?