Powerline adapter in Unifi setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
Goedemiddag Tweakers,

In onze nieuwbouwwoning heb ik de volgende setup achter de glasvezel modem van Caiway hangen:
  • USW-Lite-8-PoE in meterkast
  • U6 Pro in hal (aangesloten via UTP)
  • AC Lite in de werkkamer (aangesloten via UTP)
  • AC Lite op zolder (aangesloten via UTP)
Ik heb onder de overkapping een AC Mesh Outdoor van Unifi hangen waar ik met geen mogelijkheid een UTP kabel kan krijgen. Deze is dus nu via Mesh in het netwerk opgenomen. Ik haal hier echter max. 15 Mbps aan snelheid uit (rest van de woning snelheden van 250+).
Ik heb inmiddels geprobeerd die AC Mesh op verschillende plekken te hangen om te zien of dat nog verschil maakt. Ook heb ik geprobeerd de AC Mesh te locken op de verschillende bedrade APs. Snelheid lijkt echter zo'n beetje max 15 Mbps te zijn.

Wat zijn mijn opties (behoudens een UTP kabel trekken :+ ) om hier meer snelheid te realiseren? Zelf zit ik op het spoor om een powerline adapter te gebruiken en daar de AC Mesh Outdoor op aan te sluiten. Geen idee of dit lekker werkt aangezien de gehele setup van Unifi is. Andere ideeën zijn zeer welkom.

Dank alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door hutch op 27-10-2024 13:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
hutch schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:32:
Ik heb onder de overkapping een AC Mesh Outdoor van Unifi hangen waar ik met geen mogelijkheid een UTP kabel kan krijgen.
Waar een wil is, is een weg ;)
Met een goede (gehuurde) boor + (gehuurde) boorhamer, een schep, een rol UTP-kabel, setje connectoren en de wil om een zaterdag te klussen (en de kruipruimte te betreden) is het in de merendeel van de nieuwbouwhuizen mogelijk een netwerkkabel in de tuin te krijgen.

Waar zit de overkapping tov het huis?
Als die bijvoorbeeld achter in de achtertuin zit, dan kan je eens proberen je AC Mesh aan de achtergevel van je huis te hangen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 06:56
hutch schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:32:
Geen idee of dit lekker werkt aangezien de gehele setup van Unifi is.
Waarom zou dat niet werken? Signaal is Signaal. Unifi doet daar - als het goed is - niks bijzonders of speciaals mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je niet toevallig mesh-functies aanstaan in Unifi? Dan gaat de backbone draadloos en haal je inderdaad rampzalige snelheden op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 10:07
Waarom niet gaan voor zoiets als dit ? dit hang je op in de overkapping en zolang die een signaal kan ontvangen van een AP dan zal die goed moeten werken.

https://eu.store.ui.com/e...evice-bridge/products/udb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
All,

Dank voor de reacties. De overkapping is aan het huis gebouwd. In casu gaat het dus om het overbruggen van het signaal van 1 van de bedrade AP's, naar de AC Mesh Outdoor via mesh. Ik had de hoop dat de afstand van bv. de AP in de hal naar de AC Mesh Outdoor van +/- 12 meter via mesh geen probeem zou zijn. Echter, lijkt dit a.g.v. alle isolatie waarschijnlijk toch tot veel signaalverlies te leiden.
LightStar schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:22:
Waarom niet gaan voor zoiets als dit ? dit hang je op in de overkapping en zolang die een signaal kan ontvangen van een AP dan zal die goed moeten werken.

https://eu.store.ui.com/e...evice-bridge/products/udb
Zou dit apparaat in feite niet hetzelfde moeten doen als de AC Mesh Outdoor?
pagani schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:36:
Heb je niet toevallig mesh-functies aanstaan in Unifi? Dan gaat de backbone draadloos en haal je inderdaad rampzalige snelheden op afstand.
Het klopt dat ik op de diverse AP's meshing heb ingeschakeld. Maar dit lijkt me ook noodzakelijk om een de niet bedrade AC Mesh outdoor verbinding te laten maken, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:42
Tja, isolatie in de nieuwere generatie huizen zijn niet bepaald vriendelijk voor draadloze signalen.
Of dit dan Wifi is, of Zigbee, of 5G, of....

Zelf heb ik een netwerkkabel naast mijn stroomkabel naar mijn tuinschuur lopen.
Dat is de enige manier om betrouwbaar draadloos netwerk te hebben in mijn tuin.

Je zou powerline kunnen overwegen, maar ik heb zelf niet al te beste ervaringen met de stabiliteit en snelheid van powerline.
Ik haalde <90Mbps tegen een vrij onvoorspelbare betrouwbaarheid....

[ Voor 24% gewijzigd door GarBaGe op 28-10-2024 11:07 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 10:07
hutch schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:56:
All,

Dank voor de reacties. De overkapping is aan het huis gebouwd. In casu gaat het dus om het overbruggen van het signaal van 1 van de bedrade AP's, naar de AC Mesh Outdoor via mesh. Ik had de hoop dat de afstand van bv. de AP in de hal naar de AC Mesh Outdoor van +/- 12 meter via mesh geen probeem zou zijn. Echter, lijkt dit a.g.v. alle isolatie waarschijnlijk toch tot veel signaalverlies te leiden.

[...]

Zou dit apparaat in feite niet hetzelfde moeten doen als de AC Mesh Outdoor?

[...]

Het klopt dat ik op de diverse AP's meshing heb ingeschakeld. Maar dit lijkt me ook noodzakelijk om een de niet bedrade AC Mesh outdoor verbinding te laten maken, right?
Ja het lijkt een beetje op elkaar maar het stukje over dat de overkapping aan het huis stond had ik gemist, heb je niet de mogelijkheid om binnen het AP dichterbij te halen (loze leidingen aangelegt tijdens de bouw ?) of een UTP kabel na b.v. de garage te trekken en vanuit daar verder draadloos te gaan ?

Wij hebben in onze nieuwe woning (dit bouwjaar) een access point binnen aan de achterkant van het huis en kan daar prima mee achter in de tuin werken.

[ Voor 6% gewijzigd door LightStar op 28-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:04
Ik zou eerst een beginnen met meten.
Pak een laptop oid (of via de unifi) en meet buiten welke RSSI waardes en linkrates je meet op 2.4ghz en 5ghz.

Verplaats het binnen AP dat die ergens dicht bij de gevel staat en meet opnieuw :)

Bij mij komt het moeilijk door het triple glas heen maar ik heb op de oprit nog wel prima 5ghz dekking van het AP uit de meterkast. Denk dat het komt omdat het signaal door de (houten) voordeur heengaat

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:18
Ik heb zelf goede ervaringen met powerline adapters in een nieuwbouwwoning, prima snelheden mee te behalen en super makkelijk te installeren. In de schuur is de snelheid wel iets lager, maar wel acceptabel. Binnen razendsnel. Het signaal komt gewoon niet door driedubbelglas heen, zodra ik de tuindeur uit ben valt het signaal gehaal weg.

Op je powerline adapter hoef je geen additionele unifi apparatuur aan te sluiten (neem een powerline met ingebouwde wifi). Zorg er gewoon voor dat je dezelfde SSID, PW en protocol gebruikt en dan moeten je apparaten automatisch switchen.

Daarnaast, is 15Mbps niet gewoon voldoende voor youtube, netflix en wat browsen? We hebben het over een overkapping buiten.

[ Voor 47% gewijzigd door Rudyy op 28-10-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
hutch schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:56:

Alleen aanvinken op de AP's die geen kabel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
Inmidddels heeft de Unifi AC Outdoor Mesh er om onverklaarbare redenen de brui aan gegeven. Ik moet dus sowieso over tot de aanschaf van een nieuw apparaat. Ik zal eerst eens een poging wagen met een powerline adapter met ingebouwde wifi. Mocht dat de oplossing brengen is het snel en eenvoudig opgelost. Mocht dat niet werken zal ik de andere aangedragen opties overwegen.
Pagina: 1